Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Rendszer és identitás

2010. szeptember 28. - Vörös Nefelejcs
Kivül vagy belül

Kivül vagy belül

Peter Kneubühl, egy 67 éves nyugdíjas matematika tanár ez év szeptember 29-én rálőtt a házát lefoglalni érkezett rendőrök egyikére, súlyos sebesülést okozva eltűnt és kilenc napig nevetségessé tette három kanton rendőrségét. Elfogásának története most mellékes - ami az érdekes, hogy ez az ember már évek óta a rendszeren kivül tudott maradni. Sem személyi igazolványa nem volt, sem bejelentett lakcíme, sem bankszámlája, nem vett fel nyugdíjat, szociális segélyt, pedig a 90-es évek eleje óta állástalan volt. Szülei halála után egyedül élt a családi házban, azt csak éjjel hagyta el, összes kapcsolata megszakadt a környező társadalommal.

És ez a társadalom, egyike a legfejlettebb "nyugati" társadalmaknak, mindebből nem vont le semmilyen következtetést, csak későn. Most azt mondják, hogy a jelen jogi körülmények közt lehetetlen lett volna előbb eljárni ellene. Hiába mutat egy egyén a társadalomra esetleg veszélyes jeleket, ellene tenni csak akkor tudnak, ha a baj megtörténik - jelen esetben egy fegyveres ámokfutó egy nagyvárosban. A környéken található iskolát, üzleteket be kellett zárni, a forgalmat el kellett terelni. Csak a rendőrök akciója került ötmillió frankba...Azt mondják, hogy egy beállt rendszer teljesen alkalmatlan arra, hogy egy ilyen egyént időben észrevegyenek, azaz egy hasonló tragédiát megelőzzenek, mivel a rendszer hozzászokott egy bizonyos magatartáshoz, ez az egyén pedig nem aszerint, vagyis nem kiszámíthatóan fog viselkedni.

Kicsit meglepő megtudni, hogy valaki ennyire ki tudja magát vonni a közösből. Mert valahova tartozni kell. Hagyományosan.

Annyi lehetőség közül ez az ember nem talált egyet sem. És valamiért őt sem találta meg a rendszer.

Ennyi a hír. Most jön az én mondandóm.

Csoporthoz tartozni muszáj. Nyilván, vannak olyan kategóriák, amik akaratunktól függetlenek: magyarnak születünk, mondjuk egrinek, és nőnek. Ez máris meghatároz annyi mindent. De mégis, marad annyi mozgásterünk, hogy saját magunk választunk foglalkozást, társat, világképet, pártot.

Sajnálatosan, akármelyik kategóriába is soroljuk magunkat, az odatartozás egyben el is választ másoktól. Mert nem lehetünk egy időben vallásosak és ateisták, totalitaristák és liberálisok, nők és férfiak, aktívok és nyugdíjasok, gyermektelenek és nagycsaládosok, hajléktalanok és háztulajdonosok, magyarok és románok, stb. (érdekes, magyarok és amerikaiak lehetünk egyszerre)

És akkor kezdődik a hajtépés. Mert az összehasonlítás elkerülhetetlen és az egyik mindig vesztes, mert "rosszabb". Tart ez egészen addig, míg az ember rá nem jön, hogy elöször is, bár odatartozik egy-egy szűkebb csoporthoz, közben szükségszerűen odatartozik egy másik, nagyobb csoporthoz is - ezúttal egy kosárba kerülve az ellenlábasaival. Hiszen a vallásos és az ateista is magyar. Tetszik vagy nem, de magyar az emeszpés, a fideszes, a revizionista, a cigány, a zsidó, a fasiszta és Nefelejcs is. Másodszor, aki ma biciklis, holnap lehet gyalogos, holnapután autós, hétvégén motoros. És igenis, meg lehet őrizni úgyis az integritásunkat, ha megértjük a többit is!! Ennél a példánál maradva: naponta közlekedve motorosként lerúghatjuk az autósok tükrét, autósként árokba kergethetjük a biciklist, gyalogosként - inkább ne próbálkozzunk. Ugyanezeket a szituációkat viszont megléphetjük máshogy: a motoros elől jobbra lehúzódva, a zebrán átengedve a gyalogost vagy nem kicentizve azt a biciklist. Hozzáteszem, hogy a nagyobbnak és erősebbnek illik, hogy több esze legyen. És hát okos enged, ki is szenved?

Én azt gondolom, hogy jó minél több csoporthoz tartozni, vagy minél többhöz kötődni. Ez adja azt a fajta toleranciát, ami az élet élvezetéhez szükséges. Minél szűkebb az a csoport, ahova tartozunk, minél kevesebb ember gondolatát tudjuk megérteni, annál jobban fog ingerelni a többi csoport viselkedése. Ha csak egy csoporthoz ragaszkodunk, beszűkítjük az életünket - és akár ott is végezhetjük, mint szegény Peter Kneubühl.

Ui: Ez persze az elmélet, s mint olyan, az ész által sugallt. Ha ebbe belezavarnak az érzelmeink...de erről majd egy másik posztban, mert nagyon szeretném idekeverni a(z anya-)nyelvet is.

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr888289354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

70798 2010.09.28. 16:04:42

sok csoporthoz tartozni képtelenség, csak úgy, ha megalkuvó az ember. de tisztességesnek lenni nem nagy kunszt, ráadásul csoporttagnak sem kell hozzá lenni.

60145 2010.09.28. 16:16:08

Tosztól eltérően tudomásul veszem, hogy több csoportba is tartozom, nem csak többe sorolnak. Hogy a soknál a több több-e, vagy fordítva, azt nem tudom. Remélem, bizonyos szempontok szerint Nefivel mindhárman beletartozunk egy csoportba. De: mi a fenéért támadták meg a rendőrök ezt a fazont? Mért akarták lefoglalni a házát? Csak mert fütyült mindenkire? Ő volna a fegyveres ámokfutó is? Ugyan miért?

12392 2010.09.28. 16:21:25

Csak a rend kedvéért a MAGYAR EGRI LEÁNYKA egy igen kellemes – nem kellően értékelt – jellemzően kiváló fehérbor! Ahogy az kicsiny hazánkba szokás (az Istennek sem veszik észre, hogy ezzel is rontják a renoméjukat) csinálnak félédes, félszáraz és száraz egri leánykát. Magam részérő - egy konkrét egri leánykán kívül =))- ezeddig Tóth Ferenc 2008-as száraz Egri leánykája http://www.egriborvar.hu/borok/leany2.jpg a legkedvesebb!!!

12392 2010.09.28. 16:24:13

1: bocs de nagyon tévedsz még egy konkrét csoportosítási szempont esetén is lehetséges több csoportba sorolódni! =)) Ez csak egymást kizáró csoport-identitások esetén nem fordulhat elő!!

70798 2010.09.28. 16:32:33

tévedni emberi dolog, leírt szavakat értelmezni pedig egy másik dolog:)))) a konkrét csoportosítási szempont nem szerepel a postban. feltételrendszer nélküli csoportokhoz tartozni pedig csak megalkuvással lehet, viszont a "birkaszellem" miatt általános emberi tulajdonság.

15184 2010.09.28. 16:39:33

Csatlakozom a többiekhez: igenis LEHET sok csoporthoz tartozni. Aztén persze az identitások nem egyforma erejűek. Mert valaki egyes csoportidentitásokat fontosabbnak tart más csoportidentitásoknál. Én pl. tizedik helyre helyezem a "nemzetiség" identitást. Más meg az elsőre.

12392 2010.09.28. 17:12:52

5: Nalátod Még arról sincs szó, hogy egy konkrét szempont lenne!!!!

13709 2010.09.28. 17:19:49

Szia Nefi :) Igen a tolerancia gyakorlásához elengedhetetlen az ismeret, a mindenféle csoportok elfogadása....adott esetben kötődés...laza, vagy szoros...ez már egyéni kérdés. Szempontokban már különbségek lehetnek...

53922 2010.09.28. 17:35:34

Minél több részcsoport tagja vagy, annál inkább kötödsz az egészhez. Anál kisebb az esélye, hogy ellene mész annak, vagy a csoportjaidban társaknak- mert együtt vagytok a 'szövet'...

53922 2010.09.28. 17:36:05

bocs: Annál ...

12019 2010.09.28. 17:41:33

Több csoporthoz tartozni elkerülhetetlen, miután majd minden "csoport" alcsoportokra osztható. Élőlény-emlős-ember-férfi/nő, stb, stb. Ideológiailag, világnézetileg (mintha ilyesmiről szólna a bejegyzés) is lehetnek átfedések, aminek értelmében az ember átlóghat egy másik, vagy akár több csoportba, egyetérthet egyes ideológiák egyes részével. A baj ott kezdődik, ha egymást kizáró, egymással ellentétes ideológiák, elvek, cselekvési programok között akar valaki mindkét csoport tagja lenni. Vannak dolgok, ahol sajnos állást kell foglalni valami ellen. Pl. ha valakit sértegetnek, gyaláznak, vele szemben méltatlanul járnak el, vagy rosszabb, akkor a látványos barátkozás az elkövetővel a szenvedő alany részéről ellenérzést vált ki a barátkozóval szemben, természetes módon. (Ez csak egy szemléltető példa volt.) Sokféle gazság létezik, egyetérteni ezekkel sem lehet büntetlenül. Gazsággal szemben bizony állást kell foglalni. Ahhoz a csoporthoz is, amelyik ezt elköveti, tartozni, ezt tolerálni bizony nem lehet következmények nélkül. (súlyos példa rengeteg lenne, nem sorolnám.) Végül ha az ember túl sok csoporthoz akar tartozni, pláne, ha ezek egymást kizáró paraméterek mentén alakultak, végül nem tartozik igazán egyik csoporthoz sem. Ez sok minden más mellett az identitás elmosódásához is vezet. Mindennek kevés köze van a szerencsétlen sorsú idős emberhez, akiről nem nagyon értem, hogy mi volt a bűne, amiért a rendőrség kivonult ellene, ha jól értem, az otthonába. Mintha éppen a közösség mellőzte volna őt.

15138 2010.09.28. 17:42:28

1-re Mondjuk, ellentétes előjelű csoportokhoz tartozni...Én elsőnek (most) feleség és anya vagyok. Ez a legfontosabb funkcióm. Talán még ezelőtt nő :)). Ahogy Maxi is mondja, napi szinten a nemzetiség jóval később jön, külföldön hamarabb, mint odahaza. Aztán vagyok fogyasztó, állampolgár (összes örömével és nyűgjével), középkorú, állástalan (de magas nyugdíjat fizetek), aztán nem tudom...diplomás (kitörölni való diplomákkal), izé, lehet folytatni. Ja, biciklis, motoros, autós és gyalogos. :)) 2-re Nolblogosok vagyunk, balosok (tán), magyarok...:)) adófizetők és betűkedvelők. Gyerekesek. A csóka perbe keveredett a drága húgával, aki el akarta adni a házat. Csóka meg nem. Pert elvesztvén, le akarták foglalni a házat, jött a hatalom. Jóember kilőtt, elmenekült, többszáz rendőr kereste. 9 napig hülyítette őket, kétszeri lövöldözés is belefért. Állandóan meglépett, azt mondták szó szerint, hogy úgy tüntette el a nyomait, mint egy sziú indián. 3-4-re Gyuri, reméltem, hogy ideérsz, mielőtt belebonyolódnánk a halmazelméletbe. Kellett volna rajz is, és elfelejtettem, hogy unión kivül még mi is van. Meg azt is, hogy mit jelöltünk uniónak...:(( 5-re Tosz, ahogy mondod. Ettől függetlenül, akaratodon kivül is beletartozol csoportokba - gondolok az adófizetők csoportjára, vagy a hálapénzt fizetőkébe, vagy a verébordítás hallgatóijáéba. (jáj, ez magyarul van?) Meg persze, választhatsz is. Meg mondjuk, más választását is el kell viseld: egy a kormányunk, akárkire is szavaztunk, most OV a nagy emberünk. 6-ra Nagyon jó, ilyesmi járt az eszemben, mikor írtam a posztot. A prioritások persze változhatnak. Mégis, talán jellemző a mai magyarokra, hogy a politikai hozzáállás, a nemzetiség az átlagnál jóval előrébb helyeződtek. 8. A kötődés mindig megkönnyíti a megértést. Sokkal többet elviselsz attól, akit ismersz, netán szeretsz.

boni 2010.09.28. 18:01:25

Szijjja!!! ...az elkeseredés, elfordulás a világtól. Megértem az "öreget". Igazságtalanság érte és a hatalom is ellene fordult. ... emlékeztek a "Dögkeselyűre"?? kedvenc filmem(Ragályi Elemértől)

15184 2010.09.28. 18:11:28

Egyébként pedig az egyetemen az egyik prof mondta: az embereket két csoportra lehet osztani - azokra akik csoportokra osztják az embereket, s azokra, akik ezt nem teszik.

60145 2010.09.28. 18:23:12

13. boni: Felejthetetlen!

15138 2010.09.28. 18:24:43

9-re Delisa, fogtad. Meg úgy látom, te is ezt gondolod. Talán már előttem is ezt gondoltad. :)) 11-re Gordon, igen, végülis ez is téma lenne, azt hiszem, hogy Tosz is ezt forszírozta. Egészen konkrétan: ha nem értek egyet egy blogger minden mondanivalójával, attól még a helyenként egyetérthetek vele másban. Ha ez nem így lenne, akkor nem lenne annyi fajta politikai szín sem: a Political Compass két tengely mentén elég nagy számú variációt ábrázol. P.K. azért tartozik ide, mert ő aztán kimaradt minden elképzelhető társas viszonyból - és ez az agyára is ment. Franciául csak forcené (dühöngő őrült) -ként aposztrofálják.

15138 2010.09.28. 18:27:55

13-ra Szia Boni!! Én most nem akarom a rendszert védeni, de az öreg kétéves pert vesztett el. A húga az elmondottak alapján nem szimpatikus, viszont az örökség az jár mindenkinek. Felezni kellett a szülői házat, sajna. Én is, mint ahogy sok svájcista is, szimpatizálok az öreggel. Még a rendőrök között is volt, aki az ő pártjára állt... 14-re Van ez a két csoport. :)) Meg másik kettő is: mi és a maradék. (rest of the world) :D

12019 2010.09.28. 18:40:29

Na igen, megérteni sokmindent lehet, sőt kell is törekedni rá, tolerálni is, csak azok a fránya határok... De az előbb, ha röviden is, már kifejtettem ezt. A határ az ártó szándék (nem önvédelem okán), aljas indok, stb. Itt a toleráns bajba kerülhet. Az "egyet nem értés" aljas, ártó (és még rosszabb) dolgok esetében, ugyanakkor megértés tanúsítása ugyanez iránt a csoport iránt, erősíti a csoportot az elfogadhatatlan tényezőt illetően is, legitimitást, szalonképességet adva neki. Ugyanakkor árt azoknak, akiket az elfogadhatatlan álláspont sújt. A határt meg kell vonni, egyértelműen. Én legalábbis így működök.

15138 2010.09.28. 18:52:17

18-ra Nem mondok neked ellent - csak értsd meg, hogy én elsősorban anyaként működök. Meghúzom a határokat (én otthoni szemmel is egy autoriter szülő vagyok, ittenivel meg végképp), igyekszem odaszorítani őket. De nem bántok, csak időnként büntetek (számítógép elvétel). És imádom őket, na. Ráadásul, a fiam olyan ötletekkel jön, amiket én nem látok előre - pedagógialiag elítélhető, ha végignézed, ahogy hülyeséget csinál és utána büntetsz - , akkor az első hülyeség után csak "elbeszélgetés" jön. Politikára fordítva: nekünk nagyon gyakran nem ugyanazt jelentik a szavak. Ezért folytatnám a posztomat majd a nyelv idekeverésével is. Te Svédországban élsz, én őket nem ismerem. Svájcban mindenről lehet beszélni, az UDC parlamenti párt és nem ítélik el őket annyira, mint Froban a LePen-féle társaságot. A dolgok nagy része le van beszélve, és tettlegességre soha nem kerül sor. Igazából amiről itt sokszor beszélünk, az egy elméleti fejtegetés. Ezért nem vagyok híve, hogy fasisztának nevezzek embereket (és most mindketten tudjuk, hogy kikről beszélünk). Nem húzom meg a határt, mert ki vagyok én? Legfeljebb elmaradok, érted? És még valami: nőként, vagy Nefelejcsként, nem tudom, de nekem fontosabb, hogy jó legyen a hangulat, mint hogy kiélezzek valamit. Ez már jellemvonás, és nem voltam mindig ilyen. Elegem lett a harcból, mostanában jobban vigyázok magamra és másokra is. Csak ennnyi - nem gondolom, hogy ez jó, de azt gondolom, hogy elfogadható. Pláne egy nőtől. :) Ja, és az elveimhez (nincs sok) azért tartom magam. Azt nem fogom soha letagadni, hogy komcsi voltam, vagyok. Hogy szeretem a zsidókat, akkor is, ha ezzel nem vagyok népszerű valahol - nekem fontosabb a saját integritásom, és a barátaim, mint az, hogy akárki erről mit gondol. Másrészt meg bevallottan ingerel, ami a cigányok körül folyik - nálunk, és Fro-ban is. És nem lenne ennyi indulat sem, ha nem akarnák, hogy hallgassunk is róla. Szeretek erről beszélni - szidom a négereket is gyakran. De a saját testi épségem kockáztatásával is közbeavatkoznék, ha valakit meg akarnának verni előttem, (volt már rá példa), bármiért. Többet nem vétkeztem, atyám. :)

12019 2010.09.28. 19:03:35

A család, az persze más terület. A többit ki-ki maga dönti el, természetesen.

15138 2010.09.28. 19:07:16

Csak egy megjegyzés: nem szögeztük le, hogy mikor azonosulunk egy csoporttal, a többi embert is annak alapján ítéljük meg. De miért? Nem ellenség, aki más.

15138 2010.09.28. 19:08:31

20-ra Nem így értettem. Ez hat rám, a napi 12 órás viselkedés, ami alól nem tudom kihúzni magam, mert így vagyok integrált. (ezt hogy mondják magyarul?) Nem viselkedem máshogy másokkal.

60145 2010.09.28. 19:24:52

21. Nefelejcs (szerkesztő) : Az ellenségképzés a leghatékonyabb csoportkohéziós erő. De nem kell, hogy szeressük. 19. Nefelejcs (szerkesztő) : Ha nem ilyen volnál, ki kéne találni!

12019 2010.09.28. 19:31:22

Nefelcs, az én mondanivalóm a határok körül forog. Te nem akarsz határokat húzni, írod. Számomra meg ez nem elkerülhető az említett esetekben (rosszindulat, aljas ártó szándék, ilyen motivációjú cselekedet). Erre írtam a 20-at. Többet már nemigen tudok hozzá tenni. A toleranciát, a megértésre való törekvést a lehető legmesszebbmenőkig támogatom és helyeslem, de nem akármeddig. Szóval ennyi...

15138 2010.09.28. 19:39:45

Gordon, légy férfi, ne hitvány, gyönge báb. Tudod, hogy tisztellek. Ha nem, akkor tudd. :) Atlasz, néha eszembe szokott jutni, hogy egyből kitörne a világbéke, ha jönne végre egy kozmikus ellenség. Kösz a komplimentet. (bóktól elpirulnék) :D

12019 2010.09.28. 19:45:11

Én is tisztelem, hogy hű vagy az elveidhez.

14927 2010.09.28. 20:00:35

Az ember szültéskor rögtön egy csoportba csöppen, ez a család, aztán ahogy szocializálódik és nyílik az értelme egyre több csoporthoz fog tartozni akarva akaratlan, mert az embert körül veszi a mikro-, és makro környezet, amelyeket különböző csoportok halmaza alkot, ebben él és fejlődik. Igen ám, de bármikor előfordulhat, hogy Ő maga hagyja el valamelyik csoportot - deviancia, betegség, stb -, de bizony előfordulhat az is, hogy a csoport zárja ki magából az egyént - ez meg a szegregáció.

15138 2010.09.28. 20:25:04

Örülök, hogy nem tudok annyit a szegregációról, mint te, Ghost. Soha nem fogom megérteni, hogy lehet annyi hajléktalan.

14927 2010.09.28. 20:38:07

Nefeljcs Egy része saját hibájából egy része önhibáján kívül kerül a társadalom peremére, aztán az a kérdés, hogy képes-e felállni, vagy kerül kijjebb és kijjebb, míg teljesn le nem csúszik, ahonnan már alig van vissza.

15138 2010.09.28. 20:41:04

Olyan egyszerűnek tűnik, ahogy elmondod. Ha egyszer látlak, majd lehet, hogy nyúzlak egy kicsit még ezzel.

14927 2010.09.28. 20:49:08

Akkor szombaton megteheted! :)))

44711 2010.09.28. 20:52:15

Kedves Nefi ! Jó a kérdésfelvetés. Én úgy válaszolnám meg, hogy az ember több csoport dolgaiban érdekelt, több csoporttal lehet közvetlen és közvetett dolga, szeretheti és kedvelheti őket ,segítheti vagy akadályozhatja őket.De lenni csak egy valaki lehet és az, ami, az határozza meg, hogy melyik egyetlen csoportba tartozik. Attól persze a többi összes tulajdonsága és érdekeltsége alapján van dolga más csoportokkal is, de az egy más minőség. De csoportok ide vagy oda, az első perctől az utolsóig egyedül vagyunk, a leghosszabb szerelem legszenvedélyesebb csókja közben is. Ez pedig minden csoportot nagyon relatívvá tesz.Gyakorlatilag semmissé. Üdv:CL............................

44711 2010.09.28. 20:53:01

...szerintem a dolog értelmét és lényegét tekintve Tosznak igaza van. Üdv:CL..................

15138 2010.09.28. 20:59:57

31-re OK. :) 32-re Cuba, de egy követ fújtok!! :) Mondok valamit. Szeretek megalkuvó lenni és kompromisszumot kötni. Mivel ezt nem titkolom, azzal hízelgek magamnak, hogy tisztességes is maradok. Erre mit lépsz? :))

12009 2010.09.28. 22:01:12

A szabadság foka, hogy ne tartozz csoportokhoz. Minnél kevesebb csoporthoz tartozol, annál szabadabb vagy. Nem az az érdekes, hogy te milyen csoportokhoz tartozónak véled magad, hanem hogy a többiek szerint milyen csoportokba tartozol.

15138 2010.09.28. 22:26:28

Én nem akarok szabad lenni. És oda akarok tartozni. :) Az a ciki, mikor én és a többiek nem ugyanazt gondoljuk a csoporthoz tartozásomról - egyből előáll a konfliktus. Ezért magyaráz az ember órákig arról, hogy mit és hogyan gondol. Jobb esetben meghallgatják.

15138 2010.09.28. 22:27:03

Grani, most nézem a GI Jane-t. :DD Vegyes érzelmekkel.

53922 2010.09.28. 22:30:24

35 granicsár, csak nem? Mint a svédek: 'ensam stark' - egyedül vagyok erös. Érzek benne egy adag farkas-dacot. Talán ök is - olyankor aztán összetartanak, mint a bárányok.

53922 2010.09.28. 22:31:57

36. ha már magyarázkodni kerül sor... jobb, ha odébbmegyünk.

12009 2010.09.28. 22:32:02

37 ??? Miért nézed??? És mik azok a "vegyes" érzelmek? Izgat a csaj? :DDDD

12009 2010.09.28. 22:35:18

38 Budhizmus. Minnél kevesebb szállal kötődsz, annál szabadabb vagy. 39 Vannak akik szeretnek órákig magyarázkodni. Aztán meglepődnek, ha legközelebb elfutnak előlük :)

53922 2010.09.28. 22:37:16

41. az... de buddhizmus a nyugati társadalomban nehezen müködik. Mondhatnám: ütközik.

15138 2010.09.28. 22:39:51

Engem nem zavar, ha félreértenek, csak utána hallgassanak meg. Ha nem, hát nem. Aki hozzám nem kötődik, én sem őhozzá. Nem vagyok egy buddhista. :)) Hát nem irigylem az úttörőket. Megértem, hogy miért nem akarják befogadni a férfiak, és megértem, hogy mit keres ő ott. És hát a negyedébe beledöglöttem volna. Izgat a csaj. Ja. Meg a hapsik körülötte, a különböző hozzáállásukkal.

12009 2010.09.28. 22:39:54

42 Társadalomban? Kit érdekel a társadalom? De nem csak a budhisták mondják ezt :) Régi tétel. Csordában nem lehetsz szabad. Csak biztonságban.

15138 2010.09.28. 22:40:18

A francba. Mi lett a vége? :DDD

12009 2010.09.28. 22:43:02

43 Elképzelem, amint megragadod valakinek a grabancát és azt mondod: Tudom, hogy nem értettél meg, de most halgass meg néhány órán keresztűl a magyarázkodásomat :DDD Hát ezt nem gondoltam volnad rólad. A csaj is érdekel meg a hapsik is a különböző hozzáállásukkal :DDDD

15138 2010.09.28. 22:43:24

Egyértelműen a biztonságban érzem jól magam. Fura.

12009 2010.09.28. 22:43:50

45 Minek lett a vége?

15138 2010.09.28. 22:44:22

Ne gondolj semmit. :D Kérdezz, ha érdekel.

15138 2010.09.28. 22:45:13

Hát a filmnek...míg itt irogattam, elmentek a helikopterek és nemtom, mi lett a vége. Nem láttam csókot, ilyesmit. :DD

12009 2010.09.28. 22:45:37

47 Még jó. Nő vagy, nem? :)

15138 2010.09.28. 22:47:06

51. Aha. Igen, nő vagyok. Minden előnyével és hátrányával.

12009 2010.09.28. 22:47:07

A vége az, hogy elmentek a helikopterek. Happy end, mi más lehet egy amcsi film vége. Szirupos, nőcis, rózsaszín.

12009 2010.09.28. 22:47:48

Van hátránya a női létnek? :)

15138 2010.09.28. 22:50:15

Itt ez a nő, GIJane. Ő akarja megmondani, hogy mit gondoljanak róla és kiharcolja, hogy ne gondolják róla, amit akarnak. :) Megváltoztat megváltoztathatatlannak tűnő szabályokat. A csoport változik. Hogy lehettél te katona? Vagy ha nem lettél volna, most más lenne a véleményed a csoporthoz tartozásról? Változtatott valamit rajtad a kötelezően előírt szabályok tömege? Lehet, hogy most azért a pár évért (nemtom mennyiért) szereted úgy a függetlenséget?

15138 2010.09.28. 22:51:57

54-re Hogyne lenne. Minden hónapban pár nap. Na meg a gyantázás, fogyókúra, make-up, fodrász.... ilyesmik. Hallottam már olyanról, aki látott valakit, aki ezt élvezte is. :)

15138 2010.09.28. 22:53:47

Tulajdonképp az állva pisilést is nagyon irigylem...

12009 2010.09.28. 22:57:55

55 Azt, hogy mit gondolnak rólad, nem igen tudod megváltoztatni. Legfeljebb nem mutatják ki :) Csoporthoz mindig tartozunk, csak nem mindegy, mennyihez és milyen kötődéssel. A katonaság sem kivétel, de ott nincsenek állandó csoportok. Mindenki tudja, egyszer feloszlunk. Aztán talán marad valami belőle. 56 Minden nő élvezi, mert minden nő egy kicsit mazochista :) És annyira gátlástalanok, hogy még sajnáltatni is tudják magukat: Érted teszem drágám, érted szenvedek. Aztán mikor azt mondod, hogy jól vagy nekem olyannak, amilyen vagy, megsértődnek: mi az, sajnálod a pénzt kozmetikusra, fodrászra stb.? Hogy legyek én így szép neked? :D

12009 2010.09.28. 22:58:50

57 Megtanulható. Az igazán vagány csajok simán megcsinálják :)

15138 2010.09.28. 23:02:06

Kac. Ma este már nem kezdek neki. :)

15138 2010.09.28. 23:03:40

58-on gondolkozi fogok. Az ágyban. Jó éjt, Grani. :)

12009 2010.09.28. 23:16:58

Jó éjt Nefi:)

13250 2010.09.29. 05:38:34

Annyi mindent leírtatok már, mint akinek csak a combja jutott, maradnék a félkomoly tréfánál. Nefi! Az élet már rég meghaladta a dichotom csoportokhoz való egyidejű tartozás lehetetlenségét is.Természetesen létezik nem csak a román magyar, de bizony a liberális fasiszta és a fasiszta liberális (látod, rögtön kétféleképp is lehet :), a vallásos ateista, a férfi nő, stb. Mivel Gyuri meg nem jött helyre tenni matematikailag a téziseid, elmondom én, mi van az unión kívül: élet - orbánvitya és gubkaferkó bloggerek után szabadon. Te ne tudnád ott a svájci kinnisvagyok,-bennisvagyokban?

13250 2010.09.29. 07:07:47

Komolyra fordítva a szót, én úgy gondolom, lehet hogy szabadnak lenni csak minden csoporttól eloldva, a nirvána semmijében lebegve lehet, embernek lenni azonban csakis csoport(ok)ban. „Hiába fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat" Ez minden etika alapja. Lehet persze elvtelen megfelelési vágy is ebből, de ez már rajtunk múlik. Az emberi szabadság útja a csoportok szabad megválasztása és a cselekvés autonómiája, nem a kívülmaradás. Azt már a halálba forduló lemondás mondatta József Attilával is, hogy "Ne vádolj, ne fogadkozz, ne légy komisz magadhoz, ne hódolj és ne hódits, ne csatlakozz a hadhoz. Maradj fölöslegesnek, a titkokat ne lesd meg. S ezt az emberiséget, hisz ember vagy, ne vesd meg." Bár ez is inkább arról szól, hogy partikuláris kannibálcsoportjaink embervadászatában nem kell részt venni.

15138 2010.09.29. 07:58:28

Nekem olyan buddhista szöveg ez...most kerestem és nem találtam a zenés változatát, nagyon szeretem - bár alig értem. Légy aki lennél - férfi s a fű kinő utánad... már ezt sem értem. Én úgy gondolom, ahogy te (leszámítva a dichoton csoportokat, mert még nem tudom, mi az, de mindjárt segítek magamon) :) Én azért szeretem a fiókokat, mert annyi minősítést kaptam már, hogy már végre jó lenne tudni, hogy kinek van igaza. Ahogy Grani mondja, az ember néha kap olyan visszajelzéseket, amik nagyon ütik a saját magáról kialakított képet. Olyankor kell elgondolkozni, hogy na akkor most ki a hülye... és változtatni, ha nem tetszik az igazság. Társak nélkül sosem kapnánk visszajelzéseket magunkról - ismételnem kell magamat - és oda juthatnánk, mint PK.

13250 2010.09.29. 09:01:53

Többek között ezért óriás József Attila, mert úgy mond, egészen határozottan dolgokat, hogy mégsem zárja le őket, tovább lehet gondolni, hogy mit jelent akár az általad hozott sora, akár az, hogy "légy egy fűszálon a pici él/s nagyobb leszel a világ tengelyénél". Tényleg van benne valami buddhizmusba hajló (vagy amit annak képzelünk, tudatlan kívülállók ?). Nekem a te idézeted a Nincsen apámra utal vissza: vállald magad, ha bele is pusztulsz. Majd kerítünk egy filoszt, hogy bontogassa tovább. De az az érzésem, minden műértelmezés újabb mű: alkotás, mely egy az elemzettől is külön világot hoz létre, akárcsak a befogadás, csak az utóbbi nem publikus performansz.

15138 2010.09.29. 14:25:41

Az én érzésem is ilyen. :)

52511 2010.09.30. 08:55:33

Valójában mindanyiunknak tudomásul kellene venni, tudatosulni kellene bennünk, hogy mindenki KISEBBSÉGI! - azaz - Egy felmérés szerint mindenki legabb TÍZ féle kisebbséghez zartozik!: - Fiatal nő, idős férfi, alacsony, szőke, pirosszemű, feketebőrű, Magyar, diplomás, autós, házas, gyermekes, még nem látta a tengert, szereti a mákostésztát, és homo, meg satöbbi ...

15138 2010.09.30. 09:39:14

Igaz. Ezért nem kéne püfölni, csak azt a kisebbséget, amelyik már nagyon rászolgált. :) (viccelek)
süti beállítások módosítása