Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Miért kell eltartani a magukat eltartani képteleneket?

2011. november 17. - Vörös Nefelejcs

Van egy kommentem, egy őszinte, az egyik barátomtól.

Van egy kommentem, egy őszinte, az egyik barátomtól.

"Sok mindent összeirtak itt. Olvasom és fáj a fejem.
1. Nemesember nem adózik. 
2. Mi közöm nekem a többiekhez? 
3. Mi hasznom van abból, hogy eltartok az adómból sok szerencsétlent?
4. Minek nekem az állam?
Az anarchista rend a legigazságosabb. Ott nincsenek ingyenélők és a mások jövedelmére ácsingozók. Az állam a kizsákmányolók eszköze. A sok szerencsétlen, parazita kiszolgálója.
Én sokat tanultam, dolgoztam azért, hogy piacképes tudást szerezzek. Ennek a munkának az eredményét miért osszam én meg azokkal, akik erre képtelenek voltak? Pusztuljanak éhen, vagy legalább pucolják meg a cipőmet!!!"

.................................

Azt mondtam, őszinte egy komment. Bevallottan, volt már olyan gondolatom, lesz is, hogy bizonyos embereket eltartunk és hogy nem mindegyik szolgálta ezt meg. Hangosan legfeljebb szűk körben hangoztatom, ritkán, mert szégyellem. Jó ember így nem beszél, ugyebár. A látszatra meg adunk, mert milyen már nem pc-nek lenni manapság. Mi? Nem vagyok én rasszista, fasiszta, szélsőjobbos vagy szélsőbalos...jó ember vagyok. Én.

Nehéz kilépni a jó ember szerepből, még ha az is odatartozik, hogy "aki nem dolgozik, ne is egyék". Jó ember ilyet csak magára ért, másra nem. Legfeljebb még a saját gyerekén próbálgatja.

Miért vagyok én attól jó ember, hogy segíteni akarok? Milyen ösztön, milyen érv szól amellett, hogy etessek valakit, aki nem dolgozik?

A fajfenntartásé. Normális esetben, ha bárki bajba kerül mellettem, segítek. Ha vízbe esett, kihúzom. Ha ég a háza, kimentem. Nem csak a magam gyerekét, a másét is hazaviszem. A kicsikre fokozottan vonatkozik ez a viselkedés, még az állatok, még a ragadozók sem kivételek ez alól.

Itt egy videó arról, hogy mihez kezd egy leopárd egy újszülött majommal.

Egy másik érvet már leírtam egyszer a patkányoknál: ha nincs együttműködés, az ember kipusztulhat. A fehérember kipusztulhat. A magyarság kipusztulhat.

Azóta lett egy harmadik jó példám is, a hangyák. Bernard Werber Enciclopédiája (vagy Hangyák című könyve) tele van ilyenekkel. A hangya egy olyan szociális állat, amelyik a legsikeresebb túlélési technikával rendelkezik, ezért a Föld minden részén előfordul és megél. Werber azt írja, hogy a hangyabolyban nem dolgozik ám minden egyed. Körülbelül egy harmad nem csinál semmit, csak lustálkodik, cél nélkül mászkál. Egy másik harmad idétlenkedik: keresztbe fúrja az alagutakat, elbaltázza a dolgokat. Az utolsó harmad helyrehozza az előbbiek hibáit, építi a bolyt, betakarít, dolgozik. Eltartja a többit. És nem hogy működik ez a rendszer, hanem a lehető legjobban működő társadalmat hozták létre (igaz, volt rá 100 millió évük) - erről bővebben majd máskor írnék. Most csak arra koncentrálok, hogy a hangyatársadalom egy harmada eltartja, zokszó nélkül, a másik két harmadot.

Egy hangya nem vár el semmit, nem keresi az igazságot, nem nézi, hogy neki mi jár. Lehet, hogy még boldog is. Ráadásul mindig számíthat a többi hangyára.

Hát én nem szeretnék kisebb lenni egy hangyánál. Viselkedésben.

Ami a nemességet illeti, a nemes ember tényleg nem adózott (főleg Magyarországon), hanem védte a népet. Hogy minek? Hát hogy legyen, aki eteti. A hangyák ebben is jók: a hangyakatona nem olyan, mint a dolgozó, hanem harcra termett. Vele ellentétben a nemes nem születik sem karddal, sem erősebb méreggel, se nem nagyobb, se nem bátrabb, mint a dolgozó ember. Egy hangya biztos meg is kérdezné, minek alapján lesz ő nemes?

Az állam, a csúnya, sokszor nagyon zavaró tud lenni. Adót szed, szabályokat kényszerít ránk, büntet. Igaz, rendőrséget, katonaságot, iskolát, kórházat tart.

Az államnak van funkciója - ha nem élnének erejével vissza drágaszép politikusaink, akár élvezhetnénk is. Mint egy akármilyen kis hangya.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr88289422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

193225 2011.11.17. 14:16:55

"Az állam, a csúnya, sokszor nagyon zavaró tud lenni. Adót szed, szabályokat kényszerít ránk, büntet." Így igaz, de nagyon ! "Igaz, rendőrséget, katonaságot, iskolát, kórházat tart" Ezt honnan veszed? Te melyik államban élsz? :))).

169889 2011.11.17. 14:43:56

Közösségekre szükség van, ezt hívhatjuk akár államnak is, de az, hogy mi (semmire sem jó) politikusok majd megmondjuk, hogy mi legyen, az biztosan nem működik és semmi jóra nem vezet, azt hiszem erről is mesél a történelem.

12392 2011.11.17. 14:57:40

Az így "érvelők" szép számmal vannak kicsiny hazánkban, sőt így is tesznek: ettől olyan nagyszámú az adó- és járulék-csaló! Van egy (biztos több is van, de ez egy konkrét személy) előkelő úrihölgy (egyesek szerint függetlenített párttitkár volt az ura), aki ezt az én pénzemből miért kellene eltartani ezeket dumát nyomatja és büszke rá, hogy ő sztán alig fizet adót és járulékot! Tegnap a belépőjén láttam, hogy OEP-s! Mkor kérdőre vontam, hogy ez van, kiakadt, hogy az jár!!!!

11951 2011.11.17. 15:16:15

A videó nagyon jó,szinte megható... Talán,ha mindenki ilyen lenne....??

210292 2011.11.17. 15:17:52

Igen! ... azt kellene valójában tisztázni, hogy AZ AZ ÁLLAM ne önmagát szolgálja, hanem a "Hangyák Közösségét"! - de ez még semmilyen államnak nem sikerült, még olyanoknak sem, amelyeknek ténylegesen is ez volt a dekralált célja! .... ................ .., Erre szokja Jus nicktársunk mondani, hogy ha egy megfelelő számú ember alkot egy közösséget, akkor könnyebben megszervezheti önmagát, mint ez a mostani fenenagy globalizáció, s elég, ha csak lazán kooperál a szomszéd kisközösségekkel .... , mint ahogy tette ezt még néhányszáz évvel ezelőtt is ... ... vagy valami ilyesmi! - s JÓ az ha valaki nem PC, mert mostanában éppen ez az "Egyen-Idiótizmus" viszi sírba a társadalmakat! - nyomja el az egyént, s az Embert ...!

58395 2011.11.17. 16:14:22

A "tökéletes" társadalomra nagyon jó példa bármilyen biológiai szervezet, de az agy (központi irányítás) ott is vissza tud élni a többi rovására, ha rosszul ítéli meg a helyzetet... Lásd, "izomláz" vagy "baleset" Nagyon elvontan de minden alkatrészünk behelyettesíthető egy egy társadalmi funkcióba... A mi "agyunk" most akar világcsúcsot dönteni, mondjuk magasugrásban, mikor már hosszútávfutásban lebénultak a végtagjaink....:-)))

15138 2011.11.17. 16:15:49

1-re Emilke, miért, nincs oskola, kórház (ingyenes!) és rendőrség Mo-on? 2-re Pettra, ja... 3-ra Lancelot, társaslények vagyunk. Szerencsére. :) Sok jó viccel még egy-egy hülye kormányt is ki lehet bírni, amíg van munka. Amíg van megélhetés. Nem is vitáznánk ilyesmikről, ha nyugodtan aludnánk. 4-re Gyuri, a hölgynek (banya) jár, saját magának jár, másnak nem jár. Nem érted? :) 5-re Zsati, nem lehet mindenki tűzoltó, azt értjük. Nem is várjuk el mindenkitől, hogy vásárra vigye a bőrét. De a tűzoltó megöregszik, vagy leesik a létráról és már nem tűzoltó. De gyereke neki is van. Kiváncsi lennék, hogy végezte a kismajom. :) 6-ra Nyifu, azt mondja Werber, hogy a hangyák már 100 millió éve vannak itt, az ember még csak 3 millió éve. Van még mit tanulni, van még idő fejlődni. :( Mi már nemigen érjük meg. A PC-ségről nem vagy egyedül a véleményeddel, már sokaknak tele van vele a pöttyös napozójuk. És igen, erre szokta Jus mondani. Remélem, mondja is. :)

15138 2011.11.17. 16:17:07

8-ra Kokó, :), de legalább nem hülyén halunk meg.

11677 2011.11.17. 16:30:07

Kedves Nefelejcs! Elmentettem a leopárdot a majombébivel. Megható. Csak az a baj, hogy tényleg, mit kezd vele?.Mít tud nyújtani neki ahhoz, hogy életben maradjon?

204326 2011.11.17. 16:35:48

Más az állam ma mint régen Egy nép magas vagy alacsonyrendűségét régen az mutatta hogy volt e képessége az állam szervezésére Aki képes volt az magasrendű nép volt Aki meg nem az csak valamiféle mittudoménmilyen csandala népség lehetett

11677 2011.11.17. 16:40:46

Hú! Most, másodjára látom (mivel a szöveget nem értem), hogy az elkapott, megölt páviánanya kölykét babusgatja... Így már teljesen más...

210292 2011.11.17. 16:41:41

..., S hogy ha jól belegondolsz éppen EZ az Últraliberális PC akadályozza a társadalmi rétegek közötti valódi párbeszédet, egymás VALÓDI érdekeinek és VALÓDI érveinek a megismerését! ..., vagyis a PC-nek SEMMI KÖZE a valósághoz, - aljas indokból elkövetett HAZUGSÁG! ..., mindenkire FELÜLRŐL rákényszarítenek egy egyenkondomot, s azt mondják, hogy "mindenki egyforma", pedig éppenhogy lóf@szt! ...., zárótüzet lőnek, - ha kidugod a fejed, akkor véged! - naponta kétszer centisre nyírják a teniszpályát, s azt mondják rá, hogy "Természet" .... , minden amerikai város minden harmadik sarkán, a benzinkút mellett van egy Megdonaldsz! - Mi meg zabáljuk a húspogácsának csúfplt összedarált szemet ..., s tátjuk a szánkat a DEMOKRÁCIÁTÓL! ..., satöbbi, vagy valami ilyesmi ....

204326 2011.11.17. 16:54:11

13. Nyifu1 2011. 11. 17. 16:41 " mindenkire FELÜLRŐL rákényszarítenek egy egyenkondomot, s azt mondják, hogy "mindenki egyforma", pedig éppenhogy lóf@szt!" Ennél undorítóbb nincs Ez undormány hogy mindenki egyforma, egyenlő minden és mindenki minden egyenértékű nincs fent és lent ugyanannyit ér a nagy a nemes a nagyszerű a fenséges mint az az alja Ha ez igaz lenne akkor megszűnne a jó és rossz a szép és csúnya megszűnne minden különbözőség Hirdetik ezt pont azok aki egyébként tele szájjal istenítik a sokszínűséget A liberálisok Pfuj

210292 2011.11.17. 16:59:28

14. kimitake 2011. 11. 17. 16:54 Ugye?! ... a paradoxon devianciája, és a deviancia paradoxona!

16338 2011.11.17. 17:08:06

Gőzöm nincs, milyen lenne az ember, akit nem szocializáltak. (Végül is, az újszülött, a kis csecsemő a legönzőbb, leguralkodóbb...aztán, hogy mivé válna, ha...??) Vannak bizonyos vallások, és a fogyasztói társadalom szlogenjei is arra építenek, "nekem jár", azaz dobd el a lelkiismeretet, mert rohadt nehéz az a zsák, élj magadnak, magadért, vedd el, mert a tiéd a világ. Talán ezzel sem lenne gond, sőt biztos nem, ha felmerülne a kérdés közben, "mit tettem azért, hogy nekem járjon?" vagy az, hogy " a magamét veszem el, vagy másét?" vagy " a másik is tett annyit, mint én, akkor miért veszem el előle?" Akkor legyen. : )) egy kisközösségi társadalomban is mindenkinek van feladata, és azt a közösség dönti el, mennyit ér számára annak a feladatnak a végrehajtása. Az egészen apró gyerek - talán 3 évesig?? - és a teljesen magatehetetlen ember, aki nem képes dolgozni, nem képes valamit tenni a közösségért, de a közösség mégis eltartja, mert majd így lesz belőle aktív munka-részes, persze, az kérdés, mi legyen a teljesen és végérvényesen magatehetetlennel? Talán egy kisközösségben még az aktív euthanázia is szóba jöhet. Aztán, ahány kisközösség, annyi verzió, egyikben egyik munkára van inkább szükség, a másikban inkább másra...szabad az átjárás, mindenki oda megy, ahol éppen rá van inkább szükség. Azt viszont, aki semmit nem tesz a közösségért, aki élősködne csupán, azt majd kihajítja a közössége. Szerintem jogosan.

210292 2011.11.17. 17:39:41

- DE és perszehogy! EL KELL TARTANUNK a magukat eltartani képteleneket! ..., viszont akik ezzel visszaélnek, a henyélésre, az álképtelenségre berendezkedőket DRASZTIKUSAN KI ZÁRNI A RENDSZERBŐL, mert aljas indokból, parazita módon élősködnek! ..., a "normális" társadalmak mindig is eltartották a maguk gyengéit, képteleneit!

122188 2011.11.17. 17:42:30

Szerintem az állam a társadalomban elengedhetetlen szolidaritás és a közjó érvényesülését biztosítja , de csak akkor, ha betartja a szubszidiaritás szabályait. No a kommunizmusban ez maradt el és emiatt vannak itt tévképzetek az állam szerepével kapcsolatban

60145 2011.11.17. 18:08:10

Így van, Nefelejcs, ahogy írtad. Csak egy szót cserélnék ki magamban a felületről, a tünetről az azt kiváltó lényegre: "Hát én nem szeretnék kisebb lenni egy hangyánál. Viselkedésben." Erkölcsiségben.

12009 2011.11.17. 18:10:43

Az amerikai hadseregben a katonák 2% sütötte el a fegyverét. A többiek képtelenek voltak ölni. Az ölés képessége harcban genetikai kód. Gyakorlással nem elsajátitható. Ezt számos kisérlet igazolta. Ép elmével feldolgozni az ölés tényét pedig csak 1% képes. Nos, a lakosság kb. 1% volt nemes. Kivétel Lengyelország és MO. Itt a sok harc és háború miatt felment olyan 4%-ra. Ja, a nemesek csak a nemesi birtok után nem adóztak. A bérelt, vagy vett földek után igen. A nemesi birtokot meg azért kapták, hogy annak fejében katonáskodjanak. A nemesek nagy része viszont földnélküli armális nemes volt, vagy hétszilvafás. A mesterség után adózni kellett. Szóval nem vagyunk egyenlőek, nem is születünk egyenlőnek. Én agressziónak érzem velem szemben, amikor egyenlőként kezelnek, holott én sokkal többet tettem le az asztalra, mint az, aki minimálbér után fizeti az adót. A nagyobb hozzájárulásért több jog is járjon, mert ez igy igazságos. Ja, itt egy cikk, már csak azoknak, akik szeretnek állatokkal példálózni :) http://www.origo.hu/tudomany/20111114-az-elolenyek-egyuttmukodese-evolucios-hatterenek-jatekelmeleti-modellezese.html

60145 2011.11.17. 18:13:44

14. kimitake : Az ember lényegileg egyenlő a másik emberrel. Aztán vannak különbségek a férfi és nő között, meg a bal és jobbkezes és a mocskos szájú és illedelmes, a buta és az okos között és így tovább, de ezek mind a lényegi egység, az egyenlő emberi méltóság alapján szemlélhetők. A liberalizmus ezt nem tagadja. Sőt! Azonban Az emberi és polgári jogok nyilatkozata és egyéb jogi alapdokumentumok leszögezik, hogy a jog világában, tehát nem a horda, az önkény világában mi az, ami megkülönböztetésre adhat okot. Keress rá.

12009 2011.11.17. 18:14:56

És soha nem mondtam, hogy a magukat eltartani képteleneket nem kell eltartani. Ez csúsztatás. Én azt mondom, hogy azokat nem kell eltartani, akik amúgy képesek lennének magukról, sőt másokról is gondoskodni. Ha pedig élősködnek másokon, akkor nem jár jog nekik, mert nem egyenlőek. Ha pedig kést rántanak, hogy elvegyék azoktól, akik megdolgoztak érte, hát kettőn áll a vásár. Kést én is tudok rántani és használni is.

60145 2011.11.17. 18:15:04

16. jus: "Gőzöm nincs, milyen lenne az ember, akit nem szocializáltak." Nem csodálom, mert olyan ember nincs. Az ember nembéli lény.

12009 2011.11.17. 18:29:46

16 Narajama balladája. Olvasd el, vagy nézd meg filmen....

12009 2011.11.17. 18:30:34

19 A hangyának van erkölcse?

12009 2011.11.17. 18:34:23

21 Nagyon zavaros. A törvény előtt mindenki egyenlő. Igen. A tisztességesen dolgozó, a közösséget a saját képessége szerint szolgálók egyenlőek. Gazdagok és szegények, zsenik és balgák. Mindegy. A többi már nem.

58395 2011.11.17. 18:49:20

A jogoknak, és a kötelességeknek pariba kell lenni, nincs olyan hogy egyeseknek csak joguk, másoknak kötelességeik vannak... Azok, akik olyan véleménnyel vannak, hogy a "nemesnek" nem kell adózni, az az ellen kezdene el berzenkedni hogy miért nem nemes... Ha véletlenül kiszolgáltatott helyzetbe kerül, attól a pillanattól már nem lesz olyan természetes amit addig állított... Amikor a képességeivel esetleg többet tesz le az asztalra, annyival több a díjazása, tehát megkapja az ellenértékét a többletteljesítményének, más nem jár érte... Akinek a tőkés nem tud munkát adni, (pedig kivételes helyzetét hangsúlyozza) az a többletjövedelméből támogassa a munkanélkülit, vagy automata helyett alkalmazza...

60145 2011.11.17. 18:54:59

25. granicsar : Egyetértünk. A hangyák erkölcstelenek, az ember nem. 26. granicsar : Valóban. A törvény mindenkire egyformán vonatkozik. Az ember értéke nem attól függ, mennyit gyarapít, mennyi a haszna. Az egy másik lény, egy munkakutya, elefánt, vagy amit akarsz. Különbségek az emberi-polgári méltóságon belül, annak sérelme nélkül vannak. Gondolom, ebben is egyetértünk.

12009 2011.11.17. 18:56:02

27 nincs olyan, hogy tőkés. Ha van MOL részvényem, márt tőkés vagyok? Még akkor is, ha kútkezelő vagyok a MOL-nál? És tartsam el azt, aki nem talál magának munkát? Én tudok munkát adni, csak nincs aki dolgozzon. Nem ért semmihez, de máris olyan bért kér, mint a többiek. Mert hogy egyenlőek vagyunk ?

hangyakatona 2011.11.17. 19:02:27

Tökéletes írás! Az emberekre is igaz, amit a hangyákról írtál, 1/3-1/3-1/3 !

12009 2011.11.17. 19:06:06

28 Egy csapaton belül a különbségek érthetőek és elfogadottak. A baj ott van, amikor a közösségbe akarnak betuszkolni olyanokat, akik nem tartják be a játékszabályokat, mégpedig a közösséget a képességek szerint tisztességesen szolgálni.

hangyakatona 2011.11.17. 19:25:47

31-re Igaz! A hangsúly számomra a " tisztességesen szolgálni" n van!

60145 2011.11.17. 19:30:36

27. Kokó : A polgári jog az egyenlőségen alapul. A valóság csak közelíthet a normához, vagy távolodhat attól. Ezen kívül az emberi jogok (természetjog, isteni jog) nem írott jogok, s afölött állnak.

58395 2011.11.17. 19:32:21

Ha van részvényed, akkor abban a részben tőkés vagy... Semmi nem zárja ki hogy dolgozz is mellette... Csak lesz munkabéred is, meg profitod is... Granicsár, pont Te ne értenéd...? :-)))

60145 2011.11.17. 19:40:48

31. granicsar : Legalább két szintet meg kell különböztetnünk. Az isteni jogból származtatott természetjog normái ma is megvannak, és a gyakorlatban is felülírják az írott jogot (ha van mögöttük valós, szankcionálni képes hatalom, ahogy minden más jog esetében is!) Ez azt jelenti, hogy minden emberi életnek egyenlő méltósága van, és ennek tiszteletben tartása megelőz minden mást. Ez a jog vele születik az emberrel, így teremtették! A liberális polgári jogegyenlőség elismeri a hasznosságon alapuló különbségtételt, de ennél többet nem! Minden közösségben vannak élősködők, a nagyobban többen, s ez a szinten tartáson túl kétféle megoldási lehetőséget vet fel: 1. felszámolni az élősködést a) úgy, hogy beillesztik a szervezetnek hasznos tevékenységbe, s ezáltal megszüntetik, vagy elűzik, kitaszítják - ez hatalmas veszteséggel jár. 2. hagyják növekedni az élősködést, s emiatt az egész közösség felszámolódik.

12009 2011.11.17. 19:43:26

34 Értem :) Kérdés, hogy mások értik-e? Aztán hogy lesz profitom vagy nem, az már a szerencse kérdése. Ha jól fektettem be, akkor igen, ha nem, akkor oda a megtakaritás. Mert ilyen is van, ugye ? Aztán ugye én a munkabéremet nem cincogtam el, hanem befektettem, kockáztattam és persze nyerni is szeretnék. És nagyon nem értem, hogy mit követelőzik velem szemben valaki, aki nem a képességei szerint dolgozik, nem takaritott meg és most bajban van? Amikor plazma TV-t vett és nyaralni a szigetekre, elfelejtett szólni nekem. Most meg hirtelen közösködni akar?

12009 2011.11.17. 19:51:06

35 Minden emberi élet egyformán fontos. Igen, normális körülmények között. De voltak és most is vannak helyzetek, amikor az élet nem sokat számit. Ne feledjük, a béke nem örök és a háború éppen úgy része az emberiség életének, mint a nyugis idők. Darfurtban más az emberi élet értéke mint Amszterdamban. A mostani, "polgári demokrácia" rendszere a második kategória. A lumpeneke többen vannak és szavazatuk pont annyit ér, mint a dolgozóké. Ki is zsákmányolják rendesen azokat, akik tisztességesen vesznek részt a közben. Persze, a tisztesség is atavizmus egy olyan társadalomban, ahol az egyenes beszéd nem szalonképes.

204326 2011.11.17. 20:00:43

Egyébként a balodaliság az egy levitézlett nézetrendszer Nemhiába nincs a mai fiatalok között elvétve sem úgymond balodali Mert ők már a mai világ neveltjei akik gyerekkoruk óta tudják tapasztalják hogy ha valaki a másikra vár ( másikra várás =szolidaritás ) akkor az vagy felfordul, de legjobb esetben is a világ lúzere lesz

60145 2011.11.17. 20:10:42

36. granicsar : Így igaz! De az egy tál étel, a fedél jár mindenkinek így is, úgy is! Mert ma ennyire telik. 37. granicsar: Valóban. Az athéni demokráciát az tette tönkre, hogy a démosz sok-sok egyes tagja döntött mindarról, amit nem ő hozott létre. Thatcher szerint a szocializmus addig életképes, amíg fel nem élte a más által megtermeltet. Ma ennek tudatában kell alakulnia, működnie a társadalomnak: érvényesülni hagyni a versenyt, és támogatni a gyengét. Az arányt és a módszert nem adják ingyen, nem hozza a Mikulás, ez szentigaz! Aki azzal biztat, hogy tudja a receptet, az a politikus.

12009 2011.11.17. 20:21:28

39 Az olyan rendszer, amely a versenyt támogatja és ad valamit a gyengéknek nem épülhet egyenlőségre. Azok, akik másokon akarnak élősködni, mindig többen vannak. Csak a kényszer az, legyen az állami vagy közösségi, ami rákényszerit valakit a tisztességre. Aztán a tiszesség egy idő után rögzül mint erkölcs és normális viselkedési forma lesz. Kötelesség és jog. Mindenkinek. Ma nincs ilyen rendszer, nincs ilyen erő, hatalom.

169889 2011.11.17. 20:30:30

8/3 Hát nem tudom …. van aki szerint mindenkinek jogában áll hülyének lenni, szerintem mások hülyének nézése bűncselekmény.

60145 2011.11.17. 21:25:12

40. granicsar : Dehogynem Csak mellőzni kellene az abszolutizált fogalmakat. Jogi egyenlőség és egyenlően elismerni mindenki igényét a támogatásra - nagyon is ugyanaz. Kényszer van, természeti is, társadalmi is. Ma Magyarországon lemaradásban vagyunk a polgári jogállam, a polgári erkölcs, a polgári viselkedés tekintetében. Azonban abszolút módon sem ez sem más nem érvényesül az emberi világban sehol sem, sohasem. Ez norma.

12009 2011.11.17. 21:38:46

42 Támogatni csak a rászorulókat kell. Nem mindenkit. Ha mindenkinek joga van a támotatásra, akkor minek dolgozni? Én nem akarom az egyenlőséget. Az én akaratom nem számit? Még jó, hogy le lehet lépni az ilyen közösségből. Mo-nincs meg a feltétele a polgári társadalomnak. Hagyománya sincs. Minek erőltetni? Ez pont olyan, mint mikor a szocializmust erőltették. Hagyni kellene, hogy a hagyományaira épitve a saját utját járja. Az oroszok ezt teszik, a kinaiak ezt teszik. Nincs is akkora probléma, mint itt. MO nem kész a polgári jogállamra, de a sok sznob értelmiségi erőlteti. A politikusok és egyébb erkölcstelenk meg kihasználják ezt az ellentmondást.

210560 2011.11.17. 21:48:42

Nefejelcs az idézett komment egyik mondatához: ..."2. Mi közöm nekem a többiekhez? .." A véleményem: ha az "őszinte" kommentelőnek megfájdult a feje a sok szöveg láttán, nekem ettől az egy miatt szintén fejfájásom lett ! Mi a bánatos életből - milyen keretek között - tevékenykedik a kommentelő, ha úgy érzi nem a társadalom része? Nincs felelőssége azokkal szemben - sem - akikkel együtt dolgozik? Esetleg az eredményeihez a kevesebb képességgel rendelkezők valamilyen szinten hozzájárulnak, nem? Nem beszélve arról, hogy nincs a jónál, jobb. S, ha már itt tartunk: A jó a jobbnak ellensége...ő - mármint a kommentelő - hova sorolja magát? Lehet, hogy evvel a szemlélettel ő valaki szemében szintén egy "szerencsétlen". Attól függ, az a "valaki" milyen értékrend szerint osztályoz... Ezt én nem anarchista, hanem inkább nem életképes szemléletnek nevezném...Életidegennek :( Apropó...egy kis anekdóta: A Jó János király - nem az eszéről volt híres - kitalálta, érdemes lenne egy-két gyerkőcöt a civilizáció(szocializáció) ártalamaitól megkímélni, főleg azért, mert ő - a király - kiváncsi volt, milyen lénnyé válna ezáltal az EMBER. Nos...a gyerekeket - kettőt - bezáratott egy toronyba...oda senkinek nem volt bejárása -fővesztés terhe mellett. Csak az őrök vigyázták a lurkókat. Telt - múlt az idő...a király egyszer úgy gondolta, megtekinti az eredményt...Közeledett a torony felé...odaérve a nyitott ablakból gyerekhang ütötte meg a fülét. A két kísérleti alany énekelgetett: .."János király, János ! Az eszed hiányos ! " :))) Nos ennyit a szocializációtlansági (elnézést, nagyon csúnya szörnyszó született) kísérletről...vagy inkább egy viccről...mert az egész feltételezés sztem a vicc kategóriába tartozik. Vissza kéne menni a civilizációnk hajnaláig? Magyarázatokat keresni arra, hogy ki és miért vált érzéketlen és robotos pénz- és hatalomgyárossá? Ne mááá :(((

221467 2011.11.17. 21:49:50

Azert erdekes, hogy megjelenik Nefi, ir egy posztot es senki nem anyazik, kopkod, hanem megint es ismet ertelemesen elbeszelget. Ha adofizetesrol van szo, ajanlom mindenki figyelmebe az amerikai modelt, alig fizetek adot annyi a levonhato adocsokkento tetel, viszont a szocialis halot, ingyenes orvosi ellatast, elfogadhato munkanelkuli segelyt (ha sokat kerestel, mondjuk evi 85,000$, akkor 275$/het), elfogadhato nyugdijat (vagy legalabbis Europahoz hasonlithatot) meg hirbol sem ismerik. Amikor az OBAMA care azaz a kotelezo egeszsegbiztositas vitaja volt, az amerikaiak egyszeruen nem ertettek meg, hogy mit is akar az elnok. Ha a republikanusok gyoznek, akkor ezt a torvenyt vissza is vonjak, amugy pedig a legfelso birosag elott van, mert tobb allam szerint alkotmany ellenes a kotelezo biztositas. Most viszont, ha van valamilyen mar meglevo betegseged, a biztositok visszautasithatnak es akkor te nyugodtan meg is dogolhetsz. A lenyeg, ez is egy jarhato ut, csak nem hiszem, hogy a legjobb. Sajnos az amerikai adokat meg senkinek sem sikerult egyesiteni a skandinav eletszinvonallal es szocialis biztonsaggal.

23353 2011.11.17. 21:56:12

Érdekes poszt Nefelejcs, gondolom a tegnapi Granicsártól megszokőtt "csípőből lövés" ihlette. Szerintem a nagyvilágban sokféle módon látnak el a rászorultakra. Régen a családnak és a szomszédságnak volt nagy szerepe, manapság egyre inkább az állam. Nagy eredményeket értünk el, alig van éhezés és a háborukban is kevesebben halnak meg, amig egy új nagy háború neadjisten ki nem törik. Ugyanakkor, vannak azok, szerintem egy kissebbség, aki nem szorulnának segítségre, tudnának dolgozni, talán dolgoznak is (feketén), de titkolják és nem jogosan zsebreteszik a juttatásokat. Itt lenne a probléma hogyan lehetne ezt a viselkedést megszüntetni? Meg aztán helyileg is függ az ilyen viselkedés "társadalmi elfogadása". Vannak országok ahol biztosító társaságot avagy bankot becsapni az OK, másutt nem....de adócsalást, (= az állam becspásával) elnézik, és vannak helyek ahol egyiket sem. Összehasonlítani mindezt a hangyákkal nem tudom hogy érdemes-e....

12009 2011.11.17. 22:14:13

44 Igaz nem hozzám beszél, de rólam. Mivel itt vagyok, beleszólok. Köszönöm szépen, jól elvagyok. Ha lehet ne a személyemmel, hanem a mondanivalómmal foglalkozzon. Elég gyakori fogás, hogy a mondanivalóba nem tud valaki belekötni, akkor a személyt támadja. Szépen ki tudnám elemezni, hogyan rombol. Gondolom, tanulta valahol, de az is lehet, hogy egyszerüen önre ragadt. Nem vagyunk egyformák. Nekem, köszönöm van munkám, nem kötődöm se konkrét országhoz, se társadalomhoz. Ha valahol nem tetszik, továbbállok. Nem tőkéből, nem segélyből élek, hanem a munkámból. Gyakorló anarchista vagyok és proletár. Én megengedhetem magamnak, hogy kritizáljak.

210292 2011.11.17. 22:15:31

44. Fannyvár .., szerintem "Egy kicsit túlértetted" Nefit IS és azt a kommentet IS, amire Nefi hivatkozik ... , olvasd újra .... :)))

12009 2011.11.17. 22:19:13

46 kisebbség? Aligha http://index.hu/gazdasag/magyar/2011/11/17/szaz_emberbol_51_adozik/

210292 2011.11.17. 22:20:50

45. weszz 2011. 11. 17. 21:49 ..., most a "Fasisztázó Köpködők", a Liberális Embervédők azon gondolkodnak, amit az Balogh András MSZP alelnök mondott rájuk .... , mármint, hogy károsak a baloldalra ..., megmiegymás, satöbbi !! :)))

210292 2011.11.17. 22:28:19

46. 100 emberből csak 51 adózik 7 kommentSzóljon hozzá!| Megjelent: 2011.11.17. 06:15| Frissült: 2011.11.17. 06:15 A NAV adatai alapján az ország keleti részében volt a legalacsonyabb a legális foglakoztatás, a Dunántúlon pedig "egészen magas értékeket jegyeztek". Száz aktív korú emberből 65 jelentett be tavalyról legális jövedelmet, de csak 51 fizetett adót - összegzi a Magyar Nemzet a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV) kapott adatokat. Az aktív - 15 és 64 év közötti - lakosság 65 százaléka készített adóbevállást a 2010. évi keresetéről. A 6,9 millió személyből 4,5 millió vallott be jövedelmet, adót pedig 3,5 millión fizettek. A Magyar Nemzet megjegyzi, hogy "az adat akkor is figyelemre méltó, ha tudjuk: a társadalom aktív korúnak számító rétegébe a tanulók és a nyugdíjasok is beletartoznak".

210560 2011.11.17. 23:09:55

47-re igenisssss !!

210560 2011.11.17. 23:10:57

48-ra Nyifu lehet túlértékelni??? Kicsit nem értem a célzást, de sebaj, :)))

210560 2011.11.17. 23:30:01

kedves Nefelejcs bocsi...nem volt tudomásom róla, kit takar komment. A cimkék alapján nem ismertem fel és - milyen egy ilyen alkalmi kommentelő mint én - egyből a mondanivalóra koncentráltam, nem azon totóztam, ki mondhatta. Ha jól emlékezem, már jeleztem...elsősorban (sőt) NEM személyekhez kommentelek, hanem témához...kommenthez. Elnézésedet kérem, ha valami zavart okozott a figyelmetlenségem. Nem minden volt hsz kommentjeit olvasom végig és az utalást sem találtam.. Hogy miért írom mindezt? Mert azzal kezdted írásodat: .." az egyik barátomtól.." Ez bizony elkerülte a figyelmemet. A video csodás és kedves volt Fanny

wesz 2011.11.17. 23:43:09

50. Nyifu1 2011. 11. 17. 22:20 A dehogy gondolkodnak ok azon. Ok csak kinyilvanitanak es megszabjak a hatarokat. Gondolkodni, ugyan mar.

210292 2011.11.17. 23:43:42

53. Fannyvár NEM túlértékelted, .., hanem túlértetted, - elértetted, többet értettél bele, mint ... .., a Kérdések, azok kérdések .... , nem kijelentések .... :)))

14055 2011.11.17. 23:46:09

Az igazság- mint általában -valahol odaát van szerintem :) Valahol egyetértek Granicsárral, én sem szeretnék eltartani senkit, ennél kevésbé csak azt szeretném, hogy engem tartson el bárki. Csakhogy ahhoz egy olyan rendszer kellene, ahol mindenkit hozzáengednek a munkához, aki dolgozni gondolna.. Ráadásul azt gondolom, hogy a jótékonykodás nagyon hazug és álságos, és rettentő megalázó is, az embereknek nem arra van szükségük, hogy eléjük lökjön valaki egy tál lencsét, hanem arra az önbecsülésre, mely egyedül abból származik, hogy képes önmagát és a gyerekeit a saját munkájából fenntartani. Beszélnek manapság elidegeníthetetlen emberi jogokról.. Micsoda hazugság az egész, mekkora aljasság, mekkora átvágás!! Van-e elidegeníthetetlenebb jog az ember számára, mint a munka? Annak a képességének a gyakorlása, hogy nem csak felhasználni tudja a természetben találhatót, hanem hozzá adni is képes, létrehozni valamit, ami nélküle nem lenne? A képesség, mely kiemelte az állatvilágból, mely megkülönbözteti attól éppen ez, és ezt vették el tőle... De nem csak ezt vették el tőle, már ahhoz sincs joga, hogy kimenjen az erdőbe gyümölcsöt gyűjteni, vagy elejteni egy vadat, vagy lemenni a folyópartra és kifogni egy halat.. Van-e joga ma az embernek a föld mélyéből ércet felhozni, és abból fémet önteni, abból szerszámot készíteni és azzal megművelni a földet? Van-e joga vadon élő állatokat befogni, megszelídíteni, hogy könnyítsék a munkáját? Miről is beszélünk? Miről is beszél Granicsár? Hogyan tudná eltartani magát az, aki nem tanul meg írni olvasni, mert senki sem tanítja? Magától kéne rájönnie? Az emberiségnek évmilliók kellettek, neki mitől lenne pár év elég? Hogyan tudná eltartani magát, hisz ha kimegy az erdőbe vadászni, lefogják, hogy tolvaj, ha kimegy a mezőre szántani, lefogják, mert tolvaj, ha kimegy a folyóra halászni tolvaj! soroljam még?

210292 2011.11.17. 23:46:50

55. wesz (látogató) 2011. 11. 17. 23:43 .., akkor csak nagyon savanya lett nekik a szőlő .... , s most csípi a szemüket! :)))

60145 2011.11.18. 07:05:09

43. granicsar: "Támogatni csak a rászorulókat kell. Nem mindenkit. Ha mindenkinek joga van a támotatásra, akkor minek dolgozni? " Az egyenlőség azt jelenti, hogy bárki bármikor rászorulhat a támogatásra, és meg is kell kapnia. Rád is vonatkozik és rám is, mindenkire. (Nem akartam a 42-ben szót szaporítani ezzel.) A többi messzire vezet. Volna és van miről beszélni, örülök a jó társaságnak - itt Nefelejcsnél.

12009 2011.11.18. 07:32:54

59 Tudod, nem véletlen ez a cipőpucolási mánia nálam. Mesélek egy kis történetet. Seremetyevói reptér. Tél. Bent meleg, tisztaság, úgy hajnali 5 óra. A pétervári gépre várok. Közben a cipőmet, vagyis inkább a csizmámat nézegetem, amelyen ha nem is nagyon, de láthatóan virit a só. Valami cipőtisztitó automatát kell keresni. Elindulok a folyosókon, mert valahol láttam. Menetközben egyszer csak azt látom, hogy pont mint az amerikai filmekben, egy cipőtisztitó széke áll az automata mellett. Két pasi áll sorban. Na, gondoltam magamban, nekem erre nincs időm. Elmegyek melletük az automata felé. Amikor idanézek a kis széken ülő mesterre, akkor meggondolom magam. Nincs lába, a fején deszantos sapka. Pörög a kefe a kezében és a kliens cipője úgy csillog, hogy elfog a sárga irigység. Beállok én is a sorba. Nem csak azért, mert jobban tisztit, mint az automata. Azért is, mert öt dollárnyi rubelt kér érte, mig az automata ingyen van. Nekem azt mondta a nagyapám, hogy soha ne végezzek el olyan munkát, amit más is meg tud csinálni és van pénzem kifizetni. Aztán meg a mester nem koldul, hanem dolgozik. Jól és drágán. Pont mint én. És én is ülhetnék ott, sapkával a fejemen. Nem sokon múlott.

15138 2011.11.18. 07:37:12

Pardon. Családi okok. Nagyon köszönök minden hozzászólást, sajna, csak két óra múlva tudok jönni válaszolni.

15138 2011.11.18. 09:50:27

Akkor csak abba kötök bele, amivel nem értek egyet. 11-re Kimitake, nem az alacsonyrendűségét, hanem a fejlettségét. Jobban hangzik. :) 16-ra Jus, kezdem magamévá tenni az elméleted a kisközösségekről. Ahol mindenki ismeri egymást, van bizalom. És ha az van, már nincs dzsungel-törvény. Mindenesetre, a kiszolgáltatottságra két megoldás van: beletörődni és nem törődni vele, bezárkózni egy kisebb világba, vagy pedig jobb-rosszabb eszközökkel küzdeni ellene. Hogy kinek mi a jobb, azt hiszem, egyéni. 17-re Funyi, hogy kit zárunk ki a rendszerből, az a nehéz kérdés. Mert hogy senki nem tévedhetetlen. Azt képzelem, hogy amíg a közösség szempontjait tartjuk szem előtt, nem tévedünk akkorát, mintha az egyes individumokat akarjuk jól tartani. 20-ra Granicsár, azt akarod mondani, hogy a nemesek (a katonák) megérdemlik a kiváltságokat? 25-re Grani, Mi az erkölcs? A hangyának van erkölcse: a boly fontosabb az egyednél. Ennél fontosabb nincs egy hangyának. 27-re Kokó, ilyesmit képzelek. Hogy a megélhetéshez mindenkinek joga van. Akinek nem jut munka, azt el kell tartani. Mint egy családban is. (engem eltartanak - dolgozom, pénzt nem keresek) 28-ra Atlasz, ez nagyon jó. Nem a hasznosságban van az érték. (vagy nem csak abban) 29-re Grani, hogyne lenne olyan, hogy tőkés. Például aki tőkejövedelemből él, és a többszörösét keresi az átlagembernek, aki heti negyven órát dolgozik jelenleg, az tőkés.

27518 2011.11.18. 10:01:10

Granicsárral értek egyet, már a másik posztodban megírt kommentjét olvasva is tudtam miről ír, de ez a 60-as komment egyértelműen jelzi, hogy normális feje van :) Én meg mindig nagy tisztelettel és szeretettel voltam azon idős személyek iránt, akik életük végéig buzgólkodtak maguk körül, azzal a kis hangya szorgalommal, ami belülről hajtja őket. Mindent megtettek, mind a saját utódaik, családtagjaik érdekében, és ezzel a tágabb közösséget is gyarapították. Azt szeretném, ha nekem is életem végéig lenne erőm tevékenykedni. (talán ez meg is adatik, mert fiatalító kúrán vagyok :D )

15138 2011.11.18. 10:05:52

36-ra Grani, mindig voltak tücskök és hangyák. Hogy a társadalom hogyan értékeli a munkájukat, az politikai döntés, társadalmi döntés kell, hogy legyen. Amíg a közösségben léteznek társadalmi normák (mint ahogy régebben jobban léteztek, a vallás, a szokások, a fentről kényszerítés miatt), addig a deviancia kicsi. Nézd meg ma, mi van. Csak egy példa: a rendőrnek kell magyarázni egy intézkedést. Régen egy rendőr elég volt egy focimeccsre (épp tegnap mutogattak a svájci rendőrök ilyen képeket), ma elvernek a szurkolók egy csapat rendőrt is. Régebben ha valakit megtámadtak az utcán, többen beavatkoztak. Ma elfordulnak. Pedig a szemük böki ki. Az adócsalásokról meg nem is tudunk...sejtjük. A táppénzcsalóra sem tudod ráverni. Az önkormányzat ha tudja is, ki a csaló, nem mer ellene tenni. Hogy miért? Nem tudom. Feljelenteni szégyen lett. (vagy mindig is az volt)Miért? Nem tudom. 38-ra Kimitake, nincs baloldali fiatal? Hol nincs? Nyugat-Európa tele van velük. Minden normális ember baloldali fiatalon - utána legfeljebb meggazdagodik, elpolgáriasodik, de aki már fiatalon is jobboldali, az... mit tanul? 40-re Grani, amikor az élősködőkről beszélsz (nem tagadom, hogy van ilyen), akkor elfelejted, hogy rengeteg ember önhibáján kivül kerül ilyen helyzetbe: ez a munkanélküliség vagy betegség, azaz a keresőképtelenség. Velük mi lesz? Megírtad a 43-ban. De ha öreg leszel, megélsz az addig összegyűjtött pénzedből? És ki főz rád, ha ágyba kerülsz? Egyáltalán, ki fogja megsütni a kenyeredet? 45-re Wesz, egyszer elmesélhetnéd, hogyan sikerült beleszoknod abba a rendszerbe. Én biztos beleőszülnék, vagy kihozná belőlem a kaparit. (kösz, én is bírlak) 46-ra Little. :) Igen. És igen, érdemes összehasonlítani. Ez az a faj, amelyik a legrégebb óta fennmaradt. Ez az a faj, amelyik az emberhez hasonlóan még háborúkat is vív. :) 47-re Grani, Fanny nem szokott senkit bántani. Soha. Persze, hogy mindezt megengedheted magadnak. Proletárnak tartod magad? Mert bérből élsz? 54-re Fanny, én is átcsúszok néha fontos részleteken. (általában Gyurinál:D) Semmi baj részemről, Grani is úriember a szememben. És hát igen, barát, régi, tudod te azt.

15138 2011.11.18. 10:11:24

57-re Zsuzsa, ilyesmit vártam, hogy azon vitázunk, hogy miért vannak bennnünk ilyen kettős gondolatok - én is szoktam gondolni, amit Grani, naná - , de miért tartom fontosabbnak, hogy ne gondoljam ezt állandóan? Ezért a poszt. A bajokat én is abban látom, hogy aki akarna, sem mindig tudja saját erőből biztosítani a megélhetését. A megoldás csakis a társadalomtól jöhet. Viszont minél jobban meg vagyunk ijedve és féltjük a saját megélhetésünket, annál kevésbé törődünk másokkal. 59-re Atlasz, :) 60-ra Granicsár, ó, ez egész másképp hangzik. És a ne végezz el olyan munkát, amit ki tudsz fizetni, is nagyon szép. Megtart embereket a munkában. Egyszer írok egy posztot, hogy hány szakmát tesz tönkre az internet. :) És igen, kicsin múlott. Sztem ezt nem szabad elfelejteni, hogy néha csak a szerencsén múlik, melyikünk pucol cipőt és melyikünk fizeti az öt fabatkát. Ezt tudja a hangya...

15138 2011.11.18. 10:13:07

63-ra Nem is akartam én Granit bántani... És kívánok mindenkinek olyan öregkort, ahol még hasznosnak érzi magát. :) Magamnak is, naná. Akinek nem válaszoltam, ezer bocs, de megint rohannom kell. Csókhegyek és kellemes hétvégét.

210292 2011.11.18. 10:38:09

62. Nefelejcs (szerkesztő) 2011. 11. 18. 9:50 ..., pont ITT a bökkenő! ... - mármint, hogy a "kisközösség", egy munkahelyen, egy szakmai közösségben, egy faluban, egy kisvárosban, - amíg a közösség tagja "képesek átlátni" a közösséget, ott egyáltan nem nehéz meglátni, meghatározni, hogy KI AZ AKI! ..., hogy ki-kicsoda, ki tesz a képességei szerint, s ki az aki kihasználja, élősködik a közösségen, s igenis "Érdemei szerint" értékeli az egyént .... mindenki tudja a saját helyét, s mindenki tudja, hogy a másik kicsoda?! .... .......... ..., gondolj bele, hogy az elmúlt időkben hányszor szaladtunk bele olyan felülről ránkerőszakolt téves értékelésekbe, ami aztán ösztársadalmi ellenszenvet váltot ki, a szándékoltság ellenkezőjére fordúlt ... mert NEM érdem- és rászorultság alapján történt! ..., Gyes-Gyed-Szocpol-Rokkantnyugdíj és egyébb csűrcsavarok, a Cigányügy mindenestől, és .... és az egész "Hóbelebanc, amiben ma élünk", ....Önmotíváció és Társadalmi motíváció nélkül, liberális kozmopolita gyökértelenséggel BELE a VAKVILÁGBA! - most mindenki védi a "SZERZETT JOGAIT"! ...- Nem az Érdemei szerintit!! :)) ..., S jönnek az "Embervédők", s emberi jogokat követelnek akkor is, ha annak SEMMILYEN FELTÉTELE sincs meg, ahelyett, hogy a feltételek megteremtésében segítenének! ----------------- ..., vagy valami illesmi .... .., S mint ahogy Granicsár mondá!! !!

60145 2011.11.18. 11:35:08

60. granicsar : Ez egy nagyon jó és többértelmű történet!

205707 2011.11.18. 11:55:26

Rohadtul sajnálom - de tényleg -, hogy nem tudom (mert nincs időm) végigolvasni a kommenteket. Pedig megérné.. Így csak futtában a magam véleménye a felvetésre: az állatok viselkedése gyakran megszégyeníti az emberek erkölcsiségét. A napokban kaptam pl. egy diasorozatot, amiben egy angol férfiú a "vadonban" él, hancúrozik az ún. ragadozó nagymacskákkal, vagyis oroszlánokkal, leopárddal, hiénákkal. Aki fel van háborodva azon, hogy az ő pénzét, adóját az állam másra, rászorultakra költi, az miért nem költözik lakatlan szigetre, s termel meg magának mindent, amit 100%-ban magára is költ? Vagy mit szólna hozzá, ha ő vagy gyereke (ha létezik ilyennek) ne adj' Isten balesetben, betegségben nyomorékká válna, s közölnék vele, hogy a napi ellátmánya 18 ezer ft? Aki szerint csak az életképes, árbevételt termelő embernek van létjogosultsága, az nem csak a művészetet, tudományt tagadja (hiszen ezek jobbára kiadások, nem profitorientáltak), hanem Taigetosz szemléletével a fasizmus szekértolója..

210292 2011.11.18. 12:06:59

69. purim 2011. 11. 18. 11:55 ..., hát tényleg "Kutyafuttában" olvastad magát a blogot is, és hogymég a Hsz-eket sem ...!? - Éppen az ellenkezőjéről van szó! ..., S csak semmi Fasizmus! :)))

wesz 2011.11.18. 12:35:15

Nefi, a dolog ennel egy csoppet egyszerubb, ha van egy jo szakmad, vegzettseged es nem koltesz az erodon felul, tul sok problemad amerikaban nem lesz. A kis kozossegek szolidaritasa is megerne egy posztot, ami otthon ismet nem letezik. A kis kozossegeknek olyanoknak kellene lenniuk, mint az En kis falum Menzeltol, a Ban Janival.

210292 2011.11.18. 14:05:38

71. wesz .., "A MI" kis falunk is IS ILYEN! ..., volt még a múltkorában, csak valmikor a 70-es évek tályán "valami" elsöpörte! .... Mecel is már az utólsó pillanatban fogta meg a témát .... :)))

15138 2011.11.18. 14:07:44

67-re Nyifu, szerintem helyenként jogosan bosszankodsz - máshol meg te is összemosod a népeket, nem? Nem vagyok egy liberális alkat - vagy mert diktatúrában (értsd: rendben) nőttem fel, vagy karakterbéli hiányosságaim vannak. De nem vagyunk mind egyformák. (sajnos :DD) 69-re Purim, akkor is beleillene a kommented a sodrásba, ha nem tudtad elolvasni. És azt hiszem, el is vágtad a vitát. Valóban, miért nem költöznek az ilyenek ki a társadalomból? Nyilván, mert valahol csak megéri nekik benne maradni. :) Ami a fasizmust illeti, csínján bánok vele. Olyan könnyű kimondani... 70-re Tessék, van is valaki, aki felháborodik rajta. :) Mert már túl sokat hallottuk, Funyi. Purim "nem olyan". 71-re Wesz, aztat nem ismerem. De az önkéntesekről akarok írni. Viszont akkor megint csak oda lyukadok ki, hogy a munka - nélkülözhetetlen, ha fizetik, ha nem. Jó szakma? Bárcsak találnék.

210560 2011.11.18. 14:37:20

73-ra Nefi, asszem Purim valahol hasonlóan gondolja, mint én. A társadalom részét képezi a legkülönbözőbb képességekkel rendelkező ember. A "szerencsétlen"-nek - ha végképp alkotásképtelen - max a fogyasztás "jut". Aki termel, el is akarja adni (akár szellemi terméket is). Tehát mindenképpen szükségesnek gondolom azt, hogy valamiféleképpen felelősséggel tartozunk egymásnak - egymásért. Erre reagáltam -egyrészt - Granicsárnak. Egyébként nem értettem félre, csak nem tudtam kiről - miről van szó, vagy honnan indult a téma? Én éppen hogy nem személyeskedtem, hiszen fogalmam sem volt kinek címzem...viszont azért kértem tőled elnézést, mert a barátod érezte sértve magát. Viszont véleményeket emberek - SZEMÉLYEK - mondanak. Egy mondatot nehéz úgy megvéleményezni, hogy nem gondolok emberre - max gépre...már vissza is kanyarodtam a gépies lángeszű pénzgyáros - számomra ellenszenves - karakteréhez. (nem Granicsárra gondolok mindeközben) De ez legyen az én bajom. Nem vagyok proletár...meg nemes sem...

210560 2011.11.18. 14:39:07

Még valami a hangya-példával egy gondom van: az ember nem véletlenül alkotó lény. A hangya - program és az ember program...nos kicsit eltér egymástól Fanny

12009 2011.11.18. 14:39:49

Ma buli van nálam :) A kollégák jönnek. Ritka alkalom, de együtt a csapat. Szóval majd reggel, ha már rendben vagyok, akkor szépen válaszolgatok. Igazán sokat nem kell, mert nagyjából egy szinten vagyunk, kivéve 69 Purim. Ő még az elején van az utnak. Ja.Öregkor. Van négy gyerekem. Sokat költök rájuk, hogy meg legyen mindenük. Iskola, lakás, nyaralás stb. Jó asszonyok, okos, tehetséges emberek nevelik őket. A nagyoknak már van diplomájuk, munkájuk. Remélem, nem rugnak ki, ha majd bekopogok hozzájuk. Remélem, erre soha nem fog sor kerülni. Remélem, sikerül annyi vagyont félretenni, hogy ne szoruljak se rájuk, se az államra. Főként arra ne!!! Hogy ki ad majd enni? Ha már nem tudom ellátni magam, akkor nem maradok itt. Minek?

205707 2011.11.18. 15:36:30

76.ra Granicsár, ha majd nekem "teszed helyre" az eszem, akkor kalkuláld bele az "út-elejiségembe" a 64 évemet és hét gyermekemet. Sosem volt mit a tejbe aprítani, félretenni. Ha faterom ne segít (aminek aztán lettek következményei is), talán vegetációs albérlet az egész pályafutásom...

15138 2011.11.18. 16:04:02

75-re Fanny, a hangya társadalmi felépítménye egyelőre köszöni, jól van, A mienkben meg éheznek. Ilyen nincs hangyáéknál. :) 76-ra Grani, jó szórakozást, szójjál mán egy jó szót Fannyinak, hogy nem vagy sértve. (szerintem téged meg sem lehet sérteni) Ez az egy vigasz - és különbség van az állatokhoz képest - , hogy az ember meghatározhatja, meddig akar élni. Hogy mellé tudsz fogni! :)) Most meg Purimmal. Bocsánat, én könnyen nevetek, lehet, hogy csak én tudlak mindhármotokat követni? És készpénznek vettem, hogy ismeritek egymást. Bocsánat - nekem kellett volna bemutatni titeket. Grani, én annyira nem akartam kitérni a nevedre (a posztommal), a szöveg volt az érdekes, mert hogy bennem is visszhangra talált. Kerestem az okát. 77-re Purim, biztos, hogy magadnak is sokat köszönhetsz. :)

210560 2011.11.19. 12:50:39

78-ra Oks Nefi....a hangyatársadalom köszöni jól van..nem éhezik...Viszont nem is autonóm közösség ! Hanem heteronóm.. Mint feljebb írtam, nem mindegy milyen programmal van ellátva egy hangya agy és egy emberi agy Ez hatalmas különbség :)))

205707 2011.11.21. 07:35:59

78-ra Nefi. a kudarcaimat - akár ostobaságból, akár lustaságból, önteltségből eredtek - szívesen fognám másokra. Nem túl sikeresen.-)) Hol késik Granicsár kioktatása?

15138 2011.11.21. 12:58:20

79-re Nem értem az autonóm/heteronóm közösséget... nem baj. 80-ra Mindenki szívesen fogna másokra mindent. :) Grani dolgoz vagy felejt.

12009 2011.11.22. 21:20:24

Nem késik, csak éppen hirtelen Londonba kellett mennem, és most érkeztem Moszkvába. Hajnalba meg Asztana. Szóval most vagy irok, vagy alszom egy kicsit. Na szóva Purim és Fanny.... Szeressük egymást gyerekek, csak semmi konfliktus és ne bántsuk a szegény elesetteket. Főleg utáljuk azokat, akik sikeresek, tevékenyek és akarnak valamit. Megpróbálom, mert talán érthetőbb a gyereknevelés oldaláról megközeliteni a dolgot. Van ugye a család, mint autonóm egység. Ha a családban a kereső eleget keres, akkor a családtagokat el tudja látni és anyagi oldalon nincs konfliktus. MO-n gyakorlatilag az elmult negyven év ilyen volt. Éhen nagyon kevesen haltak. A világ nagyobbik részén viszont nem ez volt. Szóval, a jut mindenkinek csak a világ egy kis részén érvényesült és ebből kiindulni aligha lehet, mint egyetemes emberi morálból. A világ nagy részén dönteni kellet, kinek adunk enni és kit hagyunk meghalni. Az életerős, egészséges gyereket tápláljuk, a másikat hagyjuk meghalni. Mert ha nem, akkor meghal a másik is és a végén mi is. Soha ne kelljen ilyen döntés előtt állnotok. Na jó, ezt nem értitek, ezért másképpen közelitem meg a dolgot. Mindenre van pénz. A fiam az egy lógós, viszont jól tud hizelegni, ezért mindent elér nálam. A lányom jól tanul, segit otthon, van tartása és soha nem kér tőlem semmit. Nem is adok. Helyesen teszem? Szerintetek ? A lányom nem buta és azt látja, hogy a hizelgés kifizetődőbb, ezért ő sem tanul, hanem hizeleg. Jó ez nekem? Jót teszek én velük? Pénzem mint a pelyva, miért ne legyen nekik boldog gyerekkoruk? Nehéz kegyetlennek lenni. Nehéz büntetni, nehéz valakinek nemet mondani. Sokkal könnyebb puszit adni és elfogadni a hizelgést. Viszont mint családfő, nem tehetem. Büntetek, feladatokat adok, dicsérek és szidok. Az őseim nevében, az utódaim nevében és az utánam következő generációk nevében.

205707 2011.11.23. 18:27:28

Granicsár, már megbocsáss, de ez sódernek tűnt, amit betudok hajszoltságodnak. Lehet, hogy azt akartad nekem üzenni: "Esze semmi, fogd meg jól!"?

12009 2011.11.23. 18:59:49

83 Vagyis nem érted. Ezt vártam. Hiába magyaráznám a beduinnak, milyen a hó. Na, majd talán megérsz erre is :)

205707 2011.11.23. 19:18:39

84-re. Az értelmetlenséget aligha lehet érteni. Tán még a pszichológusnak sem. Csapongtál egy sort. Emlegettél éhezőket, beáldozni kényszerült rászorulókat, utaltál a világjárásaidra (hencegésből?), majd közölted; két gyereked van (ez se az önzetlenség jele, már csak, hogy hazafiatlanságos nagy szavakat ne használjak, hiszen, ha minden pár két gyereket hoz világra - csak idő kérdése a nemzet kihalása, hiszen vannak betegségek, halálozások, meddő nők, stb.). Beszéltél arról, hogy fiad, illetve lányod milyen módszereket használ veled szemben, céljaik elérésére (amiben akár a pedagógiai hiányosságaid is tetten érhetőek), majd generálszószként közlöd, hogy mint szülőnek miféle, érzelemeken felülemelkedő küldetésed van.. De, hogy mindennek mi köze a társadalmi felelősséghez, amivel viszonyulni kell a nyomorultakon (s nem rendészetileg, s nem likvidásilag) - nos, mindez rejtély maradt...

210560 2011.11.23. 19:21:15

81-re már itt is vagyok :) Nefikém, asszem éppen Te érted ezt de nagyon :) A heteronóm/autonóm társadalom példát hoztam. A primitívebb heteronóm társadalmi erkölcsöket túlhaladva érthetetlennek vélhetjük, hogy a 20. századra miért volt életképes totalitárius rendszer Európában? Az európai kultúra erkölcsei nem jelentettek védelmet a fasizmus térhódítása ellen? Vagy a kommunista totalitárius hatalom erkölcsi nívóját elfogadva milyen perspektívát adott a személyiség fejlődésének (az emberi agy összes kreatív kapacitását ideértem) ? Ha már igy belemerültünk: Az alacsonyabb fejlettségi szinten lévő heteronóm erkölcs : 1. Szabály kívülről (felülről) 2. Az erkölcsi "jó" fogalma azonosul a szabály betartásával = engedelmességgel. 3. A "rossz" a bűn, azonosul a szabályok be nem tartásával, engedetlenséggel. 4. A szabályt megfogalmazó kompetenciájának firtatása, ésszerűsége, a hozott intézkedés bírálata szintén "rossz" azaz "bűn". 5. A leglényegesebb: A heteronóm erkölcs nem ismeri az ember önmagáért való erkölcsi felelősségét. A hangya - mint alacsonyabb szinten létező lény - agyának "zárt" állomány hányada (azaz a produktív, fejlődés elől elzárt része) összehasonlíthatatlanul kevesebb, mint az embernél. Nincsenek pölö erkölcsei. Hiába tetszik nekünk egynémely állati lét társadalmi berendezkedése, nem vagyunk képesek visszalépni. Azért itt visszautalnék jelen hsz-em kezdetére. Heteronóm társadalmi szabályok szerint már csak a természeti népek, primitív kultúrák élnek. Életszabályok, mint írtam, felülről - pl.vének tanácsa, varázsló által. Jellemző rájuk, hogy nagyon igazságosak akarnak lenni , ergo nagyon megbüntetik a bűnt elkövetőt. Bűn : mint fent írtam. Aki végrehajtja pölö a rituális gyilkosságot : nem bűnös, hiszen engedelmeskedett csupán. De a kisgyerek szint is hasonló. Felsőbb hatalmak szerint : a " jó" gyerek szófogadó. De erkölcsi felelősséget nem érez, nem vállal. Ha egy gyerekre rászól egy idegen: mit csinálsz te gyerek? Valszeg előfordul egy olyan válasz: anyukám megengedte. Az autonóm kultúra felé tartó egyed (vagy társadalom), jellemzői általában ennek ellenkezői. SAját erkölcsi törvények a közösség szabályaival, körülményeivel összhangban. Nehéz visszalépést elképzelni, ha egy autonóm személy /társadalom eljut az autonómia felé...sztem min. válság az ára. Érdekeset olvastam, megosztom veletek: .." Félj a kívülről irányítható, infantilis embertől, mert ő bármire felhasználható " Ráadásul az ember -ha tetszik ha nem - a kapott agyával állandóan fejlődésre van kényszerítve. Hogy merre, milyen irányba? Na erről is érdemes lenne beszélni. Bocsi, hosszú voltam :) Fanny

210560 2011.11.23. 19:25:36

Bocsi, egy mondat rosszul íródott: Nehéz visszalépést elképzelni a heteronóm személy/társadalom fejlődésében, aki(k elindultak az autonómia felé...ez olyan, mint amikor egy gyerek elkezd visszafelé fejlődni.. Igy érthető... Viszont: Kiengesztelésül egy vers: LEVEGŐT! Ki tiltja meg, hogy elmondjam, mi bántott hazafelé menet? A gyepre éppen langy sötétség szállott, mint bársony-permeteg és lábom alatt álmatlan forogtak, ütött gyermekként csendesen morogtak a sovány levelek. Fürkészve, körben guggoltak a bokrok a város peremén. Az őszi szél köztük vigyázva botlott. A hűvös televény a lámpák felé lesett gyanakvóan; vadkácsa riadt hápogva a tóban, amerre mentem én. Épp azt gondoltam, rám törhet, ki érti, e táj oly elhagyott. S im váratlan előbukkant egy férfi, de tovább baktatott. Utána néztem. Kifoszthatna engem, hisz védekezni nincsen semmi kedvem, mig nyomorult vagyok. Számon tarthatják, mit telefonoztam s mikor, miért, kinek. Aktákba irják, miről álmodoztam s azt is, ki érti meg. És nem sejthetem, mikor lesz elég ok előkotorni azt a kartotékot, mely jogom sérti meg. És az országban a törékeny falvak - anyám ott született - az eleven jog fájáról lehulltak, mint itt e levelek s ha rájuk hág a felnőtt balszerencse, mind megcsörren, hogy nyomorát jelentse s elporlik, szétpereg. Óh, én nem igy képzeltem el a rendet. Lelkem nem ily honos. Nem hittem létet, hogy könnyebben tenghet, aki alattomos. Sem népet, amely retteg, hogyha választ, szemét lesütve fontol sanda választ és vidul, ha toroz. Én nem ilyennek képzeltem a rendet. Pedig hát engemet sokszor nem is tudtam, hogy miért, vertek, mint apró gyermeket, ki ugrott volna egy jó szóra nyomban. Én tudtam - messze anyám, rokonom van, ezek idegenek. Felnőttem már. Szaporodik fogamban az idegen anyag, mint szivemben a halál. De jogom van és lélek vagy agyag még nem vagyok s nem oly becses az irhám, hogy érett fővel szótlanul kibirnám, ha nem vagyok szabad! Az én vezérem bensőmből vezérel! Emberek, nem vadak - elmék vagyunk! Szivünk, mig vágyat érlel, nem kartoték-adat. Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet, jó szóval oktasd, játszani is szép, komoly fiadat ! József Attila : Levegőt

12009 2011.11.23. 19:27:06

84 Négy gyerekem van. De ez mindegy. Nem érted még a példabeszédet sem. Ne is törődj vele. Téma lezárva.

210560 2011.11.23. 19:39:12

82-re Granicsár minden tiszteletem az általad leírt eredményeké...illetve, azért kérdeznék: A te családi berendezkedésed (bocs. személyeskedésnek tűnik, viszont te említetted) inkább heteronóm, mint autonóm. A gyerekkel - aki lógós - valszeg kegyetlen döntések nélkül is lehet partneri viszonyt kialakítani, egy fejlődési fázis során, után. De hogyan válik függetlenné abban a miliőben, amiről Te írtál? Örökké gondoskodni nem lehet a saját gyermekünkről sem! Független döntések, valamint esetleg mások segítségére (is) kell hogy számítson a gyerekünk, mert soha nem teljesen kiszámítható a jövő. Amiről írtál - az erős , egészséges fennmarad...stb. - farkastörvénye áll közel hozzád. Nem a konszenzuson, személyiségi jellemzők alapján, hanem érzelmi(főnöki felelősség) alapján "kézi" vezérelt családi miliőt érzek és e szerint a társadalmak is jobban tennék, ha igy működnének. Hogy "miért ne legyen boldog gyerekkoruk" ?? Miért ne legyen lelkileg stabil, önálló felnőttkoruk? Fanny

12009 2011.11.23. 19:46:34

86 Juj de jó :) az autonóm ember nálam az individualist anarchista.

12009 2011.11.23. 20:04:24

89 Engem, és én igyekszem ezt a szellemet átörökiteni, abban a szellemben neveltek, hogy minden tettemért felelnem kell. Mégpedig nem az én, hanem a környezetem által felállitott szabályok szerint. Ha viszont a szabályokat, a társaslét szabályait, betartom, akkor szabad vagyok. Ha több szabadság kell, akkor a társaslétes kötelezettségeimen kell lazitanom. A gyerekek nem egyformák. Születésüktől nem. Viszont a kötelességeiket egyformán teljesitenük kell. De ez nem csak a gyerekekre, hanem a munkatársakra stb. is érvényes. Minden lazitás, azoknak sértő, akik eleget tesznek a kötelességeiknek. Nekem az a szerep jutott, hogy betartassam a kötelességeket. Ne keverd a heteronóm társadalmat a szuverén, autonóm emberek kapcsolataival. Az előbbiben lehet lazsálni, átverni a másikat, az utóbiban nem. Ha megtette a kötelességet, szabad. Ha megcsinálta a leckéd, elrakta a játékokat és összeseperte az avart, azt csinál, amit akar. Én nem szólhatok bele, mert nincs jogom hozzá. A dr. Spock elmélet szerint felnőtt emberkék nem szabadok, hanem neveletlenek. Én messze elkerülöm az ilyen embereket és nem is alkalmazok ilyeneket. Már mikor bejönnek interjura, látom kivel állok szembe. Érdektelenek. Rögtön a fizetésről és a jutatásokról kérdeznek. Akik viszont rendes családban nőttek fel, ahol volt fegyelem, azokat a munka érdekli, milyen szabadságot kapnak a munka területén, mi a rend. A fizetési igényüket szinte szégyelik kimondani és nagyon gyakran többet adok, mint amennyit kérnek. Az ilyeneket szeretem, mert tudom, hogy meg merik mondani a szemembe, ha hibázok és nem sunyitanak. És megint személyeskedsz, minősitesz. Rossz szokás nálad.

210560 2011.11.23. 20:44:43

90-re ha igy látod, ez a Te felelősséged, amilyen autonóm személyiség vagy biztosan meg fogod magadnak magyarázni, miért jó igy. Fanny

210560 2011.11.23. 20:47:24

91. re valójában folytathattam volna.....A személyeskedéssel kezdem...Említettem, hogy azért érinthetek személyes példákat, mert a saját családodból merítetted a bizonyítékokat (most viszont már áttértél a munkahelyi kapcsolataidra ) Sőt előre elnézést kértem. Viszont megköszönöm a beszélgetést, mert úgy érzem sima provokációnak gondolod a válaszadást. Ennek semmi értelmét nem látom, lehet, hogy ez egy rossz szokás, de mondjuk úgy, én ebben autonóm vagyok. Mégegyszer köszönöm...ugye nem kell hamut szórnom a fejemre?

12009 2011.11.23. 20:49:39

92 Én igy látom és nem hagyom magam befolyásolni. Ja, és nem szoktam magyarázkodni magamnak. Ez van, ezt kell szeretni.

12009 2011.11.23. 20:52:15

93 Nem. A hamuszórás már kiment a divatból. Meg nem is könnyű jó minőségű fejhamut találni. :) Ja, és ki mondta, hogy a saját családomról beszéltem ? Mert egyes szám első személyben? Hmmm....

205707 2011.11.23. 23:02:38

88-ra: Témazáron kívül, felül, túl: Fél-információból fél-reértés származik. Te beszéltél két gyerekedről. Így, ami igaztalan megállapítás rád nézve, az természetesen érvénytelen is. Ja, és hogy volt példabeszéd is? Észre se vettem...

12009 2011.11.23. 23:46:39

96 Na jó, majd legközelebb kiteszem pldbszd :)

15138 2011.11.24. 09:06:04

82-re Grani, én itt semmibe nem tudok belekötni. Hótt-tök igazad van. 85-re Purim, én hiszek abban, hogy a társadalmi felelősség éppen a családban kezdődik. 86-ra Fanny, bocs, de nem értek egyet. Mostanában arra jutottam, hogy az emberek egy igen nagy hányada, magamat is beleértve, képtelen saját erkölcsiséget kifejleszteni, így kell neki a "kész". Továbbá, ha körülnézek, büntetés hiányában tesz rá, hogy mi is az az erkölcs. Most, mikor rendőrt, tűzoltót támadnak, mikot ME-öt (sajátot) szidnak, mikor egymást átkozzák ki, nekem hiányzik, hogy valaki fenéken billentse a sorból kilógót, a mást támadót. Soha nem fogom az egyént a közösség elé helyezni, semmilyen ideológiával. Akkor inkább maradjak diktatórikus rendszerben, mint a maiban. Jobban elviselek egy rendőr-terrort, mint azt, ami most van. Fanny, Grani, bocs, nem is értem, miről vitáztok. Úgy látom, kevés vagyok a témához. Csókhegyek. :)

205707 2011.11.25. 22:05:20

Nefi én is hiszem, hogy a családban kezdődik, de szinte mindenkinél be is fejeződik. Csak arra korlátozódik..
süti beállítások módosítása