Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Önmagát beteljesítő jóslat

2009. június 08. - Vörös Nefelejcs

Jóakarat vagy átok.

Még valamikor 1985 előtt akadt a kezembe V. Levi könyve, az "Önismeret művészete." Ha visszaemlékszünk, akkoriban még nem lehetett naponta horoszkópot találni az újságokban, minden pszichológiás, ezoterikus, lélekterápiás újdonság csak nagyon szűk csatornákon terjedt és főként, hittük is, meg nem is.

Ez a könyv is egy ilyen tapasztalatként indult, inkább bulvár, mint tudományos olvasmányként, bár az író, ha jól rémlik, szakembere volt a témájának. Nekem akkoriban az újdonságot mindenképpen az agy programozása jelentette. Egészen egyszerű példákon keresztül leírta, hogyan hiszi el az agy, amit eleget hall, és hogyan változtatja a lehetségest biztossá. Két példára emlékszem,  az egyik az a bizonyos "Ne menj ki a hidegre, mert megfázol!", aminek valamennyien ismerjük a következményeit. :)

A másik pedig a "Menj végig ezen a pallón, itt lent a földön". Alany végigmegy, gond nélkül. Palló felemeltetik félméterre, az utasítás szerint az alany megint végigmegy. Másfél méter magasan az agy azt gondolja, "leeshetek"  - az eredmény: esés. 

Azóta az élet számos területén láttam már bizonyítékot arra, hogy amit az ember elhisz, az meg is történhet. Karrierek épülhetnek magára a hitre, vagy életek mehetnek tönkre megalapozatlan hiedelem miatt. Az, hogy mit gondolunk magunkról, meghatározhatja egész életünket, ezt már tudjuk egy ideje, és beépítettük a pedagógiába, pszichológiába, még az orvostudományba is, lásd placebo-hatás. Anyák, tanárok, orvosok, ki ne hagyjam a politikusokat építenek az (agyon) ismételt mondatokra, amelyekkel azonban ugyanakkora kárt is lehet okozni, mint amennyi jót.

A posztom azért írom, mert egy hete főműsoridőben a Dohányzás-ellenes Liga reklámját nézem, most a következő a szlogen: Minden második dohányos meghal. 

Nem kell nevetni, bár ebből az következik, hogy minden első viszont soha... Rónagyurival együtt tudjuk, mennyire idegesítő tud lenni egy trehány megfogalmazás. De ez több annál. 

Ha elhiszem, hogy ha betegnek képzelem magam, beteg is leszek, - és én nemhogy elhiszem, de tudom!! -, ha elhiszem, hogy ráadásul még betegséget is "választ" magának az ember, akkor igen nehezen élem meg azokat a naponta látott halálos üzeneteket, halálos fenyegetéseket, amelyeket állítólag ez én érdekemben és az én pénzemen kell olvasnom. Mellékes jutalomként az ember még megkapja a gyerekei rémült megjegyzéseit is...

Nem olyan rég még teljesen szalonképes dolog volt dohányozni. Mióta tudom, hogy a tajgából valami hihetetlen mennyiségű metán szabadul fel, ahogy a megfagyott mocsarak olvadnak, valahogy kevésbé érdekel, mikor és hogy halok meg. MIóta tudom, mit okoz a benzingőz, a fűtőrendszerek és diízelautók által kibocsátott xy részecske, már csak arra gondolok, hogy szeretnék abba belehalni, amit élvezek. Az ember nem hülye.

Jó, hülye. De nincs neki ehhez joga?

 

(és akkor a dohányzás ártalmai nem az egyetlen bemesélhető dolog a világon)

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr718289184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13005 2009.06.08. 16:04:28

Nefelejcs, én eddig csak a délamerikai marhacsordàk hatalmas mennyiségü metàn termeléséröl olvastam, tehàt a civilizàlt orszàgok steak igénye milyen kihatàssal van a környezetre, egészségünkre... Egyébként én pragmatikus vagyok, kettéosztotta a lehetséges "halàlokokat" a magam szàmàra, ha màr felvetetted a kérdést elmondom . Van, amiröl modomban van valamit tenni, van amire semmi hatalmam nincs. Azt hiszem öröklött "terhelés" miatt valahogy felelösnek érzem magam az egészségemért. Arrol viszont, hogy emberi vagy természeti eröszak következtében szünök meg létezni, az érdeklödésemböl kitörölve. Soha senkit nem probàltam meggyözni, hogy ezt vagy azt tegye, mert mindenkinek joga van elhatàrozni miként él. Kivànom viszont Neked szivböl, hogy soha ne legyen élvezetedböl kinos betegségre ok. Mert Nefelejcs vagy!

13118 2009.06.08. 16:56:38

"Másfél méter magasan az agy azt gondolja, "leeshetek" ..." no az ilyen ne szegődjék ácsinasnak, s ne próbálkozzon felhőkarcoló építésén dolgozni, hogy a hidakat ne is említsem :))

15138 2009.06.08. 17:05:27

Georgia, van egy amerikai ismerősünk, aki sportol a cigizés mellett. Mikor Hálaadásra hazament, az összes 150 kilós ismerőse a nyakába esett, hogy nem vigyáz az egészségére. Egyébként én is a "tehetek valamit" közé sorolom a dohányzást, átlag kétévente dohányzom. :)

15138 2009.06.08. 17:06:05

Hmmmm, senki nem lépheti túl a saját árnyékát.

13190 2009.06.08. 17:14:32

Jól mondod kedves Nefelejcs, az agy mindenre képes, megmagyaráz dolgokat, magam is szívtam napi három doboz cigit, most is kivánom, de letettem négy éve. Láttam egy embert, mikor tüdőszűrésen voltam, kimentem rágyújtani, az ablakon keresztül láttam, sírt, és imádkozott, akkor tudhatta meg a dolgot. Nem beszélek le senkit, tegnap reggel jött egy idős rakétás a találkozón, azt mondta, nagyon jó a levegő, mert ma még nem is köhögött, erre megkérdeztem, az a pár köhögés akkor nem számít bele amig ide ért? Észre sem vette már. Nefelejcs! Az ember szavakat használ, a háború is rossz, mégsem lehet lebeszélni róla őket, pedig egy repülőgép anyahajó árából öt évig lehetne Afrikát etetni! Ez van, megyek futni, ha az erdőben a fejemre esik egy ág, az pech!

15138 2009.06.08. 17:27:25

Hó, te este is futsz? És tudsz aludni utána? És nem vagy nagyon fáradt előtte? :DDD

FENTE LEVENTE 2009.06.08. 17:38:59

Mivel választásokat rendesen nem tudunk csinálni,ezért a kampánycsendet el kéne törőlni.Az utolsó percig lehessen a politikusokat,pártokat népszerűsíteni.Ezt kéne véglegesíteni,nem az embereket idegesíteni.Győzőtt a fidesz akkora előnnyel,hogy elég nagy mellénnyel brüsszelben uraskodhatnak,két kézzel,ép ésszel kapkodhatnak a munkáért,melyben az igazságért sokat tusakodhatnak,de ha nem lesznek sikeresek,miben mosakodhatnak? Szerintetek fellélegezhetünk ha életünk elé hegeszthetünk páncélozott ajtókat,úgy rácélozott lövésekkel biztonságban mennyire érezhetjük magunkat?Kellemetlenül már hány célt tűztünk ki és mégsem a páncélt érték a lövések,hanem bennünket,üvegként átlátszó testünket?Hát száz szó sem ezernyi,de azért mi is szeretünk kellően nyerni,rosszat körültekintően szerelni.Magyar ember síránkozik,ha kell káromkodik,mert kikívánkozik belőle az irigység,kapzsiság tehetetlensége,ügyetlensége.Szép egy társaság vagyunk,mikor testvéreinknek is rosszat akarunk?Magyarországon túl sok az okoskodó"palira vett"Kiss Pista és Nagy Jóska,de hozzám képest ugye milyen szép pest?Hazudni tudni kell,aki nem hazudik az csak álmodik,álmodozik?Áradozik s dolgozik bennem a primitívség?Mi tisztség tisztességtelen,ott a korrupció ügyes,végtelen?

12564 2009.06.08. 18:43:20

Kedves Nefelejcs! Az agy valóban, olyasmire képes, amit elképzelni sem tudunk. Ez a kijelentés, teljesen hétköznapi közlés, mégis az hogy ez így igaz, vagy sem, azt nem lehet érzelmi alapon eldönteni. Tudományos ismereteink jó része is hiten alapul, elhisszük, mert nem tehetünk mást, nem áll módunkban kétségeinket komoly kísérletekkel bizonyítani. Így tehát, elhiszem, hogy a dohányzásról való leszokás egyik hatékony eszköze az önbeteljesítő jóslat, hogy le fogok szokni, és kész. Hátradőlök, és elégedett vagyok, amíg el nem kezd kínozni a nikotin utáni vágy. Mivel leszoktam a dohányzásról (épp az imént határoztam el), nem törődöm a mindent megsemmisítő vágyakozással, majd bele döglök, de akkor sem fogok rágyújtani. Ha ez így menne! Természetesen, a betegségek egy jelentős része is csak a tudatunkban létezik. Vércukromról nem veszek tudomást, azt képzelem, hogy nincs, és máris leesik a normális értékre. Fenébe a gyógyszergyártókkal, amikor van olcsóbb, hatékonyabb, és mellékhatásoktól mentes módszer is. Vagy fordítva nem működik? Ha tehát, azt képzelem, hogy cukorbeteg vagyok, akkor előbb-utóbb felmegy a vércukrom, és beteljesedik a jóslat? De már vissza nem csinálhatom a dolgot a képzeletemmel? Az agy fura jószág. Nem lehet tudni, mire képes, ha egyszer a fantáziám beindul…

13709 2009.06.08. 18:51:36

Hát valóban vannak önbeteljesitő jóslatok, mert már eleve azért hozunk egy jóslatot, hogy beteljesithessük. Végezetül egy idevágó mondás: "Ha nem tehetjük, amit akarunk, akkor azt kell akarnunk amit tehetünk!" :))))

15138 2009.06.08. 18:56:45

Valika, ez jó. Olyan jó buddhista, de teljesen jogos. A vágyainkat csökkentve - már ha sikerül - egész boldogan élhetünk. Janó, én főleg a betegségekre gondoltam. Ha ráteszik a cigarettás dobozokra azokat a képeket, amik a brazil vagy belga cigarettás dobozokon vannak, és azt sulykolják, hogy mindenki belehal, aki rágyújt, akkor min. nem mondanak igazat, de meg is betegíthetnek. Ha rosszul érzed magad a bőrödben, ha félsz egy betegségtől vagy bármi bajtól, a negtív gondolatok miatt biztos, hogy hamarabb rádtalál. Én ezt hiszem. SZia, Levente. :) Aki bezárkózik védekezésből, az is be van zárva...

10306 2009.06.08. 19:10:56

elárulom neked a titkot, de pszt! az is meghal, aki soha nem gyújt rá. de ne add tovább, hagy higgyék...:))))

12564 2009.06.08. 19:12:41

Tudom, mire gondolsz. De a betegségek, mennyiben különböznek más fiziológiás folyamatoktól. Alapvetően a szervezet egyensúlyának megbomlásáról van szó. A dohányzás elleni kampány lehet hatásos, de kár elcsúfítani azokat a szépen megtervezett, ízlésesen megalkotott cigarettás dobozokat. Nem akadály a dohányos számára, hidd el. A szenvedélybetegségek leküzdéséhez kevés a jó szándék. Igen magas adókkal kell terhelni a káros termékeket, és a gyártóikat egyaránt. Amíg az állam a jövedéki adókból kaszál, addig érdeke is a bevétel növelése. Ez egy igen komoly ellentmondás, és egyben a konszenzusos megoldás akadálya is.

12564 2009.06.08. 19:15:55

Ja, és én már hat éve nem dohányzom. Miért? Egyszerű a válasz. Lakáshitel. Ebből kifizetem a törlesztéseket, és kevesebbet költök gyógyszerekre is. Igaz, híztam 16 kilót. Egyik nap m,ég doháányoztam, másnap már nem. Az agy mire képes?

15138 2009.06.08. 19:17:27

A cigaretta árának majd 80 % -a máris adó. Az csak duma, hogy sok pénzbe vannak... Ami meg a jövő: ma a dohányosok, holnap az alkoholisták, holnapután a túlsúlyosak. Hóóótt komolyan beszélek, itt Bernben már állt fel képviselőnő, hogy a túlsúly az egészség elhanyagolása, és min ilyen, szankcionálni kellene, a betegbiztosítóknak, és törvénytervezetet is csinált hozzá. SZóval, a tendencia ilyen. Te Janó, mi most vitatkozunk valamin, vagy ugyanazt mondjuk mindketten? Izom, :)). A hülye idióták...

15138 2009.06.08. 19:19:40

Ahá!! Nem tudom, a nőknek miért megy minden leszokás nehezebben. Én is már többször leszoktam, évekre is. Most megint szívom, de csak napközben, ha hideg van, nem megyek ki, van nikotinos rágóm. :DD A hízás is ismerős...de már férjnél vagyok. :) A lakáshitel meg az egészség előbbre való a dohányozásnál. Ember vagy.

12564 2009.06.08. 19:28:03

Én nem hiszem, hogy vitatkozunk, inkáb, más-más oldalról járjuk körül a témát. Gyakorló lemondó vagyok. Most jön a hatodik unokám, és ballag a kissebbik lányom, a kissebbik fiam munkanélküli... kész anyagi csőd lenne, ha káros szenvedélyeimnek hódolnék. Így marad a szex. Az is inkább otthon (biztonságos). :)))

15138 2009.06.08. 19:54:29

Azért a dohányzásban van még valami, ami engem zavar. A függés. Hogy nem vagyok a magam ura. Akkor te az vagy. :)

12564 2009.06.08. 19:58:33

Ebben, igen. :)))

FENTE LEVENTE 2009.06.08. 20:48:57

Attól függ,hogy honnan nézzük.Ha kell a múltat visszaidézzük?

FENTE LEVENTE 2009.06.08. 20:54:34

Egybe ment?Vissza idézzük

15138 2009.06.08. 21:17:00

Szerintem egy szó... Visszaidézni...

ottilia 2009.06.08. 21:41:51

Hát én soha nem voltam igazi dohányos,csak amolyan kocabagós! Volt valaha egy munkahelyem,ahol én voltam hét pasinak a főnöke!Na ők nem dohányoztak!És az az egy pasi,aki az én főnököm volt ugyanott,hát ő sem dohányzott!Én játszottam ott köztük a dohányost,nem is értem ma sem, miért? Aztán amikor állapotos lettem,teljesen a múlté lett a cigaretta!A fiam elmúlt húsz éves,már biztosan nem szokok vissza!Nem is akarok!A családban senki nem dohányzik!

15138 2009.06.08. 21:55:21

Jó neked!! A legjobb el sem kezdeni.

14055 2009.06.08. 23:36:52

Szia Nefelejcs! Olvastad Richard Dawkins Isteni téveszme című könyvét?

15138 2009.06.08. 23:58:18

Szia Zsuzsa, nem olvastam. Kéne?

14055 2009.06.09. 00:05:13

Élveznéd. A legtöbb, amit elérhetsz, ha megérted a miértet.. Sokat segít. kedvcsinálónak: http://hu.wikipedia.org/wiki/Richard_Dawkins

14055 2009.06.09. 00:06:31

ja, az önző gén is remek, ne hagyd ki ! :)

15138 2009.06.09. 00:08:09

Köszi, megnézem. :)

holan 2009.06.09. 08:54:25

egy kicsit nevetséges, egyeseket mennyire fogva tart a dohányzás szenvedélye és elméleteket is gyárt arra, hogy megmagyarázza, nem is káros, csak a "beképzelésbe" halunk bele, Nobel díjjal is jutalmazzák ezt a felfedezést?

15138 2009.06.09. 09:46:51

Fiúk, köszi. :) Holan, nem nevetséges, szomorú. Mondtam én, hogy nem káros? Nobel-díjhoz fel kell engem terjeszteni. Szerénységem tiltja... :D

10260 2009.06.09. 09:52:54

szép és okos írás Nefelejcs! :-)

15138 2009.06.09. 09:56:33

Nonsense, én csak szépre pályázom. :) Kösz.

20785 2009.06.09. 11:15:35

Izomagyúval értek egyet, hogy mindenki meghal, mondjuk nem mindegy, hogy hogyan, és mikor. Ezzel a riogató szöveggel egy masszív dohányost sose lehet elijeszteni, a függőséget nem lehet felszámolni., ugyanúgy ahogy az SZDSZ sem riasztotta el a negatív kampányával a Jobbik szavazókat, vagy szimpatizánsokat. Én úgy látom, hogy az ember alapvetően függő lény (majd most kapok az individualistáktól, mert ők meg ettől függenek) , csak nem mindegy, hogy mitől függ, vagyis kinek adja át az uralmat . Az igazi szabadság, ha egy dologra ami káros (egészségre, társadalomra, családra stb,)nemet tudok mondani. Szabad vagyok, hogy ne tegyem a rosszat. Ez pedig a Szabadító által lehetséges, én pl. Tőle függök, jobban mint anno a nikotintól :)

15138 2009.06.09. 12:27:35

Minden választás...elöször. Aztán meg függés. :)

11639 2009.06.09. 17:46:39

A hatvanas években az újságok a spenótban lévő vastartalomról írtak cikket, csak a 0,004-et 0,4 százaléknak írták. Anyám ezt látva elrohant a zöldségeshez, s teletömte a kölykeit spenóttal, amit persze utáltunk.. Egy sajtóhiba áldozatai voltunk :-)) (ui.: ma már szeretem, nagyon!)

15138 2009.06.09. 18:22:25

Én még most is csak egy évben egyszer veszek, és csak tésztához...A brokkolit szerettem meg, viszont. Naaaaagyon egészséges!!!

FENTE LEVENTE 2009.07.09. 18:25:52

Jaj Istenem mit tettem nem értem,mertem írni oda ahol nyitottság s nem a titkosság a főszereplő.Minek ide kereplő társaság,hol az igazság?Az egész világ csak pimaszság,gazság?JÓCCAKÁT.Érezd az éjszaka szagát,illatát. Ma mi van veletek,mi az ami nem teszi lehetővé hozzászólásaitokat?Botlásaitokat a butulás ne tegye egyenlővé a pénz,lóvé hiányával.Ki hány a mával mert nem bír magával és undortól szenved beteg szívvel?Országunk beteg s benne betegek az emberek,már csak a szem pereg mikor célok nélkül magyar szendereg,dereng?Dermesztő hidegben melegedés számláját fizeti a nagy munkanélküliségből?Móka és hülyeségből csöppség igen,de többség nem tudja magát kellőképpen szépen eltartani. Tipikus ártalmas kritikus helyzetben a magyar nemzetben,nem egyszer a széthúzás tetőfokán,egymás irányában torzsalkodás,káromkodás,föld alá nyomkodás és jobbról-balról is csak kumkodás s nem a tisztán látás söpri bele mély szakadékba egyébként évszázadok óta sérült magyar vándort.Hány gólt lövünk még magunknak miközben testvéreink testén is rúgott sebeket ejtünk?Mi magunk vagyunk magunknak egy jól behatárolható határon belül az összes selejtünk?Remélem a rosszból tanulunk és nem felejtünk.
süti beállítások módosítása