Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Zongorázni - internetről

2009. április 20. - Vörös Nefelejcs
A lányom megtanult zongorázni.

Csak bevezetőnek elprüttyögném magam, hogy aki még nem tudja, zenész-családból jöttem. Ezt most nem cizellálnám, csak mondom, hogy láttam már kottát. :))

A lányom az októberi szünet előtt addig nyaggatott, hogy megmutattam neki, hogy kell lejátszani a Für Elise-t. Aztán meg is tanítottam, mint egy kismajmot, ütemenként lejátszani, persze csak a vezérmotívumot. Egyrészt, mert csak azt tudom. Másrészt a gyerek is csak annyit ismert.

Szóval októberben hazamentünk, és mindenkinek eljátszotta a Szamár-indulót és a Für Elisenek ezt a részletét. Szem nem maradt szárazon. Én ennyiben is hagytam, mivel engem anno erőltettek zongorázni, meg volt a véleményem a diktatórikus szülői elképzelésekről. Lehet, hogy tévesen, de ez másik blog lenne.

Karácsony előtt egy-két héttel a gyerek elémáll, hogy karácsonyra kérhet-e zongorát. Mondom, de hát van!! Igen, de nem elég, mert ez csak öt oktávos, neki meg kell a teljes hét. Aki konyít valamit és nem sokat a zongozához, egyetérthet velem, hogy öt oktávból azért jól ki lehet jönni, nekem még nem hiányzott a hét. Mondjuk engem csak hat évig járattak...Szóval, felmerült, ha nekem elég, neki miért nem a klampírozáshoz.

Itt a gyerek leültetett minket és jóltette, ugyanis megmutatta, mit tud játszani. Áll-leszakadás, földindulás. A lány megtanult egy pár többoldalas darabot, az internetről, ahol - azóta megtudtam - önfeláldozó egyedek ütemenként mutatják, mit és hogy. Ez meg megtanulta. A kottát kinyomtatta, nem tudom minek, mert nem ismeri. De én nézhettem, hogy jól játszik-e. Mit tudom én, én sem olvastam kottát ezer éve!! Na, ott rájöttem, hogy igazat duruzsol a gyerek, mert a második pótvonal felemelve egy oktávval már tényleg nem fért rá az én "hangszeremre".

Karácsonyra lett zongora. Február egytől tanár is. Én nem tudom, a zenétől-e vagy mástól, a gyerek javított matekból, tele lett barátokkal, és rátalált az önbizalmára. A gyakorlás megnyugtatja, lazítja, kell is neki, mert nagyon lelkiismeretes. Nagy léptekkel halad előre, minden óra két részből áll: az első részben a kottatanulással kínozzák (Mikipapa, sajnos az Orff-féle módszerrel), és primitivus maximus darabokkal, de nem bánja, mert meg akar tanulni. Az óra második részében pedig a tanár csiszolgatja a nagy darabokat, amit fejből játszik, mert ugye a kotta...

Erre mondja a férjem, hogy én is megtanulhattam volna jobban zongorázni, ha nem vesztegetem az időmet hangjegytanulásra...

Azért írom ezt a cikket, mert gyarapítani akarom a fura módon, de eredményesen tanuló gyerekekról szóló írások listáját. (Mint például a kislány, aki a Cartoon Networkről tanult meg angolul)

A másik okom, hogy észrevenni egy furcsa dolgot Svájc és Magyarország között, és éppen az ilyen-olyan tanításban. A lányom jónéhány éve elment vívni. Egyből adtak neki ruhát, rákötötték a találatjelzőre, és előre. A húgom, aki otthon tanult, azt mondta, első évben kardot sem láttak, csak a lépéseket gyakorolták. Unta. A fiam vizipólózással múlatja a hétvégét. Heti egy edzés, félóra úszás, félóra játék. Egriként tudom, mit csinálunk mi a pólósainkkal. Száraz edzés, erősítés, futás, napi edzések. Persze, én tudom, hogy zenészeink és pólósaink is jobbak, mint a svájciak. Nem a követendő példát akarom itt mutatni, csak azt, hogy mennyire másképp is hozzá lehet látni dolgokhoz, mint ahogy azt az ember megszokta.

És talán ez minden dologra igaz.

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr608289122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13190 2009.04.20. 17:24:32

Úgy irigylem azokat akik ismerik a kottát, tanulja csak meg az a lyány, és sok sikert neki!

15138 2009.04.20. 17:26:32

Én ismererm a kottát, de nem tudok játszani. :(

15138 2009.04.20. 17:27:11

Köszi a jókívánságot, nem jó felét néztem a mondatnak. :))

11815 2009.04.20. 17:34:37

Hajrá! :))) Azért fifikás vagy! Elhúztad előtte a mézesmadzagot! :)) Igazad van! Ha felkeltik a figyelmét, van sikerélmény, van kedv elmélyedni benne.

15138 2009.04.20. 17:58:45

Én??? Dehogy... :))

13709 2009.04.20. 18:33:48

Szia Nefelejcs, Már miért ne akarnál követendő példát mutatni? Ez nagyon is helyénvaló szerintem... Jól csináltad....

15138 2009.04.20. 19:03:32

Mert nem tartom jobbnak az itteni példát. Soha olyan jól nem fogják csinálni - épp csak jobban élvezik. Viszont az élvezet meg adja a kitartást, ami meg már lehet, hogy jobb eredményt adhatna... Összezavarsz...:DDD

13709 2009.04.20. 19:19:19

Na látod....

15138 2009.04.20. 19:31:58

De mégis a mi pólósaink és vivóink vannak az olimpián...! (vad győzedelmes és sátáni kacaj)

12296 2009.04.20. 19:32:04

Manapság annyi féle eszközt neveznek zongorának, csupán ama megtévesztő látszat alapján, hogy fehér s fekete billentyűk halmaza látható rajta a legelképesztőbb szín-és formavilágban. Szerény ismereteim szerint, ha a nevezett eszközön nincs kapcsoló, nyomógomb és sehol sem világít, még akkor is igen sokat kell tennie azért, hogy zongora lehessen. Ennek részleteibe s a rajtuk keresztül megszerezhető tudás ezerféle, megítélésem szerint -és hasznosságát tekintve - egyformán értékes módozataiba idő, hely s elegendő számú hálás érdeklődő híján nem megyek bele. Viszont jó lenne a könnyed, eredményeket gyorsan hozó zeneoktatást is valamiféle rangra emelni, az általad leírt hatások miatt. És nem keverni a művészképzéssel, bár létezik átjárás innen oda és sajnos, onnan ide. (soroljam a képzett ripacsokat, Mága, Szentpéteri, itd.?)

15138 2009.04.20. 19:32:13

Na, ezért nem tudom én eldönteni.

15138 2009.04.20. 19:42:43

Én most speciel a funkciója miatt neveztem zongorának a két hangszert, vagy mit...:) Az egyik egy szinti, az öt oktávos. A másik meg egy elektronyos zongora, persze tele kapcsolóval, lyukkal. De elfér a lábán, befért a kocsiba, és a hangerő állítható. :DD Ez mind szempont volt. Pedálos. A zongoratanárnak majdnem ugyanilyenje van, gondolom, ugyanilyen okokból. Igen, valami ilyet kellett volna írnom, csak még nem tudtam én sem, hogy mit akartam. Hogy élvezetet szerezzen a hangszer, hogy az élvezet vigye előre a tanulást. Az általad említett ripacsokat nem ismerem. Igazából már "normális" zongoristát sem tudnék megnevezni, bár a lányom miatt most végighallgattam egy pár zsenit a YouTube-on. Nagyon jól játszanak már sokkal többen, mint az én időmben.

12656 2009.04.20. 21:24:22

gyerekkoromban hegedülni szerettünk volna.Anyám elvitt minket a zeneiskolába beiratkozni, de a hegedű tanár éppen nem volt ott.Össze találkoztunk a folyosón a fúvós tanárral, aki azt mondta neki, milyen jó fúvós szánk van.No, erre beíratott vadászkürtre!:)) néhány évig ment a dolog, de ahogy befejeztük az általánost, elmaradtunk, más irányba vitt az élet.Később mindketten tanári segítség nélkül tanultunk meg gitározni, az öcsém nagyon jó lett, én meg mára elfelejtettem, csak fejben tudok zenélni.

15138 2009.04.20. 21:37:13

Ez jó, apám is véletlenül fúvós tanár, és hallottam tőle eleget ezt a fúvós szájat. A gitározást el lehet felejteni? Ja, ahogy a zongorázást. :) Neked legalább megmaradt a vers. :))

12656 2009.04.20. 22:17:04

éppen a vers miatt, a dalszövegek miatt maradt el a zene. persze lehet,hogy ha a kezembe vennék egy gitárt harmincöt év után, előbb utóbb visszajönnének a dolgok,de nekem elég, ha abban van dallam, amit leírok. ha nincs, azért nincs, mert nem is akarom, hogy legyen!:))

15181 2009.04.20. 23:51:07

Mikipapa, ha Mága Zoltán és Szentpéteri Csilla ripacs, akkor én nagyon nagy bajban vagyok, mert sokat hallgatom őket, és nagyon tetszik, amit csinálnak, meg persze rajtam kívül sokaknak. De ide sorolhatnám Jandó Jenőt, akinél szebben senki nem játsza Liszttől a Le Jeus du a la Ville d'Est-et, és ezt New Yorktól Tokióig sokan megerősítették /mármint szakértők/. Nem tudom, nekem valahogy annyira nem ripacsok.. Amúgy, Nefkó, a tehetséget támogatni kell, ha másképp nem, a családban vagy barátok közt, másra nagyon úgyse számíthatsz. A sikerben meg Neked is részed lesz, csak így tovább..

12595 2009.04.21. 05:25:16

Valahogy így kezdtem korizni... Fel a korcsolyát oszt gyerünk. A mai napig nem tudok jól korizni, de tizenkilóméter meg sem kottyan. :)) Basszus, lehet, hogy nem is Pesten vagyok? Valaki! El vagyok veszve.... :))

15138 2009.04.21. 08:39:42

15. Azt gondolom, hogy a vers van olyan, mint a zene. Lényeg, hogy legyen valami, amin át kifejezheted magad, vagy amiben örömet találsz. Ha mások is, az már egy nagy plusz!! 16. Kösz, Bagoly. Igaz...zenész szüleimet csak kicsit toltam le, mert többet vártam tőlük, meg a szegény gyerek is. Most beugrott a Szentpéteri Csilla, hogy hallottam már, ez a Claydermann-féle vonal, ugye? Mikipapa, nekem anno Lagzi Lajcsiért is fájt a szívem, trombitás, mint apám, és annyit szidták az "igazi" zenészek. Viszont nem tudom, mi számít, de hogy ő aztán sok embernek szerez örömet, az biztos. Nem mintha személy szerint nagyon odalennék a lakodalmas zenéért, de annak is van ideje. 17. Retro, te is korizol? És hol vagy elveszve? Azt hiszem, jól hiszed, hogy Pesten vagy!! :))

Madaras 2009.04.21. 08:42:58

Szia ne haragudj, hogy így ismeretlenül kérem, de tetszett az írásod és nekem is van gyerekem aki tanulna így: milyen site-n található a zongoralecke? Köszi Madaras Györgyi

15138 2009.04.21. 11:02:59

ööö. Nincs itthon a lányom. De ha jól emlékszem, a YouTube-on kell keresni, beírkálod vagy a darab nevét, vagy pl. Tutorial- ra keresel rá. Akkor rémlik még a How to play....is. Ha hazajön, ez délután lesz, visszaírok jobban.

10260 2009.04.21. 11:12:29

most már tudom miért nem tanultam meg zongorázni gyerekkorom tanárnőjétől: mert akkor még nem volt internet! :-)

15138 2009.04.21. 11:16:55

Nonsense. Azért nem, mert nem akartál. Valld be. :) Levente!! Becsszó, majdnem írtam egy kommentet, hogy hol vagy??

15138 2009.04.21. 11:18:04

Levente, könnyű azt mondani, hogy ott élj, ahol születtél...Én is szeretnék a nagyapám ültette diófa alatt megöregedni, de kitört a globalizáció...:((

11812 2009.04.21. 12:34:53

nem ismerem a kottát, (pedig tanultam) és nem is játszom hangszeren. De nagyon ajnálom, hogy nem. Nincs valami kevésébé drága hangszer, amit lehet internetről tanulni?

11812 2009.04.21. 12:36:03

nefelejcs a Leventéé körlevél, eddig mindenki megkapta szerintem...

15138 2009.04.21. 13:14:22

Jó kérdés. Gitározni lehet. Muszty-Dobai kettősnek van egy szenzációs kottája, tanulókönyvvel, cd-vel. Mikor megvettük a cd-t, mondták, hogy lehet hozzájuk fordulni, ha kérdés van. Meg ők maguk írják, hogy alkalmanként el lehet hozzájuk menni, de az elején kell egy óra, utána meg néha-néha, és meg lehet tanulni. Nézd meg. musztydoba.freeweb.hu

15138 2009.04.21. 13:58:42

Levente meg visszajár, és néha arra is érdemesít, hogy válaszoljon. Igaz, Levente?

12595 2009.04.21. 18:01:44

Mármint görkorizom, vasárnap CM-eltem egy kicsit... úgy 36 kmert sikerült gurulnom. :))

15138 2009.04.21. 18:08:14

Gurulni..!!? Az rengeteg. A mi korunkban meg hatalmasan rengeteg. Jó passzban vagy.

15138 2009.04.21. 18:40:38

19-re Madaras, szia, a gyerek ugyanezeket mondta. Most marha büszke vagyok, hogy legalább ezt nem felejtettem el. :)))

15181 2009.04.22. 02:06:59

Hát, ha nem tudod a kottát, akkor legyen elég annyi, hogyha a cisz szűkített szeptimben indul az alt, akkor a baszus tág lépéssekkel dúrba átlépve enyhítheti a mollt, és innen mehet akár lefele, akár fölfele.. Ha ezt átültetnénk a politikába, akkor megértenék sokan, hol van a baj..

15138 2009.04.22. 10:39:37

Elhiszem, fiam.

15181 2009.04.22. 14:45:34

a viccet félretéve, van 2 könyv, amit nagyon bátran merek ajánlani, ha valaki autodidakta módon szeretn e a szolfézzsal foglalkozni. MIndkettő az alapoktól indul, és az egyszerű ember nyelvén fogalmaz, tehát könnyen emésztehtő: 1., A zene anatómiája /Darvas Gábor/ 2.,A funkciós zene harmónia és formavilága / X:)/ Kétlem, hogy bármelyiket újonnan be lehetne szerezni, esetleg antikváriumokban, vagy a neten kell érdeklődni, nem mai darabok:)

15138 2009.04.22. 15:04:32

Hát gyanús voltál, mert a szúkített szeptim még neked se juthat eszedbe csak úgy...:)) Az első tuti megvan otthon anyumnak. A másodikról még nem hallottam, de én nem vagyok egy ász a zenében. De majd rákérdezek. Amúgy nincs baj a szolfézzsal, csak az Orff-féle megközelítést nem tudom a magamévá tenni. Valahogy nem értem, a cére miért kell dót mondani a zongorán, lévén, Kodályban nevelkedtem. Tanult emberek szerint nem baj az Orff, bár anyám is rögtön azt a kérdést tette fel, hogy akkor a cisz (első fekete billentyű) mi a bánat lesz, mert a di az olyan hülyén hangzik. A lányom egyébkén közölte tegnap, jól meg is nézett magának közben, hogy neki már semmi baja a kottával. Ha ez igaz, akkor nem fogjuk egymást érteni, de hát nem ez lesz az egyetlen dolog, amit ő másképp tanul. (de akkor is, mekkora hülyeség, a Kodály-féle csúszó-dó egyébként éppen Angliából jött eredetileg)
süti beállítások módosítása