Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Ahány falu, annyi szokás

2010. augusztus 29. - Vörös Nefelejcs
Költözés után: Együttfalván.

Költözés után: Együttfalván.

Négy hónapja költöztünk, nem messzire, vagy egy kilométerre, de másik faluba. Bár a régiben leéltünk 10 évet, sosem éreztük magunkat igazán otthon.

Ahogy megérkeztünk az új faluba, ami nem is volt olyan új, lévén, hogy a gyerekek ott jártak bölcsibe, oviba, és az iskola felső tagozatába, a bejelentkezéskor máris ért minket meglepetés.

Kaptunk ugyanis egy dossziét, tele hasznos információkkal a faluról, az ott dolgozó szervezetekről, cégekről, orvosokról. Benne volt a falu rendtartása is, különös tekintettel a békés együttélés szabályaira, hogy mikor és hol lehet petárdázni, tüzet gyújtani, piknikezni, szemetet kirakni, a közterületet használni, kocsit mosni, és a többi. A rendőrség is kivette a részét a tájékoztatásból a csendrendelettel kapcsolatban, kitérve a parkolásra, erdő-berdő használatára.

A kezembe nyomtak még négy doboz tablettát - itt ájultam el -, mondván, hogy x km-re atomerőmű van, és hogy riadó esetén tessék elkezdeni szedni.

A régi falu amolyan Magadfalva volt, soha ilyet nem adtak, bár a szabályzatot azt elkértem tőlük, de maguktól soha egy esetben nem kerestek meg. Az új falu, ahol emiatt rögtön nemcsak embernek éreztük magunkat, hanem megbecsült polgárnak, megkapta az Együttfalva nevet.

És ez még nem minden. Tegnap délelőtt egy fogadáson jártunk, amit az újonnan betelepülőknek és az ezévben nagykorúvá vált fiataloknak szerveztek. A teljes önkormányzat eljött bemutatkozni, no meg azok a szervezetek, akik a faluban működnek: vallás, sport, zene, párt, no meg az önkéntesek. Közéjük jelentkeztem is: idős vagy beteg embereket segítenek orvoshoz menni, bevásárolni, takarítani, apróbb-nagyobb munkákat végeznek a házban, ház körül.

A rendezvény végén minden résztvevő kapott egy pohár italt és egy könyvet a faluról.

Hát ez a különbség Magadfalva és Együttfalva között - gondolom, nem kérdéses, melyik helyen szeretünk most lenni.

Ahány falu, annyi szokás. Ezek a dolgok nem kerülnek sok pénzbe - és olyan jó érzés egy polgárnak, ha nem csak szavazás környékén gondolnak rá.

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr128289352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

60145 2010.08.29. 13:20:14

Embervilág!

175135 2010.08.29. 13:21:08

Magdalfalván is be kell fizetni az adókat. Próbáld meg az ellenkezőjét és máris magyarfalván találod magad. Vagy a zürichi sitten.....Kis pénz, kis foci. De neked ez mint ujszülöttnek még mindig uj????

11197 2010.08.29. 14:16:45

Jó lesz ott, ahol ilyen nyitottan fogadnak, szinte mint odatartozót, pedig épp megérkeztél...érezzétek jól magatokat OTThon!

15138 2010.08.29. 14:54:59

1-re Maguknak csinálják, és ahogy mondtam, nem általános. Ill. nem minden helyen van. Csak az önkormányzaton múlik. 2-ra Együttfalván IS befizetjük az adókat, mert abból van az iskolánk meg a falu fenntartása: rendőrség, kultúrház, ovi, könyvtár. Amit mind használunk. :) 3-ra Kösz, Izom. (nem a saját nevemben :) én csak meg akartam mutatni, hogy mit lehet csinálni, ha van jószándék) 4-re Pontosan. Olyan hülyék vagyunk, mi, hogy jólesik, ha kedveskednek. :)) És emiatt már el is köteleztük magunkat Együttfalva irányában. Nem járnak rosszul velünk, és mi sem velük.

12296 2010.08.29. 15:29:24

Mennyi a lélekszám vajon? Alig hinném, hogy 3-400 lakos fölött az ilyesmi még "működik".

wesz 2010.08.29. 15:47:54

Ezt ismerem, en is egy ilyen Egyuttfaluban lakom. Mi is kaptunk vastag dossziet, ami a benne levo egyebb hirdetesek miatt nem is kerul penzbe a falunak, megkaptuk a kotelezettsegeket es a jogokat (ha nem tetszik, ne lakj itt), valamint az egyesuleteket, kozossegeket, onkenteseket, egyhazakat es szektakat, iskolakat, szabadidos foglalkozasokat, meg mindent ami egy falut eletben tart.

13003 2010.08.29. 16:31:16

Csak csendesen kérdezem, hány gyerek marad ebéd nélkül napjában? Mit tennének a falu lakói, ha a vezetés olyan helyzetet teremtene, hogy a gyerekek gyomra korogjon?

11692 2010.08.29. 17:29:05

együtt örülök...ne hagyd, hogy elrontsuk az örömödet! Már egy jó szomszéd is főnyeremény, nemhogy egy egy kulturált miliő... Anno, mikor kijártam Bécsbe apámhoz, ott is furcsa volt, hogy ha betartottad a szabályokat, egész élhető volt az élet...pl. csak a jobb oldalon állni a mozgólépcsőn, a szelektív gyűjtés is nagy szó volt, a csend betartása esténként...furcsa volt, hogy szép tiszták a portálok, hogy köszönnek külön, neked... bizony, ismertünk csöveseket is, akik különb szinvonalú szükséglakásban éltek, mint mi, fiatal házasok...Ott a használható cuccokat - edény, ruha, műszaki cikk - úgy rakták ki, hogy bőven használhatta a rászoruló, és arra is emlékszem, hogy nagyon meg volt oldva az "utcán élők" ellátása is, karitatíve - csöves is csak tisztán, ellátottan lehetett az ember... Engem is bosszant, hogy pénzbe nem kerülő dolgokat sem kap meg az ember, pl. vesszőparipám a tízezres bérletért koszos, ritkán járó buszt kapok, pest egyik kerületéből a másikba kettő óra oda, kettő vissza az út...most a melegben 50-60- fokos... SZÓVAL igenis nagy, és örömteli dolog az emberléptékű kloörnyezet, nem rongálja az egészséget, ezt az egy, újra nem élhető életünket segíti szebben élni...:))))))

12392 2010.08.29. 17:36:20

A klasszikus demokráciában ez egy járható út! De a maiban? Manapság a társadalom tagjának számítanak azok is, akik “nem tudnak olvasni”!!!! Valamikor a 70-es években a franciáknál volt egy ötlet, hogy egy hasonló brossurát kell adni a lakhatási engedélyért folyamodóknak! Huhú! Mekkora botrány volt belőle!!! =))

12392 2010.08.29. 17:56:54

Ha már a vesszőparipád, akkor tájékozott is lehetnél! 30 azaz harminc darab vonaljegy áráért egy hónapig tetszőleges mennyiséget utazhatsz, pedig még azt is meg kell fizetned, hogy kb. minden harmadik utastárs helyett is te fizeted az utazást! Hogy a buszok mocskosak? Igen, pedig tisztán állnak forgalomba! Az utasok mocskolják be! Sőt ha rá merészelsz szólni egy szemetelőre a köz kész a te meglincselésedre! Hogy a budapesti buszok ritkán járnának???? Valamire rosszul emlékszel a bécsi emlékeidből!!! Ez a két óra egyik pesti kerületből a másikba költői túlzás! =))

15138 2010.08.29. 18:11:11

6-ra Mikipapa, négyezer. Magadfalva 2500... 7-re Úgy, ahogy mondod. Örülök, hogy te is találtál egy Együttfalvát. :) 8-ra A szociális háló sztem nem faluszintű, hanem kantonális. Szerencsére nem tudok erről sokat, sajnos nem sokára megtudom, ha igaz, a barátnőm rájuk fog szorulni. 10-re Éppen egész Oroszországban a jobb oldalra állnak - én azóta is. A lányomnak magyarázom, mire közli, hogy anya, itt csak te sietsz. (nagyon magyar vagyok) :DD A többi, amit említesz, megint nem faluszintű, csak az állomásokat birtokolja a falu. De én most nem is az anyagiakról akarnék szólni, hanem az odafigyelésről. Ezt akárhol meg lehet csinálni, vagy akárhol el lehet felejteni, ahogy Magadfalván nem is csinálták. Gyuri, Teljesen igazad van, hogy a dolgok 90 %-áról magunk is tehetünk. Az utazóközönség nem vigyáz a közösre - szocialista átok. Itt is szemetelnek, majd csinálok képeket, viszont tartanak takarítókat. A bérlet sztem megéri, 423 az éves gyerekbérlet, jó a létező összes utazási eszközre (vonat, hajó, troli, busz, villamos) 30-40 km-en belül. A felnőttet nem tudom fejből, gondolom, a kétszerese.

169889 2010.08.29. 18:15:14

Túlságosan normális, semmi kaland? Unalmas lehet. :)

15104 2010.08.29. 18:26:33

Remélem mi is Együttfalvába költöztűnk ! Eddig úgy tünik !

15138 2010.08.29. 18:38:55

13-ra Arról gondoskodik a fiam...mostunk már együtt (én csak lestem) templom falat, házfalat...:) 14-re Zokni, csak nem megtaláltátok A HÁZAT?? Dunántúl lett?

14927 2010.08.29. 19:00:02

Jó az ilyen Együttfalva, ahol mindenki ismeri a kereteket, tudja a mit miért, és a meddig határait. A barátságos befogadó környezet sokkal élhetőbbé teszi a mindennapokat, mit egy Magadfalva környezet. Az meg kifejezetten tetszik, hogy a rászorultakról a lakóközösség is gondoskodik.

15138 2010.08.29. 19:00:56

17-re Ghost, ugye meg lehet ezt akárhol csinálni?

12392 2010.08.29. 19:08:29

17: kétlem!

15138 2010.08.29. 19:10:49

Matematikusok ehhez nem értenek... :) Az ember kiszámíthatatlan. :))

14927 2010.08.29. 19:53:45

Nefelejcs Azt hiszem nem, mert sajnos mint ahogy Te is írtad vannak a Magadfalvak, meg aztán az Irígyefalvak, na ezekben biztos nem lehet, pedig csak mentalitás kérdése, el kéne kezdeni kéne, s a folytatás már menne magától. Legalább is én azt hiszem.

14927 2010.08.29. 19:55:00

Ja a Puccosfalva kimaradt az előbbi felsorolásból

52511 2010.08.29. 19:58:19

Nem is tudom ..! Miért is ismerős ez nekem?! ... , talán azért, mert mindig is ilyenről álmodozom?! ..., vagy mert évszázadokon keresztül így, azaz hasonló módon működött a Falu / máskülönben elpusztult ... /?! - vagy talán, azért, mert a mi kerületünkben is elindult valami?! Írtam is ÉN erről, de hisz abból botrány lett! http://merengek.nolblog.hu/archives/2010/02/03/A_FIDESZFASISZTA_NKORMNZATNL/ :))) !

15138 2010.08.29. 20:10:41

21-re Most akkor igen, vagy nem? :)) Jó neveket találtál. 23-ra Megnéztem, hagytam kommentet. Valahogy én is így képzelem, hogy mennie kéne. És sztem is így működött, eleinte kicsiben, mindenki ismerte egymást. Aztán bejöttek a papírosok, mikor már nem ismerték egymást személyesen. ÉS egyre több papír...és egyre kevesebb bizalom. Ha a kerületetekben is elindult, akkor jó. Hátha elterjed: végülis, minden ügyintéző máshol ügyfél, és az ügyfél is lehet máshol ügyintéző. :))

14927 2010.08.29. 20:17:27

Nagyon nehéz dolgot kérdezel. Nem lehet ezt ilyen egyértelműen megválaszolni, hogy igen, vagy nem. Belemehetnék hosszú, hosszú eszmefuttatásokba, de annak semmi értelme, mert csak ugyan ez lenne a vége amit leírtam, hogy amíg nincs szemléletváltozás, addig nem is kivitelezhető. Illetve kell egy vagy több olyan karizmatikus személyiség, aki magával tudja ragadni a többieket és közösség építő/összefogó képességekkel bír/nak, akkor talán.

13709 2010.08.29. 20:48:03

szia Nefi :) egyszerre kell élnünk Magadfalván és Együttfalván, meg Irigyfalván, meg Kapzsifalván, és Reményfalván is....hogy hogyan? Na ez a nem egyszerűűűű... :))) na persze vannak szerencsések, akik ki tudják, akarják, merszük van, választani a megfelelőt...de a többség? ajaj...

13066 2010.08.29. 20:50:38

Szia Nefi szívből örülök, hogy megtaláltátok Együttfalvát :))) Tudod itthon nehéz ezt még elképzelni is , és igaza van Ghostnak, hogy szemléletváltozás kell, mert amíg az a faszagyerek aki nem tartja be a szabályokat, kibújik a rávonatkozó kötelességek alól, és még ezzel dicsekszik is, hogy mit hogy játszott ki, no és persze kritizál mindent fennhangon. Én meg vagyok a nagy Magyar Hülye szerintük, mert mindent betartok. Tudod hiába vannak a törvények, ha azok betartása, és betartatása nem biztosított, és nem egyformán vonatkoznak mindenkire....

58395 2010.08.29. 20:52:38

Szia Nefelejcs! Lehet, szentségtörésnek hangzik, de nekem Magadfalva jobban bejön... Valahogy mindig úgy jártam, hogy a közösségi elvárások, nagyságrendekkel meghaladták azt a szintet, amit cserében kaptam vissza... Ha elmentem segíteni egy "barátomnak" mondjuk a házépítésben, addig nem volt gond... Amikor nekem volt rá szükségem, valahogy nem tudtunk időpontot egyeztetni....És sok hasonló tapasztalat juttatott, az élet minden területén, arra a következtetésre, hogy Magadfalva az igazi... Azonosulni tudok azokkal az emberekkel, akik kiköltöznek egy barlangba...:-))) Persze azt a barlangot úgy hívják hogy garzonlakás, és csak tiz km-re van a várostól...:-))

52511 2010.08.29. 20:56:20

26. Valéria 2010. 08. 29. 20:48 Pedig eleinte mindannyian az Együttfalvára lennénk szocializálódva, - de valahogy mostanában a Senkifalva van ... , az ÉNfalva!

13709 2010.08.29. 21:50:31

29-re Funyi....az Énfalva is jobb lehet a Senkifalvánál, nem? :)))

12392 2010.08.29. 22:12:47

Nefeljcs! Mielőtt azon törnéd a fejed, hogy az új falud mentalitása exportálható-e kicsiny hazánkra, elsőbb fejtsd meg, hogy mitől van az, hogy az előző faludé sem volt olyan!!!

52511 2010.08.29. 22:17:06

Visszatérve az alapálláshoz: Régen a Falu egy zárt közösségi egyszég volt, képes volt eltrtani önmagát, az öregjeit, a bolondját, a gondozásra szorulóit, s felnevelni a gyermekeit! - adót fizetni, katonát adni! Az ötvenes évektől magindúlt a tudatos falurombolás több hullámban, de még a hetvenes években is a jó falvakban összefogot a Pártitkár és TSZelnök, meg a Tanácselnök és a Plébános, s mindent előteremteremtettek! - jutott mindenre és módja volt mindennek! ... - DE A rendszerváltás óta a kollektív megszünése óta a javak kevesek és arra érdemtelenek között való megoszlása, a többiek kiszorulása következtében a faluközösségek felbomlottak és a falvak gazdátlanul kisemmizetten vergődnek a haláltusájukban! A falusi emberek külö-külön is és összességében is / mert már nem is közösség / lelkileg is és javakban is kisemmizett földönfutók lettek!

15104 2010.08.30. 07:16:13

Igen az lett Nefelejcs !

15138 2010.08.30. 08:40:14

33-ra De jó!! Gratulálok a hosszú keresés eredményéhez. :))) 32-re Funyi, igaz, amit írsz. De amíg élnek falun...Tamási Áron: Szirom és Boly? 31-re Jól megértetted a szívem vágyát, Gyuri. :)) Igen, a másik sem volt olyan. De lehetett volna - lehet, hogy nem jutott senkinek eszébe az önkormányzatnál, lehet, hogy próbálkoztak, de elbuktak. Tképpen mi is gondolkoztunk, hogy elmenjünk-e egyáltalán, egy szabad délelőttöt "feláldozva", lustaság, zárkózottság, félénkség...de aki ott volt, mind jól érezte magát. Vali, Funyi nagyon jól mondja, hogy eredetileg mindenkinek ez lenne a vágya. Naná. Hogy észrevegyék, tegyenek érte valamit. Egy apró gesztus is milyen jól esik. 28-ra Kokó, vannak olyan érzéseim, mint neked. Magadfalván a tíz év alatt 2-3-nál többször nem mentünk el közös rendezvényekre, azt is a gyerekek nyavalyogták ki. Ők persze jártak. Nem is voltak hajlandóak máshová költözni, legfeljebb ide, Együttfalvára. Hogy hat évgi kerestünk lakást, annak is betudható, hogy ők nem akartak mozdulni. És milyen igazuk volt. Ők nyitottak voltak, mi meg csak itt - mert itt megtették az első lépést felénk, ott meg nem. Hogy majd mi mit kapunk cserébe, nem tudom. Egyelőre mi jöttünk, úgy érezzük, most rajtunk a sor. :)) 27-re Doremi, nem vagy egyedül, a Nagy Magyar Hülye. :)) Vagyunk itt még jó páran. :DD 26-ra Valika, mikor idejöttünk, nem nagyon választottunk, csak szerencsénk volt. A tanácson múlott a dolog. Érdekes ez, hogy itt az emberek úgy gondolták, hogy ez is munkaköri kötelességük, vagy van ennek más oldala is...lehet, hogy dolgoznak a választásokra.Habár, már évek óta olvassuk a helyi újságban, hogy megrendezik ezt az éves "Isten hozott a mi pógáraink közt"-partit. Hagyomány. De Valaki elkezdte, a többi meg folytatja. Ghost, ahogy fentebb. Olyan jó lenne, ha Valaki elkezdené. Részemről elküldöm ezt az otthoni falumba, Eger mellé. Aztán majd megtudjuk, megtetszett-e valakinek az ötlet. Számítanak-e a betelepülők, vagy érezzék magukat 20-30 évig jöttmentnek. :) Olyan kevés embernek adatik meg, hogy a szülőhelyén élhessen.
süti beállítások módosítása