Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Családi költségvetés

2009. április 22. - Vörös Nefelejcs
Összébb húzzuk a nadrágszíjat.

Mivel főfoglalkozású aggódó vagyok, a válság közeledtével elkezdtem gondolkozni a lehetséges megtakarításokon. Ehhez hozzájött Irám válása is, aki meg az asszonytartás összegéért küzdve volt kénytelen összegezni a kiadásaikat.

Az albérlettel nem tudunk mit kezdeni, marad, költözni sem olcsó. A rezsi már érdekesebb. A fix kiadásokat leszámítva marad a fűtés, áram, telefon, víz. Akkor sorrendben.

A fűtés nekem majdnem lehetetlen vállalkozás, mert a szomszédaim még a nyitott ablak luxusában nevelkedtek, és hajlott korukra megváltozni nem fognak. Ők négyen vannak a társasházban, az egyetlen, amit tehetek, hogy szabályozzuk a radiátorokat. De ezt mindig elfelejtjük. Az árammal viszont nagyon jó tapasztalatok vannak. Nagyjából egy éve, hogy a tévé körül található összes gépet rátettük egy kikapcsolható elosztóra, és lefekvés előtt ki is kapcsoljuk. A ritkán használt gépekre, mint nyomtató, internet, akvárium, időkapcsoló került. A pincében a kishűtőt csak akkor használom, ha nagyon muszáj, a fagyasztót lecseréltük egy A-s önleolvasztósra. Ezzel meg is spóroltuk a számla 20 %-át, amivel elégedettek lehetünk. Ami a vizet illeti, sajna, született egy csöpögő csapunk, viszont a konyhait átcseréltettük keverőcsaposra. A WC stopgombos, de még gondolkozok a tégla vagy inkább a petes üveg trükkön, hogy lehúzáskor kevesebb víz folyjon. Fogmosáskor már rég nem folyatjuk a vizet. A telefon stratégiai dolog, a számla a Skype-val csökkent sokat. Viszont még mindig van egy mobil előfizetés, amit igazából nem is használunk, azon még lehet húzni, ha muszáj. Arra meg várok egy akciót.

A következő legnagyobb tétel az egészségbiztosítás, azon már változtattam, de nektek ez nem olyan érdekes. Aztán jönnek a cascók. A nagy kocsit éppen ma nyomta meg a férjem (miattam, mert teljesen rosszkor telefonáltam), akkor már meg is van az ürügy a casco lemondására, ui. vagy lejárat előtt három hónappal vagy káresetkor lehet lemondani. Megvan a káreset, ha már a határidőt elaludtuk. A kocsi 5 éves, és már felesleges a teljes casco rá, mert olyan kicsivel csökkentik a befizetendőt, és olyan naggyal a kifizetendőt, hogy menjenek a francba. A kis autót meg most cseréljük, zárójelben mondom, kétéves Toyota és már annyi mindent cseréltek rajta, hogy nem akarjuk tovább tartani. Megrendeltük az újat, kis Mazdát, és kocsicserekor is jár a lehetőség, hogy a cascótól megszabaduljon az ember. A két casco szép megtakarítás lesz.

Ezeken kivül még van egy pár biztosításunk. Az első a lakásbiztosítás, az marad. A jogvédelmi biztosítás marad. Biciklikre kötelező és nem is nagy tétel, marad. Motorról nem elfelejteni a határidőt, azt is lemondom. A kötelező kifizeti a másnak okozott kárt, a sajátot meg zsebből bírjuk. A lakásra a kaukción is biztosítás van, azzal sem tudok mit kezdeni.

A benzinről tudni, hogy egyenes arányban fogy a kocsi súlyával, a gumik puhaságával, és a vezetés sportosságával. Ergo, kocsiból kipakol, gumi felfúj és gyakran nézeget, vezetés zen. Nem nekem kell a leggyorsabbnak lenni, én már úgyis férjnél vagyok.

Alighanem most jön a legnehezebb, a napi költségek. Meg a fogszívás. Majd olvasom Cybershopék posztjait. :)) Mellette meg elhatároztam, hogy most már innentől tényleg meghatározok egy heti keretet, és hogy mielőtt boltba megyek, megnézem, mivel van tele a fagyasztó. Néha elszédülök, ha megnézem, mi minden van itthon.

Utolsó pontnak a saját energiáim takarékra állításához itt megfogadom, ünnepélyesen, hogy holnaptól kezdve, minden nap egy helyiségből kipakolok és szelektálok minden felesleges dolgot. Úgy legyen.

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr698289126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

15138 2009.04.22. 19:47:42

Bocs. Most mondták be a tévében, hogy nem engedhetik meg, hogy az egészségügy deficites legyen, javasolják egy 30 frankos vizitdíj befizetését. Kösz.

11815 2009.04.22. 19:48:45

Egy hős vagy! Az utolsó bekezdésben világosultam meg! Minden nap?! :)))

13124 2009.04.22. 19:51:50

Kedves Nefelejcs! (mint őskommentelőd :-)... és akkor remélem nincs hari) Ha a - napi - pörgésedet (mert én Rád gondoltam:-) ) valamilyen módon át tudnád alakítani elektromossággá.... hihihi Na de, tényleg. Mi az a tégla vagy petes üveg trükk a WC-nél? Nálam takarékosabb skótot nem találsz DE ezt még én sem ismerem. Kééééérleeeeek.....

11815 2009.04.22. 19:53:23

Téglával összezúzod a rötyit és a kert végébe jársz! :)

13124 2009.04.22. 19:59:04

4.re Ha csak úgy nem :-))) Két téglával csak a teve turbót ismerem. Mondjuk az is gazdaságos :-)))

15138 2009.04.22. 19:59:15

Hihi. Mindkettőtöknek haha. Hát nem én találtam ki, de nem kicsinyíti a nagyszerűségét... Vizzel teli petes üveget (vagy téglát) teszel a tartályba. Ez csökkenti a víz mennyiségét, és egy lehúzással spórolsz a vízen. Ott használják, ahol nincs stopgomb, vagy még akarnak takarékoskodni.

15138 2009.04.22. 19:59:57

5-re De ahhoz nem fiúnak kell lenni? 2-re. Igen, Hős leszek és szentté avatom magam.

11815 2009.04.22. 20:00:30

Micsoda ötlet!

15138 2009.04.22. 20:03:29

Amúgy a Pink Floydnak valaki feldolgozta a Another brick in the wall c. számát, és annak a videoclipjében is benne van. Mármint a petes üveg.

13005 2009.04.22. 20:18:54

Példàdat követni akarom! Màrmint a fölös dolgok kiràmolàsàval! De az a kikapcsolo is màr régota elhatàrozott dolog, meg fogom kérdezni hol lehet azt itt kapni!

15138 2009.04.22. 20:22:17

Szerintem mindenhol. Úgy értem, hogy akár Tesco, Auchan, meg hát nem tudom, hol laksz, de bárhol. Kedves Georgia, hazaköltöztél a felesleges dolgaiddal? Én is költözés után dobtam ki három doboz újságot...:DD

13709 2009.04.22. 20:22:35

Hát igen, nem árt összekapnunk magunkat és bármily jelentéktelennek tűnő megtakaritás is számit a nagy egészben.... :((((

13124 2009.04.22. 20:25:47

Ez a "petes" azért nem annyira tökéletes. Mert ha mondjuk "nagydolog" akkor előtte kiveszem a téglát??? :-)

15138 2009.04.22. 20:30:06

Még csak láttam. Nem próbáltam. Ha nagydolog, akkor is bent marad. Mármint a petes üveg. Nem úgy...:DDD. Nem ott bent. :DDDD Próbáld ki, nem tart sokáig.

13124 2009.04.22. 20:38:01

Na akkor fussunk neki mégeccer.... ha mindég bent van a petes-üveg akkor MINDÉG kevesebb víz jön ki a csövön!!! Az meg azért csak egy optimális dologra van méretezve. Ha nem viszi le akkor többször kell és akkor már sokkal több is elmegy pocsékba. Minden többivel egyetértek, sőőőőt.

13190 2009.04.22. 20:41:38

Nemrég értünk haza, egy viszonylag kevés befektetést igénylő dologról, elfáradva. Ez a spórolás érdekel, várom az eredményeket.

15138 2009.04.22. 20:51:38

Boni. Komoly maradok. Azt hiszem, tán 18 literes egy tartály, a petes üveg egy-két litert vesz el. Szerintem, lemegy. Normális eséssel ennél kevesebb is le kell hogy vigye. Árpi, milyen eredményeket? Kipróbáljam a petes üveget? :DDD Oké. De nagydolgot nem tudok rendelésre...:DDD

Kokó 2009.04.22. 22:18:38

Nefelejcs, ezek a megszorítások egyenértékűek, mondjuk a dohányzásról való leszokással... Ami viszont a stopgombos, téglás, petpalackos, megoldást illeti, ellenvéleményem van. Nem mindig gazdaságos a spórolás. Még néhai önkormányzati lakásgondnokként találkoztam a spórolás hátrányával. A lakók annyira takarékoskodtak a vízzel hogy kiszáradt a csatorna, és a végtermék, meg a járulékos anyagai feltorlódtak, ennek következtében milliós költséggel, és a megspórolt víz többszörösével kellett a hibát elhárítani....

15138 2009.04.22. 22:25:18

Kokó, ez érdekes. Most eszembe jut erről, hogy anno a SZU-ban nem lehetett beledobni a vécépapírt, mert dugulást okozott. Én meg kitaláltam, hogy a jó Crepto majd elolvad a vízben, és hát beledobáltam. Dugulás.... Az a rendszer annyit bírt. Nem gondolod, hogy lehet különbség a mi csatornáink és a nyugatiak között? A második gondolatom viszont egyből az, hogy ezek itt mit tudnak rendesen, néha le kell ülnünk, hogy elhiggyük, szakemberek mondanak ilyeneket. Ezt is el tudom képzelni. Egy a biztos: ez a petes dolog itt rendszeresen előkerül a médiában. Hogy jó-e...Azt te biztos jobban tudod. Tudok egy-pár helyet, ahol nem szokás lehúzni a vécét, csak ha muszáj....:) (tényleg)

11815 2009.04.22. 22:48:14

15: Boni! Ne problémázz! Használd a petes üveget másképp! A víz is megmarad! :))

15138 2009.04.23. 08:09:33

Boni, bocs, röhöghetek???

12019 2009.04.23. 09:58:27

Nefelejcs, hozzájárulnék a küzdelmedhez még három tippel. 1. Internet előfizetés. Nézz körül, nincs-e olcsóbb szolgáltató. Biztosan van! Érdemes megvizsgálni, szükséged van-e akkora átviteli sebességre, mint amekkorára előfizetsz. Ha csak a neten való szörfözésre és hasonlókra használod a gépet, nincs szükség nagy sebességre, így az előfizetési költség alaposan csökkenthető. 2. Nézz körül a kábel-TV szolgáltatók között (ugye azt nézitek?) és ha tudsz, változtass olcsóbbra. 3. Olyasmiről már nem is beszélek, hogy az ember a pénzét olyan kontón tartsa, ami a lehető legmagasabb kamatot adja. Sokszor az ember ezt lustaságból elmúlasztja. Itt Svédországban a legtöbb nagyobb bank egyáltalán nem ad kamatot a folyószámlás kontón lévő pénzre. Ugyanakkor van bank, ahol rendes kamat van erre is. Magam eddig lusta voltam áttenni a pénzt egy ilyen bankhoz, mert ez herce-hurcával jár -sok helyre kell jelenteni, változtatni az automatikus átutalásoknál, stb. De meg kéne tennem. Egy variáció erre, hogy az ember megtartja a kamatmentes folyószámlás kontót, de soha nem hagy rajta jelentősebb összeget, hanem ezt mindíg átutalja egy jó kamatot adó kontóra. UFF, beszéltem!

13124 2009.04.23. 10:01:36

Sziasztok... és én is "röhögök" Babeeeet !!! :-))) Más. és akkor megint másképp mondom :-)) Még az átkosban (80-as évek) kitalálták, hogy lehet spórolni az üzemanyaggal. Régi autós vagyok nem dőlök be DE elmondom (mert petpalackos elődje). A motor (karburátor) elé az üzemanyagcsövet megszakítva betettek egy "szűrőt". Pont akkora mint a kindertojgliban a műanyagtojgli. ebbe egy "szűrő" Ennyi!!!! A lényeg, hogy a motor kevesebb üzemanyagot kapott. De nem is ment úgy mintha nem lett volna. +1bónusz: én már kiskoromban - amikor még nem volt "ekkora" a spórolás (magamtól tanultam meg) meg lehet a "madzagos wc-t" is úgy húzni, hogy ne jöjjön ki az összes víz.

15138 2009.04.23. 10:07:45

22. Kösz, Gordon, jó tippek. Különösen bankot váltani, mert sem a szolgáltatások díja, sem a kamat nem ugyanaz. Mindenkinek másik lehet a jó, a számla típusától függően. Bevallom, ezen ár évek óta töröm a fejem, de tényleg lustaság... 23, Ügyes is vagy te, Boni. A gyerekeket is meg tudtam tanítani rá? Elmennek az iskokába, ott hallanak valamit, aztán itthon beállítják úgy, mintha ők tojták volna, és nem évek óta rágom a fülüket. A kocsihoz meg: most vezettem egy Honda Jazzt, ahol nyilacska mutatta a műszerfalon a le és felkapcsolást. Kár, hogy én nem láttam, csak a férjem...:)) A mostani, Európa-szerte divatban levő állami támogatások sem csak az autógyárak megmentését célozzák: nagyon figyelnek a CO2 kibocsátásra és a fogyasztásra. Itthon még nem láttam a jelölés, mint a hűtőknél, hogy ABCDEFG, a takarékosságot tekintve.

11815 2009.04.23. 10:13:55

:)) Az autómban gyárilag volt gázüzem. Benzin-gáz. A - nem értek hozzá, - nem egyenletes égés, robbanás vagy mi, tönkre tette a valamiket, - most már le sem tagadhatom - aminek a cseréje 180ezer volt. Még a katalizátor is gallyra ment. 80-100ezer. Majd. Akkor most hogy is állunk a környezetvédelemmel, spórolással? Az autószerelő szerint ez rendszeres probléma! Nem csak nálunk alakult így!

12019 2009.04.23. 10:17:10

Ja, még egy dolog! Nem tudom, mennyit konyházol és milyen szívesen. Nem főzési, vagy bevásárlási tanácsot akarok adni, itt biztos sokkal jobban otthon vagy a témában. De a kenyér-beszerzéssel kapcsolatban megosztanék egy tapasztalatot. Itt a kenyér drága és nem is igazán jó. Elkezdtük (mármint az asszony) a kenyeret itthon sütni -kaptunk egy isteni receptet. Az eredmény: végre jó, a mi izlésünk szerinti kenyér, max fele áron!

15138 2009.04.23. 10:28:37

Babett, nem tudok semmit a gáz-üzemű kocsikról, bár itt is szaladgálnak. Én inkább az elektromosokra tennék, bár ott is felmerül két gond: az egyik, hogy annyira csendesek, hogy balesetvédelmi szempontokból állítólag csinálni kell velük valamit, a másik, hogy honnan szerzünk annyi áramot, ami a teljes átálláshoz kell, amikor pl. Franciaország egyes vidékein áram-riadók vannak, amikor is le kell állítani a nem létfontosságú dolgokat, hogy nem rohadjon le az egész rendszer, és legyen oda a hús a fagyasztókban.

15138 2009.04.23. 10:31:03

Én minden tanácsot örömmel fogadok, megtisztel, ha gondolnak rám és jót akarnak nekem. Én nagyon sokáig hezitáltam a kenyérsütő gépen, aztán nem mertem bevállalni, félve még egy felesleges konyhai kütyütől, és mert a fiúk a családban iszonyodnak az anyám által sütött kenyértől. Momentán 8-10 kenyeret veszek jó helyen, és a fagyasztóban tartom, de ha vennéd a fáradságot és leírnád a receptet, nem svédül :), én szívesen kipróbálnám. A pizzát is itthon sütjük, jó recepttel a markunkban.

15138 2009.04.23. 10:32:21

Ja, Mitsubishinek jövőre jön ki az elektromos autója, aszem, ez lesz az első szériában gyártott. A Priusokat meg nagyon dicsérik a gazdák. Ennyit tudok. Nekünk sajnos kicsi a Prius, második autónak meg nagy.

15138 2009.04.23. 10:34:35

Most pedig lelépek, ünnepélyesen megtett fogadalmama irányába. Kilomolom a hálószobát. Hú.

11815 2009.04.23. 10:37:23

Nefelejcs! Az derült ki, hogy én tudok? :)) Más: tudom, válság van, de nagyon tetszene, ha valamilyen módon vízi-, nap-, szélenergiát preferálnánk! Úgy még az elektromos autó is izgalmas, de ha nem így termelődik az áram hozzá, ugyanolyan környezetszennyező, mint a többi. Vagy hülyeséget beszélek?

12019 2009.04.23. 10:50:28

Nefelejcs: Jó majd elkérem a receptet asszonytól és küldöm. Különben nem kell hozzá kenyérsütő gép, a tűzhely sütőjében sül. A tészta (az, ugye?) dagasztásához is normál háztatrtási felszerelés kell csak. Texaco: egyáltalán nem beszélsz hülyeséget! (Ha beleszólhatok...) Van viszont más szempont isaz elektromos autók ügyében. Rövid a hatósugár, drága az akkumulátor és a töltési lehetőségek is korlátozottak. Ha lemerülnek az akkuk az országúton, jól néz ki az ember! Ezen segít a hibrid-megoldás, (pl Toyota prius), de az már nem olyan gazdaságos, mint a tisztán elektromos kocsik. Még jópár évet várni kell a gyakorlatban is a nagyközönség számára használható megoldáson. Nagyobb kapacitású, könnyebb és kissebb akkumulátorok (jelenleg a lithium-jon a legjobb, de ez sem elég) és kiépített "tankoló" hálózat. De azért mennek előre a dolgok, gyors fejlődés van akkumulátor-ügyben.

20785 2009.04.23. 11:49:55

További megfigyelés: Van olyan árucikk ami nagyon olcsónak tűnik, esetleg még akciós is az élelmiszerek között, de nem egy zacskó árát kell nézni, vagy egy rúd szalámiért, hanem mindig a nagy ár alatt levő apróbetűs részt. Oda van írva, hogy az adott cikkből egy liter, vagy kiló mennyibe kerül és így mindjárt más az ábra. Pl. ketchup - 2 azonosnak tűnő flakon az egyik 450 Ft. a másik 550 Ft. Melyiket vennéd le a polcról? Természetesen az olcsóbbat, ha spórolni akarsz. Nézd meg a liter árat. Az egyik 1500 Ft/liter a másik 1200Ft/liter Akkor most melyik is az olcsóbb? Amire még érdemes figyelni, hogy a szupermarketekben a drágább, nehezebben fogyó cikkeket teszik szem magasságba (átlag női mérethez képest), tehát az igazi kincsek alul, vagy felül találhatóak.

15138 2009.04.23. 12:42:56

Babett, jót mondasz. Már láttam elérhető áron házi szél-izét, állítólag csak a polg.mesteri hivatal hozzájárulása kell hozzá. Meg terjednek a napkollektorok és napizék, az egyik a vízet melegíti, a másik áramot is gyárt. Megy ez!! Támogatás is létezik hozzá. Gordon, kösz a recepted. Főleg, hogy sütős, megvallom, én is ott akartam kipróbálni. Sos7, jók a megjegyzések. Én már csak annyit fűzök hozzá, hogy a tegnapi fogy. védelmis újságom szerint a nagy szpermarketek saját áruiban tök ugyanaz van a takarékos, mint a normál kiszerelésben. Néha nagyobb a csomagolás, néhol csak a papír különbözik. Egyre többen választjk ezeket. Én is. Eddig derogált, most már büszkén spórolok a többiekkel. Pluszban, a kozmetikai termékekről az is kiderült, hogy az olcsóbbak a jobbak. A L Oréal pl. tele van formaldehyddel... Az olcsókból meg kispórolják a hülyeségeket.

13124 2009.04.23. 13:35:27

Szia Nefelejcs! Ma délelőtt - blogod hatására :-)) - elgondolkodtam: a spórolásunk sem egyforma. Pl én nem nagyon tudok spórolni a liba/kacsamáj fogyasztásomon. S van aki erre külön haditervet eszel ki.(másik blogon "szóltam be" - valaki tündéri kis cseréptálban vette az isteni kacsamájat és az most milyen olcsó!!!!).... hol van ő a tégláspetpalacktól :-))) Géppel sütni otthon már inkább luxus, mert a jó hozzávalók bizony többe vannak mint a hasonló kenyér a péknél. Valami biztosítós hirdetésből maradt a fülembe: "az egészség a legjobb beruházás" van ebbe valami. Vigyázni kell rá és nem kell a "javítására" költeni. Hát JÓ egészséget kívánok mindőtöknek! -boni -

15138 2009.04.23. 13:56:53

Miért, hova mész? Hallod, nem kell a gép. Majd megnézzük, mennyi ideig sül. Ha finom, lehet néha csinálni, ha meg nem finom, folytatni a fagyasztózást. Mondjuk, biztos nem egyformán spórolunk. Otthon hallottam, hogy XY-nak annyi az áramszámlája, hogy másnak a fizetése nincs annyi. Ugyanennek a személynek figyelmetlenségből megvettem Polcz Alaine Főzzünk örömmel c. spórolós könyvét. Aztán megtartottam magamnak. :))

15138 2009.04.23. 13:57:45

Jaj, leesett. Köszönöm szépen, itt az nagyon drága. Meg amúgy is nagyon drága, ha otthon lennénk is. Gondolom, Gordon is örül.

15138 2009.04.23. 13:58:23

Szegény Gordon, most majd kapkodhatja a fejét, amíg Bajnai fent marad...

11812 2009.04.23. 14:45:01

Gordon, én is körülnéztem net és tv ügyében és nagyon pipa vagyok, mert egyetlen szolgáltató, rossz infrastruktúrával uralja a környéket, drágán és rossz minőségben. :( Szerintem a legtöbbet úgy tudunk spórolni, ha előre megírjuk a listát és nem nézünk körül. Mert ha nagybevásárlás van, és netán körülnézel a boltban, az katasztrófa a pénztárcára nézve. Eszedbe jut, hogy ez is kellene meg az is, meg ilyet milyen régóta tervezel, stb... ez csak 400 forint az meg kettőszáz. NE TEDD! Mélyen leszegett fejjel, csak előre, és nem nézelődni jobbra meg balra.

15138 2009.04.23. 14:59:34

Részemről mindig van lista, egy ideje, kivéve, mikor otthon hagyom. Az ciki. És a leárazások??? Meg még az is bevált, hogy nem azt veszek, ami nincs otthon, hanem ami kell. Apukám szólt róla...

13022 2009.04.23. 15:55:38

nefelejcs: azért a kenyésrsütéssel csak óvatosan. először kezd egy kis cipóval. ha hiszed, ha nem, a liszt, az élesztő, de még a víz is igen kényes kérdés. sztem svéciában valódi élesztő nincs is. hacsak nem sörélesztő, de az másképpen dolgozik. aztán ott van a liszt. biztosan van vagy tíz féle, de a sikértartalomtól kezdve az őrlési finomságig tucatnyi minőségi különbség van köztük. ki kell tapasztalni, nincs mese.

12019 2009.04.23. 15:56:18

Kalimpa, ha nincs konkurencia, az nagy baj! Egy variáció lehet TV-ügyben a parabola-antenna. Kábelt lehet, hogy csak egy társaság vezett el a környékre, de olyan adás, amit parabola-antennával lehet fogni, talán van más társaságoktól is. A net ügyében is lehet egy variáns. Mobil net-szolgáltatás, azt hiszem magyarul "Wi-fi"-nek mondják. A számítógéphez hozzá kell kapcsolni egy kis mobiltelefonhoz hasonló szerkezetet, ezzel az ember függetlenített magát a vezetékes hálózattól. Elvileg úgy működika dolog, mint a mobiltelefon. Az ár itt Svédországban konkurenciaképes a vezetékes variációval. A magyar árakat nem tudom, de mintha láttam volna egy hirdetést, ami szerint hasonló a helyzet..

12019 2009.04.23. 16:31:29

Na, akkor itt jön a kenyér-recept: 25 g élesztő 5 dl víz, langyos 1 evőkanál só 1 evőkanál étolaj 1 kanál sirap (helyette, ha nincs ilyen, 1 db kockacukor, asszony szerint) 2 evőkanár tört lenmag kb 1 l (ca 60 dkg) búzaliszt (lehet variálni) Oldjuk fel az élesztőt langyos vízben. Adjuk hozzá a sót, szirupot, olajat és a tört lenmagokat. Keverjük össze a liszttel egy jól kidolgozott tésztává (amíg az anyag az edény falától elválik). Hagyjuk kelni 45 percig. Dagasszuk úrja alaposan (egyszerű keverő-dagasztó géppel), és a kész tésztát öntsük a formába (közepes méretű tepsi), mitán a forma aljába sütőpapírt helyeztünk. Hagyjuk kelni ismét 45 percen át, majd helyezzük a 250 fokos sütőbe. Hagyjuk sülni 10 percen át, majd zárjuk el a sütőt és hagyjuk a kenyeret a magától lehülő sütőben állni 50 percig. Ps. Nekünk bevált! Lehet kísérletezni a tepsi nagyságával, ettől részben függ, milyen magas lesz a kenyér. talán a lehülés ideje is változhat (50 perc, attól függően, milyen gyorsan veszti az ember sütője el a hőt.

15138 2009.04.23. 17:02:47

Intruder, a réteslisztet otthonról hordom... a kenyérhez ittenit fogok. Már előre izzadok. Sörélesztő van, ja, por. De nem olyan, igaz. Semmi sem olyan... Gordon. A kábellel úgy vagyunk, mint Kalimpa. A wi-fit használjuk, de az nem szolgáltató-függő, nem? Otthon meg nem találtunk jó szolgáltatót, akit ne szidnának. Még alszunk rá egyet. A régi Matáv van, elfelejtettem a nevét, meg a UPC Egerben. Köszi a receptet, elmentem. Mármint itt vagyok, csak save...

15138 2009.04.23. 17:03:18

És hálószoba - Babett lelki támogatásával - kész.

15138 2009.04.23. 17:05:49

Gordon: kérdés van. Mi van, ha nincs lenmag?(jó veszek, de lehet-e nélküle) és ami a fontosabb, hogy a sütő aljába vagy közepére teszi asszonytárs a tepsit?

12019 2009.04.23. 17:37:25

Nefelejcs: lenmag ügyben vállvonás a válasz. Svájcban biztosan van lenmag. (Ha nincs, esetleg kísérletezni lehet. Köménymag esetleg? Abból viszont kevesebb, mint lenmagból) A tepsit középre kell tenni.

15138 2009.04.23. 17:41:27

Van lenmag, csak én akarok most sütni, és nem tudom, itthon van-e. Nem gond, kösz még egyszer.

FENTE LEVENTE 2009.04.23. 18:11:52

Most olvastam,most olvastam: "Gaskó leszarja a ballagókat", gyalog halandókat, kik nem szeretnek sztrájkos kalandokat? Bajnaiék és Bokros Laliék tudnak legjobban csomagokat készíteni számunkra? Szegény magyar szól az sokat, hogy szólamokat kórusba ne egy-két ember diktálja országunkra hivatkozva. Átkozva legyenek azok a millió-milliárdosok kik vagyonaik körül szorongatnak, mutogatnak kisjövedelműek felé,s tőlük várják el a becsomagolt rabolt megszorításokat? Mi nem szeretjük a lavina gurításokat, mely maga alá temet bennünket. Fizessenek többet a gazdagok ,anyagilag jó vastagok, Magyarországot tönkretevő "gaz tagok". Ha fárasztó munkával jár itt a túra, mert bennünk dolgozik a diktatúra? Egy bátor diktátor agya szűk lehet akárcsak a sötét sikátor? Ha jól diktálnak a diktatúra még előnyös is lehet. Több a párt az árt,mert a hazát egyik sem tudja megfelelő mértékben egyenes irányba tartani. Imbolyogtok a két nagy párt hátán és gúnyosan mosolyogtok a rossz döntéseiteken? Helyeteken egyhelyben forogtok, miközben morogtok romló életetekre? Kényelmetlenül leül, ki figyelmetlenül a szék mellé helyezi magát.

13709 2009.04.23. 18:11:59

szia Nefelejcs, Épp most sütök kenyeret /gépben/ amikor idetaláltam hozzátok....:))) Én néha veszek kész sütőkeveréket, még az élesztő is benne van, só, fűszer, szóval minden, szinte elronthatatlan (na, nem egészen, mert az első kenyereim inkább sírásra adtak okot) Sima lisztből is lehet, sőt bármilyen mag jó, amit szerettek, vagy van otthon.... Nagyon finom a krumplis változat, ebbe burgonyapelyhet lehet tenni, vagy akár főtt krumplit.... Én mindig teszek hozzá sikért (etz naturaboltban veszem) nem drága, hónapokig elég egy kis zacsi, kevés kell hozzá.. Viszont lényeges lesz a különbség evvel... Jó sütögetést....

FENTE LEVENTE 2009.04.23. 18:12:34

Most olvastam,most olvastam: "Gaskó leszarja a ballagókat", gyalog halandókat, kik nem szeretnek sztrájkos kalandokat? Bajnaiék és Bokros Laliék tudnak legjobban csomagokat készíteni számunkra? Szegény magyar szól az sokat, hogy szólamokat kórusba ne egy-két ember diktálja országunkra hivatkozva. Átkozva legyenek azok a millió-milliárdosok kik vagyonaik körül szorongatnak, mutogatnak kisjövedelműek felé,s tőlük várják el a becsomagolt rabolt megszorításokat? Mi nem szeretjük a lavina gurításokat, mely maga alá temet bennünket. Fizessenek többet a gazdagok ,anyagilag jó vastagok, Magyarországot tönkretevő "gaz tagok". Ha fárasztó munkával jár itt a túra, mert bennünk dolgozik a diktatúra? Egy bátor diktátor agya szűk lehet akárcsak a sötét sikátor? Ha jól diktálnak a diktatúra még előnyös is lehet. Több a párt az árt,mert a hazát egyik sem tudja megfelelő mértékben egyenes irányba tartani. Imbolyogtok a két nagy párt hátán és gúnyosan mosolyogtok a rossz döntéseiteken? Helyeteken egyhelyben forogtok, miközben morogtok romló életetekre? Kényelmetlenül leül, ki figyelmetlenül a szék mellé helyezi magát.

15138 2009.04.23. 18:41:09

Levente, hopsz, kicsit átformáztam. Olvashatóbb, és jobban látszanak a rímek.

15138 2009.04.23. 19:12:11

50. Azt sem tudtam, hogy lehet sikért venni. Csak annyit, hogy a búzának van sikértartalma, minél magasabb, annál jobb. De hogy külön...majd megnézem a szótárban, mi lehet ez franciául, és megkérdezem.

11812 2009.04.23. 21:36:19

kenyeret én is szoktam sütni, meg zsemlét tücsök miatt, és legtöbbször talált tárgyakat is teszek bele. Pölö: ha van maradék birgonyapehely, vagy sült paradicsomos, sült hagymás meg köményest is. Émn zsalagos lisztet használok a fogósból is meg a kenyérbôl is és idônként veszek ilyen meg olyant is =tönköly, meg rozs, meg kukorica és akkor variálni is tudom. :D

15138 2009.04.23. 21:42:10

Kalimpa, gépben sütöd?

13709 2009.04.23. 22:03:55

53. Na, ez egy jó kérdés, mi a sikér neve franciául?? Ki tudja???? De vele valóban jobb lesz a kenyér... Tényleg sok variációs lehetőség van.... szerintem érdemes otthon próbálkozni....

15138 2009.04.23. 22:05:16

Nekem az is szimpa Gordon receptjében, hogy kb. 20 percet megy a sütő a bemelegítéssel együtt...

13124 2009.04.24. 06:59:10

57.re Szia, szép reggelt. Én is felírtam, mert már régóta csiklandoz, hogy kenyeret süssek. DE mi a vélemény (hülyeség???) a kandallóm belméretébe befér a tepsi. Mi lenne ha miután már csak izzik a fa Betenném és hagynám... na jó biztos először leégne. De régen a kemence is vakahogy így működött. Ha a sütőben először süteményt készítesz, már nem is kell melegíteni a kenyérsütéshez :-)))

FENTE LEVENTE 2009.04.24. 17:43:40

Látom politikában van véleményetek. Benne van minden reményetek?Keressetek egy értelmes védett ügyvédet:Óh,te Magyar,fegyelmezd csürhédet. Krónikus tünetekkel megáldott ,melankólikus felfogásban elázott magyarság!Az nem gyávaság ha valaki karakán és derekán molotov-koktélok lágnak?Országunk vigyázva álljon VIGYÁZBA,és arra vigyázzon,hogy más családokat ne vigyen GYÁSZBA. Alszotok?Kezemben a sorsotok.Gyertek ide érte! Idejében tyúk fejében több az ész mint az én fejemben,de szenved lelkem széttörötten mélyen sérelemben. Te lázadó Magyar,lennél-e türelemmel irántam,míg ki nem jártam nyelvünknek titkát,hisz szép taktikát megfejteni nem lehet egy rövid emberi élet alatt.

FENTE LEVENTE 2009.04.26. 15:13:41

Köszönet érte,de megérte?Ezeket nem verseknek szántam,persze soha meg nem bántam.Szótagszámok nagyon nem stimmelnek és nem is mindenütt rímelnek.Baj van végig a dallamossággal,bénán sánták,s nem bírnak az alapossággal.

15138 2009.04.26. 15:16:05

Levente, ne szerénykedj, én szeretem őket, csak könnyebb olvasnom így. Volt időm akkor. :))

FENTE LEVENTE 2009.04.28. 16:29:54

Közhírré tétetik!Nyelvemet tépetik ki ha nem mondok én igazat?A legújabb változat itt van nálam. Bajnai Gordont nem Orbán Viktornak köszönhetjük,hanem Gordon szüleinek,akik gyermeküket e világnak alkották.Halk kották füleinknek dúdolják azt az igazságot,hogy libák gágogásai nem szaporítják úgy a hibák százait,mint azt az emberi téves megitélést,miszerint gólya hozza a kisbabát.Gólya pólya pottyantásában benne lehet Ibolya politikája,vagy takarja el egy tavaszi kiskabát,kabátja?Le van fütyülve mindenki magasról,s addig ne is álmodozzunk tavaszról,amíg előtte ősz,tél jön?Izlésficamban szenvedő új nemzedék!Magatokban omlik össze az összetákolt menedék? Kedves magyar emberek. Higyjetek a mesékben és abban az esetben nem fáj annyira a valóság. Gyarlóság válság tetejéről,közelről s messziről csomagokat dobálni fejünk tetejére.Jó a csomag,jó a csomag,ajándékba jó a csomag:Sok mag keljen ember testén idejére,mit veteté le fényképezőgéppel?Fente tovább nem is gépel.
süti beállítások módosítása