Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Vigasz - nem vagyok hülye

2009. december 03. - Vörös Nefelejcs
A századik majom és a közös legelő. :)

Mostanában elkalandoztam mindenféle vizekre, Popper Péter, Mohás Lívia, Csernus Imre és hasonló okos emberek írásait olvastam. A lényeg, és amit szeretnék veletek megosztani, hogy összeállt egy elképzelés a fejemben. Egy vigasztaló elképzelés.

Az alapgondolat az, hogy lehet-e beteg egy társadalom. Talán mindenki egyetért, hogy igen. Jung mondta elsőként a háború után, hogy nem kellene a világ összes bűnét az egyén nyakába varrni - mivel korunk és társadalmunk termékei is vagyunk, azonkivül mit tehet az egyén egy olyan össznépi őrülettel szemben, mint egy háború? Semmit. Az ember jól, egészségesen és boldogan is élhetne, ha békén hagynák. Popper Russelt idézi, aki szerint a görög társadalom máig sugárzó varázsa azon az egyszerű okon alapul, hogy az volt az utolsó egészséges társadalom, ahol az ember lehetett egyszerre okos és boldog. Ma már aki intelligens, az depressziós. Naponta érik olyan benyomások, hogy mire hazaér, a lelkibékéje narmincszor meg van zavarva, és azon gondolkozik, hogy normális-e még. Nincs mindenkinek lehetősége elvonulni az erdőbe és remeteként vagy szentként élni...Tehát élünk itt, egy - most - beteges társadalomban. Az egyik javasolható kiút - a közösségekbe forrás. Jól csináljuk, NOL- társak!!

Továbbá: olyan mennyiségű ismeretanyag gyűlt össze, hogy az egyes ember fejébe csak a töredéke fér bele. Ez szorongást okoz, hasonlót, mint a tüzet használó ősemberé volt - használta a tüzet, de nem ismerte. Használom a kocsit, számítógépet, hűtőt, mp3 lejátszót - de nem értem. Erre az össznépi és emelkedő szintű szorongásra a jó válasz az egyszerű, könnyen érthető lózung, a "Szebb jövőért", a "Heil Hitler", a "Lenin élt, Lenin él, Lenin élni fog", vagy Long live the queen. A populizmus egyszerű, könnyen érthető - megnyugtató. Tehát szeretjük az egyszerű dolgokat. Nem vagyunk mi hülyék...

Beszélnék még az ún. közös legelő problémájáról. Ha már közösségben élünk, mindenképp felmerül ez a közös dolgokat, utakat, erdőket, tereket, parkokat, iskolákat vagy szellemi, erkölcsi értékeket érintő kérdés. G.Hardin 1968-ban írt munkája az angliai közös legelők sorsáról szól. Mivel mindenki ingyen használhatta, hát az egyes gazdák hozzá-hozzácsaptak egy birkát a nyájhoz az optimális számon felül, ami a legelőt tönkretette és a teljes állomány elpusztult. A később végzett vizsgálatok azzal a felismeréssel zárultak, hogy az ember képes a mérlegelésre, ha a sajátjáról van szó, de képtelen rá, ha a közösről. Addig járok autóval, míg más is, a parkból csak egy virágot viszek haza, álló nap nyitott ablakkal fűtök és nem fárasztom magam a szemétválogatással. Közösségben élni feltételez(ne) egy közösségi felelősséget, illetve egy személyes felelősséget a közös dolgokért. Mintha ez a felelősség eltűnőben lenne... A kutatás eredménye az a következtetés, hogy szabályozni kell a közösség életét, ha meg akarjuk védeni a közös tulajdont. Jé...Fáj a demokrácia? Vagy nem is demokrácia a "nekem most mindent lehet"?

Az én olvasatomban még hozzájön ehhez a "ha mindenki csinálja, én is" - ha mindenki lóg a buszon, ha mindenki eldobálja a szemetet, ha senki nem adja át a helyét - miért pont én??? Én az ember frusztrált lesz, hülyének érzi magát, ha megfosztja magát olyan dolgoktól, amitől más nem. Ez szomorú. De.

Most idezagyválom a századik majmot. Olvasom, hogy a japán szigetvilág majmait megfigyelő kutatók észrevették, hogy ha egy majom új technikát tanul, lassan-lassan a többi majom is ellesi azt. Lassan, míg az újat használó majmok száma el nem ér egy határértéket. Akkor a módszer villámgyorsan terjedni kezd és a kolónia összes állata használni fogja. Más helyen, más állattal R. Sheldrake hozza a példát és elnevezi morfogenetikus mezőnek azt az "örökítést", ami nem a géneken keresztül zajlik, hanem valamilyen módon úgy adja át a tudást az uttódoknak, hogy akár köztes generációk is kimaradnak belőle, ha hiányoznak bizonyos feltételek.( Kékcinkék tanulták meg a tejesüveget felbontani, míg a háború el nem tüntette az üvegeket, hogy aztán újbóli felbukkanásukkor az új nemzedék ott folytassa, ahol öt éve az őseik abbahagyták.) Mindezzel párhuzamba lehet állítani az emberi kultúrát, a jungi kollektív tudatot, az archetípusokat - mindez létezik, anélkül, hogy az ősök direkt módon adnák át a következő nemzedékeknek.

Hogy miért mondom ezt mind most? Hát mert ez adja a reményt. És ez adja a vigaszt. Hogy átadom a helyem a buszon, nem dobálom el a szemetet, megpróbálom kevesebbet használni a kocsimat, áldozok a környezetvédelemre, mosolygok anyázás helyett a volán mögött, vagy sorolhatnék ezer példát - vagy soroljatok ti - és nem hülye leszek innentől a saját szememben is, hanem reményeim szerint én leszek, vagy ti lehettek a századik majom.

Nem isteni?

--------------------

A reklám helye: Ma 18 órától egyenes adás, MSZP vagy Nemeszpé címmel.

Mi a teendő? Miként lehet a társadalmi és politikai baloldalt újraépíteni? Kire szavaznál, ha most lennének a választások?

Mondjátok el véleményeteket 18 órától a 06-27-341525 telefonszámon.

A Balegyenes rádió Néprádió, bárki hozzászólhat, több hallgató is vitázhat egyidőben. Nézzétek a honlapon mikor tudunk élő adást biztosítani, és szerkesszük együtt. BALEGYENES!!! A MI RÁDIÓNK!

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr388289300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

60277 2009.12.03. 09:21:56

Szia Nefelejcs! Én a Jobb, egyenes híve vagyok:)

15138 2009.12.03. 09:23:47

Hah!! Látom az arcod!! Azt akartam mondani, hogy Isten éltessen. :) Nincs bal jobb nélkül. :)

12296 2009.12.03. 09:30:35

Én meg örvendezem a láttodon, még időben, mielőtt a "szakelemzők" megérkeznek....:)))

15138 2009.12.03. 09:35:50

Örvendezzünk. :) Egymás láttán. :)

13005 2009.12.03. 09:37:09

Nefelejcs, én is Neked örülök!!! A mail-emet esetleg megkaptad? Ölelés!

15138 2009.12.03. 09:40:37

Oupsz. Tegnap este olvastam, igen. Szégyenlek. Megyek emilezni.

13709 2009.12.03. 09:41:39

Szia Nefelejcs, csatalkozom Georgiához és Mikipapához az üdvözlésben.... Egyébként igazad van, nincs bal jobb nélkül :))) Valéria

Sz. J. 2009.12.03. 09:52:26

A posztod végkicsengésével teljesen egyet is értek, csak a görög társadalom dicsőitésével vigyáznék: ott is csak egy szűk réteg lehetett boldog, a populizmus ott is dühöngött. És akkor még hol van a poliszok, ill. ezek szövetségeinek állandó küzdelme? A ott is folyamatosan lelen lévő intrikák? Nem is sorolnám tovább! Ez volt a demokrácia bölcsője. És sokat nem is változott!

15138 2009.12.03. 09:57:25

6-ra: Szia, Valika, :) 7-re: Végre valaki vitatkozik!! Igazad van, a rabszolgákról nem is beszélve. Mégis, a köztudatban a testet-lelket művelő "polgárság" maradt meg - gondolom, Russel is azokól beszél.

60277 2009.12.03. 10:01:03

re-2 Hah? Ennyire azért nem vagyok ijesztő:D

15138 2009.12.03. 10:03:58

10-re Astrum, nem úgy hah, hanem örömteli hah!! :D Arról, hogy ijesztő vagy-e, kihagyom a poént. :)

34417 2009.12.03. 10:40:08

"az ész a fontos, nem a haj" hihihi ezt az astrodust még bírnám is...lehet a szemébe nézni:)

15138 2009.12.03. 10:46:52

Rasid, ilyet csak egy férfi mondhat.... a haj a fontos, nem az ész...ezt minden okos nő tudja. hihihi Remélem, hogy egyszer a szemébe is nézhetünk. :)

45714 2009.12.03. 10:55:12

Szia nefelejcs, régen láttalak... Én nem foglalkozom az agy és viselkedés kutatók véleményével, azt a barátokra és az adott társaságra hagyom.. A természet kegyetlen, nincs bocsánat, az ember a természet része, mondhatom úgy is a leghumánusabbak vagyunk az élővilágban... A politika vagy a közélet meg a gyermekkorunkból táplálkozik, meg a szüleinkből, és hát bizony van aki keserűen nőtt fel... Az a jó irány szerintem, ha ezt a kis időt megpróbáljuk széppé tenni, a kutrica parti ezért jött létre, hogy kiderüljön senki nem az ördögtől való.... Szerintem, nincs itt semmi baj... csók..

15138 2009.12.03. 10:59:00

Én marha, én marha, én igen nagy marha... kihagytam a legjobb rész a posztomból .... AZT MONDJA POPPER, HOGY A KIUTAT A SZAR KÖZÉLETBŐL A KIS CSOPORTOK JELENTIK - az ilyenek, mint a mienk is. Beleírom, most még talán nem késő..... Kösz, Tökös, hogy eszembe juttattad.

45714 2009.12.03. 10:59:37

mit, a szart ? ( röhögök )

15138 2009.12.03. 11:03:36

Jézus, hogy beszélek... (sírok) Nem, a közösséget. :)

10260 2009.12.03. 11:13:46

:-) Isten hozott!

15138 2009.12.03. 11:16:07

Van egy témám Istenről is - csak a jó hírrel akartam kezdeni. :)

11815 2009.12.03. 11:36:18

:)))) Csak a majmokat kell utánozni! Van remény!

F.I. 2009.12.03. 11:43:40

Ami azt illeti, ölég jól működik az anyázós kutricás közösség!

45714 2009.12.03. 11:47:16

21. Nem kő nyukáni a darázsfészekbe... ( mosolygok )

13066 2009.12.03. 11:57:46

Nefikém igazad van, csak tudod ott a bibi, hogy ami nekem érték, az nem biztos, hogy másnak is az....... a lényeg, hogy itt vagy :)))

13124 2009.12.03. 12:06:23

a "majmokról" (érintettség okán) Tegnap Lipócia egyik boltjában néztem a játékokat. olyan igazi "polgári" békebelieket. Gőzgép meg villanyvasút(darab) régi vár, porcelánbaba..... és mögöttük a bolt belsejében egy öregember. NAGYON szomorú arccal. Elmentem az üzlet előtt, aztán vissza..... és bekopogtam, kijött. Nem értem(mondtam én kedvesen) miért ilyen szomorú ennyi csodálatos játék között????........... "láttam az arcát: nem sírt és nem nevetett...." Csak reményleni tudom, hogy a napja attól fogva kicsit "más" lett.

15138 2009.12.03. 12:08:29

20-ra: Hehe. Nem vesztek komolyan... 21-re: A Kutrica jó. A nol jó. Minden közösség jó az egyednek, aki benne van - legfeljebb a többi morog. Be kell lépni... 22: :D 23: Nem az én igazam... de az értékek 2000 éve ugyanazok, úgy nagyjából 10-et tudnék kőbe vésni...további pár ezer éve meg...de ez egy másik poszt. :))

15138 2009.12.03. 12:09:23

Boni, te egy hős vagy. Biztos, hogy más lett. De jó, hogy megálltál!!

111062 2009.12.03. 12:13:49

Nefelejcs, mire szavaztal a mult heten? Minarett, vagy sem?

41585 2009.12.03. 12:24:19

Nefelejcs, nalad a pont :-))

15138 2009.12.03. 12:43:38

27-re: Wesz, nem szavazhattunk még, csak a kantonira, a federációshoz állampolgárság kell. Ellene szavaztam volna. Akarok egy posztot arról, hogy mit szóltak mindehhez a franciák - mert persze ők még jobban érintettek.

12019 2009.12.03. 12:53:08

Nefelejcs, azt hiszem, sajnos a majomközösség mérföldekkel az ember előtt jár az említett területen. Ott betartják a közösség számára hasznos és célszerű szabályokat. Így van ez különben szinte az egész állatvilágban. Nálunk mindig lesz, aki leelőzi az egész autósort és beáll legelőre. Mindig vannak és lesznek, akik a jámbor "hülyék" szabályait röhögve kikerülik, mert úgy nekik könnyebb. Ezt sajnos nagyon sok területre ki lehet terjeszteni a fogyasztástól a népszaporulatig -inkább nem is folytatom. De azért csakne hagyjuk abba a szemét szortírozását!

12890 2009.12.03. 13:01:05

szia Nefelejcs:) nagyon örülök neked, meg annak is, amit írtál....elgondolkodtató. és valóban, a közösségi lét az, ami a kiút lehet. a majmok jól csinálják. nagyon jól. mi i meg tudnánk ezt tenni? talán. egy különbség van köztünk és a majmok közt, az, hogy az ő társadalmuk nem beteg.... a miénk viszont nagyon. és valahogy úgy működünk, mint az almák. ha egy kosár egészséges alma közé férges kerül, nem ő lesz ép, hanem a többi is rodhadt. egy ilyen beteg társadalom meggyógyításához kell a "terapeuta" (ták), vagyis egy közösségnek vezetőre van szüksége, olyanra aki az egyedekre fölfelé néz:) de hisz tudod, jártál nálam:)) egyébként, meg teljesen egyetértek veled, nem adhatjuk fel "az átadom a helyet, felszedem a szememet" és a többit. szép napot neked, most mennem kell, de majd még jövök:)

12890 2009.12.03. 13:02:00

most látom, hogy Gordon is valami hasonlót írt:)

11815 2009.12.03. 13:10:29

Kevi: a 20-ban én is! :))

15138 2009.12.03. 13:12:43

Látom, a majmokat mindenki szereti...:)

15138 2009.12.03. 13:13:57

28-ra: Kösz, Althea. :)

20785 2009.12.03. 13:14:13

31. Ha a belülre került törvény szerint teszem a jót, akkor abból a környezetem nem fog kibillenteni. Ha csak jobbítani akarok, de kevés a belső motiváció, akkor meg nagyon hamar bele lehet fáradni, és ellenkezőjére is fordulhat a dolog, úgy, hogy a kudarc dühöt vált ki. Nefinek: Hát ezt mondom én is : Szeretet-Közösség :) Milyen rossz hírt akarsz írni Istenről? Kíváncsivá tettél :)

44711 2009.12.03. 13:21:17

kedves Nefelejcs ! A birkák és a majmok esetében is az a kérdés, hogy valakinek meg kell tennie az első lépést a jó irányba. Ez kisebb közösségekben valóban könnyebb, de ha belegondolunk, minden nagy közösség sok kis közösségből is áll. de ez addig nem világos számukra, míg valakinek érdeke, hogy ne tudjanak róluk, mert akkor teszik tönkre a legelőt.Aki pedig elmondja, nos az teszik meg fekete báránnyá. Üdv:CL......

15138 2009.12.03. 13:23:51

36-ra: Nagyon jó mondod, Sos7 - vagy belefáradsz, vagy belefáradsz. :) Hát tudod, találkozásaim száma Istennel és szolgáival meghatványozódott az utolsó hetekben. Nem kimondottan rossz hír, téged nem fog meglepni, valószínűleg, mint engem...

15138 2009.12.03. 13:32:42

CL, ez most olyan földalatti mozgalmast juttat az eszembe. Arról beszélsz?

44711 2009.12.03. 13:52:08

kedves Nefelejcs ! Nem azért viszik oda a plusz birkát, mert bennük van, hanem azért, mert a mezőn kívüli világ azt sugallja nekik, hogy tegyék meg, mert akkor ügyesek, okosak és életképesek. Az alaptudáson felüli második soft ware-telepítés indítja őket erre és a félelem valami megfoghatatlan egzisztenciális nyomástól. Az ember ugyanis csak addig lehet mohó, amíg valamihez képest méri. Üdv:CL.....

34417 2009.12.03. 13:53:49

ad 21. na ja. f.i.: lehet, hogy nem tünt fel, de ez az anyázós kutrica közösség éppenséggel csak visszaütött, és nem tűrte birka mód a szoba közepére rondítást. sem a széthúzásra felbujtást, sem a közösség tagjainak baszogatását. ha ezért anyázni kell, akkor anyázunk.

15138 2009.12.03. 14:10:41

40-re: teljesen jogos. Mondjuk, van egy csoport, aki mindenképp tenné, a született ügyeskedők. A második, aki megteszi, mert mástól is ezt látja. A harmadik meg ragaszkodik a szabályhoz, vagy elvekhez és aztán vagy jólérzi magát, vagy hülyének érzi magát. Találd ki, kit irigylek?? 41-re: kérek magyarázatot...ill. megyek Kutricázni.

34417 2009.12.03. 14:20:23

nefikém, volt itt betámadás egy-kettő, amiből vidám anyázás keletkezett. lényegtelen.

15138 2009.12.03. 14:29:51

Nem találtam semmit. ??

12564 2009.12.03. 16:23:19

Mindig csodálkozom azon, milyen egyszerű a megoldás. Mindegyikben az a közös vonás, hogy a közösség összefogására épít, és az önzetlenségre, a szolidaritásra. A kommunizmus eszmerendszere félrevitte a gondolkodást, a racionalitást, és az igazságos társadalom megvalósítását tűzte ki célul. De ez a társadalom, amely a megvalósítás során (igen csak a kezdetek kezdeténél), már azon elbukott, hogy a szegénységben való egyenlőség reményét keltette fel, és voltak érdekcsoportok, amelyek ennél többet akartak (valljuk meg, korábban sokkal több is jutott nekik). A dolog persze, ennél bonyolultabb, és azóta tudjuk, igazságos társadalom nem létezik. Azaz, elméletileg létezhetne, talán. A valódi egyenlőtlenség a fejekben van. Volt idő, amikor mindannyian egyenlő mértékben osztoztunk a nyomorban, háborúkat vívtunk, éheztünk, és a volt uralkodó osztály dolgozni kényszerült, ha élni akart. Persze, nem önként. De ha ugyanazzal a mozdulatokkal is ásta az árkot, vagy rakta a téglát, a fejében más járt, mint az egyszerű, tanulatlan embernek, aki annak is örült, ha bedobhatott néhány kupicával. Azokkal forradalmat csinálni, akik legfeljebb a söröskorsójukat veszíthetik, és nem a láncaikat, nem lehet. És ha ma körülnézek a környezetemben (és az itt van a Fővárosban), akkor minden érthetővé válik. Látom az öreg nyugdíjas nénit, aki még kábelszolgáltatót sem mer cserélni, mert az a néhány ezer forint is komoly kiadást jelent számára. A közös költséget már évek óta nem fizeti, és a panelprogram is hidegen hagyja. Húst már nagyon régen evett, mert a közüzemi számlákat fizetni kell. Az a véget jelenti, ha kikapcsolják a villanyt, vagy elzárják a fűtést. És persze, nem a hideg számára a legnagyobb probléma, hanem a szégyen, amit közben át kell élnie. Vagy látom a földszinten lakó cigány családot, ahol már mindenki munkanélküli, pedig erős, jóképű fiúk, de hát ők nem kellenek senkinek. A legkisebb fiú biciklit kapott az apjától. Annyira örült neki, a ház előtt szlalomozott vele két napig. A harmadik napon elvitték az apját, mert kiderült, lopta a biciklit, hogy örömet szerezzen a fiának. Vagy látom azokat a tizenéves fiúkat, lányokat, akik csoportokba verődve töltik napjaikat, kerülik az iskolát, mert nem tartják fontosnak, hogy tanult emberek legyenek. Vagy ha kikerül némelyik a középiskolából, akár évekig nem jut munkához, az egyetemre pedig gondolni sem mer, a versenyszférában esélytelen. Szóval, mi csak alkossuk meg a jövőt a fűtött szobáinkban, elmélkedjünk arról, milyen is az ideális társadalom. De közben nem kellene megfeledkezni arról, hogy kikkel kell felépíteni! Mert a jelenben csalódott milliókkal, a nyomorban élő nyugdíjasainkkal, az iskolázatlan, a tudást semmire nem becsülő milliókkal, a kockáztatni nem kívánó, minimálbéren tengődőkkel, vagy netalán, a korrupt politikusokkal, vagyonukat külföldre menekítő milliárdosainkkal, vagy a menetelő szélsőjobb gárdistáival, a világjárványban nem hívő, a vakcina beadását ellenző orvosokkal, a korrupt ügyészséggel, a hatalmi törekvéseiket előtérbe helyezőkkel…nem lehet. Tudom, ez a kép sötét, és talán nem is felel meg a valóságnak. De akár, meg is felelhetne… mert majmokkal talán...

11692 2009.12.03. 16:57:06

Szia Nefi! Jól összeszedted!!! (Popper azt is valahol, hogy nem véletlenül csavargott Mózes a pusztában a népével 40 évig: éppen egy generáció kell ahhoz, hogy új társadalom tudjon születni, a "rabszolga" nemzedék erre nem alkalmas lelkileg és attitűdjében sem...) puszi

15138 2009.12.03. 17:05:21

45-re, Kedves Janó, nem csodálkozom, miket írsz - minden szavad bánt. Persze, nekem is fáj, én is látom - és vagyunk ám sokan. Olyanok, akik még csak félünk a lecsúszástól, de még tartjuk az értékeinket, még nem teszünk meg mindent a jövünk bebiztosítására. Még válaszhatunk az eszközeinkben. Még. De mivel fáj, mivel félő, hát keressük az érveket az önigazolásra. Hogy jó, amit csinálunk, hogy valamivel indokolható, hogy nem vagyunk egyedül ebben a sötét helyzetben. Vannak hasonlóan gondolkodó emberek, és ha - még - fűtött szobában is, de vesszük a fáradságot, hogy világmegváltsunk. Én most találtam ilyen írásokat, mivel jómagam elöször láttam, gondoltam, hátha ti ssem hallottatok még róla. Nekem nyújtott némi vigaszt. Ha mást nem is, de hogy nem kell hülyélnek érezni magam. Na meg, hogy tagja vagyok egy ilyen közösségnek. :) Hogy a majmok...mit gondolnak erről? Nekik jó, mert nem kell fűtött szoba. És hogy mit tehetnék a nyugdíjasokért és cigányokért, akik nem kapnak munkát? Talán csak annyit, hogy nem törődök bele, hogy így kell lennie. Hogy még emlékszek, hogy volt másképp. Hogy még hiszem, hogy lehetne másképp. Hogy továbbadom a szikrát - hátha valaki megy még vele valamire.

15138 2009.12.03. 17:06:56

46-ra. Éva, tán ugyanebben a könyvben írta, mert nekem is rémlik ez a szöveg. De én még az a generáció vagyok, aki gyerekként elhitte, felnőttként viszont még nem volt ideje korrumpálódni. (Majdnem) tiszta vagyok. :) És a többiek is, körülöttem. Vagyunk így még jó néhányan. Csók!!

12564 2009.12.03. 17:37:30

Nem bántó szándékkal írtam, hanem elkeseredésemben. Mert azt látom, hogy sokaknak fogalma sincs mi zajlik körülöttük, hogy mit vállalnak mások értük is. Nem tudják, vagy nem akarják érteni, csak egyszerűen életben akarnak maradni. Nekik hogyan magyarázod meg, mik azok a demikratikus intézmények, vagy hogy hová menetel a Harmadik Köztársaság? Álmodozás helyett nekik kellene valamilyen kapaszkodót adni. Képzeld, még mindig van olyan (felsőfukú végzettséggel rendelkező értelmiségi) kollégám, aki abban bízik, hogy a szervezete legyőzi a H1N1 vírust, és nem oltatja be magát.

12564 2009.12.03. 17:47:11

46. evalajos Igen. És akkor most bele kellene vágni, és el kellene kezdeni, felnevelni azt az új generációt, és mindent el kellene követni azért, hogy elkerüljük a következő évek kitérőjét, mert egy megalomániás hatalmat akar! Lehet, tanulságos lenne, de azt hiszem, nekünk erre már nincs annyi időnk.

15138 2009.12.03. 17:48:27

Janó, nem is vettem bántásnak - én is úgy gondoltam, hogy el vagy keseredve!! Hiszen én is, mindig, ha belegondolok. És belátom, szájtépésen kivül nem sokat tehetek. Magam sem találok munkát... A szolidaritás meg kiveszőben. A francia tévében valamelyik este láttam, hogy 56 % (!!) fél, hogy egy nap hajléktalan lesz. Félelmetes. (Sajnos, nekem is van olyan ismerősöm, aki táplálékkiegészítőkkel akarja távoltartani magától az influenzát. Röhögnék, ha nem félnék, hogy ha a többség ilyen gondolatokkal foglalja le magát, akkor a járvány nagyobb lesz, tovább tart, könnyebben változtatja az alakját. Önzésnek tartom...)

70798 2009.12.03. 18:18:43

mindig azok a majmok, hát a krokodílok?

11692 2009.12.03. 18:24:49

50-re Jano, egyetértünk...

13190 2009.12.03. 18:53:55

Nefelejcs! Hiányoztál ám, aztán egy ragyogó eszmefuttatással leptél meg. Amiről írtál, az örök törvényszerűség, így működik mindenütt, kollégiumokban, iskolákban, munkahelyeken, katonáknál. Egy masszából, közösség, kollektíva, csapat lesz. Ezt számtalanszor tapasztaltam, sőt katonakoromban kényesen ügyeltem arra, hogy legyen egy egészséges rivalizálás, és ez a lényeg, " egészséges", már első nap büszkeséget érzett a katona, hogy az első szakaszban szolgál, a többi meg a másikban, mert azok sem voltak rosszak. Mikor vége volt a kiképzésnek, nagyon sok katona arcán láttam, hogy csalódott, mert el kellett válnunk, ez viszont a munkámat minősítette. Ma a magyar társadalom nem "egészszéges", mi rivalizálók akkor együtt dolgoztunk, együtt söröztünk, közös versenyeket tartottunk. Itt a nolon is van egy közösség, és nagyszerű csapat, itt a postot a kommentok éltetik, és jó érzéssel tapasztalom, hogy kimennek olyan postok komment nélkül, ( vagy haveri kommentokkal ) melyet a nol közössége kivet magából, alpárisága miatt. Ez bántja ám az ellenzőket, de itt akkor is egy csapat van, egy közösség, mely soha nem írna, vagy kommentálna azon a szinten, mely szint (?) mindent elkövet a közösség ellen. Érdekes, hogy a közösség tagja soha nem megy alpáriba, ha elveszti a fejét, mert van rá ok, tud elnézést kérni. Nefi! Ez a postod nagyon ott van, gratulálok!

imisti 2009.12.03. 19:24:55

Nefi,nagyon díjazom a postodat,és ,teszem hozzá, a kommenteket is! Popper Péter előadásait hallgattam valamikor,nagyon szinvonalasak, érthetőek,tanulhatóak voltak,már mint nekem ,az "öregdiáknak"! ..És valóban szükség van kisközösségekre,és szükség van az"ilyen" kiscsoportos terápiákra is!

34417 2009.12.03. 19:57:10

nefi, ne is keresd a pengeváltásokat. nem ér az egész annyit. maradjunk minárik ede mondásánál: kell egy csapat...

15138 2009.12.03. 20:43:10

52-re: a krokodilok hullatjàk a könnyeiket - mindenki tudja. :) 54-re, Árpi, szia!! NÉha benéztem azért hozzád. :) Nekem nagy vigasz a NOL-közössége. De mindenki találjon magának a szívéhez valót. 56-re: Imisti, egyetértés. Szeretem Poppert olvasni - élőben még nem volt szerencsém, az lehet az igazi. Az említett könyv igazából egy előadás-sorozat könyvesített változata. 57-re: Yes, sir. Azért valami akadt, csak nem ott, ahol vártam. Eltűntem onnan, mintha ott sem lettem volna. :)

20785 2009.12.03. 20:58:47

45. A kommunizmus messianizmus Isten nélkül.A messianizmus Isten nélkül olyan, mint a kenyér liszt nélkül, a test élet nélkül, az élet napsütés nélkül. Elie Wiesel 46. A negyven év nem volt szükségszerű. Két-három hét alatt átértek volna. A hitetlenség miatt nem mehettek be. Látták a csodákat , óriási csodákat, és nem tudtak hinni, hanem állandóan panaszkodtak, fellázadtak Mózes tekintélye és végső soron Isten ellen is. Kivéve Káleb és Józsué.

15138 2009.12.03. 21:02:58

Ajaj. A negyven év panaszkodás, hitetlenség...biztos, hogy ilyen csak egyszer történt??? Mintha láttam volna ilyet én is. Állandóan panaszkodtak is? Biztos, hogy zsidók voltak? Nem magyarok? :D

20785 2009.12.03. 21:21:31

Rokonlelkek? :) Zsid 3,7-19 Ezért, ahogyan a Szent Szellem mondja: „Ma, ha meghalljátok Isten hangját,  ne makacskodjatok, mint amikor Isten ellen fellázadtatok a próbatétel napján a pusztában, ahol őseitek próbára tették türelmemet, pedig negyven éven keresztül látták tetteimet.  Ezért megharagudtam arra a népre, és azt mondtam: ezek az emberek mindig rosszul gondolkoznak, és soha nem értették meg, hogy mit akarok.  Ezért haragomban megesküdtem: soha nem fognak bemenni az én nyugalmamba.” Vigyázzatok testvérek! Ne legyen közöttetek senki, akinek a szíve gonoszul és hitetlenül elfordul az élő Istentől!  Inkább bátorítsátok egymást minden nap. Biztassátok egymást, amíg még tart a „mai nap”, hogy közületek senki ne legyen makacs és keményszívű a bűn hamissága miatt!  Mert mi mindannyian Krisztus társaivá lettünk. De csak akkor, ha mindvégig szilárdan megtartjuk azt a bizalmat, amely kezdetben bennünk élt.  Ahogyan az Írás mondja: „Ma, ha meghalljátok Isten hangját, ne makacskodjatok, mint amikor Isten ellen fellázadtatok! Kik voltak ezek az emberek, akik hallották Isten hangját, és mégis fellázadtak ellene? Azok, akiket Mózes kivezetett Egyiptomból!  Kikre haragudott Isten negyven éven keresztül? Azokra, akik vétkeztek, és a pusztában haltak meg.  Kiknek esküdött meg, hogy soha nem léphetnek be Isten nyugalmába? Azoknak, akik engedetlenek voltak.  Látjuk tehát, hogy ezek az emberek a hitetlenségük miatt nem mehettek be Isten nyugalmába.

78126 2009.12.04. 00:05:14

REménytelen minden kommentet végigolvasnom! A posztban írottakkall egyet értek, a Mesterkurzus előadásait épp azért szeretem, mert egy próblémát sok szögből megvilágítanak, éppen arra felhívva a figyelmet, hogy NINCS egyetlen igaz út. Szerintem is léteznek egészséges emberek beteg társadalmakban is... Megdöbbent azonban, ahogy itt a végefelé "lehúzzátok" azt, aki nem hisz a H1N1 oltásban, sőt a betegség fenntartójának tekintitek őket. Mindig így indul a "bomlás", hogy aki mást gondol, mint amit én, az "kárt tesz", ellenség, ostoba, eltévelyedett. Abszolút egyet értek az írottakkal, és abszolút nem értek egyet az oltással, hanem az "eredeti" képességeink - így a védekezőképességünk - támogatásában és védelmében hiszek, emberi beavatkozás nélkül. (Személyes, nagyon rossz tapasztalatok alapján.) Ráadásul diplomás vagyok! Akkor most egy közösségbe tartozom Veletek vagy sem?!

14055 2009.12.04. 04:21:55

Igen nefi kell egy csapat, talán azért mert az ember érző lény, és az öröm meg a bánat fura dolgok, az öröm annál nagyobb lesz, minél többen osztoznak rajta,a bánat viszont kevesebb lesz, ha sikerül megosztani. Akikkel viszont sikerül megosztani örömeinket és bánatainkat, azokat viszont valami fura módon hozzánk tartozónak érezzük, hisz lett egy közös részünk, legyen az öröm, vagy bánat. Aztán meg ugye, ottan van az ember kettőssége abból a szempontból is, hogy egyrészt individuum, másrészt társadalmi lény. Azon a Földön élő fajok egyike, melyek genetikailag kódoltan közösségekben élnek. Persze nem életképtelen a magányos ember sem, több-kevesebb személyiségtorzulással képes elviselni a magányt, a tudata segíti ebben, az estek többségében ilyenkor kitalál magának valakit, akihez tartozik ő is, aki szereti őt is, és akit ő szeret, aki vigyáz rá, és akire ő is vigyáz, mert a beszéd, nem csak emberi képesség, hanem emberi szükséglet is, melyre éppen olyan olyan szüksége van az embernek az élethez, mint arra, hogy levegőt vegyen. "Mert kell valaki, akihez beszélsz, Kell egy másik, mások ellen, Ne álmodozz, ennyi az egész, De ez eltéphetetlen." Figyeld meg, azok az emberek lesznek fontosak számodra, akikkel beszélgetni tudsz. Akiknek nem csak elmondani akarod, hanem szeretnéd, ha ők is szeretnék elmondani neked, hogy mit gondolnak, és miért.

12595 2009.12.04. 05:16:40

Szia Nefi. Jelzem és a 6. majom lehetek csak. Bérelt hely. :))

15138 2009.12.04. 07:58:47

61: Hit, az kellene mindenkinek...valamiben hinni. 62: Anemone, egy közösségbe tartozol, csak ebben nem értünk egyet. Az oltás egy apró dolog - mondjuk a világnézeti különbséghez képest. :) Sos7 hisz az Istenben, én csak szeeretnék, Astrum hisz a Jobbikban, én nem - mégis egy közösség vagyunk. Bevallottan. :) 63: Hát igen. Már alig vártam, hogy ideérjetek. 64: Ha rajtam múlik, tied a hatodik hely...:)

13124 2009.12.04. 08:29:04

Szia Nefelejcs :-))) .... az a jó, hogy generálsz egy "vitát" ahol pontos, értékes hozzászólásokkal (sokkal, sokkal, sokkal -váltóMikipapának) még teljesebb lesz a gondolatod. 45.re JANÓNAK eccer úgyis mekszoronkatoma kezed!! :-))) 53.ra Köszönöm Zs, hogy esélyt adsz a "magányos" embernek is.. Szerintem neki sokkal nehezebb mint csapatban élni/gondolkodni. De ő választott.....

15138 2009.12.04. 08:33:13

Boni, :) nagyobb vitára számítottam. Vagy nem volt érdekes, vagy egyetértés volt. Janót mekszoronkatnám én is. Már a kezét. Meg kicsit megropogtatnám-ölelgetném. Szülinapos...

78126 2009.12.04. 08:59:06

Jóó érzés nem kirekesztettnek lenni! :-)) Beszélgetni?...azt hiszem, ez megint a bennünk megbúvó képességen múlik. Mindenkivel lehet! A kör egyre szélesedhet, ahogy magunkban tágítjuk a be/és elfogadást, és mindenképpen hatással van azokra, akikkel érintkezünk. (Ó, ha cinke volnék!)

12880 2009.12.04. 09:28:05

45.-re! Janó! Ez annyira kitűnő elemzés, hogy egy önálló postot is megérdemelne! Miért nem írod meg, kiegészítve még további tényekkel, történetekkel! Tarski.

15138 2009.12.04. 12:01:43

68--ra: nekem az a legnagyobb büntetés, a kirekesztés. Egyszer általánosban megcsinálták az egyik "rossz" gyerekkel. Évekig kísértett...Nem rekesztünk ki senkit!! : ) Ja....van egy pár utáltam, de igyekszem... Tarski, jó, hogy eszedbe jutott...Janó, szerintem is. :)

12564 2009.12.04. 20:33:00

69. tarski Szia starski! Jó érzés, hogy ilyen nagyszerű emberekkel oszthatom meg a gondolataimat, mint akik itt is összejöttek, egy kis beszélgetésre, Nefi blogjában. Köszönöm a bíztatást, lehet, egy kicsit összeszedem magam, és megírom. Nefinek is nagy ölelés! Szép hétvégét kívánok! Janó

47579 2009.12.04. 20:46:30

Közösség...közösség... nem a barátoktól fordultunk el érzésem szerint, hanem egy tágabbtól, ami kötődés szempontjából ugyanúgy motivált: kollégák, szomszédok simán elmennek egymás mellett, nincs "összejárás", nincs mosoly, nincs pacsi. Így alakultak az utolsó évtizedeink, nem kettőről: inkább négyről van szó. A mostani, közösséget szolgáló, vagy inkább a közösséget szolgálók soraiba állást az újra egymáshoz közeledés-kísérlet kategóriába teszem. Ennek mind részei az Általad jelzettek. A baj az, hogy újabb évtizedek kellenek a visszarendeződéshez, egy generációnyi idő (majdnem) biztosan. Hát igen: kétségbeesve keressük egymást, aki épp most ment el mellettem és én is szó nélkül elmentem volna mellette.

15138 2009.12.04. 20:47:49

Kézfogás, Ötös. És szia!! Janó, megjöttél? Pihengess.

58395 2009.12.05. 08:02:25

Szia Nefelejcs! Csak most volt érkezésem végigolvasni a postot. Megdöbbentő, mennyi hasonló gondolat foglalkoztat engem is. Lehet, hogy az én válaszaim nem egyeznek a tiéiddel, vagy a kommentelőkével, de úgy érzem a kérdések a lényegesek... Janó! A társadalmi racionalitás nagyon relatív, itt nincsenek axiómák, amihez képest, vagy amitől el lehet vonatkoztatni, mert a rácók mindég egy folyamat adott pillanatát tükrözik. Egy eszmerendszer adott pillanatban látszólag zagyvaság, ha viszont a feltételei kialakulnak, akkor csak az egyetlen helyes megoldás is lehet...

12564 2009.12.05. 12:21:11

74. Kokó Igen, de a változásokban is érvényesül a kontinuitás, vagyis ha egyik pillanatban valami racionális, akkor a következőben is az, legfeljebb már látszanak a következő stáció errozív hatásai. Másrészt viszont, a feltételei mindig előbb vannak meg az ideológiának, mint a cselekvésnek, ezért sokszor tűnik úgy, hogy a megvalósulás racionális, pedig csak megelőzi a tényleges feltételek kialakulását (lásd 1917).

15138 2009.12.05. 16:57:07

Ez jól megmondtátok. :) Kokó, engem azért érdekelnének a te megoldásaid is...

40751 2009.12.05. 18:26:34

Kedves Nefelejcs! ...bizony majdnem szégyellem magam, hogy csak most "találtam vissza"...! ...mentségemre szolgáljon, hogy nagyon aktívvá váltam időközben a NOL-on...! ...örülök hogy vissza tértél...! ...töprengésre invitál a posztod, valahogy úgy látom, hogy az "apátiát", bizony sok-sok apró emberi odafigyeléssel lehetséges fokozatosan oldani...! ...ahogyan, a 45.-ben janó52 leírja...! ...nekem is van ilyesmi szomszédom, villany gáz kikötve, 2 fő havi 60 eFt-ból (nyugdíj) léteznek...! (ép most vettem nekik ajándékba, egy akkumulátoros LED lámpát, hogy este ne keljen, "tapogatniuk" a sötétben) ...

15138 2009.12.05. 18:30:48

Szia, Nantal, ne aggódj, én sem voltam hetekig. Nem kell mentséget keresni, de örülök, ha látlak. :) Hogy lehet ilyen kevés a nyugdíjuk???

40751 2009.12.05. 20:57:00

...mert csak az egyikőjük a férj jogosult - eddig -, nyugdíjra (esztergályos volt), és két éve ment körülbelül nyugdíjba...! ...előtte valami maszeknél dolgozott, mint esztergályos...! ...a feleség fiatalabb és most ugye megemelték a nyugdíj korhatárt és ezért még, talán 4 évet kell még várnia, hogy nyugdíjra jogosult legyen...! ...a feleség, valami komoly értelmiségi hivatalnok volt korábban, de már hosszú ideje nem dolgozik, - csak otthon -, mert valami egészségügyi gondja van...! Nagyon leépült...!!! Most meg már, rosszul is van...! Mondom a párjának vigye el az orvoshoz...! Azt mondja, nem jön mert fáj a lába...! Orvos jó ha látta 10 éve...! Segélyekért nem mennek, mert minek álljanak sorba, meg aztán - hogy úgy mondjam "szoktak" közösen inni is -, na akkor aztán, az embernek a hangja, nagyon betölti a "teret" (veszekednek egymás között, de lehet hogy így "élvezkednek"?), ebből adódóan - talán -, röstellenek is "kuncsorogni"...! ...aztán, amikor vége szakad a "műsornak" (a maradék pár forintnak), akkor teljesen normális életet visznek...! ...és nem is cigányok, és sajnálom őket, meg a körülményeiket is...! ...a múltkor, vagy három hete, a nagybani piacról hazafelé láttam hogy az utcán a gallyazásból ottmaradt pár tűzrevaló ágacska...! Mondom az embernek menjen érte kézikocsival...! Jó, köszöni szépen...! De ám, nehezen indul ám ilyen utakra, mert a pedantériára ad, amikor kilép a kapun...! Na oszt, tán nem volt kimosva valamije, ezért halasztódott...! Én meg - talán harmadik nap - hazafelé jövet, a "hónom alá csaptam" vagy három darabot, oszt "haza húztam" azokat...! Igaz, munkaruhában "sattyogtam" egy közeli műhelyből hazafelé...! Az ember, úgy elszégyelte magát, de megköszönte...!

15138 2009.12.05. 21:00:06

Nantal, de jó ember vagy...:) (Az ember örül, hogy ő vihet, és nem neki visznek...)

40751 2009.12.05. 22:30:25

Nefi...! ...hát, "jól fején találtad a szöget"...!!! ...hát persze, hogy jobb adni, mint kapni...! ...meg oszt, "kapóra is jött"...! ...merthogy, tudod, a műhelymunka ugye, nem egy "fehér köpenyes" feladat, oszt éppen nem okozott gondot, a "hónom alá csapás"...! ...amúgy meg, esős idő volt, oszt még, sárosak is voltak az ágak valamelyest, ám a munkaruhának, ugye nem számított...! ...és csak kb. 300 m-t kellet "huzigálni", még nehéz sem volt...! ...de azért, a szembejövő járókelők "pofikáján" (vagy 6-8 fő) látni való volt, némi "kérdőjel", de gondolom a kérdőjelbe az is beletartozott, hogy a 3 "ágacskának" jelentős "lomb terjedelme volt "hátra felé", majdnem "betakarta" a teljes járda szélességet, ezért a szembejövőknek igencsak "kerülgetniük" kellett a mögöttem "imbolygó" lombkoronát, az esős idő miatt, ugye nem szívesen tértek le a járdáról, a mellettes zöld sáv, elégé elpocsojásodot területére...!

15138 2009.12.07. 08:43:20

Tudod, mit irigylek a műhelymunkában? Hogy rögtön látszik, ha csináltál valamit. :) Ezt az íróasztalnál nem sokszor láthatod. :)

40751 2009.12.08. 12:41:19

...a fenébe...!!! ...Nefi...! ...hogy Te, milyen sokszor, "PONTOSAN, a fején találod a szöget"...!!! ...nem is OK NÉLKÜL, ragaszkodom hozzá, hiszen a rengeteg "idióta" miatti "kudarcaimat, muszáj "kompenzálnom", mert "baj is történhetne", ha nincs mivel "ki egyensúlyozni", a "siker hiányt" (jól gondolom...?)...!!! ...ezért vannak ELŐNYBEN a hölgyek, - persze ha, például szeretnek "főzőcskézni" -, mert ott "minden nap" hozzá juthatnak, a napi "siker élményhez", hacsak nem éppen "utálják", ezt a feladatott...!!!
süti beállítások módosítása