Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Nincs igazság!!

2010. január 11. - Vörös Nefelejcs
Nem is volt, nem is lesz.

Nem is volt, nem is lesz.

Amíg mindenkinek a magáé az egyedüli, amíg nem képes meghallgatni a másét, amíg legalább elgondolkozni nem tud a másén. Hogy rövidre zárjam, amíg a világ az egyéni, az individuális felé halad, ezek az igazságok kizárólagosak akarnak lenni – és a másik megsemmisítésére, jobb esetben meggyőzésére irányulnak. A megoldást a közösséghez való visszatérésben látom. Ami a közösségnek jó, az az egyénnek is elég - kellene – hogy legyen. Amíg ennél többet akarunk, egymásnak ártunk. A közösségnek pedig béke, vagy legalább párbeszéd kell. No meg, egy lehelletnyi bizalom...

Azért voltak már olyan társadalmak, ahol a többségnek volt jó, kezdve az ősközösségtől, a görögök felépítette társadalmon keresztül egészen az épülő szocializmusig. Meg addig az elképzeltig, amelyik mindünk fejében létezik, az ideálisig. Kár, hogy az odavezető úton nem tudunk megegyezni.

Ezen kivül még ma is vannak olyan országok, ahol a törvények – bár kegyetlenek az egyes ember számára – a közösséget hivatottak védeni, akár a polgár szabadsága vagy élete árán is. Kína, vagy a muzulmán országok, mind ilyenek. A lopás, a korrupció, a kábítószerrel kapcsolatos bűnök a nyugati társadalmak szemében elrettentő ítéleket kapnak – de az ott élők ezeket a döntéseket helyeslik.

Mi errefelé nyilván nem hozhatunk vissza halálbüntetést, kézlevágást - de talán egyértelműbbé tehetnénk, hogy mi az, amit védeni akarunk. Mostanában, hogy tömegek válnak kiszolgáltatottá – a franciák 56%-a fél hajléktalanná válni, a svájci fiatalok 20%-a tartósan pályakezdő munkanélküli (ez az első két legélhetőbb ország egy nemrégiben készült ENSZ jelentés szerint, Magyarország pedig a 43. ) – a figyelem a politika felé irányul, és sok helyen szinte kizárólagosan, mintha nem lennének még mindig pozitív dolgok is az életben.

Ahogy a közéletben szaporodnak a szélsőséges megnyilvánulások, úgy a magánéletünk sem mentes az összeütközésektől. De ami minket, magyarokat illet, talán megint túlzásokba esünk. A politika befolyik mindenhova és sajnos, a módszerei is. Azért más országban még mindig a lincselés veszélye nélkül lehet beszélni eltérő politikai nézetekről – ha itt valaki kommunistázni kezd, a kutya nem utasítja rendre. Holott ami kezdődött a komcsizással, az megy tovább – vesszenek a korruptak, legyenek nyilvánosak az ilyen-olyan listák, a cigányok menjenek dolgozni, a nyuggerek, akik miatt az ország eladósodott, legyenek boldogok azzal, amijük van és ne akarjanak többet, amerre nézünk, a társadalmi béke és a szolidaritás eltűnőben. Pedig…nincs fejlődés párbeszéd nélkül. Ha most elhallgattatunk véleményeket, hogy megyünk tovább ? Ha kidobjuk a nyugdíjasokat, cigányokat, katonákat, orosz tanárokat, kommunistákat, zsidókat, munkanélkülieket, rokkantakat vagy gárdistákat, fideszeseket, jobbikosokat – ki marad ? Ki az, aki soha nem öregszik meg ? Nem lesz beteg ? Aki soha nem keseredik el? Annyira, hogy akár hülyeségeket beszél?

Azt kellene megérteni, hogy mindenki más adatbázisból dolgozik – mások a tapasztalatai, hát más a véleménye. De ettől még nem biztos, hogy rosszat akar. Egy vélemény, egy poszt, egy csoporthoz tartozás miatt lenézni vagy elhallgattatni valakit ugyanolyan kirekesztő dolog, mint ami ellen fennhangon harcolunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr848289316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

14055 2010.01.11. 09:21:05

Nefi, valóban, valahol itt van a probléma, én azt szoktam mondani, hogy más-más ablakból nézzük a világot, lehet, hogy onnan, ahonnan te nézed, úgy látszik, de átjönnél ehhez az ablakhoz, és megnéznéd innen is?

34417 2010.01.11. 09:28:02

egyetlen gond van: még egy közösségnek is kellenek karizmatikus vezetők. na, akkor mi van, ha ilyeneket csak a jobboldalon - igaz, nem szívesen, de - látni? nomeg, honnan is indulnak el a lenéző, kirekesztő, fenyegető áramlatok? egyenlőre úgy néz ki, hogy csak a csalódottság, a gyűlölködés az egyetlen közösségformáló erő magyarországon...

45714 2010.01.11. 09:35:21

Szia Nefi ! ..üdvözöllek a fedélzeten.... Az igazság nem abszolút.... én ezt vallom... Nekünk meg kellett változnunk, azokra gondolok akik a szocialista rendszerben kupálódtak ki, sokunknak a régi sem volt jó, meg ez az új sem.. Keressük a helyünket, és ez úgy látszik konfliktusok nélkűl nem megy, gyanítom hogy a következő generáció megoldja ezt a problémát...

104614 2010.01.11. 09:49:13

jó volt a többségnek az "épülő szocializmusban"? viccelsz? szinte mindenkinek rossz volt - normál ember nem szeret gúzsbakötötten vegetálni, hangyamódra bolyban élni

15184 2010.01.11. 09:52:06

muzulmán társadalmak? igen vannak közösségi szabályok, mint ahogy a kapitalista demokráciában is vannak kína? az ottani kapitalizmus sokkal vadabb, mint a miénk, a különbség csak annyi, hogy ott nincs politikai demokrácia (előbb is én voltam a 4. hozzászóló, de véletlenül a világblog azonosítommal szóltam hozzá)

15184 2010.01.11. 09:56:13

az ideális társadalom? hát az éppen a mostani? sosem élt olyan magas szinten az átlagember, mint manapság! nem a fejlett országokban, hanme világviszonylatban! a rosszul tápláltak száma sosem volt ilyen alacsony a várható átlagéletkor sosem volt ilyen magas a legfejletlenebb afrikai országokban 40 éve 30 év körül volt az átlagéletkor, manapság 45 körül van a várható átlagéletkor - oké, ez JÓVAL kevesebb, mint a fejlett világ átlaga, de ez a fejlődés jelzője mindenképpen a megoldás: több kapitalizmus, elmélyülő glovalizáció!

13709 2010.01.11. 09:57:38

szia Nefi, tény, hogy nálunk valahogy mindig inkább sikerül tultenni egymáson, eszeveszett harcot folytatunk azért, hogy megfeleljünk, élen járjunk. Tulteljesítünk. Ha a hülyeségben kell, akkor abban... Na, ehhez kéne a karizmatikus vezető a baloldalon - vagy nem is tudom, egyáltalon kell-e oldalt emlegetni - hogy normális, vagy uram bocsá' nemes célokért is hadra fogható legyen ez a megátalkodottan bizonyitani akaró nép... üdv Valéria

15184 2010.01.11. 10:00:39

ami a "kommunistázást" illeti, egyetértek, mert magyarországon a kommunistázás valójában szimpla szitkozódás ideológiai tartalom nélkül meggyőződésem, hogy a kommunizmus egy romlott rendszer, s híveinek ellen kell szegülni, emiatt "kommunistázni" csak úgy eszetlenül valójában éppen a kommunizmus bűneit mossa össze "kommunistázni" kell, azonban csak akkor, ha valóban a kommunizmus bűneit ítéljük el! s nem akkor amikor szidom a szomszédot

10306 2010.01.11. 10:14:32

talán a megtévesztések megszüntetésével kellene kezdeni: ne hazudjunk igazságszolgáltatásról ott, ahol a jogszolgáltatás sem tud működni, tehát nevezzük át az intézményrendszerét nem kell igazságügyi minisztérium és igazság-szolgáltatás az államigazgatási elnevezések között, mert ez a szándékos megtévesztés fogalmába tartozik a jogszolgáltatás is rossz kifejezés, mert az feltételezi, hogy a törvények mindenkire egyformán érvényesek de jó tippem nincs, azt kellene pedig kitalálnunk, hogy legyen mihez tartani magunkat

45714 2010.01.11. 10:15:09

7 Valéria a politika nagyon sok mindent nem tud megoldani, felesleges arra várni amig a pártközpontból megadják az utasítást... Van két lakótelepí ház, az egyikben a lakók összejönnek, megbeszélik hogy ki legyen a közös képviselő, hogy ki fogja takarítani a lépcsőházat, hogy figyelnek egymásra , hogy probléma esetén rendszeresen összejönnek... Aztán van egy másik lakótelepi ház, ahol a lakók beleszarnak hogy éppen ki a közös képviselő, tesznek arra hogy mocskos a lift, tesznek arra hogy valaki a bejárati ajtót betörte... Ezt, a politika soha nem fogja megoldani, ehhez egyfajta szemlélet kell..

Ibolya 2010.01.11. 10:15:42

Nefi, teljesen egyetértek veled. A mai közéletből a kulturált, higgadt párbeszéd nagyon hiányzik. De szerintem ezt is lehetne tanítani az iskolákban. Bár tudom, hogy a mai gyerekek túlterheltek, de a mi iskolánkban (általános) is vannak olyan órák, mint pl. tánc és dráma, etika (2 hetente egy), ahová az ilyen dolgokat be lehetne iktatni. Ha a gyerek fiatalon nem tanul meg normálisan kommunikálni, felnőtt fejjel sem lesz rá képes. Hogy a következő generáció oldaná meg a problémákat? Hát...Mit vársz egy olyan gyerektől, aki a telefont is csak sms-ezésre használja, gépen keresztül (msn) érintkeznek egymással. Szóval a kommunikációt is tanulni és gyakorolni kell, minél korábban, annál jobb. 4. Nekem gyerekfejjel igenis jobb volt. Saját lányom irigykedik rám, hogy én szabadon közlekedhettem, gyalog és egyedül jártam mindenhova, szinte a játszótéren nőttem fel. Ma ezt (pedig kisvárosban lakom) nem engedhetem meg a gyerekeimnek a mai közbiztonság mellett.

12392 2010.01.11. 10:21:50

Csak a rend kevéért! A görög városállamokban szó sem volt számszerű többségrő!=)) Nők, gyerekek, külföldiek, rabszolgák és kitaszítottak tették ki a társadalom többségét, de lényegében semmi joggal sem rendelkeztek!

Ibolya 2010.01.11. 10:22:01

Ja, és hogy a politika mindenhova befolyik. Egyik ismerősöm gyerek (13 éves) úgy ment haza az iskolából, hogy nem akarja beadatni a védőoltást (H1N1), mert az a zsidók manipulációja. No comment.

13003 2010.01.11. 11:16:10

Csak igazság van! Micsoda igazság, kérdezte Pilátus Jézust. Ez az, micsoda igazság? A tiéd? Az enyém? Kinek az igazsága? Az életben egyetlen igazság van, Élni! /Darwin/

15138 2010.01.11. 11:44:33

Emilke, élni és élni hagyni... 13-ra: Nekem is mondtak ilyet, Egerben. Akkor valaki nagyon ...izé...:) 12-re: Gyuri, igaz. De nem is tekintették őket a társadalom tagjainak. Mai nappal, te, én és mindenki, akinek magyar útlevele, pardon, szigje van, magyar és a magyar társadalom tagja. 11-re: A kommunikáció...sok félreértés forrása. Sajnos, sok sértődésé is, gyakran ok nélkül. Nekem is jobb volt régen - most momentán nem látok rá módot, hogy azt visszahozzuk, de ez itt most lehetne jobb, ahogy más helyeken is élhetőbb, egyedül azért, mert tiszteletben tartják a más véleményét. Elfogadni sem kell, de lámpaoszlopot emlegetni nem enyhe túlzás.

15138 2010.01.11. 11:51:25

10-re: Tökös, annyira aszívemből beszélsz. Pontosan, az emberek, a lakóközösségek, a legkisebb társadalmi egységek sokat tehetnek. Egy blog-közösség...:)) 9-re: Izom, a szavakkal kellene kezdeni, aztán menni a törvényekhez. Nyilván, ez állami felelősség. De lentről is el lehet kezdeni - és nem a vádaskodást értem alatta. Aztán ott van még az a szó, igen, hogy jogvédelem...mindenkinek van valami igazságtalansága, ha nem is akkora, mint másoknak. 8-ra: A szerencseszámom...Maxwell, ha nagyon nagyon korrekt akarok lenni, mivel műveltek rosszabbat a kommunisták, mint bármely más rendszer? Azonkivül az ő bűneik a kisebbséget érintették, nem a többséget. Szerintem. 7-re: Valika, szélsőségek....szeretni is nagyon tudunk. Lehet, hogy egyik nem megy a másik nélkül - akkor kevesebb szívfájdalommal járna, ha kicsit alábbvennénk.

13003 2010.01.11. 11:52:17

A természetben a leben und leben lassen nincs Egy van. Zabálj, vagy felzabálnak. Olvasd el Sayurinál Bokros legújabb őrűltségeit. Számomra életveszélyes. Ergo, a maroklőfegyver kis ravaszát gondolkodás nélkül meghúznám Lajcsira. Igazság? Persze, az én igazságom.

15138 2010.01.11. 11:56:43

4-5-6: Maxi, nemrég olvastam pont itt valahol, bár lehet, hogy a Népszavában, hogy a magyarok 60 %-a élt jobban saját bevallása szerint. Hangyák? Azóta értem, mire gondolsz. Inkább vagyok egy hangya a bolyban, dolgozó, egy célért építő, mint az, aki most vagyok - a szegények felett szánakozó, a gazdagokkal szemben frusztrált valaki. Tökös, rólad úgyis tudom. :) Rasid, jó felvetés a vezető...gondolkozok rajta... Zsuzsa, ja, itt van a probléma. Az egyik. De lehet, hogy az első. :) Kína és vadkapitalizmus? A kínaiak sajját bevallásuk szerint a szocializmust építik, büszkék rá, és megverik a kapitalizmust a saját fegyverével - a szabad piaccal. Mostanság. Nézd meg a GDP-jüket. A muzulmán társadalmak a közösséget védik az egyén rovására - ezért hoztam fel őket példának. Nem követendőnek, hanem létezőnek.

15138 2010.01.11. 11:58:31

17-re: Emilke, a dzsungelben van az üss vagy fuss. Talán ez az alapbeállítottságunk. És az a pár ezer év nem volt elég? Mondjuk az a kettő a kereszténység óta? Szeresd felebarátod mint tenmagad... Szeretnék eltérni az állatoktól. :(

13003 2010.01.11. 12:04:49

Ugyan Nefi. Ha egy csonakban ketten ültök, de csak egynek van hely és esély a túlélésre, vízbeugrasz? Na ugye! Csak a túlélő számit! Ez az igazság.

11692 2010.01.11. 12:11:51

Békaperspektívából nézve még reménytelenebb. Nincs adósság,tartozás, és fogcsikorgatva, de még fizetve a közmű és egyéb fizetnivaló. A lakás kopott, fel kéne újítani, le kéne cserélni, ez már nem megy. A környék nem rossz, mégis 3-szor lopták el a kerékpárt, a kiteregetett ruhát, egyebeket. Az ember egyre csüggedtebben nézi nem csak a fizikai, de a szellemi ellumpenesedést, azt, hogy a gyerekeinek nem tud segíteni, csodák ugye, nem történnek. Az "arctalan" nemzedék, aki alól kifutott az idő.

15184 2010.01.11. 12:12:01

"Inkább vagyok egy hangya a bolyban, dolgozó, egy célért építő" oké, ez a te döntésed, tiszteletben tartom de egy valamire kérlek téged és elvtársaidat: ha esetleg megint elkezdetek "építeni" valamilyen "emberboldogító" rendszert, ezúttal legyetek szívesek szigorúan csak ti részt venni benne, azaz semmi kényszer azok felé, akik nem akarják ezt, azaz ti félrevonultok egy szigetre és ott "építkeztek" szabadon mivel vannak kapcsolataim a kubai demokratikus ellenzékkel, kuba felszabadulása után elintézem nektek, hogy valami közepes lakatlan szigetet kiadjon nektek a környéken bérbe az új kubai kormány, hogy ott kedvetekre hangyabolyozgassatok...

15184 2010.01.11. 12:15:12

"mivel műveltek rosszabbat a kommunisták, mint bármely más rendszer?" soha az emberi történele, során annyi ember nem lett likvidálva politikai okokból, mint a xx. sz. során, s ennek a háromnegyede-négyötöde a kommunizmus műve "Azonkivül az ő bűneik a kisebbséget érintették, nem a többséget" kisebbséget? dehogy! szinte nincs olyan ember, aki ellen ne vétetettek volna

13124 2010.01.11. 12:26:41

21.-re :-((( "arctalan nemzedék"???? huhhhh ...és tényleg. Nem marad utánunk semmi..... Nefelejcsnek: lehet, hogy szívesen csatlakoznék egy kommunához... abban még hiszek. Minnél nagyobb a közösség annál nehezebb megszervezni. Amikor meg már (ön)kinevezett vezetők jönnek.... akkor vége.

15138 2010.01.11. 12:31:50

Maxval, ne mondd már, hogy a Horthy börtönökben kevesebben ültek, mint a Népköztársaságéban... a karóba húzás, felnégyelés, vagy hagyjuk a középkort, a gyerekmunka a bányában, a gyarmatosítás, hova tartozik? Nem a kapitalizmushoz? A háborúk? És akkor honnan a 60 %, akinek jobb volt? Aztán most, én rám nincs rám kényszerítve a kapitalizmus? Elfogadni a többség érdekeit, én erről beszélek. Nem vagyok a kapitalizmus ellensége - de szeretni sem fogom. Évalajos, miattad is, mások miatt is - nekem momentán nincs anyagi gondon, kopogjam le -- nem szeretem a kapitalizmust. Mi lesz a gyerekeimmel? Mi már legalább éltünk valamit...mi lesz a szüleinkkel? Egyáltalán, mi lesz a lecsúszottakkal? Boni, itt ez az ország. Egy másik világban, oroszok mondták nekem, hogy könnyű egy ilyen kis országot jól megszervezni. Minden viszonyítás kérdése.

15138 2010.01.11. 12:36:45

Emilke, attól függ, ki ül velem...legyen a gyerekem, máris más a nóta. Nehéz kérdést feszegetsz - a morál nevében az egyiknek fel kell áldozni magát. Alighanem. Vagy győz az erősebb, és vagy megöli utána a lelkiismeretfurdalás (Raszkolnyikov), vagy nem.

78126 2010.01.11. 12:41:49

Teljesen egyet értek! Alapítsuk meg a párbeszélők pártját ...hátha győzelemre viszik ...na, ez csak vicc vót! 1.Miért nem lehet+ponot adni? 2.Sokat segít, ha megértjük valaminek a természetét, folyamatokat, törvényszerűségeket....röviden ennyi. 3. Bosszankodom, hogy Erlauernek az a vezérkommentbe tett cikke pillanat alatt eltűnt, amit szintén TGM írt Szolgaság vagy milyen címen, és nagyon jól felvázolta ezeket az összefüggéseket. Lehetett volna mazsolázni belőle, a magam helyét szívesen átadtam volna ezért a cikkért, főleg a 3. napon. NEM IS ÉRTEM az egészet!

15138 2010.01.11. 12:43:54

Anemone, jó cikk volt... (szerintem, hétvégén nincs szolgálat, nem mozog a szerki ajánló - piros pontot néha nem lehet elsőre adni) Meg kell nézzelek...

13003 2010.01.11. 12:48:28

Kevered a puszta tényt érzelmi motivátioval, helytelen. Raszkolnyikov aljassága abban van, hogy az ellenfél nem egyenlő. Egy öregasszony nem ellenfél. Dögöljön bele a lelkiismeretfurdalásba. Egyenlő ellenfelet kell választani.

15138 2010.01.11. 12:56:36

Anemone, kint van Erlauer poszttja, díszhelyen. Emilke, lehet, hogy keverem. Nem szeretnék ilyen választás elé kerülni. De egy parlamentben, egy országban nem kell ahhoz kiugrani, hogy más is bent maradjon abban a csónakban.

111062 2010.01.11. 13:04:33

Szia Nefi, teged ezert itt elhajlonak fognak egyesek titulalni. De ezt gondolom mar megszoktad.:)

45714 2010.01.11. 13:06:30

Nefelejcs, közösség csak ott van ahol van közös akarat... Jelen pillanatban, aki politizál, azok pártokban gondolkodnak, úgy viselkednek mintha egy párt katonái lennének, az egyik csapat úgy gondolja hogy ő szocialista, a másik meg hogy konzervatív, és ezeket az álláspontokat védik és a kritika minden erejével támadják a másikat, pedig a problémák közösek... Az embernek saját magát kell képviselni, és ha a társadalomnak, vagy a közösségeknek a problémái közösek, találkoznak a gondok, akkor azok mentén kell érdekeket érvényesíteni.. Tehát nem egy politikai eszmét kell képviselni Akik meg nem politizálnak, azoknak fontosabb egy tévé sorozat, egy sztárcsinálás, akkor van gáz ha az infláció emelkedik, és eltünnek a munkahelyek, viszont fogalmuk sincs miért, mert ők nem politizálnak... világos...

15138 2010.01.11. 13:06:32

SZijó, Wesz. Akik annak titulálnak, azoktól szeretnék is elhajolni. :) Olyan tömören tudsz fogalmazni...:)Tetszik.

15138 2010.01.11. 13:09:12

A húgom tőlem tud meg mindent, évente négyszer, ha hazamegyünk. :) Volt egy pár év, hogy én sem olvastam semmi ilyet - itt azért jó, mert jó a társaság. Khm. Van sok "elv"társam. Míg csodabogárnak hittem magam, egyedül voltam. Most jobb. Nekem amúgy is hiányzik a magyar szó - egyedül, ebben a hideg országban, kell a magyar melegség, mégha néha mást is kapok a dézsából.

13709 2010.01.11. 13:11:14

27-re Párbeszélők Pártja!!! Nagyon jó!! alapitsuk meg!

78126 2010.01.11. 13:15:05

Alakul, Valika! De én gyütt-ment is szeretnék lenni, nem bííírom a röghözkötöttséget.

34164 2010.01.11. 13:21:18

Kedves Nefelejcs! Bizony mindenkinek csak a saját igazsága az igazság. Pedig mindenkiben van szeretni való, szimpatikus vagy jó. A demokráciából még azt is meg kell tanulnunk hogy nem csak nekünk lehet véleményünk, hanem másnak is. Amitől nem kell mindjárt falra mászni és ledorongolva a mi véleményünkre rádumálni. üdv : Mis

15184 2010.01.11. 13:27:59

"Maxval, ne mondd már, hogy a Horty börtönökben kevesebben ültek, mint a Népköztársaságéban" erről adatom nincs, de nem hiszem, hogy nagy különbség lenne viszont biztos, hogy a népköztársaság sokkal kevésbé demokratikus rendszer volt, mint horthyéké, ami a szólásszabadságot és egyéb polgári jogokat illeti, mondjuk 1938-ig bezárólag "a karóba húzás, felnégyelés, vagy hagyjuk a középkort, a gyerekmunka a bányában, a gyarmatosítás, hova tartozik? Nem a kapitalizmushoz? A háborúk?" a xx. századot a xx. századhoz hasonlítsuk! s hasonlót hasonlóval! ha azt akarod mondani, hogy a kommunista magyarországon magasabb volt az életszínvonal, mint a kapitalista szudánban, akkor igazad van, csak ennek az összehasonlításnak az égvilágon semmi értelme "Aztán most, én rám nincs rám kényszerítve a kapitalizmus?" nincs, nyugodtan harcolhatsz, írhatsz ellene, törvényesen

20785 2010.01.11. 13:59:04

János 18:37-38 Jézus így válaszolt: "Te mondod, hogy király vagyok. Én azért születtem, és azért jöttem a világba, hogy bizonyságot tegyek az igazságról: mindenki, aki az igazságból való, hallgat az én szavamra." Pilátus így szólt hozzá: "Mi az igazság?" -Ott állt előtte az Igazság.-

13149 2010.01.11. 14:12:26

Sokan ülnek fordítva muzulmán tevén. Individualizmus, tehát maximális személyes szabadság nélkül nem lehetségesek igazi, szabadon - tehát minden kényszer nélkül - szerveződő közösségek. A "kollektivista" társadalmak - végletes, kompromisszumok nélküli formájukban ilyenek voltak az osztályalapokra és a fajelméletre hivatkozó államszocializmusok is, a szovjetkommunizmus és a nácizmus - embertelenek, megvetik a tagjaikat, és szolgaságba taszítják őket.

78126 2010.01.11. 14:26:34

Maximális személyes szabadság létezik-e közösségen belül? Ki vállalja a következő bejegyzést erről?

44711 2010.01.11. 14:42:12

20-ra kedves Emilke ! Ez a globális kapitalizmus alapigazsága. 38-ra kedves Bircaman ! Én úgy tudom, hogy a Horthy-rendszerben lőtték agyon statáriálisan a kommunistákat. 40-re kedves Erlauer ! Aki a Marxizmust összekeveri a fasizmussal, nem tudhatja, melyik a teve eleje és hátulja. Üdv:CL.............

44711 2010.01.11. 14:43:57

41-re Kedves Anemone ! Teljes szabadság egyetlen társadalomban sincs. A kérdés mindig az, melyik részét adod fel miért cserébe. Üdv:CL............

44711 2010.01.11. 14:45:05

kedves Nefelejcs ! Jó kérdést tettél fel jó válasszal.Egyetértek. Üdv:CL..............

15138 2010.01.11. 14:51:52

Hé, megjött a felmentő sereg. :)) CL!! Már épp kezdek fáradni, Maxival személyesen kéne vitatkozni. :) 41-re: Maximális személyes szabadság sehol nincs, közösségen belül pláne, de momentán csak annyit szeretnék reklamálni, hogy mondhasson mindenki mindent, valamint hihessen bármibe és ezért a feje ne haraptasson le. Már ez is nagy előrelépés lenne. Itt, nyugaton nem szidják annyit a szocialistákat, kommunistákat, mint nálunk. De egyébként senki mást sem... Mikor idejöttem, azt mondtam, ilyennek képzeltem a szocializmust készen. Közben csak annyi volt, hogy akkor még tellett nekik több mindenre - ingyen gyerekutaztatásra, tüzelőfára a BBQ-helyeken, tisztaságra - ui. össze kellett szedni valakinek, utcatakarításra - de mostam én már utcalámpát kommunista szombaton is. :) Hajtottak kötelezően énekkarra, május elsejei felvonulásra - milyen szép emlékek most ezek. OSN, szintúgy kötelező volt. Fúj. De jó volt. Erlauer, mert az individualista társadalmak olyan jók a tagjaikhoz? Mi a különbség a csöves és a hajléktalan közt? Egy világ... Jaj, Maxi, most látom, hogy végig rosszulírtam a nevedet, bocsánat, bolse nyi budu. Nem elég a papír kettőnkhöz. :) 39-re: Sos7, irigyellek az egyszerű válaszaidért. Jézus sok tanítását követem...meg sokan mások is. Most is épp odatartom a másik orcámat. :) 35-36-37: Valika, Mis, Anemone, mindegyikőtökkel egyetértve, elvtársi üdvözlet. :)

15138 2010.01.11. 14:53:25

Kedves Cuba Libre! ♡ Kösz.

13003 2010.01.11. 14:58:22

Ez a természet alapigazsága, aztán később a szociáldarwinizmus alaptétele lett, most a globális kapitalizmus igyekszik kisajátítani. Mindamellett a természet nem változott semmit,

11639 2010.01.11. 14:58:46

Sietek leszögezni, hogy a magam nevében beszélek. Az ősközösségi társadalomról nem tudok beszámolni, de a Kádár-korszakról igen. nem általában, bár életem jelentős részét ott töltöttem. Sokszor volt úgy, hogy jó volt. Igaz, korosodván többször éreztem, hogy szar volt, mert mindig eszembe jutott a középszer. Ez idegesített a legjobban. Ma is ez zavar leginkább. Utálom (a középszert). Pedig erről tudjuk, hogy olykor aranyból vagyon. És akkor jutalma is vagyon. De csak azért, mert ma valaki úgy gondolja, hogy általában elutasítja a Kádár-rendszert (amivel, mondom, olykor a kedves kis töki nagyon tele volt,. bocs), azt séróból kiröhögöm. Node, nefelejcs, csak úgy megkérdem, nem felejtetted ki ebből a kis posztból az emberi természetet? Ami ekkicsit befolyásolja pédul a magántulajdon kialakulását, etc.etc

15138 2010.01.11. 15:04:31

Hát Henci, épp az emberi természetet látom, hogy nem mindenütt egyforma, és aszondom, hogy ha a magyarok olyan jók is tudnak lenni, mint édes esthajnalcsillagom, aranygyöngyszemem, akkor ezzel a szép nyelvvel még mást is lehetne tenni, mint durván beszélni, és akasztófákat ajánlgatni véle. Másoknak. Mert amilyen a fogadjisten meg a mosdó, nem kell olyannak lenni az adjonistennek és a törülközőnknek, valamit megszenvedte már e nép, talán használhatná a szíve helyett kicsit a fejét is, mert az nem elég, hogy mindjárt vitéz, mihelyst magyar, mert a ló meg kiment a divatból, a nyíllal együtt, ellenben divatba jött az unió, ha tetszik, ha nem, és oda be kéne már illeszkedni, de nem lehet, ha mindig ki a huszár, ha én nem....

15138 2010.01.11. 15:06:23

Ui. Érdekes, én is mindig a magam nevében beszélek...:) Emilkém, a szociáldarwinizmussal az a baj, hogy állandóan lefasisztázzák, amiről egy másik posztot kezdtem írni, csak nekem sose sikerül azt megírnom, amit akarok, hanem egy másikat kell, forró szívvel, amiből is kiderül, hogy milyen díszmagyar is vagyok.

15184 2010.01.11. 15:10:54

43. ez igaz csak nagyon fontos a mennyiség mondjuk meg akarom erőszakolni a szemben lévő nőt, mert szabad akaratomból ezt akarom, s ez a személyes szabadságom kifejezése azonban mégsem teszem, mert tudomásul veszem azt a társadalmi konvenciót, hogy senki sem erőszakolhat meg senkit azaz nem vagyok teljesen szabad lemondunk szabadságunk egy részéről a társadalmi biztonság miatt a teljes szabadság ellenkező véglete meg a kommunizmus, ahol az egyén semmi, s minden a közösség mivel azonban az ember elsősorban szabad, sosem fogja magát jól érezni hangyaként, méhként, az ember csak annyi kötöttséget képes kibírni ami annak érdekében szükséges, hogy társadalmi biztonság övezze, ami a méltányos korlátozáson túlmegy, azt elutasítja az ember ösztönösen

20785 2010.01.11. 15:12:59

A közösségi lét , együttélés újabb egyszerű megfogalmazása, amit sajnos nem én találtam, ki, hanem Jézus:) Máté 7,12 "Amit tehát szeretnétek, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is ugyanazt cselekedjétek velük, mert ez a törvény, és ezt tanítják a próféták."

20785 2010.01.11. 15:16:08

Még egy gondolat, mert most olvastam maxval előző hozzászólását. Szabadság nem csak ahhoz kell, hogy megtegyek valamit, hanem ahhoz is, hogy ne tegyek meg valamit.

15138 2010.01.11. 15:22:33

Maxval, nekem soha semmi bajom nem volt azzal, hogy azt mondták, nem mehetek nyugatra, (különben meg mentem), hogy mindig tudta a KGB, hogy hol vagyok és mit csinálok, mert nem csináltam semmi rosszat, hogy nem rajzolhattam horogkeresztet, és köszönni kellett előre a tanáraimnak. Valamint nem zavart, hogy nem szidhattam a rendszert, mert most ugyan szidhatom, de mire megyek vele, ellenben a régi polit. vicceken lehetett nevetni, a maikon meg csak vigyorogni. Ezenkivül utálták, ha kordont bontottak, de nekem ez is mindegy, mert még most sem akartam, és a táborban hótt egyforma voltam a többi úttörővel. Aztán nem volt értelme, hogy kiváljak egyéni értékeimmel - bár járattak énekversenyekre, ahol többnyire helyezést is kaptam - de még az is mindegy volt, hogy mi leszek, ha nagy leszek, mret egy diplomával azért el lehetett helyezkedni, valamint a munka nem volt büdös azoknak sem, akik nem akartak vagy nem tudtak továbbtanulni, mert az a rendszer a munkásokat előretette, ergo, nem volt vérciki villanyszerelőnek menni, amin most én épp nagyon gondolkozom, mert igazi munkának érzem. Ellenben az OTP-sek nem voltak irigyelt személyek, mint most a bankárok...most ennyi jutott eszembe, de szívesen válaszolok bármire, ha én is úgy érzem, hogy az nekem baromira hiányzott a szocializmusban, lesz bennem gerinc, hogy bevalljam. Már csak azért is, mert akkor most nagyon örülhetnék neki. Épp eszembe jutottak a kocsik - a Ladával, Trabanttal cseppet sem voltam kevésbé boldog...és a mobiltelefonomat sem használom sűrűm. Internet nélkül ugyan nagyot néznék, de ez meg nemigen osztály-jellegű találmány. Tekintve, hogy láttam fából faragott billentyűket, amit egy orosz csinált magának - hát, még mindig nem jut semmi eszembe, a kecsupon kivül, ami akkor nem volt, ma meg van.

15138 2010.01.11. 15:24:58

Sos7, valamint részemről sokkal nagyobb erőfeszítést igényel, hogy ne vezessek gyorsan, minthogy első legyek a kanyarban, mégis, ha beláttam a hasznát és társadalmi szükségszerűségét, valamit edzeni akarom az akaraterőmet, akkor lassítok a megengedett sebességig, de ez csak egy példa.

44711 2010.01.11. 15:42:41

51-re kedves Bircaman ! Egy olyan társadalomban, amelyet én ideálisnak képzelek, egyáltalán nem igaz az, hogy az egyén semmi és a közösség minden. Ez csak a közösségen belüli közmegegyezéshez képest viszonyítható, mindig az egyén javára, ami azt jelenti, hogy senkinek eszében sincs senki individuális életterét korlátozni, a gondolkodását, hobbyjait, művészi ízlését , utazásait , beszélgetéseit, véleményét stb. A korlátozás lényege az egyén hozzájárulása és a visszaosztás relációjára vonatkozik és ebben a közösség alapfeladata az, hogy mindenkinek biztosítsa az egyenlő esély lehetőségét. A közösség szerepe az, hogy az individuumot ne a más individuumoktól függő esélyek tárgyává tegye, hanem a közmegegyezésből és a kodifikált közjóból eredeztetett jogai alapján eleve egyenlő esélyű résztvevőjeként kezelje. Ami semmilyen körülmények között sem kodifikált egyenlősdit jelent a tenni akarók és a tenni nem akarók között. Tehát a lényegi különbség az individuum szabadságának megközelítésében az, hogy , a szabadság egyes részeiről való lemondási kényszere és egyben lehetősége a hiányzó vagy a meglévő esélyegyenlőségből fakad-e ? Másrészt, Bircaman, Rajtad kívül itt senki sem beszél a Hruscsovi érában megfogalmazott kommunizmus-képről, ahol majd mindenki elrohan dolgozni és bemegy a boltba, ahol azt vesz le a polcról, amit akar. Ilyen fantáziákat senki épeszű ember nem követ . A közösségi tulajdonon és a részvételi demokrácián alapuló társadalom képe ennél sokkal kevésbé naivabb, sokkal tárgyilagosabb és semmilyen elemet nem tartalmaz, ami abszurditásokra épít. Ezt csak azok festik le így, akik elszánt hívei a kapitalizmusnak, vagyis elsősorban haszonélvezői. A sok igazság viszont egészen biztosan összeegyeztethető egy közös szinten úgy, hogy mindenki többet profitál, mint amennyit felad. Üdv:CL........

11213 2010.01.11. 15:43:28

maxval, minden szavaddal egyetértek! üdv!

44711 2010.01.11. 15:45:10

53-ra Kedves Sos7 ! A társadalmi igazságosság kérdése és az egyéni igazság megtalálása bár érintkezik a társadalmi igazságosság fogalmával, azok nem egymást kizáró tényezők, hiszen különösen a hit kérdésében teljesen más kérdésekre adnak választ és a Jézusi moráltanítás lényege amúgy sem ellenkezik a társadalmi igazságosság igényével.Szerintem. üdv:CL.......

15184 2010.01.11. 15:50:51

54. oké, neked nem kellenek szabadságjogok, ezért tetszett a kommunista rend, mely ezeket mindenkitől megvonta de miért akarod, hogy mindenkitől megvonják, ha neked nem kell - miért gondolod, hogy ez jó? ez nagyfokú önzés, nem gondolod? mintha azt mondanám, hogy ne árusítsanak a boltok sárgaborsót, mert én nem szeretem - nekem nem kell, a sárgaborsó-kedvelők meg egyszerűen ostobák, hogy enni akarják ezt a növényt, így nekik is jobb, ha nincs, s nem "mérgezik" vele magukat, hiszen ÉN TUDOM, hogy a sárgaborsó ROSSZ szóval nekem meg kínszenvedés volt a régi rendszer, elnyomott minden szinten, főképpen erkölcsileg, életem legkedvesebb pillanat a kommunizmus bukása, s most meg azon segédkezem, hogy ez végre kedvenc országomban, kubában is megtörténjen

44711 2010.01.11. 15:54:41

kedves Nefelejcs ! Maxvallel mindig jó vitázni, mert bár a teljesen másik véleményt képviseli, egy konzekvens és nagyon jó vitapartner :-) Tényleg nagyon örülök, hogy megírtad ezt a cikket ! Üdv:CL..........

45714 2010.01.11. 15:57:15

Max te kevered a szabadságot a szabadossággal... Éltél a szocializmusban , vagy csak elképzeled ?

15184 2010.01.11. 16:02:07

61. a rendszerváltáskor 22 éves voltam ismerem kíválóan a szovjet, a magyar, a bolgár, s a kubai szocializmust személyesen

44711 2010.01.11. 16:19:21

47-re kedves Emilke ! Mi viszont az emberi társadalomról beszélünk. Ma átrágtam magam a Jobbik programján. Azt hiszem, ha ezt alkalmaznánk a társadalomra, attól még Vona Gábor is teljesen izgalmi állapotba kerülne :-) Üdv:CL.........

15138 2010.01.11. 16:41:24

Maxi, elszívtam egy cigit és most tiszta fejjel mondom - nem erről szól a poszt. :) Belementünk itt a társadalmi kérdésekbe, vagyis épp hogy olyanokba, amiknek semmi értelmük. Ui. nem győzzük meg egymást arról, hogy mit gondoljunk egy elmúlt rendszerről. Most és itt arról beszélek - szól a poszt - hogy minden véleményt meg kellene hallgatni, és beszélni róla, és nem kicikizni a másikat, vagy kardélre hányni. Te és én ezt most megtettük - nem akarom a véred, te sem az enyémet. Úgyhogy jó példával elöljártunk, köszönöm. A kapitalizmust majd máshol vitassuk meg. Egyébként, nem akarom senki szabadságjogát megvonni, de a szocializmusnak ez nem lényege, hanem hibája volt - meg lehetett volna változtatni. Anélkül, hogy visszacsináljuk a tőkés termelési viszonyokat - de ez tényleg nem ez a poszt.

15138 2010.01.11. 16:44:29

CL, nézd már meg a pocstaládádat, légyszíves, :) Kilencvenben 24 voltam, és azóta baromi sokat változott a véleményem . Elsősorban magamról, a saját eszemről, de másról is. :)

45714 2010.01.11. 16:50:20

62. Akkor átaludtad a történéseket... Amiről beszélsz annak semmi köze az elmult 40 évhez..

15184 2010.01.11. 17:17:12

"Egyébként, nem akarom senki szabadságjogát megvonni, de a szocializmusnak ez nem lényege, hanem hibája volt - meg lehetett volna változtatni." Na, itt a lényegi eltérésünk: szerintem meg ez volt a szükségszerű alapja a rendszernek.

15138 2010.01.11. 17:21:49

A rendszer alapja a termelőeszközök társadalmi tulajdona volt...

15184 2010.01.11. 17:23:33

"Kilencvenben 24 voltam, és azóta baromi sokat változott a véleményem ." Akkor majdnem egyidősek vagyunk, alig 1 évvel vagyok fiatalabb nálad... Természetesen a véleményem nekem is sokat változott sok mindenben. Szerintem ez normális dolog, csak a nagyon buta emberek szoktak az ilyesmin fennakadni. Ami a kommunizmust illeti, viszont sosem voltam a híve. Gyerekkorom óta érdekel a politika, s már 9-10 éves koromban antikommunista voltam. Viszont másban véleményem változott, pl. egy időben abban hittem, hogy a reformista marxizmus, a szociáldemokrácia esetleg jó lehet, aztán egy időben a fasizmusban hittem (nem a nácizmusban, hanem a fasizmusban, aláhúzom!), de úgy 10-12 éve a mai meggyőződésemen vagyok, apróbb változásokkal.

15184 2010.01.11. 17:25:03

68. Hát ez volt az egyik nagy probléma. Erkölcsileg és gazdaságilag is. Erkölcsileg, mert egy olyan rendszer nem lehet jó, mert emberek kifosztásával kezdi. Gazdaságilag meg azért nem, mert a tervgazdálkodás nem visz sehová.

15138 2010.01.11. 17:29:47

:D A tervgazdálkodás nélkül a mezőgazdaság állandó gondokkal küzd. :) Az emberek kifosztása viszonylagos, ha Rousseautól elfogadod, hogy minden magántulajdon lopás. :)Meg vagyok ám alapozva...Diamat, Politekonómija, Isztórija KPSZSZ, stb. Ha velem végeztél, és ott, ahol mondod, ugyanezek a tárgyak kellettek legyenek. Egy évvel végezhettél utánam, ha voltál katona. 66-os vagyok, de évvesztes voltam, novemberi.

44711 2010.01.11. 17:48:15

70-re Kedves Bircaman ! Ugye akkor ez vonatkozik az EU mezőgazdasági kvótáira is ? A tejre, gabonára stb. ?Az iparfejlesztési támogatásokra, a kitermelési kvótákra és a légszennyezési kvótákra is ? Másrészt azt elhiszem, hogy most antikommunista álláspontot képviselsz, de egy kilenc-tízéves gyereknek legfeljebb valami nem tetszik, de hogy politikai meggyőződése legyen egy negyedikes kisiskolásnak, azért ez elég érdekes :-) Szerintem egy világnézethez azért kell egy bizonyos ismereti , erkölcsi szint stb. Másrészt: a végén még kiderül, hogy csoporttársak voltatok ? :-) Üdv:CL........

15184 2010.01.11. 17:48:47

"Az emberek kifosztása viszonylagos, ha Rousseautól elfogadod, hogy minden magántulajdon lopás." nem fogadom el nem voltam katona, sikerült kimásznom belőle - egyébként ez egy jó történet, 1967-ben születtem 1985-ben hívtak sorozásra, én 1981-ben szereztem egy betegséget, azaz megcsípett kubában egy mérgező szúnyog - fidelék szerint ezek a CIA által idomított szúnyogok voltak :-))) lett rajtam sok kiütés meg ilyesmi, de nem fertőző, meg nem is veszélyes, sőt 1985-ben már alig volt nyoma szóval ezt a kártyát jól kijátszottam a sorozáson: levetkőztem, mire az ilyesmihez nem szokott magyar orvosok döbbenve nézték a mellemen az alig néhány nyomot, majd érezthetően zavarba esve megkérdezték "ez mi?", mire én éreztem, hogy ez a nyerő lap, gondatlan hangot magamra erőltetve: "ó, semmi, csak egy trópusi betegség, de nem NAGYON fertőző, kubában éltem évekig" - erre a katonaorvosok döbbenve összenéztek, nem is vizsgáltak tovább, majd szóltak, hogy akkor öltözzek el és várjak, míg az egész csoport kész lesz, aztán hozta ki valaki a kész katonai könyveket, az enyémet kinyitva meg is láttam az örömteli beírást, hogy "E kategória - katonai szolgálatra alkalmatlan"

70798 2010.01.11. 17:52:21

ugyanazok a gondok kulminálódnak mindenütt, csak nem beszélnek róla sehol őszintén. elbagatellizálják. vagy bíznak egy nagy világjárványban. háborús konfliktusban. minden megoldódik.

15184 2010.01.11. 17:53:34

72. nyilván nem volt kidolgozott világnéztem 9-10 évesen, de engem nagyapám már 4 éves koromba megtanított olvasni és írni, s - lehet, hogy nem hiszed - 8 évesen olvastam először politikai lapot, addig meséket olvastam persze, s kifejezetten érdekeltek ezek a dolgok, pl. néztem a tv-híradót úgy 9 éves koromtól (harmadik osztálytól), s hallgattam a szabad európa rádiót persze nyilván véleményem akkor nem volt kiforrott, sőt túlzásokban voltam, pl. meg voltam győződve, hogy a szer-rádió az kb. isten szava...

15184 2010.01.11. 18:07:09

71. nem veled végeztem, én nagyon sok egyetemre jártam, ami persze egy kissé beteges dolog, de az az igazság, hogy munkaügyi és pályaválasztási kérdésekben sosem voltam egy határozott valaki ha elmondom, hogy milyen szakokra jelentkeztem, s milyeneken tanultam...

Ibolya 2010.01.11. 19:16:28

75-re. Látod, abban az "átkosban" nemcsak a közbiztonság volt jobb, hanem még egy 8 éves gyerek is nézhetett tv-t ill. politikai műsorokat anélkül, hogy éjszaka be ne pisilt volna vagy gyomorfekélyt kapott volna a sok hazugságtól. Nem volt nagy választék, de azért jóval színvonalasabb músorok voltak.:)) Én már évek óta nem vagyok hajlandó tv-t nézni, a gyerekeknek sem engedem.

15184 2010.01.11. 19:19:01

56. bocs, csak most vettem észre, hogy nem válaszoltam, pedig CLcC-nek mindig szeretek válaszolni... :-) "Egy olyan társadalomban, amelyet én ideálisnak képzelek, egyáltalán nem igaz az, hogy az egyén semmi és a közösség minden." Amit te képzelsz el, az a ti egyéni képzeted, mi nem erről beszélünk, hanem a kollektivista, kommunista ideálról. Te azt hiszed, hogy minden mehet egyszerre, pedig nem mehet, választani kell. Neked is választanod kellene, ha politikus leszel, hogy hová állsz, nem állhatsz egyszerre mindenhová, nem lehet egyszerre kollektivizmus és szabadság, a kettő egymást kizárja. Nem lehet egyszerre szabad vállalkozás és egyenlőség. "A korlátozás lényege az egyén hozzájárulása és a visszaosztás relációjára vonatkozik és ebben a közösség alapfeladata az, hogy mindenkinek biztosítsa az egyenlő esély lehetőségét." A legigazságosabb a legegyszerűbb megoldás: a szabadság. Mindenki szabad. Szabad a vállalkozás, a munka. S mindenki saját maga kapja a gyümölcsöket. Az állam adózás formájában avatkozik be, s nem veszi el a sikeresebb egyénektől azok gyümölcseit, azon az alapon, hogy "nem szép dolog", hogy ő 100-szor gazdagabb. Ráadásul a rendszer értelmetlen is, mert a sikeresebb ember sem fog tenni semmit, ha tudja, hogy feleslegesen fáradozik. A végén MINDENKI rosszul jár. "A közösség szerepe az, hogy az individuumot ne a más individuumoktól függő esélyek tárgyává tegye, hanem a közmegegyezésből és a kodifikált közjóból eredeztetett jogai alapján eleve egyenlő esélyű résztvevőjeként kezelje." Ez utópia, ilyen nincs. A közösség egyedekből áll, s ettől nem lehet elvonatkoztatni. Még a teljes materiális egyenlőség esetén sincs egyenlő esély. Gondolj bele egy egyszerű példával: ha a szüleid értemiségiek, akkor te ezt látod, könnyen leszel te is az, pl. eleve ott van otthon egy csomó könyv a polcokon a lakásban, ha viszont a szülők - bár anyagilag ugyanazon a szinten vannak - más beállítottságúak, s a lakásban mondjuk sörösüveg-gyűjtemény van a polcokon a könyvek helyett, a gyereknek sokkal nehezebb lesz "kitörnie". "Ami semmilyen körülmények között sem kodifikált egyenlősdit jelent a tenni akarók és a tenni nem akarók között." Ezt mondta Lenin is, de az eredmény nem ez. Ha az alapokat bizonyos módon teszed meg, akkor az eredmény megjön, hiába mondasz mást. Leninék is tapasztalták már: ha az embereket megfosztjuk mindentől, birkává vállnak, s már csak a túlélés az egyetlen céljuk. A munkás dolgozik éppen hogy csak ne kapjon büntetést a munkahelyén. A legrosszabb eredmény lesz. Ezért vezették be újra részlegesen a kapitalizmust, a NEP-et, mert katasztrófa lett volna hamarosan. A létező kommunizmus története arról szól, hogy hogyan lehet a gazdaságot működésre bírni, miután megbénították a marxista elvek miatt! A történet vége: a marxi elvek nem működnek, vissza kell térni a kapitalizmushoz, lásd Kína. "Másrészt, Bircaman, Rajtad kívül itt senki sem beszél a Hruscsovi érában megfogalmazott kommunizmus-képről, ahol majd mindenki elrohan dolgozni és bemegy a boltba, ahol azt vesz le a polcról, amit akar." Pedig erről volt szó... "Ilyen fantáziákat senki épeszű ember nem követ" Egyetértünk, szerintem sem volt épeszű sem Marx, sem Lenin. "A közösségi tulajdonon és a részvételi demokrácián alapuló társadalom képe ennél sokkal kevésbé naivabb, sokkal tárgyilagosabb és semmilyen elemet nem tartalmaz, ami abszurditásokra épít." A részvételi demokrácia csak egy szabad társadalomban lehetséges. Ahol közösségi tulajdon dominál, ott ez nem lehetséges. A részvételi demokrácia - ha lesz ilyen - a kapitalizmusban lesz. "Ezt csak azok festik le így, akik elszánt hívei a kapitalizmusnak, vagyis elsősorban haszonélvezői." A lét nem határozza meg a tudatot, ez csak az egyik kommunista butaság. Én személyesen bérmunkás vagyok, mint tudod, nem tőkés. Kommunista propagandaszólammal én "munkásarisztokrácia" sem vagyok még. "A sok igazság viszont egészen biztosan összeegyeztethető egy közös szinten úgy, hogy mindenki többet profitál, mint amennyit felad." Biztosan nem... Az alepelvek nyilvánvalóak: mit szeretnál szabadságot vagy egyenlőséget? Ha egyenlőséget, akkor lemondasz a szabadságról, mert a szabadság erős korlátozása nélkül nincs egyenlőség. Pl. kedvenc Kínádban nincs egyenlőség, óriási anyagi különbségek vannak az emberek között, nagyobbak, mint bármelyi kapitalista demokráciában - Kína egy kapitalista diktatúra, a kommunista párt vezetősége a diktátori testület. Ha meg a szabadságot választod, akkor nincs egyenlőség.

15184 2010.01.11. 19:35:51

77. egyszerűen csak szabadnak kell lennik, azt nézni, amit érdemes nézni, s nem várni hogy valaki felülről eldöntse, hogy neked mit érdemes nézned ami a kommunizmusban volt, az nem volt jó a tévéműsor szempontból sem - az embereket nem lehet hülyegyereknek kezelni, s tiltani mindenfélét, mert az "rossz" én nézek tévét gyakran, ennek ellenére pl. tudomásom sincs, hogy milyen valóságsók vannak.. mert nem érdekelnek és butaságnak tartom őket, nem nézek pl. híradót sem kereskedelmi tévében, mert az is ökörség a szabadság éppenhogy orvosolja a gondokat, s nem létrehozza azokat! az én nagyobbik fiammal ezt megtettem (jelenleg már egyetemista), az égvilágon mindent megnézhetett a tévében, a legbutább hülyeségeket is, most visoznt már igazi művészfilm-szakértú lett belőle mondok egy nem magyar példát: spanyolországot persze franco fasiszta rendszere azért sosem volt olyan elnyomó mint egy kommunista állam, de ott bizony a politikai jogok hiánya (pont olyan választások voltak, mint a kommunista államokban, azaz minden jelölt a hatalom jelöltje volt) mellett az állam korlátooztt nem csak politikai szabadságokat, hanem más témákban is, abból kiindulva, hogy ez meg ez "rossz", ezért káros és tiltani kell pl. tiltva volt minden pornó, a kemény pornó, a lágy pornó, de még a szimpla erotika is - amikor eljött a demokrácia a hetvenes évek közepén, madridban többszáz pornómozi kezdett működni (úgy hívták őket, erre emlékszem, hogy "X-termek"), a városközpontban pedig minden sarkon (!) voltak pornóárusok - aztán 1980-ben az X-termekből maradt kevesebb, mint 10, s maradt néhány pornólap, s beállta a világszerte tapasztalható helyzet: a pornó fogyasztó csak tizenéves fiúk, idős egyedülálló férfiak, s egy nem túl nagy pornórajongói tábor

15184 2010.01.11. 19:36:54

"Látod, abban az "átkosban" nemcsak a közbiztonság volt jobb" a világ legjobb közbiztonsága eddig németországban volt hitler alatt...

15138 2010.01.11. 19:51:01

Húha. :) 74-re: Syb, én is ilyesmitől tartok...már ezt az influenza-járványt is meggyanúsítottam magamban. :) Mégis paranoia... 75-re: Max, nekem még most sincs kiforrott világnézetem, ami volt, mára alkalmatlan, újat még nem sikerült találnom. De keresem. A velem végzést időben értettem, 90-ben diplomáztam. Elöször, mert én is korom terméke vagyok, mit ér egy munkanélküli 3-4 dipi nélkül... Hogy a lét nem határozza meg a tudatot? hihi, nem akarok rosszat neked, de volt már, hogy éheztél? Velem már megesett. Nem is fogom elfelejteni, és szívből együttérzek azokkal, akik éheznek - hát még azokkal, akik a gyerekeiket nem tudják jóllakatni. Mert a szabadság ui. nem veri el az éhet, sajnos. A szolgaság inkább, ez is sajnos, de tény. Az x-termekre emlékszem, a franciáknál is így hívják őket. Na most, a felsorolásból kihagytad a pedofileket - egyébként, a pornó sem laktat. Bár melegít...:) A cenzúrát néha vissza-visszasírom, ui. idegesít, hogy minden igaz és annak az ellenkezője is. Nekem egyszerűbb volt úgy élnem, hogy nem csak a politikát, történelmet tudtuk ugyanúgy, de ugyanazt a 250 népdalt is, valamint nem változtatgatták évente a visszaható igéről szóló tanítást - eljutva odáig, hogy állítmány márpedig nincs. Mindenki mindent leírhat, nagy a gondolatszabadság - csak tanok nincsenek, dogmák, amit mindenki egyformán tudna. Lassan két szakember már egymást sem érti. Ami meg a hitleri No-ot illeti, egyetlen diktatúrában sincs szervezett bűnözés. Yupi. És nem is vitatéma, hogy a kábszer fogyasztás megengedhető-e és milyen szinten... Nincs kedved, Max, utánanézni az ún. közös legelőknek? ui. arról szól az elmélet, hogy szabad emberek szabad döntésekkel minden közöset tönkretesznek - amit maszekban nem. Ergo, muszájos valamilyen szabályozás.

111629 2010.01.11. 20:13:21

Két hithű mohamedán vallású jó ismerősöm (talán barátaim) van: A és J. Egyik Palesztin, a másik Algír. Nem ismerik egymást, más városokban élünk, de ha összehoznám őket, gondolkodásilag egy nyelven beszélnének. Ebben biztos vagyok. Szégyen- nem szégyen, J.- től tudom, hogy a pókot miért nem szabad bántani: amikor Mohamed bujkált, nyomára akadtak, üldözni kezdték és ő bebújt egy kis barlangba, vagy hasadékba. A pók rögtön hálót font a bejárat elé. Az üldözők felfedezték a helyet, de nem mentek be, hiszen ott a pókháló... Szóval: egy nyelven kéne beszélni.

13190 2010.01.11. 20:38:23

Az empátia hiányzik az emberekből, személytelenekké válnak. Olvastam Kínáról, hogy az egyke gyerekeket annyira óvják és féltik, mindent megadnak nekik, hogy a felnövő generáció elfelejti majd a kűzdést, Kína többezeréves erkölcsisége kerül veszélybe. De nem kell félteni Kínát 10 százalékos a gazdasági növekedés, és az amcsiknak is adtak kölcsön. Szóval a személytelenség kiöli az érzelmeket, de én belenéztem a szemedbe és ott szeretetet, barátságot, őszinteséget láttam.

15184 2010.01.11. 20:46:57

81. én magam egyébként megrögzött pornóellenes vagyok... miért? mert hülyeségnek tartom... még a lágy pornót is utálom... meg is voltam már vádolva haverok által, hogy biztos buzi vagyok, ha nem tetszik a pornó... :-) a tudomány meg szabad, jobb ha több iskola van, többféle tankönyv, s nem egy hivatalos vélemény - persze annak idején a kommunizmus vége után, volt aki ezt nehezen szokta meg, nekem volt olyan nyelvész professzorom, aki előadáson széttépte, majd kidobta a szemetesvödörbe a professzorkollégája könyvét, mivel abban másképp volt megmagyarázva az esetrag fogalma, majd hozzátette, hogy aki képes ilyen téves eszméket nemcsak kigondolni, de még publikálni is, az nem is nevezhető valójában embernek... :-) ami meg a pedofíliát illeti, erről sajátos véleményem van (egy időben kutatgattam a szexuális "devianciákat"), de a témáról nem lehet beszélni, mert stigmatizálva van - én még kutatásom során pedofíllel is beszélgettem, s a helyzet egész más, mint ami a bulvársajtóban van

40751 2010.01.12. 01:29:20

...hmm...! ...nagyot "markoltál" Nefi...! ...igen, van ilyen közösség, amiért MUSZÁJ korlátoznunk az egyéni szabadságjogainkat, ez pedig a nyelvi közösségünk...!!! ...ha nem térünk "észre" - rövid időn belül -, már a gyermekeinknek sem lesz módjuk, úgy gondolni a hazájukra, mint Petőfinek, Radnótinak, vagy akár Puskás "öcsinek"...!!! ...én nem hagyom...! ...a magam eszközeivel, mindíg tudok ehez hozzá tenni...! ...akár itt a blog térben is, de az élet igen számos területein is módomban áll, mint mindenkinek...!

15138 2010.01.12. 08:33:07

82-re: Ötös, nekem is pont algírból és palesztinből állt valamikor a "baráti" köröm a kollégiumban. :) A nyelvvel meg nagy bajok vannak. 83-ra: Árpi, hiányzik az empátia, mert bele vagyunk merülve a saját bajunkba. Annyira, hogy a másét nehéz megérteni. Van valahol egy kép: embereknek kell enni egy nagy kondérból, nagyon hosszú kanalakkal. Az egyik társaság egymás fejét ütögeti a kanállal, hogy hozzáférjen a kondérhoz, persze, enni nem tudnak. A másik csoport meg egymást eteti - az egyetlen módja, hogy egyenek ilyen hosszú kanállal... :) Hiányzik a szemkontaktus. :) 84-re: Maxval, jó sok téma...:) A pornót mi is szívesen nézegettük valamikor - a baj azzal van, hogy a 12 éves fiam is teheti, no meg, hogy a régi Playboyokban nem azok a jelenetek voltak, amik most. Hogy mondod el egy gyereknek, hogy amit lát, nem normális? Elhiszi? Meg ott állsz mindig felette? Oké...parental control...kikerülhető. A nyelvtanprofesszort jól el tudom képzelni. :D De már nem olyan vicces, mikor a francia Tud. Akadémia hozza az irányadó elveket és a tanárok egy része megtagadja, a másik fele meg igazodik hozzá. Arról már nem is beszélve - te is használtad most a kommentedben, - mikor fogalmakkal nem vagyunk tisztában. Ott van a fasizmus, nácizmus, te hoztad a példát: nem jelenti ugyanazt mindenkinek. De ez csak egy példa, hozhatnék másikat, számtalant. Hova tovább, egyszerű szavakkal sem tudjuk megértetni magunkat. Tegnap kommentelntem Erlauernél, és azt kérdeztem, hogy akkor ő miért sír együtt a mindegy, kikkel. Azóta is gondolkozom, hogy visszamenjek-e, kijavítani, mert nem tudom, hogy ő "rinyálást" értett alatta, vagy a szó szerinti sírást - érted, hogy a kettő teljesen más. Évekkel ezelőtt nem volt ilyen probléma, a szavak még ugyanazt jelentették mindenkinek... A pedofíliáról nem tudok sokat - egy dolog azért zavar, hogy az ember már alig meri kiengedni a gyerekét az utcára... Míg húsz éve kézen fogva mehettem apámmal, a barátnőmmel, ma már kétszer is meggondolnám. Akkor kinek jutott eszébe lepedofílezni egy apát a lányával, vagy lebuzizni két lányt, akik állandóan együtt lógtak? Vagy két fiút, akik barátkoztak? Ma meg... 85-re: Nantal. :) Igen, te is látod, hogy a nyelvünk is veszélyben, ill. hogy már az egy nyelvet beszélők sem értik mindig meg egymást. Hát tegyünk érte...az a kicsi is számít, amit az egyes ember megtehet.

15184 2010.01.12. 13:03:45

85. melyik nyelv van veszélyben? a magyar? ez egy hatalmas tévhit: a magyar a világ kb. 150 kultúrnyelvének egyike, s SEMMILYEN veszélyben nincs, hogy a fenébe lehetne veszélybe a világ kb. 45. legnagyobb nyelve???

15138 2010.01.12. 13:08:18

:) Én nem erre gondoltam - de ha már, véletlenül értek hozzá. Az ír például veszélyeztetett nyelvnek számít, kb. ugyanakkora nyelvterülettel, mint a magyar. De én nem erről beszéltem, hanem azokról a kommunikációs csapdákról, amikbe rendre beleesünk. És ami pont abból van, hogy nincs már egységes oktatás, vagy témakör, vagy nem tudom, hogy mondjam jobban. Hogy ugyanaz a szó másnak, más korosztálynak mást jelent. Érted? és ezért sokszor veszélybe kerül egymás megértése.

15184 2010.01.12. 16:26:59

az ír az egy egész más eset, mint a magyar... jómagam eredetileg nyelvész lennék ugyanakkora nyelvterület? hát nagyon nem, írországban nagyjából a lakosság 5 %-a ír anyanyelvű vagy olyan angol anyanyelvű, aki beszéli, használja az írt hol magyarországgal a párhuzam?

15138 2010.01.12. 19:04:11

Megfogtál, a nyelvekről kellett csinálnom valamit, az ír veszélyeztetett, én meg a saját véleményemet írtam, mikor azt mondtam, hogy akkor a magyar is. Nem néztem utána... (bocs, hogy csak most válaszolok, itt görcsölök egy dologgal)
süti beállítások módosítása