Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Külföldről hazagondolni

2009. december 24. - Vörös Nefelejcs
Karácsonykor.

Az ember lánya/fia, ha külföldre szakad, nem csak a hazától kerül messzire, hanem a családjától is. Vannak alkalmak, helyzetek, mikor ez kifejezetten üdvözítő tud lenni, ám az esetek többségében a honvágy a család után a legerősebb - és akkor még a barátokról szó sem esett.

Gondolom, azt már nem gondolják sokan, hogy határon túlra pottyanni csak szántszándékkal lehet. A globalizáció ilyen fokán ez már bárkivel vagy bárki közeli hozzátartozójával megeshet, főleg, ha nemzetközi cégnél kap munkát - és fontos a kap, mert már nem válogathatunk nagyon. Ilyen helyről egészen rövid úton lehet külföldre kerülni, akár pár hónapos továbbképzésre, akár hosszabb megbízásra, családdal vagy anélkül. Mindkét esetnek megvan a hátulütője: családdal menni problémát jelent a beilleszkedés szempontjából, ez lehet, hogy jól sül el, vagy túl jól, vagy megszakadhat a kiküldetés is miatta, ha házastárs vagy gyerekek nem érzik jól magukat az új helyen. Tudnék sok példát sorolni, de talán elég, ha az ember jobban belegondol.

A hazatérés vagy végleg kintmaradás sem függ általában csak az egyéni akarattól, vagy kívánságtól - az otthoni munkahely hiánya, a gyerekek gyökeret eresztése megakadályozza a visszatelepülni vágyókat akkor is, ha egyébként maguk szívesen mennének.

Mások esetleg szakmai cél, vagy anyagi okok miatt indulnak útnak - a disszidálás már emigráció. Nem a magyarok indultak el, hanem minden országból tömegek mozognak.

Persze, a legjobb esetben, az emigránsok boldogan élnek, a család minden tagja beilleszkedett, új barátokat, ismerősöket, szomszédokat szerzett. Mégis...szívet cserél, aki hazát cserél, ahogy az Kovács Kati énekli. A szív hazahúz, karácsonykor a legjobban. A telefon két oldalán kicsi, vagy nagy a távolság, mindegy - a távolság fáj.

Keresi hát az ember a megoldásokat, a technika által nyújtottakat és a hagyományosakat: a hazautakat. Pénzt, időt nem kímélve, megy az ember a szíve után, megy, míg mehet, míg van, aki várja. Kárhozott, akit már senki nem vár...

Néha, megkapjuk, mi, külföldről hazaírók, hogy "kintről osztjuk az észt". Talán vannak köztünk ilyenek is. Mégis, a legtöbben csak meg szeretnénk osztani azokat a benyomásokat, amik máshol érnek minket, azzal a céllal, hogy hátha elterjed, hátha olyan is olvassa, aki tehet is érte, hogy megvalósuljon. Ha ez itt-ott dicsekvésnek tűnik, a lelkünk rajta. Nem hiszem, hogy az akar lenni - ezt csak az képzelheti, aki még nem élt külföldön, és ismétlem, senki nincs megmentve tőle.

Hát hazajárunk, igazán vagy virtuálisan, elmondani, ami máshol van, ami más. És hazajárunk töltekezni, magyar nyelvet hallani, olvasni, magyar problémánkon törjük a fejünket - nem magunk miatt, hanem szeretteink miatt, akik otthon élnek. Osztozunk bánatban, örömben és bárhol is éljünk, bármilyen régóta is, ha itt vagyunk és írunk, az azért van, mert számít nekünk ez a kis ország, a nagy érzelmeivel, az otthonmaradottainkkal és talán a gyereink vagy saját jövőnkkel.

Mert mi is magyarok vagyunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr218289308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

15104 2009.12.24. 13:20:33

Boldog Karácsonyt Nefelejcs akár kint akár itthol vagy!!

39443 2009.12.24. 13:24:54

Nefelejcs, nagyon közel érezlek a távolság ellenére, valahogy sosem jár a fejemben, hogy te nem itt élsz, néhány tipikus esetet kivéve, amikor a svájciakról írsz. Én a szülőföldemhez képest az ország másik végében vagyok, eleinte honvágyam volt, de időnként visszatérve tapasztaltam, hogy ott is változnak az emberi viszonyok hozzám, és arra a változatra már nincs vágyakozásom.

15138 2009.12.24. 13:26:07

Zokni, köszönöm, neked is!! Lí...nekem az ország változott nagyot - de a család ugyanaz.

34417 2009.12.24. 13:31:28

nem egyszerű ez, nefi. mi több, csak bonyolultabb lesz, ahogy halad az idő előre. a gyerekek, ugye. a cég. a munka. a gyökerek, ha el nem is szakadnak, de egyre vékonyodnak. a végén még szuahéliul is meg kell tanulni, ha nem akarja az ember, hogy leírják. de ha hontalan lesz is, hazátlan sohase. ha hiszed, ha nem, de megértelek.

15138 2009.12.24. 13:35:14

Honne hinném, tudom. Tudom, hogy te megélted, te biztos tudod. Naná, hogy nem egyszerű. Még az sem, mikor otthon tököl az ember, hogy menjek, maradjak...

45714 2009.12.24. 13:35:41

Nyugodj meg Nefelejcs teljesen normális vagy... Bár nem éltem külföldön, de tudom mi a honvágy, a honvágyat persze nem azonosan éljük át, mindenki máshogy.. De azt érezni rajtad hogy te akarsz Magyar maradni, és az internet erre lehetőséget ad, nem kell elkedvetlenedni hanem mindenki örűl ennek, ez is természetes.. Jó lenne találkozni mondjuk februárban, ha máshogyan nem, majd közvetitünk webkamerával, egy kutricás partyt... mit szólsz ?

15104 2009.12.24. 13:39:16

Rasid szerintem nem lesz hontalan csak mindig hazamegy , akár országon belűl is !! Igaz Li !!????

44711 2009.12.24. 14:02:18

kedves Nefelejcs ! Én is éltem külföldön évekig , több helyen is, most itthon vagyok és itt is jól érzem magam, de nem tudom, mikor mit hoz a sors és az akarat. Szerintem pontosan úgy van, ahogyan írod, ma már itt vagy ott dolgozni nem jelent szakítást az országgal, az ember inkább tanul és megtanulja más példákhoz képest is látni saját magunkat és a sztereotípiákat sem veszi készpénznek, inkább figyel és gondolkodik. Én ezért is olvasom mindig figyelmesen, amit írsz, mert sok dolgot kicsit távolabbról, a forgatagon kívülről éppen , hogy jobban lehet látni.Másrészt pedig azért , mert nagyon jókat írsz mindig, témákról, melyekről lehet gondolkodni. Nagyon szép Karácsonyt kívánok Neked és a Családodnak a közeli Svájcban ! Üdv:CL......

12890 2009.12.24. 14:14:05

igen, nagyon is magyar vagy. talán, külföldön érzi magát az ember leginkább magyarnak. és gyere, gyere csak haza minél többször, virtuálisan vagy valóságosan:) Boldog Karácsonyt, és ölellek: évi:)

13005 2009.12.24. 14:21:17

Nefelejcs, életem elmúlt abban az országban, de a szálak sosem szakadtak el. írtam, telefonáltam, látogattam, nem utolsó sorban rengeteg könyvet vittem mindig magammal oda. Most újra itt vagyok és nem tudom ki ért meg jobban, a kérdést nem is teszem fel, csak itt nálad, azok, akik nyelvét és gondolkozását tanultam, vagy akik közt gyerek és ifjú voltam? Végülis mindegy, akárhol is élünk, kicsit mindig idegenek vagyunk, ha őszinték akarunk lenni.

15138 2009.12.24. 14:31:39

Georgia, igaz, de ha másfelől nézed, meg mindenütt kicsit otthon vagy. :) Te már biztosan tudod, amit én csak sejtek, hogy hazamegyünk mi még... Kevi, igaz, hogy magyar a legjobban külföldön lehetsz - otthon mindenki az. :)) Köszönöm!! :) Kedves CL, rólad tudom. Rólad még érzem is. Reméltem, hogy minden külföldön élő, élt vagy oda készülő kommentben hozzátesz ehhez a poszthoz valamit. cC ♡

15138 2009.12.24. 14:34:24

Tökös, ha legközelebb hazamegyek, az még nem február lesz...de majd megmondom. Pest mindig útba esik.... :) Magyar sajátosság, mert bezzeg a hülye pestiek...stb.stb.stb. :DD Webkamerához meg nem kell februárig várni.

11951 2009.12.24. 15:06:06

Szia Nefelejcs! Boldog Karácsonyt... A témához annyit,én csak katonaként értem meg,a 26 hónap alatt egy ünnepen sem lehettem a családommal,de ez már rég volt,azt tudom,hogy a távolság fokozza az érzéseinket...

40751 2009.12.24. 15:08:26

...hmm...! ...hű de mély és szép gondolatok...! ...csak gratulálni tudok, meg egy kis nedves szem... Boldog Karácsonyt...!

15138 2009.12.24. 16:07:16

Zsati, de rég láttalak, örülök neked. Boldog karácsonyt. Nem tudtam, hogy katonáskodtál - ilyen sokat? Kedves Nantal, boldogat nektek is. :) Köszönöm.

112742 2009.12.24. 16:19:44

Boldog karácsonyt Nefi...innen Volgográdból.

12296 2009.12.24. 16:28:12

Kedves Nefi, örülök, hogy megkukkantottál, ha meg visszanéznél, attól egyenest repesnék. Lécci! /Valaki megmondhatná, hogy mi lehet az alanyi igealak, mert a "rep"-ből a repesés nem logikusan jön...reped, repül, repeta, Republika, szóval, érted? / :-)

14055 2009.12.24. 16:40:11

Az északi féltekén évezredek óta várják az emberek ezen az éjjelen, hogy újjászülessen az életet adó fény, mely eltűnt a dél keresztjén, hogy harmadnapra, ott ahol a három királyok mutatják, megszülessen újra, hogy feltámadva újra az égre emelkedvén, megszabadítson a sötétségtől. Kívánom Neked, hogy hozzon az új Nap a Te életedbe is sok sok fényt :)

12318 2009.12.24. 17:10:56

Nefi, nagyon is megértelek, fiam kint él már négy éve.... Boldog Békés Karácsonyt!

45714 2009.12.24. 17:11:27

Mikipapa a repdesnék az jó, azt mond...

58395 2009.12.24. 17:46:44

Nefelejcs, azt hiszem Stendhal írta: ( ne kövezzetek meg, ha mégis tévednék) -"A nő hazája mindig ott van, ahol szerelmes." Veled kapcsolatban remélem ez így is van... Egyszer közel három hónapot töltöttem külföldön, a második után már csak a dac tartott vissza, hogy otthagyjak csapot papot és tűzzek haza...Tökéletesen értelek... Békés Karácsonyt mindenkinek akit szeretsz....

13124 2009.12.24. 17:50:44

kijazaki aszongya, hogy: nem vagy "itt"???? :-)))) Boldog szép ünnepet kívánok nektek!!

13190 2009.12.24. 18:03:26

Most is hazajöttél egy kicsit. Itt vagy velünk és nekem, nekünk különösen jó, hogy személyesen is találkoztunk, mert minden szavad úgy olvasom, mintha mondanád. Neked elárulok egy nagy hadititkot. Mikor egy hónap után hazaértem a távoli hadgyakorlatról, és megláttam a vonat ablakból a Tapolca táblát és a lakótelepünk, kijött a könnyem és csak álltam az ablaknál, de mások is szipogtak. Maradjon köztünk, mert egy világ omlik össze egyesekben a nagy katonáról! Boldog ünnepet.

relatív 2009.12.24. 18:39:06

Kedves Nefelejcs ! Úgy gondolom, a Te szíved mindig Magyarországon van. ( ha nem IS a maga valóságában ) Életed folyamatosan éled, akár itt, akár a mostani lakhelyeden élsz. A gondoskodás, ami egy anya mindennapi ténykedése szintén az itteni élet szerinti, hiszen az mindenütt azonos . Ha - esetleg - végleg a magyar életbe kerülsz vissza, szerintem folyamatos lesz a "beilleszkedésed", mintha mindig IS itt éltél volna. Neked, Nektek kívánok további ilyen jó, hozzáállást a körülményeitek változásához és az évvége közeledtével Kellemes Ünnepeket és Boldog Újévet !

15138 2009.12.24. 19:34:30

16-ra: Kedves Feri, minden jót neked is, innen, Svájcból. :)) Sztálingrád az egyik kedves városom. :) 17-re: Mikipapa, nemtom mi az az alanyi igealak...miket tudsz!! Többi oké. Már voltam is nálad. 18-ra: Zsuzsa, emlékszem a filmre - :) - CL-nél írtam, hogy miért csinálom azt, amit a többség. A mindenkori. Bolsevik vagyok, :DD 19-re: Trixi, és milyen messze van a fiad... Köszönöm és viszontkívánom. 20-ra: Tökös, szerintem repdesni és repesni két külön dolog. :D Ha mégis repdesés lenne, Mikipapa, jöhetsz erre, légvonalban sokkal közelebb vagyunk!! 21-re: Kokó, mindig férfi miatt cseppentem külföldre. Barát, apa, férj...:) nem bánom. Rólad nem is tudtam...Hol voltál? 22-re: Boni, egy mogorva alak mondja. :DD Honnan tudtad, hogy itt a bibi? :) 23-ra. Árpi, mi a fenéért lenne katona valaki, aki nem szereti a földjét?? Le sem tagadhatnád. 24-re: Relatív, annyira, de annyira örülök, hgoy karácsonykor rám néztél...Nagyon boldog karácsonyt kívánok neked és szeretteidnek. ♡ Ha nem jössz, nem lett volna rá alkalom. Köszönöm!!

14927 2009.12.24. 21:06:44

Boldog ünnepeket!

13709 2009.12.24. 22:51:25

Szia Nefelejcs, nagyon szép ünnepet kivánok az egész családnak üdv Valéria :)))

70798 2009.12.24. 22:51:26

Nefelejcs, asz észosztó magyarok másképp írnak:)

34417 2009.12.25. 04:25:59

látod, nefi, látod? mennyien vagyunk itt és ott, és mégis, mind magyarok! tkp. a világ java magyar:-) (azért, mondjuk, azt halványan sejtettem, hogy a pasik miatt...)

13149 2009.12.25. 07:59:21

A világ kicsi, és szerencsére egyre kisebb. Ezt nevezik globalizációnak is.

60277 2009.12.25. 08:25:45

re-31 Ez technikai fejlődés, nem globalizáció. A világ egyre kisebb a globalizáció miatt? Ezt magyarázd el annak aki 20 km-re nem tud elutazni, anyagi okok miatt.

60277 2009.12.25. 08:28:31

Nefi! Áldott Békés Ünnepeket!

58395 2009.12.25. 10:06:34

19 évesen becsavarogtam Romániát és Bulgáriát egy haverommal. Ő disszidálni, (bocsi "emmigrálni") akart, én meg csak csavarogni... Nem sikerült neki, mert ellopták a gumikajakomat, amivel át akart surranni a Törökökhöz... Hosszú történet, egyszer majd leírom... Engem egy Doina nevű román kislány tartott itt, na meg a honvágy...

13020 2009.12.25. 10:21:32

Magyar vagy Te akár hol vagy, láttam a szemedben, az ölelésben.

Peti76 2009.12.25. 10:31:08

Szia Nefelejcs, Van par kulfoldon toltott karacsony a hatam mogott ,most egy sivatagban olvasom a soraid es nagyon talalo amit es ahogyan irod. Kellemes karacsonyt!

11354 2009.12.25. 10:48:47

Nemcsak az ország lakóinak többségénél, hanem még az értelmiség - az ötven felettiek - jelentős részénél is kizárt a külfödön élés a nulla vagy harmatos nyelvtudás miatt. Egy gyermekem évek óta a Föld másik oldalán él - egyedül -, ahol most 30 fok meleg van. Ő annyira itt van lélekben, annyira követi az itteni írott és elektronikus sajtót - ami ugye régebben nem volt lehetséges -, hogy pl. hosszú levelezésben volt az ombudsmannal, mert szerinte nem volt szép a sajtótól, amikor valakinek a portréját egy közösségi portálról (az iWiW-ről) "kölcsönözték". A belpolitikai meglátásai is sokkal bölcsebbek, mintha itthon lenne. A múltkor - amikor egy hétre itthon volt tanulóvízumot hosszabbítani - megkérdeztük tőle, hogy netán lassan mehetünk majd unokázni, azt válaszolta, hogy nem lenne célszerű különböző kultúrájú embereknek összekötniük az életüket... E témáról még az is eszembe jut, hogy a sok magyarkodó hazafinak is nem ritkán mennek külföldre a gyermekeik, márpedig hosszú távon ők és az unokák a legritkább esetben nem asszimilálódnak. A külföldre házasulók száma óriási, amiről pontos adat sem nagyon van, hiszen ők általában magyar állampolgárok - sőt papíron itteni lakosok - maradnak, miközben két tucat roma külföldre menésével hetekig, hónapokig foglalkozik a teljes magyar sajtó.

13250 2009.12.25. 12:05:52

Gyerekként hallottam azt a mondást, hogy minden egyes nyelv, amit tud valakiaz annyi, mintha egy emberrel több lenne. Már akkor gyanús volt. De hogy minden egyes világ, kultúra, mely a sajátunk lesz, többé tesz bennünket, az biztos. Aztán van, akinek a külföldre menetel ezt jelenti, más meg vagy kint is marad ugyanaz (korlátolt), vagy igyekszik lecserélni korábbi ruháját egy újra. Miért ne lenne elfogadható, érthető és érvényes, ha az első csoportba tartozó gondozza itthoni önmagát, itthoni önmagunkat? És miért ne lenne ugyanez idegesítő, ha más teszi?

15138 2009.12.25. 12:06:49

38-ra: Bird, tényleg...szinte alig olvasni a kitelepűlőkről, vagy az ideiglenesen külföldön állomásozókról. Talán, mert onnan nem "mernek" szólni, innen meg "mi közünk hozzájuk", ha elmentek. A különböző kultúráról - volt orosz férjem. :) Nem a kultúrális különbségen múlt, hogy nem jött össze, de amit azóta láttam, azt mondatja velem, hogy igaza van a gyerekednek. Jó, ha mindketten tudják, ki az a Böbe baba és melyik utcában lakik. 37-re: Kedves Peti, akkor hát havat nem látsz mostanában. :) Küldtem volna, de itt is elolvadt. Kellemes ünnepeket. Örülök, hogy eltaláltam a te gondolataidat is. 36-ra: Drága Mami, köszönöm. 35-re: Te Kokó, te is mennyit köszönhetsz a lányoknak...:) mint én a fiúknak. És a magyar lányok?? :DD 34-re: ReTRo :) 33-ra: Astrum, neked is nagyon szép ünnepeket kívánok. Jó, hogy benéztél, így láttuk egymást. (mi történt az avataroddal, ennyire megfiatalodtál??) 31-re: Erlauer, én nem vagyok biztos benne, hogy szeretem. Tulajdonképpen mindig szerettem volna ugyanazon a helyen élni, mindenki ismerni, és a nagyapám által ültetett diófa alatt üldögélni. Ennek már lőttek...ja, és utálok utazni is...a környezetre tett impactról már nem is beszélek. 30-ra: Rasid, te tudtad. :DD 29-re: ☻☺☃ (mosolygó fekete, mosolygó fehér, mosolygó hóember) 28-ra: Syb, másképp. :) 27-re: Valika, köszönöm, én is minden jót kívánok neked és a családnak. 26-ra: Ghost, nektek is nagyon szép karácsonyt és a védenceidnek is - tiszta szívből kívánok jó barátokat az új évre.

15138 2009.12.25. 12:10:03

39-re: Bo, a végét nem értem teljesen... Azt hallottam németektől, hogy a németországi török bevándorlók sokkal bigottabbak, mint a törökországi törökök, mert Németo-ban élve őrzték a kultúrát, azt a török kultúrát, ami a hazájukban alaposan fejlődött. Ilyesmire gondolsz? Olyanokat is ismerek, akiknek a gyerekei már nem is tudnak magyarul - ezek meg beolvadtak. Engem - személyesen - a török példa zavar: mássággal tüntetni az én szememben sosem szimpatikás.

58395 2009.12.25. 14:16:17

Én mindent a lányoknak köszönhetek, jót is, rosszat is... Ha egyenleget vonnék, a jó nyerne, de csak halkan mondom...:-))

Peti76 2009.12.25. 14:41:17

40-re: Kedves Nefelejcs nem havat hanem felhot sem latok :-)

15138 2009.12.25. 14:43:21

Hehe, Kokó, most keresem a blogodat. :)) Peti, pedig küldtem. :(( Írtam nemrég az esőcsinálókról. :) Akik ezüst-bromidot szórnak repcsiről, de igaz, hogy felhő ahhoz is kell. Érdekes lehet egy nyári karácsony, nekem még nem volt részem benne. :))

pefeher@freemail.hu 2009.12.25. 14:56:28

44-re: Kedves Nefelejcs, Nekem az elso karacsonyom egyedul egy nyugat afrikai orszagban volt , egyedul voltam nem csak magyar hanem europai is egy nagy ures hazban mert hazarepult mindenki europaba.Jo volt , bar idegesitett hogy a fakon az en szememben nem latszott valtozas a honapok alatt. Nos ,ott a karacsony ejfel utan egy nagy bulival indul,kinyitottak a szorakozohelyek es ment az ereszd el a hajam rendesen:-) Furcsa egy karacsonyi szokas :-)) A sivatagos karacsony az olyan hogy nem is fogod fel es igazandibol a helyiek probalkoznak , meg boldog karacsonyt kivannak ami meghato is de megsem olyan mint otthon.Parti kizarva :-)

15138 2009.12.25. 15:06:54

Peti, :DD, nem féltél? Itt sem olyan megható a karácsony, mióta nem vagyok gyerek - már nem minket nézik, mi nézzük a kicsiket, akik nőnek. A karácsony azért ünnep marad. Nem tudom, hogy ráadásul nem muszlim országban vagy-e... Köszönöm, hogy leírtad, megpróbáltam magam odaképzelni. :)

13149 2009.12.25. 18:46:43

@ 32. Astrodust Aki nem utazik, az megbukik. De úgy látszik, lesznek mindig lúzerek is.

13149 2009.12.25. 19:02:18

A globalizáció természetesen gazdasági jelenségként indult 2-3 évtizede, de már akkor jelen volt az ezt követő politikai "nemzetközivé válás" csírája. Ma már - természetesen sok-sok konfliktus árán - kultúrák keverednek egymással, és persze van közben - ahogyan Astrodust írja - technikai robbanás is, különösen az internetes, hálózatos kommunikációban. A fiatalok ezt mind tudják, és könnyen megélik. Nekünk sem érdemes "lélekben szakállasodva" tekinteni ezekre a dolgokra. Nekünk magyaroknak különösen sok jót hozott a globalizáció. Először is a kommunizmus - az Internacionálét meghazudtolva - egyáltalán nem akart nemzetköziséget, nyitottságot, minden lehetséges határt vagy lezártak, vagy megnehezítették az átlépését. Másodszor az Unió kulturálisan újra kinyitotta a kaput az elcsatolt területek felé, de még a nem uniós országok felé is. Harmadszor egy kicsi, ásványokban és energiahordozókban szegény országnak úgy kell a nyitott gazdaság, mint fuldoklónak a levegő...

11993 2009.12.26. 05:05:03

Nefelejcs, mindenütt jó, ahol jó lenni, akivel jó lenni. Az összes többi érdektelen. A léleknek van egy furcsa rekesze, amely rekesz kinyit néha, összeborzolja a valóságot, ezt nevezzzük honvágynak, vagy a régi kapcsolatok tündérvalóságának. Rendben van ez így. Csak egészség legyen.

pefeher@freemail.hu 2009.12.26. 06:44:28

Nefelejcs 46: De igen, muszlim orszagban vagyok ahol eleg impressziv szakalla van par embernek a kornyezetemben. Szoval a szandek megvan, van aki merry xmast kivan van aki eid mubarakot :-)Azutan van aki mielott odajonne hozzam megkerdezi a tarsatol tort angolsaggal halkan hogy most akkor mit is kell nekem kivanni :-) Persze azert nem olyan mint otthon.

11692 2009.12.26. 07:21:20

üdv nefi!!!!!

60277 2009.12.26. 08:59:46

re-47 Igen! Lesznek mindig lúzerek is. Ez eddig rendben is lenne. Viszont az ország 80-90%-a nem lehet lúzer. Már ha a vesztesekről beszélünk.... Ezek a 'lúzerek' egyre világosabban látják a helyzetüket. 'Habár felül a gálya,s alul a víznek árja,azért a víz az úr!' Ajánlom kedves figyelmedbe.

60277 2009.12.26. 09:02:10

re-48 Most én menjek szemészhez, vagy te? Ez a fajta globalizáció senkinek nem jó. Kivéve a tőkét és a tőkést.

112742 2009.12.26. 10:05:21

Kedves Nefi......csak nem jöttem rá ,hogy merrefelé vagytok most a világban.Pedig annak kapcsán izgat,amit a nyugdijról irtál........légyszi tárulkozz ki jobban...../kacsint/

58395 2009.12.26. 10:30:51

Erlauer, látom megragadtad a lehetőséget egy kis kommunistázásra...:-) Azt felejted el hangsúlyozni, hogy a globalizáció elsősorban a piac kiterjesztését szolgálja, a szabadság fogalma csak lózung, gusztustalan reklámfogás, ráadásul csak nagyon keveseknek adódik meg, hogy éljen vele... Nem beszélve arról a kis érdekességről, hogy ők is eléggé megnehezítették a szabad kijutást, igencsak nehéz volt vízumhoz jutni még a közelmúltban is. A saját táboron belül elég szabadon mozoghattunk mi is... A mostani "internacionalizmus" alias "globalizáció" abszolút értelemben nem hozott szabadságot, esetleg más kötöttségeket, és példátlan nyomort. Viszont ha ezért küzdöttél, akkor elérted a célod, nyugodtan hátradőlhetsz...

15138 2009.12.26. 10:58:36

55-re: Kokó elvtársammal (mint társsal az elvekben) nagyon egyetértek azon a ponton, hogy a vasfüggöny b-oldalán nagyon könnyű volt emberi jogokat emlegetni, menekülteket befogadni - akkor, az 50-es 60-as években. Ha most őszinte felmérést végeznének a nyugatiak között, kiváncsi lennék, hányan sírnák vissza a vasfüggönyt, ami megvédte őket a bevándorlóktól...Most is limitálják a beutazási engedélyeket, az USA mit csinál? Már ujjlenyomat is kell...nevetséges... 55-re: Feri, :), nem titok, Svájc francia részén lakunk 99-től. Odáig Voronyezs, Tambov.( 85-91) És itt is vannak oroszok, van egy Irám. 51-re: Szia, Éva. :)) 50-re: Peti, életreszóló élmények. :)) Jót nevettünk az impresszív szakállon. Remélem, fényképezel, én nagyon sajnálom, hogy sok helyról alig maradt képem...bár van egy nagyon izé..., most karácsonykor nem ildomos, de pont egy kollégiumi vécéről van szó, ami akkor nagyon nagy benyomást tett rám - megvan a kép. :))) Örök emlék. És vigasz. :DD 49-re: Onagyz, mindegy, hol vagyok, már az is mindegy, mi vagyok. Az számít, hogy kivel vagyok. :) Aggódom a cigi miatt. Remélem, jól vagy te is. 48-47: Erlauer, nem volt erős tőled a "lúzer"? Utálom a szót is, nagyon. És a cigányok? Nem tartod őket annak? Nem voltál soha nemzetközi úttörőtáborban? Én ahány nép képviselőjére emlékszem, mindre egész másképp gondolok. Fillérekért utazhattunk... A globalizáció legalább annyi rosszat hozott, mint jót. Egy kis ország, különösebb természeti kincsek nélkül - én félek, hogy elgyarmatosodhat. És még örülhetünk, hogy van, aki ide is hoz munkát, nem csak még keletebbre.

40751 2009.12.26. 15:30:17

56.-ra ...Nefi...! ...az utolsó bekezdésedben írtakkal, - sajnos -, szerintem, nagyon "fején találtad a szöget"...!

15138 2009.12.27. 17:18:20

Hát ja...:) Ez nyomta a szívemet.

13250 2009.12.28. 00:28:10

Nefi, Nantal, többiek! Nem tisztem Erlauert megvédeni, nagyfiú ő, de hol írta, hogy lúzer? Attól, hogy Astrodust így értlemezi a szavait, ez nemcsak nem az ő szava, de nem is a gondolata. Azt írta (helyesen), hogy aki mozdulatlan marad, az lemarad. Nem olyannak ismerem, aki ne tudná, hogy van akinek a választás adottság, másnak el sem érhető délibáb. Aztán lehet, hogy arra is emlékszik még, hogy nem kellett a 90-es évekre várni, hogy reális felmérések kb. 10-15%-os végzetesen leszakadt tömegről beszéljenek Magyarországon (ld. SZETA, de olvasható volt a másfeledik nyilvánosságban is, pl. a Valóság lapjain vagy hivatalos kutatások beszámolóiban is). Ez bizony nagyjából ugyanaz a 1,5 milliós iskolázatlan tömeg, amely kivülrekedt aztán a gyárkapun, de addig se volt érdemben jobb helyzetben, mint a 90-es években. A 2000-esek gyanúm szerint már más tészta, elsősorban a nyílttá vált többgenerációs munkanélküliség negatív szocializációs hatásai és a tudatos (értelmes) mezőgazdasági és területfejlesztési politika hiánya miatt bekövetkezett spontán gettósodási folyamatok betetőzése miatt (ld. zsákfalvak nyomora, stb). Astrodustnek külön: Aki mindezt az utolsó 8 évre verné rá, az hazudik.

13250 2009.12.28. 01:11:21

41. Nefi! Igazából a mi magyar diasporánk eseteit próbáltam csokrokba kötni. Ettől még a hozott, idegen környezetben különösen torzuló kultúrához való fundamentalista viszonyulás tényleg jobban jellemzi a tradicionális társadalmakból Nyugatra érkező, többnyire más után költöző, nem dolgozó családtagokat, számtalan konfliktust, olykor véres összeütközéseket is termelve. Találkoztam magyarkodó viszonylag friss kitelepültekkel is, de szerintem nem ez a jellemző és akár náluk, akár az említett ázsiai és afrikai családoknál is, mindennek ellenére a tendencia az újba való beilleszkedés, a kultúracsere. Azoknál, akik kimondott "jövés-menési", effektíve tanulási szándékkal kerülnek ki és más elsőgenerációs kietlepedetteknél gyakori a hozott kultúra elsődlegessége mellett az új számos elemének szinte észrevétlen elsajátítása és méhként való hazahordása. Szerintem ebből többnyire mindkét kultúra profitál, de az egyén is. Erre mondtam, hogy aki többletként veszi át, stb. Aztán ott vannak azok, akik mint valami bőrbajtól szabadulnának hazai kultúrájuktól, no és a sznob hazabeszélők, akik egy év után is tört magyarsággal osztanák az észt idehaza (eképpen maradva sznob magyarnak) vagy a mi idegenből nagyon magyar ismerőseink, akik épp ellenkezőleg ott is az itthoni magyar (lengyel, román, szerb, horvát, ...) mellőzött hősiesség révületében élnek és elvárnák, hogy otthon is őrizzék azt a lángot, ami mindig meghozta nekünk (nekik) a hősies kudarcot.

15138 2009.12.28. 13:02:47

Szia, Bo, nem írta?? Menek megnézem... Azt írta a jóember, hogy aki nem utazik, megbukik, de mindig lesznek lúzerek is. Hát, interpretáció kérdése - de nekem az jött le, hogy aki nem utazik, és megbukik az lúzer. Sosem bántanám Erlauert. :) Csak belekötök abba, amit mond. Én meg Astrumot nem akarom védeni, de ha jól emlékszem, miket szokott írni, akkor nem csak a szocik nyakába szokta akasztani az összes bűnöket, OV-ért sincs oda...Azt majd megmondja ő, melyik hölgy az ő kedvence. :) Amit a többiről írsz - nagyon sok minden jutott eszembe utána, hogy kitettem, az a sokféleség, ami a "kinti" magyarokat jellemzi. Nyilván, én magamből indultam ki, és a célom az volt, hogy a számomra legnyilvánvalób sztereotípiát - ui. elmentek, mert nem volt itthon nekik elég jó - járassam le. Ez persze csak egy nézőpont a sokból. Bo, hol vannak a csokraid? Amiket összeszedtél? Beleolvasnék, ha errefelé vannak.

40751 2009.12.28. 14:32:55

59.-re bo-56...! ...na, végül is bocsi...! ...Ami félre érthető, azt félre is értik...! ...ráadásul, mielőtt a kommentemet elküldtem, gondoltam is rá...!!! ...na puff...! :-))) ...bele is "trafáltál"...! ...ugyanis, ÉN valóban csak az utolsó bekezdésre írtam, ami úgy kezdődik: "A globalizáció...."stb. ...még egyszer bocsi...!

12564 2009.12.29. 15:34:15

Drága Nefi! Van úgy, hogy itthon is idegenként él az ember. Otthon van, ahol lakik, ahol született, de kirekesztettként kell élnie, mert más a véleménye, más értékeket becsül, mint a környezete. Hazájának egyik fele kirekeszti, megbélyegzi, sőt, meg is fenyegeti. Gondolhatod, innen könnyebb odébbállni, csak elhatározás kérdése. De nem így van. A múltjával kell leszámolnia annak, aki alkalmazkodni kényszerül. A hivatásos gépkocsivezető, aki a pártba is belépett annak idején, mert hitt valami másik világban (átélt már egy háborút gyerekként, és voltak veszteségei), ahol annak is jut valami kis boldogság, aki „csak” dolgozik. Nem végzett iskolát, csak annyit, amit éppen feltétlenül, muszáj volt akkoriban. Hajnalban kelt, hordta a meleg péksüteményt a boltokba, kivitte a kenyeret, ahová a menetlevele szólt. Aztán jött ötvenhat, és akkor azt éreztették vele, hogy rossz lóra tett. De nem állt kötélnek, amikor beválasztották volna a Munkástanácsba. Néhány hét leforgása alatt népellenség lett, mert kenyeret vitt a Korvin-közbe, az ott harcolóknak. Ő tudta, hogy hol a hazája, amikor sógorai mind nyugatra szöktek, és itthon maradt. Évtizedekig dolgozott, megélte a rendszerváltást, és megint csak arra ébredt egy reggel, hogy a komcsiknak nincs helye ebben az országban. Aztán visszajöttek az elvtársak, és megnyugtatták, mert azoknak nincs itt hazája, akik idáig őt üldözték. Igaz, üldözöttnek soha nem érezte magát, és egy pillanatig nem habozott itthon maradni, amikor mehetett volna. Nem lett belőle bankár, és nem privatizáltak neki gyárat sem, nyugdíjba ment. Nyugdíjas lett, és most már magányos is. És fél. Ő, aki átélt háborút, és forradalmat, és ellenforradalmat, fél azoktól, akik nem tisztelik a törvényt, karlendítéssel köszöntik egymást, szebb jövőt kívánva. Arra gondol, jó lenne itthon lenni ebben az országban, annyi évtized után, de kihúzzák alóla egész Európástul, ezt a kis, Kárpátok közé ékelődött medencét.

40751 2009.12.29. 17:30:58

63.-ra ...janó52...! ...egyetértek...!

15138 2009.12.29. 18:36:41

Kedves Janó, ismerek ilyeneket én is. A férjem is mondja, hogy nem azoké az ország pedig, akik hangosan ordítanak - hanem akik csendben teszik a dolgukat. Azok építenek egy országot, azoké kellene, hogy legyen a nyugodt, békés öregkor is.
süti beállítások módosítása