Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Tanulni, tanulni, tanulni

2010. december 06. - Vörös Nefelejcs

Ahogy Lenin apánk mondta: учиться, учиться, учиться. De minek.

Ahogy Lenin apánk mondta: учиться, учиться, учиться. De minek.

Ha meghallom azt a szót, hogy iskola, csak régi tanáraim képe tart vissza attól, hogy köpjek. Nagy empátiával, heves vérmérséklettel rendelkező gyakorló szülőként napi fejfájást okoz az iskoláról, tananyagról, tanárokról hallanom.

Az oktatás színvonala mindenütt a világon egyre alacsonyabb, az iskolákból, egyetemekről kirajzó tömegek egyre kevesebbet tudnak.

Nem akarok most ennek okairól beszélni, szívesen varrom úgy általában a tanárok nyakába a felelősséget, de a legújabb hírek szerint őket is átok sújtja. Az USA-ban valami egészen hihetetlen tanárellenes intézkedések születnek, és éppen Bill Gates ötletei alapján. Röviden összefoglalva, a tanárok biztonságáról van szó: diákok osztályozzák őket, az idősebbjét nyugodtan kirúgják, hogy ne akarjon szerzett jogból élni. Ezzel megszűnik az oktatás szabadsága: amelyik tanár az utcára kerüléstől fél, másképp tanít, mint az, amelyik szabadon mondhatja a véleményét. (Ez érvényes mindenkire, színházigazgatóra és bankigazgatóra is. Ja, bankigazgatóra nem.)

A generalizált hanyatlás és a folytonos drága oktatási reformok mellett a szülők fizetik a felfutóban levő magániskolákat, magánkorrepetítorokat. Az eredmények általában jók, de kérdés, hogy miért nem tudja a gyerek mindezt az iskolában (ingyen) megtanulni. Egy szülő büszkesége a diplomát szerzett gyerek, egy ország büszkesége a diplomások százaléka.

De a társadalom és a szülők egyre nagyobb anyagi áldozatai ellenére a frissen végzettek egyre kevesebbet tudnak és egyre kevesebb esélyük van elhelyezkedni is. Ez alól csak az "elit iskolák" végzősei kivételek. Ahol a tandíjak az egeket verik: természetesen, magániskolákról van szó.

Mindezenközben, halkan csendben, készülnek azok a listák, ahol az egyetemeket besorolják. Most kezdjünk figyelni. Az első száz egyetemet, ha megnézzük, úgy nagyjából a világ legdrágább egyetemeiről van szó. Az elitnek. Elit alatt a pénzes szülők gyerekeit értem. Még nem láttam élő Harvardon végzettet, de nyilván, egy gazdag egyetem jobb tanárokat képes megfizetni. Ha az első háromtól, tíztől, száztól el is tekintünk, minden országban közismert (-nek kellene lenni) azon egyetemek neve, ahova "megéri" menni, és amelyeket jobb elkerülni, mert diplomájuk nem ér többet egy érettséginél. Apropó, lassan az érettségi megszerzésének helye sem lesz mindegy. De mehetünk lejjebb... az óvodáig.

Általában sem a kormányok intelligenciájában, sem együttműködési készségében nem bízom annyira, hogy hívévé válnék egy-egy összeesküvés-elméletnek, de hogy annyi országban ismétlődik a képlet, felmerül a gondolat: ezek itten nem direkt csinálják, hogy egyre hülyébbek legyünk? A huszadik században elértük az oktatás demokratizálódását, ezt már nem lehet elvenni a tömegektől, különben is, tudjanak írni-olvasni, de minek nekik ennél sokkal több?

Hatalom még a tudás? Akkor nem adják mindenkinek. Csak aki meg tudja fizetni.

Vegyük el magunk.

Csak példaképp: a Polgári Törvénykönyv olcsó, 990 forintos kiadása hány háztartásban van meg?

És hányszor kellene elővenni egy évben?





A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr878289364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13003 2010.12.06. 12:01:08

Úgy tudom, Nagyezsda mondta, de ráfoghatjuk Iljicsre is.DDDD

36888 2010.12.06. 12:09:34

....ami nem megy azt nem kell eröltetni....ha jól emlékszem, ezt is Lenin elvtárs, aki élt, aki él, aki élni fog...mondta.....

12392 2010.12.06. 12:34:55

2: Ennek a felvetett kettőségnek a létezőben - meglehetősen megbízható források szerint - egy igen magas beosztású apparatcsik gyermeke is áldozatúl esett. Pontosabban ennek felvetése. A fáma szerint a nagy SZU-ban tanuló diákként egy idológiai szemináriumon ezt dialaktikus ellentmondásként vetette fel az előadónak. Akinek nem tetzett a poén és hazazsuppoltatta a diákot!!!

nagyezsda konsztantinovna 2010.12.06. 12:36:37

Emilke.......ezért is meg kell szabadulni a korosodó tanárasszonyoktól....DDDDD

36888 2010.12.06. 12:38:50

3. Hjajj........ mindennek ára van....

15138 2010.12.06. 12:42:44

Jóemberek, Nagyesda vagy Vlagyimir (fej és nyak), az mindegy. Kösz, Gyuri. :) És a téma?

15138 2010.12.06. 12:44:33

Itt van hogy ki mondta. http://www.bibliotekar.ru/encSlov/19/80.htm Aki nem tud oroszul, Lenin, Lenin, Sztálin. :)

12392 2010.12.06. 12:46:09

Drága Nefelejcs! Ami a külföldi (értsd nyugati) egyetemek és a hazaiak összehasonlítgatását illeti árnyalnom kell a véleményedet. Magam is megfordultam néhányon és nagyon sok barátom, kollégám és ismerősöm van – most már persze szinte csak – az előadók között. Ami színvonalat illeti az elitegyetemek és az egyéb (főleg az amerikai kisvárosiak!!!) között mindig is ég és föld volt a különbség. A nem elit egyetemek színvonalában – bár nem olyan látványos, de határozott – gyengülés tapasztalható. Az elitegyetemeken a hallgatók jelentős hányada a pályázat útján bekerült! Ami pedig a magyarokat illeti a létszámnöveléssel fordítottan hatványozottan arányosan romlott a színvonal. Bár hozzá kell tenni ez nem csak a létszám miatt van, ebben a gyengülésben is erősen szerepet játszott az értelmiség tudatos vérfrissítése.

15138 2010.12.06. 12:53:08

Gyuri, ellent kell mondjak. Akiket te ismersz, korodnál fogva, még a normális évfolyamok közül valók. Ami viszont most van...én a városombeli egyetemet ismerem jól, meg egy-két svájcit, meg volt francia vendégtanárom. No meg, két év nappalin jártam a könyvelésre, meg hát a gyerekek...őket direkte nem kevertem ide, mivel a kantonunk oktatás színtje a legrosszabb a svájcisok közt. Tképp nem sokat tudok az amerikaiakról (mondjuk A. Christie írja, hogy minek menne egy indiai amerikai egyetemre, mikor gimnáziumban többet tudnak más országban, ha nem a kapcsolatok miatt) - a hír, ami az amerikai tanárokat sújtó intézkedéseket érinti, nem rég érkezett. Ezzel ellentétben, míg a CCCP-ben valamikor tanulmányaim sokkal szigorúbbak és kategorizáltabbak voltak. Ott még a krém járt - akkor - egyetemre. Ma már GubkaFeri jobban tudja. De én nem is egyetemeket akartam hasonlítani igazából... hanem az általában vett csökkenő színvonal okait keresem.

12392 2010.12.06. 13:08:52

Drága Nefelejcs! Nagyon másról beszélünk! Svájcot viszonylag kevéssé ismerem, de pl. FO-ról meglehetősen sok információval rendelkezem közelmúltban szerzett diplomáktól, éppen hallgatóskodó diákokig a korom miatt nagyszámú előadó mellett. A francia attól különbözik az amcsitól, hogy nem két kategória van, hanem sok. Árnyaltabb a helyzet, a közismert elitek mellett, vannak kiemelkedően jók, azok szinvonalát egyes területeken túl is szárnyalók is.

12392 2010.12.06. 13:11:33

9: ahol Gubka a krém ott etws nich ganz gestimmt!!! =)) Ami pedig a szinvon egyértelmű csökkenését illeti a hazairól már szóltam. PL. a franciáról nem akarok, nem szeretnék jelzőt kapni!!! =))

11244 2010.12.06. 13:28:21

Szia Nefi... Én ezt a kérdést ( tanulni, tanulni, tanulni ) elég bonyolultnak találom... sok mindent tanítanak amire nincs szükségünk, tehetségek buknak el az általános intelligencia elérése miatt, túl sok mindenhez kell érteni, és lesni a ponthatárokat... ahelyett hogy az oktatás célirányos lenne, kiemelni a tehetségeket és a saját területüket fejleszteni, Amerikában hasonlóan oktatnak... Ungvári Tamás iró, műfordító, kritikus, egyetemi tanár Amerikában oktatott, és a kurzus végén a diákok pontozták a teljesítményét, és ennek örült, sőt szerinte máshol is ezt kellene csinálni.. Az oktatásról mindíg Polgár László könyve jut eszembe " neveljünk zsenit " a könyv letehetetlen, ajánlom mindenkinek akit érdekel az oktatás, igenis lehet zseniket nevelni a Polgár lányok bizonyítják, pedig a pedagógus apjuk nem verte bele a fejükbe a könyveket... Az viszont szomorú hogy a magyar nyelv kopottas fényében csillog, ma már az idegen nyelvekre vagyunk büszkék.. Magyar sporteseményen úgy irják ki a játékosok nevét hogy elől van a keresztnév... én ezt nem tudom megszokni..

13709 2010.12.06. 13:55:29

Persze hogy hatalom még a tudás....csak nem mindegy, hogy mit tudsz ma 2010-ben...:)) ennyire egyszerü ez :))) Azt a tudást adjuk a gyerekeinknek amit mi értékesnek gondolunk, közben pedig nem is olyan biztos, hogy jót teszük vele...

12009 2010.12.06. 14:22:54

Matematika az egész. Az IQ eloszlás a Gauss görbe mentén történik. A magas IQ-ak az ország lakosságának kb. 4%. Régen ennyi is járt egyetemre. Most lassan közel 3O%. Mivel a magas IQ per definició mindig 4 %, automatikusan az egyetemet végzettek átlag IQ-ja lényegesen csökken. Ma egy egyetemi diplomás átlag IQ-ja a régi rendszer érettségijének felel meg.

44711 2010.12.06. 14:32:30

Kedves Nefi ! Éppen ezért csinálják.Időnként kiválasztva azokat, akikre szükségük van és őket benn is tartják az "elégedettségi-körben". Nézd meg, mit tud egy átlag amerikai a világról.Szinte semmit.Szóval: ott már sikerrel jártak. Üdv:CL..............

15138 2010.12.06. 14:36:45

10-re Gyuri, akkor abban egyetértünk, hogy a színvonal csökken. És nem csak az egyetemeken. Otthoni tanárnő (matek-kémia) meséli, hogy az általunk leadott érettségi tételek matekból már megoldhatatlanok lennének a gyerekek fele számára. Tehát lejjebb vitték a lécet. 12-re Szentpéter, :), érdekes, hogy épp Ungvári Tamást említed. Ui. én egy tőle kapott levél (helyesbítek: általa írt levél másolatát kaptam, ahol leírja mindazt, amit én fent leírtam és panaszkodik miatta) Nálunk is pontozzák a diákok a tanárt - 25 éve meg bizottság nézte kétévente a főiskolám tanárainak a tudását. Ez azért különbség. Egy diák hogyan tudna értékelni egy tanárt? Bizonyos kritériumok alapján biztosan, de mások szerint sehogy. Ami a keresztneveket illeti (és a dátumokat), a naccerű nyugati szokás kicsit töri a számítógépes listákat - újabban kénytelenek elölre írni a vezetéknevet, (évet) és hátra a maradékot. Ebben szerintem a magyar világelső. :) A Polgár-könyvet nem olvastam, de meggyőződésem, hogy egy gyereket akármire meg lehet tanítani, még a matekra is. Ha ennyien nem tudják, akkor vagy a tananyag rossz, vagy a metodika, vagy a tanár abszolút tehetségtelen. 13-ra Valika, évek (évtizedek) óta halljuk, hogy az iskola nem azt tanítja, ami az élethez kell, vagy ami a vállalatoknak kell. Kidotuk a régi jó tantervünket, amivel még világelsők közt voltunk, mire jöttek a PISA felmérések, mi már az újat nyögtük, és azóta sem látszik, hogy vittük volna valamire. Mire várunk? De ahogy mondtam, világjelenség, nem magyar. 14-re Igen, Grani, mindez igaz. A diplomásokra. De magyarázza ez azt, hogy a gyerekeimnél még mindig jobban osztok-szorzok? Hogy tátott szájjal figyelem a büfébe, hogy érettségizett skacok a szorzótáblával szívatják egymást?

15138 2010.12.06. 14:37:54

15-re Cuba, igen, erre vártam választ. Hogy ez direkt van-é, benne van-e valaki keze, akarata. Ha igen, nem kéne hagyni magunkat. Nem kellene hagyni a gyerekeinket. Habár, már Voltaire is megmondta, hogy a hülyébb boldogabb...

professzor 2010.12.06. 15:13:17

Ronagyuri megszólalt.....DDDDHozta a szinvonalat. Az államigazgatási gyorstalpaló szakszeminárium szintjét. Istenem ilyenek is voltak az igazgatásban. ..Valamikor,valahol....LOL. Ma ők gyártják a meséket a táliboknak.

12009 2010.12.06. 15:31:19

14 Ez egy komplex folyamat. Már a tanárok is csökkent IQ-val jönnek ki az egyetemről. Meg aztán van ez a liberális oktatás, amely megpróbálja egyenlő szintre hozni a tanulókat. Az átlag meg a hármas. A hármas szintű diákoknak készül a tanangyag, és a hármas szintnek magyaráznak és a számonkérés is hármas szintű. A verseny teljes kikapcsolása a tanulásban is az idióta PC libcsik érdeme. Bezzeg az elitben van ám buktatás, kicsapás és teljesítmény kénszer. Sőt, egyes angol magániskolákban még pálcázás is. De hát a sok idióta PC értelmiség, akik nagy része itt leledzik a NOL-on, ettől szívrohamot kapna. Csak azt nem tudom, miből gondolják, hogy ők a mérvadók? Nekem mindegyik ritka hülyének tünik. Diszpéldány pld. Delissa :DDDD

13066 2010.12.06. 15:31:33

Szia Nefi :))) Ahogy elnézem a dolgok állásást Voltaire-nek lehet igaza, mert minek a gondolkodás, a dolgok összefüggéseiben való megítélése, sokkal egyszerűbb ha megmondják, hogy mit miért, oszt jó napot... Szerintem az alapoknál kellene kezdeni, mert azért nonszensz, hogy felső tagozatosok olvasni alig tudnak, s a szövegértésről már ne is beszéljek. Az egyetemeknek ugye van fizetős része is, no itt a pénz ugyancsak dominál, ugyanazt az oktatást kapják, mint a nem fizetősök, de az év, vagy félév megismétlése jóval kevesebb, mert akkor a befizetett összeg is csökken....

175132 2010.12.06. 15:41:41

11-re Kedves Ronagyuri! "....ahol Gubka a krém ott etw(a)s nicht ganz gestimmt!!!" Remelem a francia nyelvtudasod kevesbe gyenge, hianyos! De hat azok a "regi-szep idok" meg az a "regi-szep" csodalatos szinvonal......... :) 'Barati javaslat hasonlo eset(ek)ben: stimmt nicht ganz..... stimmt etwas nicht..... vagy mult idoben alkalmazhato pl. (ott) etwas nicht stimmte....... cafolat, tagadas ill. 'leszolas eseten: bestimmt nicht....... Amit Te leirtal hm.... jo.... konyhanyelven.... Legkozelebb javaslom a "grunweinsalz" szavacska bator hasznalatat is..... sajat koreidben! Pesten biztos megertik. :) Udv.

44711 2010.12.06. 16:03:46

kedves Nefi ! Ha belegondolsz, hogy a nagy szabadság országában az átlagember már főzni sem tud, csak készételt válogatni , akkor ezen sem igen lehet csodálkozni... Üdv:CL...............

95527 2010.12.06. 16:14:47

Szombaton a "szokásos" beszélgetőpartnerem mikor elmondta az alábbit, még visszakérdeztem, hogy ezt publlikálhatom? Azt mondta, nyugodtan Árpi bácsi. Nos arról van szó, hogy délután mennie kellett Egyetemi Hallgatói Önkormányzat választási eseményére, jó hatezer forintért, mint pincérnek. Az mondta aztán ami számomra hihetetlen, hogy a hallgatói önkormányzat elnöke két testőrrel közlekedik, testőrönként napi harmincezer forintért. Azt is mondta ami összecseng a te írásoddal, hogy ezek az önkormányzati manusok aztán már eleve politikusi pályára vannak ítélve, a többinek esélye sincs hasonlóra. Van benne valami! A többi csak töltelék.

15184 2010.12.06. 16:48:03

15. Az USÁ-ban a gyakorlati tudást becsülik meg. Szerintük nem kell művelnek lenni, hanem a szakmához kell érteni. Pl. egy amerikainak nem esik le az álla attól, hogy valaki fejből felsorolja a római császárokat évszámmal, recitálja a Hamletet, s tudja térkép nélkül, hogy Oroszország mely országokkal határos, ha ugyanaz az ember a szakmájában szerény képességű. Európában ez fordítva van: lehetek rossz a szakmámban, de ha fel tudom sorolni a magyar, a brit és a svéd királyokat, valamint tudom, hogy mi a fővárosa Pápua Új-Guineának meg Lesothónak, akkor nagy tapsot kapok, s mindenki dicsér. Más hozzáállás, más mentalitás.

professzor 2010.12.06. 16:49:45

21-re Prof, beszélj rendesen, légy szíves

23353 2010.12.06. 16:51:46

Kedves Nefelejcs! Nem vitas manapsag sokkal tobbnek van egyetemi vegzettsege mint amire szukseg van, de talan ez nem tragedia, kicsit tobb muveltseg nem art. Munkat kapni ezekkel a diplomakkal nehez, eppen ezert nagyon erdemes az "elit egyetemek"-re probalkozni bekerulni, mert ott nincsen ilyen problema. Ezek az egyetemek kifelyezetten akarnak nemzetkozi diakokat, ajanlanak osztondijat, stb. Csak akarni kell es okosnak es vallalkozo szellemunek kell lenniuk. Namarmost csak a legjobbak kerulnek ide be, penz nem szamit, mert (nalunk legalabbis) a diak kolcsont kap, amit a magassabb fizetesedbol a vegzes utan le tud torleszteni. Az tevhit hogy a Harvard stb egyetemekre a leggazdaabbak fiai/leanyai jarnak. Pl. Obama es felesege sem gazdag csaladbol jott.....

prof 2010.12.06. 16:54:43

Max...hihetetlenül élesen láttatod ezt a dolgot. A helyi tálibok annak idején hazalopták a Szabó Ervin könyvtári hálózat teljes lexikonkészletét. Mielőtt leadták a bizományiba belelapoztak.....

15138 2010.12.06. 17:12:47

18-ra Gyuri sokat tud. Ha nem veszed észre, te bajod. Ettől még a korát is tisztelhetnéd, ahogy én teszem a tieddel. Mondjál már valamit a posztról is, mert az a téma, és kiváncsi lennék, te ott hogy látod a mai színvonalat. 19-re Grani, ez is igaz. Az érettségi találkozónkon kiderült, hogy majd az összes közepes tanulóból tanár lett. Kösz...most ők tanítanak. :) 20-ra SZia, Doremi, :)), Voltairenek mindenben igaza volt. A létező világok legjobbikában. :) 21-re Én nem tudok németül, nem szólok bele, de mint nyelvtanár ragyogóan el tudom képzelni, hogy Gyuri a konyhanyelven (értsd: köznapi beszélt nyelven) mondta, nem a szabályoknak megfelelően. A többiben lásd az offolás meghatározását. 22-re Cuba, főzni tudni primer. :) Előbb eszünk, aztán olvasunk. 23-ra Paplanyos, a töltelék neked szakmába vág, nagyon jó meghatározás. Bakker, sajnos. 24-re Maxi, nekem itt nem volt célom a tengerentúli ill. európai oktatás vagy műveltség összehasonlítása. Általában mondom, hogy ma már hiába idézek mondjuk a gyerekeimnek Anyám tyúkját, nem tudják, miről van szó. Ezt még kibírnám. De a négy alapművelettel van bajuk úgy, hogy "jó tanuló"-nak számítanak. Ez botrányos. Ha egy amerikaival találkozok, már el sem várom, hogy tudjon valamit, ami nekem evidens: európai országok fővárosát vagy akár királyokat. Én értem, hogy ebből nem lehet megélni. :) Tetszik nekem a szakbarbárság tartalma. Örülnék, ha látnék ilyet, de ilyen sincs. Tisztelet a kivételnek, alig látok tehetséget magam körül. Ehhez képest sokan sztárok akarnak lenni, vagy egyből igazgatók. Munkásnak nem készül senki...el vannak tájolva, és még azt sem tudják, hogy kicsi a tudásuk. Ez a baj. Az USA-ban meg azt csinálnak tőlem, amit akarnak, amíg engem nem érint. Már 25 éve tanultam pedagógiából, hogy ott mindenki azt tanul, amit akar. Most meg keresik az átjárhatóságot, ami már nincs. Pedig annak is volt haszna. Már sok mindenbe belekaptunk. Van "összeesküvés" vagy nincs, hogy hülyék legyünk, itt lent? 26-ra Little, nagyon jó, amit írsz és sokáig én is ezt hittem. Az utóbbi időkig. Azóta azonban a munkanélküliség akkora, és olyan mértékben érinti a pályakezdőket, hogy eladósodva kezdeni a munkanélküli létet nem valami nagy biznisz. EZ a rendszer valamikor működött, és még biztos fog is. De nem tartom megoldásnak. Nekem az volt a jó - lehet, hogy tévedek -, amikor még ingyen tanulhatott az, akinek volt feje hozzá. Ma inkább az van, hogy mindenki tanulhat (nincs felvételi, vagy komolytalan), meg is szerzik a diplomát, de értéke már nincs. Ezt nem veszik észre kezdésnél, ezt kellene a fejekbe csepegtetni. Hogy nem mindegy, hol diplomáznak. 27-re Prof, igazad van Maxi megjegyzésével kapcsolatban. Csak nem ez a téma. Se nem az, hogy loptak a közkönyvtárakból. Mert a bolti lopások, zsebmetszések most vannak elterjedve igazán, nem a Kádár-rendszerben. Hanem itt, Nyugat-Európában, jelesül Barcelona van elhíresülve, mint a központ.

175132 2010.12.06. 17:57:05

Kedves Nefelejcs! ".....A többiben lásd az offolás meghatározását....." Ne felejsd: A cimet(!) tanulni, tanulni, tanulni...... :) Udv Kedves Ronagyuri! “..Aki nem tud arabosul, az ne is beszéljen arabosul...” - amig nem tanult meg rendesen! Szerintem. :) Udv.

12635 2010.12.06. 18:02:46

Nefelejcs, amiről írsz az pont az okos és tehetséges, de anyagi szempontból hátrányos helyzetű gyerekek rovására megy...amennyiben valóban csak a fizetős iskola a jó, az elit és az elismert...kérdés, hogy ez is nem mesterséges-e...biztos az, hogy attól mert fizetős, már jobb is? Azt írod, hogy a gyerekeid már nem tudják az Anyám tyúkját...nyilván, ha itt élnének, tudnák... apám 18 éve halott és már aktív korában azt mondta, hogy tanítsak magyar irodalmat az olyan ötödikesnek, akit 4 év alatt nem tudtak megtanítani írni, olvasni... A fiam kiváló matekos volt mindig, mikor vidékre kerültünk, otthon nevetve mesélte, hogy hatodikban a matektanár nekiállt szorozni, osztani gyakoroltatni, mert nem mert nekiállni a komolyabb szintű továbblépésnek az osztállyal... a történelemtanár azért utálta, mert két esetben keveredtek olyan vitába, hogy "sajnos" a gyerek tudta pontosan a témát... azt hiszem már az alapoknál baj van...nagy baj... a felsőoktatásban nem a pénznek, a tudásnak kéne számítani...akkor talán nem fordulna elő, hogy érdemtelenek végeznek, gyenge tudással...és adják tovább rosszul a keveset...

23353 2010.12.06. 18:15:40

Nefelejcs elfelejtettem hogy nagy benyomast keltett bennem hogy "cyril" orosz betuket hasznaltal a posztban! Hogyan csinalod? En meg a hoszu magyar maganhangzokat, na meg a pottyozotteket sem tudom hogy kellene ide beirni?

60145 2010.12.06. 18:27:10

Sok találó észrevételt olvastam. Én csak egy apróságot vettem észre: Ungvári Tamásnak megváltozott a véleménye, miután a diákok nem másokat, hanem őt pontozták ki az egyetemről. Így vagyunk ezzel mindnyájan... Tanári tapasztalatom: veszélyes jól dolgozni, feltűnsz az igazgatónak, és repülsz.... Vannak példáim erre.

12392 2010.12.06. 20:13:38

Csak sajnálni tudom azokat, akiknek el kell magyaráznom a Gubkával kapcsolatos megjegyzésemet! Javaslom, hogy olvassátok nagyobb mennyiségben az általa iderondított állítólag magyar-nyelvű mejegyzéseit! =)) Valahogy még egyikötök sem szólt rá, hogy maradjon a tatárnál, mert azt senki sem érti!!!! =))

15138 2010.12.06. 20:14:10

29-re Engem szeressenek, ne igazam legyen. :D A férfiaknál másképp áll. 30-ra Gordius, 100%ban egyetértek. Nem biztos, hogy a fizetős a rossz, tanáron múlik. Egy magán Montessoriból év közben kellett elhozni a fiunkat, olyan nulla volt a tanárja. Szerintem a tanárokon múlik a legjobban. No meg, a gyerek hozzáállása is jó sokat számít. De nagy általánosságban, ahol a pénz, ott a minőség. 31-re Little, ha megtalálom a címedet, akkor írok neked. Ha nem légyszíves, írj a mélcímemre (ha a nevemre kattintasz, megtalálod), hogy elmondhassam. 32-re Elhiszem. Könnyű kilógni egy kollektívából? :) Gimiben két tanári volt. A dohányosokéban voltak a népszerűbb tanárok, gyakran élcelődtek ezzel a nem dohányosok. (lehet, hogy véletlen) 33-ra Ha egyszer megérteném, hgoy a spam-automaták mit akarnak... itt... cigányok ellen...hajaj.

15138 2010.12.06. 20:15:50

34-re Én rászóltam, átírtam és kihúztam. Sőt, kérdeztem. Úgy látom, nem a párbeszédet keresi.

12392 2010.12.06. 21:09:37

36: Nem is te kifogásoltad a Gubka nyelvhelyességét utánozó ál-német mondatot! (sajnos nem tudok oroszul. így úgy nem tudtam megcsinálni!) =))

relatív 2010.12.06. 22:08:43

Kedves Nefelejcs ! A blogban átfogó - mint minden írásodban -, egymással szoros kapcsolatban álló tényeket ( melyek egymással IS összefüggésben állásuk miatt hatnak egymásra ) boncolgatsz, a lenini igaz ( ma IS ) felszólításra tekintettel. Csak kiegészítésképpen, az USÁ-ban a kialakult gyakorlat szerint kétféle tanári alkalmazás létezik ( minden szintű iskolában ), az állandó státuszú ( ennek sokféle előfeltétel megléte szükséges, különféle eltérésekkel .... ), és a meghívott, vagy ideiglenes alkalmazás, mely esetén van egyes egyetemi fakultásokon az a bizonyos pontozásos elfogadás a tovább-foglalkoztatásra ( ennek ismert többféle gyakorlati megvalósítása ). Az " szerzett jogból való élés " pedig nem IS támogatható sehol sem ( de nem azért rúgnak ki ilyen okból valakit, mert "idős", hanem az elvárt színvonal nem teljesítése miatt, ami helyes IS ! Sajnos nálunk ez még nem teljesen e kritérium mentén valósul meg .) a szellemi fejlődés biztosítása érdekében. Az kimondható, hogy nincs - szerintem - összefüggés a fizetős, és a kevés költségű iskolák közt az előbbiek javára, ami viszont talán elítélendő, mert így ellentmondás keletkezik a tanultak kárára ! Ez IS hasonlóan működik a hazai oktatásban ! A színvonal csökkenésről más a véleményem mint az itt íróknak, mert a tömegméretű ( világszerte ) megemelkedett tanult diákság zöme az ami ezt a megállapítást alátámaszthatja, míg igen kiváló képességűek hada kerül ki az egyes intézményekből, akik a színvonal magas szintjével jeleskednek ! Az igaz, hogy a több diák ( nagyobb létszám egy bizonyos dömpinget gerjeszt ) miatt több, ezáltal talán gyengébb képességű oktatók IS megjelennek az tanításban, de ez a színvonal általános csökkenéséhez igen kis mértékben járulhat hozzá. Az a nagy probléma, hogy a tények ismeretének megsokszorozódása miatt az oktatás előtt annak a leghatékonyabb mennyiségének, szintjének a diákság felfogóképességének optimális összevetésével egy megfelelő mennyiségű anyag kerüljön kijelölésre. Ebben van a csapda, amiért az egyes elítélő vélemények szembe kerülnek egymással még a hozzá nem értők szintjén IS. Nem gondolom - végső összegezés képpen -, hogy a régi intelem, a "tanulni,...." a ma emberének mást mondana, mint anno.... !

10306 2010.12.07. 07:27:59

jó a téma, és még érdekesebb volt a kommentekkel kiegészülve, kivétel a spamrobotokat, mint a prof is az egysíkú kenneles szövegeivel, aminek semmi köze nincs soha az adott tartalomhoz

15138 2010.12.07. 07:48:03

37-re Á, szép ki magyar fejezés? Egy bizonyos szint felett az ember már megengedi magának, hogy ne ragaszkodjon a szabályokhoz, de mindig ott a veszélye, hogy valaki beleköt. Ami nem szimpatikás. Jut eszembe: érdekes, hogy a Nagyesda-dolgot te tudtad. Lehet, hogy ez magyar szájhagyomány lenne? Orosz forrást nem találtam rá. Amúgy, mindegy. A cikk szempontjából is és általában is. Relatív, a téma akkora, hogy csak na. :) Én örülök, hogy a te véleményed, hogy csak tanuljunk tovább. 39-re Kösz, a spamokat törlöm. Profot nem, mert akkor szalonnázik. :)

14055 2010.12.07. 08:56:23

Nefi, azt hiszem nagyon nehéz kérdést feszegetsz, a probléma nagyon összetett. Ha azt is gondoljuk, és miért ne gondolnánk, hogy mindenki jót akar, akkor tudomásul kell vennünk, hogy az emberiség egy olyan problémával néz szembe, amivel még nem találkozott rövid élete során. Nevezetesen ez a tudás bűvülése. Azt mondják az értők, hogy a tűz felfedzésétől a XX. század elejéig kevesebb ismeretet halmozott fel az emberiség mint a XX század elejétől a számítógép tömeges alkalmazásáig. Hogy azóta mi történik, még belegondolni is áhítat. Az oktatási rendszer egy adott ismeretnagyságra van tervezve, de ez az ismeretnagyság több mint duplájára nőtt, és azóta is rohamtempóvan növekszik, alig telik el nap, hogy ne jelentenének be tudósok valami korszakalakotó felfedezést. Namármost mit oktassunk ebből a rettentesen megnövekedettből? Az emberi olvasásnak, tanulásnak van egy sebessége, amig nem töltik a fejünkbe a tudást, meghatározott időre van szükség meghatározott mennyiségű anyag elsajátításához. ( ha egy óra alatt x oldalt lehet emberileg elolvasni, akkor y oldalohoz xy időre van szükség..) Amikor az oktatási rendszert "kitalálták" akkor úgy vélték, és a tapsztalatok is bizonyítják, hogy ez a 8+4+egyetem, vagy valami hasonló elegendő idő egy átlagos képességű gyereknek, hogy elsajátítsa az elsajátítani valókat. Ma ezt, mint a tények mutaják nem igaz. Egyszerűen nem vagyunk felkészülve erre a változásra sem.. persze ezt nem jelenti azt, hogy én tudom hogy hogy kéne, csak azt jelenti, hogy érteni vélem a bajok okát. Viszont ebben a rendszerben erre a problémára nagyon nehéz lesz megoldást találni, inkább azt mondanám, hogy nem is lehetséges, mert ezt azt jelentené, hogy a fiatalok átlagos kötelező képzési idejét legalább mintegy 4-6 évvel legalább meg kell hosszabbítani, ami viszont a társadalomra plusz terheket ró, és hát a társadalmak teherviselő képessége, mint tudjuk, már a mai rendszert sem bírja el.. Mindezeken túl persze az is benne van minden bizonnyal a pakliban, hogy az sem igazán a célja a regnáló hatalomnak, döntéshozó mechanizmusnak, hogy túl sok önálló gondolkodásra képes kiművelt emberfő legyen, mert még elkezdenek godnolkodni, hogy hogy is van ez? Valmint ami még nehezíti a kérdést, hogy a termelőerők fejlődése következtében az anyagi javak előállításából az ember roham tempóban szorul ki, ami egyfelől nagyon jó dolog, mert hát ugye nem kell az embernek azzal tölteni az igen rövid és ezért étékes idejét, hogy kapálja a krumlit, vagy üsse a vasat, megteszik helyette a gépek, de akkor mit csináljon az ember? És hogyan osszuk el a javakat ebben a megváltozott termelési struktúrában? Mire cseréljük azt az elosztási rendszert, és hogyan, mely az emberi termelőmunkára épült? Szóval van gond bűven, van miről beszélgetnünk..

12392 2010.12.07. 09:51:00

Jó! Kemény leszek! A legnagyobb probléma abban rejlik, hogy a 8+4+egyetem előtt (s persze közben is) mit hoz magával a páciens!!!!!! A végigfutók átlagánál ez katasztrófális mértékben csökkent!!!! S ez még hatványozódik, mert a tanítók jelentős hányada is csak hellyel közzel pótolta azt, amit nem hozott magával!!!

15138 2010.12.07. 09:56:33

41-re Nekem nem kérdés, hogy csökkent a színvonal. Inkább az okait keresném, és még nem hallottam, hogy esetleg van ebben szándékosság. Kirekesztés. Hatalmi arrogancia. Elitizmus. Ilyesmi. :) Tképpen eszembe nem jutna ilyesmin agyalni, ha nem lenne mélységesen elegem belőle, hogy esténként azt csinálom, amit a tanárnak kellene iskolaidő alatt. Már eszembe jutott, hogy kiveszem őket (vannak ilyen szülők, akik otthon tanítják a gyerekeiket), de mélyen hiszek a társas szocializálódásban, valamint újabban abban, hogy nem a jegy számít, hanem a lelkesedés, amit az iskola vagy meghagy a gyerekben, vagy nem. És azzal fog boldogulni, a lelkesedésével, a társas kapcsolataival, nem az osztályzataival. És akkor eljutottunk az egyetemet elhagyó sikeres emberekig.

14055 2010.12.07. 09:57:33

Gyuri, ebben egyetértünk, de átadni csak azt lehet, amivel magunk is bírunk, akinek nincs semmije, mit adjon át?

15138 2010.12.07. 10:09:25

Hova az égbe tűnt a válaszom Zsuzsának? ... Valami olyasmit válaszoltam, hogy minek annyi tanulás, a felét sem használjuk utána. Derogál szakbarbárokat képezni, de már azokat sem tudunk, mert aki sokat markol, keveset fog. (utána keresek a válaszomnak, valahol meg kell legyen, merde)

15138 2010.12.07. 10:13:09

Nem találom. Lehet, hogy máshova írtam, azonos témában? Szóval, Zsuzsa, sok anyagilag egy gyereket még az egyetem után továbbtaníttatni. De hát tudod. :)

12392 2010.12.07. 10:45:22

43: =)) Ezért tartom én ezt a mai magyar oktatás sarkalatos gondjának!!!!!

12392 2010.12.07. 10:50:01

45: taníttatni? Arra felé - ha CH-ban nem így lenne (amin felettébb tudnék csodálkozni), a szomszédéknál így van, s az még távolabbról is elérhető - erősen dívik a pályázatok útján elérhető post-graduális ösztöndíjak rendszere!!!!

12009 2010.12.07. 10:53:24

Kedves Bölcsészek! A 14. hozászólásban elmagyaráztam a matematikai hátterét annak, miért csökken az egyetemi kézpésben résztvevők tudásszintje. Nem kell itt kirekesztésről, osztályharcról elmélkedni. Több diplomást akarunk, többet engedünk be az egyetemre. Ezzel azonban a felvett diákok átlag IQ-ja is csökken. Ha maradna az eredeti követelmény rendszer és oktatási szinvonal, a felvett diákok 7o% kibukna még az első évben. Hogy ne degradálódjon az egyetemi diploma értéke, ahoz jobban kellene szelektálni már a felvételkor. Ha értékesebb, műveltebb embereket akarunk, akkor a középiskolai, gimnáziumi végzettség értékét és minőségét kellene emelni. A tanangyagot és a követelményeket ott is a jó képességű diákokra méretezni. Én, átlag, magyar tannyelvű középiskolában a 9.-1O. osztályban már a deriválást és az integrálást tanultam anno 1975-ben. Ma a gimnáziumi végzettséggel rendelkező, 4-es feletti átlaggal, diák a szorzótáblával sem birkózik meg. Egyenlő jogokal születünk, de nem egyenlő képességekkel. Minden gyereknek joga van a képességeinek megfelelő oktatáshoz. A szegénynek is, a gazdagnak is. Azzal, hogy egy osztályba zárjuk a zsenit a félhülyével, megfosztjuk ettől a jogtól mind a zsenit, mind a félhülyét. Sajnos elég sok kiválló képességű gyerek kallódik el az ilyen osztályokban, ahol a milliő nem kedvez a tanulni vágyóknak. Sok tanulni akaró diákot visszahuznak az osztályban, iskolában kialakúló gangekt, amelyeket általában a tanulni nem akaró, gyenge képességekkel rendelkező diákok alakítanak. Tudományos tény, hogy a csoport nem tűri meg az átlagtól eltérő tagokat. A társadalom érdeke és kötelessége az iskolai szegregáció. A többi csak PC, libcsi, nyálas, érzelmes bölcsész mese. Nagyrészt igaza van Zsuzsának. Jó látja, hogy a reál termelésből egyre több ember szorúl ki. Gépek helyettesítik őket. Azonban a reál termelésben egyre inkább szükség van a kevés, de zseniális képességekkel rendelkező szakemberekre. Ezek viszont egyre kisebb számban jönnek az oktatásból. Én itt vadászok a jó képességű fiatal szakikra, kiemelem és oktátásokra küldöm őket. Van úgy, hogy egy évben 4-5 hónapot tanulnak. Mindezt egyetem után 2-3 évvel. Azt tapasztalom, hogy sok hülyeség van a fejükben, ami azzal kapcsolatos, hogy az oktatásban olyan tanárok oktatnak, akik elméleti szinten mozogva valamilyen rendszert építenek ki, amelynek semmi köze nincs a valósághoz. A másik probléma, hogy annyira gyorsan változik a világ, hogy mire egy oktatási anyag bekerül az oktatási rendszerbe, régen elavult. Pld. a stratégia modellező rendszerek most kerültek be a tananyagba, olvastam a könyvet. Ami benne van, az igaz volt 5 évvel ezelőtt. Ma már teljesen más algoritmusokkal, modelekkel dolgozunk. Jobb lenne, ha az alapokat, az alap összefüggéseket tanítanák meg, lexikális tudást adnának át. Az amerikai módszer sajnos nem válik be. Nem lehet megtanítani arra a diákokat, amire a munkájukban szükség lessz. Mire kikerülnek, megváltozik minden. Amire meg kell őket tanítani az az, hogyan tanuljanak meg új dolgokat. Én hálás vagyok a régi szovjet egyetememnek, ahol ilyen oktatásban részesűltem. Még mindig tudom használni az ott tanult dolgokat. És hálás vagyok a BME szerzet tudásnak, ahol még régivágású, nyugdíjas, vagy nyugdíj előtt álló tanároktól tanulhattam, akik olyan összefüggéseket világítottak meg számomra, amelyek a mai napig érvényesek. A később jövő tanárok, a fiatal generáció már a lehengerlő amerikai stílust alkalamazzák. Az eredmény olyan is.

12392 2010.12.07. 11:04:13

Én ugyan csak egy matematikus vagyok és nem "bölcs ész", de azért, hogy te itt "elmagyaráztam a matematikai hátterét" na erre félkéz-kontra!!!! =)) Egyébkén; ha már ilyesmiről elmélkedsz - napláne másokat kioktatsz – elsőbb nem ártana, ha azon fogalmakat, amikkel dobálódzol – legalább wiki szintjén – megismernéd: Intelligencia vs. műveltség vs. olvasottság nagyon mást takarnak!!!!

110481 2010.12.07. 12:35:21

A cikk alapvető mondanivalójával egyet lehet érteni! Ha azonban a valós helyzetet nézzük a valóság árnyaltabb! Egy példa: egy rokonunk kazincbarcikai(!) Főiskolai végzettségével nagyon szép műszaki karriert csinált No.-ban, mindensetre szebbet, mint a lipcsei vagy berlini Műszaki egyetemi végzettséggel! A gond a közigazgatásban van, ahol -legalábbis Ny-on az számit hol végeztél és nem az, hogy mit tudsz. Ennek némi maffia hangulata is van, különösen Angliában. A tanárok pontozása egyetemeken indokolt, mert sok a tudatlan, gyatra ember az oktatásban. Ilyen intézmény volt a szoc.-ban is, úgy hivták: "hallgatói panasz". Egyik szörnyen gyenge tanárunkat mi is kirugattuk. Az igazi gondot ott látom, hogy a hallgatói tömegek ma a humán és nem a piacképesebb reál szakokra zudulnak. A szinvonalas oktató kevés, sokan hakniznak az egyetemek között, a régi egyetemi épületek nem tudják "elnyelni" ezt a tölteléktömeget, a követelményrendszer gyenge, a kikerülők ugyan el tudnak helyezekedni, de többnyire olyan munkahelyeken, ahová egy szimpla érettségi is elég lenne. (láttam magyartanárt recepciósként) Nem véletlen, hogy a diákmegmozdulások MINDIG az un. Tudományegyetemeken (Mo.-on ELTE, franciáknál a Sorbone) történnek. Uezen egyetemek nagyon ráérő hallgatói között terjednek legjobban a szélsőséges eszmék. (az én időmben az ELTÉ-n Pol-Pot volt a népszerű, Mao nekik túl lágyszivű volt, '90. körül mindenki vadliberális volt, ma szépen terjednek a náci eszmék, továbbá a Krisnások koldusainak jórészét is ez az egyetem adja, rákérdeztem többeknél, a kábitószeres mozgalmak Pápái is innét jönnek) Magyarul: megy az "intellektuális bohóckodás" tartalom és értékek nélkül, pótcselekvésként. A mai iskolarendszereknek alapbaja, hogy nem pragmatikus elvek, hanem ideológiák alapján szerveződik, melyeket jórészt nem igazolta az idő. Ld. a szegregáció-nem szegregáció szélsőséges, a tényleges helyzettől elszakadt vitája. Ugyanakkor az "elit" Mo.-on pl. Gyurcsánytól Magyar Bálintig pontosan tudja, hogy rossz amit kitaláltak, és gyerekeikeiket nem a "csürhe" közé járatják, hanem olyan iskolákba, ahol a legkeményebb szegregáció uralkodik. Érdekes módon soha nem halottam Mohácsi Viktóriát, vagy erlauert tiltakozni az Amerikai Iskola, vagy a Lauder, vagy az Osztrák stb. iskolák felvételi gyakorlata ellen.

15138 2010.12.07. 13:07:33

47-re Gyuri, komolyan gondolod, hogy mindenkinek jut ösztöndíj? Amúgy meg függ a szülők anyagi helyzetétől is. Számos példa van rá, hogy ha húzol egy határt, a legkisebb magas fizetéssel rendelkező rosszul jár, az alatta, de a határon alul álló családdal szemben. Az egyetemisták fele dolgozik valami mellékállásban. Ha most összehasonlítom a mi tanulóidőnkkel, akkor azt kell mondjam, aki még dolgozik is egyetem mellett, nem bírja idővel és törvényszerű, hogy kevesebbet fog tudni. 48-ra Jó, MBA-ra nem mentem, de van egy kétéves nappali közgáz képzésem, meg egy évem a közgáz egyetemen. :) Nem értek sokat hozzá, főleg könyvelést tanultam. De az osztályharc, az folytatódik. Az összes többiben szó szerint egyet értek. És a gyerekeim is észreveszik, hogy ha odaülök segíteni, többet tudok, mint a tanár, holott nem szakom, nem csináltam évek óta. De még rendesen megtanítottak rá. És igen, a túlzott egyenlősítésdi is benne van a pakliban. Mikor az osztályok nem tudnak a tanterv szerint haladni, mert derogál a kisegítő iskola (anyum tanított ott évekig, nagyon jókat mesélt róla), holott az igazán felzárkóztatott. Nem mindenkit, de aki akart, azt igen. És sok a bölcsész, én csak tudom, De mit csináljunk, mikor ezeket a szakokat hirdetik meg? Miért kell olyan szakokat indítani, amikkel utána ....port lehet törölni? 49-re Gyuri, én egyetértek Granival. Bölcs észként. :) De eddig úgy értettem, hogy te is ezt mondod. 50-re De jó, Zili, hogy említed, hogy nagyjaink hova is járatják a gyerekeiket... Elég lett volna ezt leírnom, ha tudtam volna róla, egy nagyon erős érvről maradtam le. Köszönöm.

Vasgereben 2010.12.07. 13:36:58

Nefi, nagyon nagy fába vágtad a fejszéd, hiszen az egész felső, sőt közvetve a közoktatást is érinti . nemcsak nálunk, hanem globálisan! Leegyszerűsítve, szerintem, mindig a hallgatótól függ, hogy mennyit akar tudni! S ha akar, akkor ma megtudja keresni a lehetőségeket rá, hogy tudjon is! Tudjon olyan módszerekről, lehetőségekről is, amelyekhez valamilyen ok miatt nem sikerült hozzájutnia. Ergo, az elit egyetem olyan mint a márkás cucc! Nem biztos, hogy sokkal jobb mint a hamisított, vagy kevésbé ismert, csak több rá a garancia! Ami a hallgatók általi pontozást illeti, az kétélű fegyver! Megint csak a hallgatótól függ, hogy mit vár el az oktatótól. Jó, ha az elvárásnál a közérthető, követhető, hasznos, naprakész ismereteket élvezhetően előadó stílus a nyerő, és rossz, ha csupán a választékos, de üres szócséplés, a jó modor és az udvariasság, jó megjelenés miatt kap valaki magas pontozást! Az meg pláne probléma, hogy vizsgáztatás, vagy bármilyen más számonkérés előtt vagy után történik meg a pontozás! Nem hiszem, hogy magyaráznom kell, hogy miért! Volt/van szerencsém mind kiválóan, mind kevésbé jól előadó oktatókhoz s ráadásul ennek alig van kapcsolata azzal, hogy az illető hogyan viselkedik számonkérés közben! Szerintem az általános elvárás az előadással/közös munkával/számonkéréssel kapcsolatban a következő: 1. Az előadás nemcsak érthető és élvezetes kell legyen, hanem gondolatilag követhető és kellő mennyiségű hasznos információ mellett azok megértését is szolgálnia kell.(Láttam már rendkivül élvezetes előadásokat, de utána szinte semmi sem maradt meg a hallgatók fejében, mig egy -egy rendkivül száraz előadást kiválóan megértettek). 2. Az előadás célja: az információ átadás, a megértetés és a gondolat ébresztés! A jó előadó mindezt biztosítja. 3. A számonkérés (bármilyen formában) konzekvensen kell ragaszkodjon az elvárt minimális tudáshoz való arányosításhoz. Részemről a verbális formákat preferálom, mivel lehetőség van egyrészt a hibákat/félreérthető kifejezéseket tisztázni, másrészt pótkérdések révén meggyőződni a hallgató valós tudásáról. Az már hab a tortán, hogy a hallgató is meggyőződhet róla, hogy a tanára tudja mindazt amit megkövetel és nem lehet átverni, mert felismeri a hibákat! Maga az a tény, hogy az osztályozási mérce milyen magasra van téve, lényegtelen, hiszen nem a jegy a lényeg, hanem a maradandó tudás! Mint látható, nem a márkanév, nem az infrastruktura (bár az is lényeges, de helyettesithető) teszi aj ó egyetemet azzá ami, hanem az oktatóinak és hallgatóinak a színvonala!

15138 2010.12.07. 14:04:47

52-re Jé, de rég nem láttalak. :) Remélem, jól vagy. Van az a kínai közmondás, ha a tanuló kész, mester mindig akad. Annak alapján, amit elmondtál, nagyon szimpatikus és hatékony tanárnak tűnsz. Én ezzel mind egyetértek. Új volt a száraz információ nyomot hagyó előadása - de könnyen el tudom képzelni. Voltak ilyen anyagok...voltak ilyen tanárok. Ami nekem napi szinten hiányzik itt, (a gyerekeimről van szó), az a számonkérés. Nem felelnek, csak írnak. Témánként egy-egy dolgozat. Nagyon kevés a jegy és azt is szept-től júniusik viszik. A számtani átlag számít, a tendencia nem. Az agyamra mennek, ahogy a szemem előtt rombolják a gyerek érdekeltségét és nem tudják motiválni. Az egyetemen elvben már nem kell motiválni, de az általánosban alapozzák meg a tanuláshoz való viszonyt. Sok múlik ezen. Az egyetem meg a korona - már aki eljut odáig.

110481 2010.12.07. 14:32:56

51.-re T. Nefi! Azt ne feledd, hogy még a leghülyébb kommunista vezető is tudta, hogy a: "tudás hatalom!" Igy gyerekeiket a legobb iskolákba járatták, gyakran külföldre, amiről a plebs nem is álmodhatott. Igy fordulhat elő máig, hogy az ilyen-olyan kommunista pártok alapitó tagjainak, ilyen-olyan politikai erőszakszervek hétpróbás pribékjeinek, gyilkosságra utasitó szabályzatok kidolgozóinak, stb. kölykei ma mint ilyen-olyan külföldi és hazai kutatóintézetek, egyetemek, közgazdasági, társadalomtudományi, stb. hatalmi központok tagjai. Az ujságirókat meg jobb ha hagyjuk! És ezért megy itthon nehezen minden, mivel konzerválódott az aljasság ezek által. Mert pl. a cigányok szegregációjával kapcsolatos szájalás csak arra jó, hogy a saját disznóságaikról eltereljék a figyelmet.

15138 2010.12.07. 14:37:27

54-re Zili, úgy érted a mindenkori "uralkodóosztály"-nak van annyi esze? Hogy mindenből a legjobbat magának? Egyetértek. Kádárnak nem volt gyereke. Ezt most azért kellett leírnom, mert épp őt védem egy másik posztban.

12392 2010.12.07. 19:15:40

Drága Nefelecs! Hála Istennek, meg a józan észnek nem mindenkinek jut ösztöndíj! Csak az arra alkalmasoknak!!! =))

15138 2010.12.07. 19:19:09

:) Vannak az életemben állandó stabil pontok. Az egyik te vagy, Gyuri. :)

12009 2010.12.07. 20:09:16

49 Gyurika, ha te matematikus vagy, akkor én nőgyógyász. Ha valami nem tetszik, akkor jó lenne, ha magyarázatot füznél hozzá. Így csak a levegőbe povedálsz, mint szoktál egyébként is....

15138 2010.12.07. 20:10:25

Grani, ne haragudj, nevetnem kell, mert van abban valami, hogy te nő-gyógyász vagy. :))

15138 2010.12.07. 20:11:19

Nő-gyógyász. Pont rossz helyre került a kötőjel. :)

relatív 2010.12.07. 21:22:19

A felvetett gondolatok körüli vita - látom azért vannak témák, ahol eléggé szélsőséges partnerek IS tudnak "normálisan" véleményt cserélni - eléggé parttalannak látszik, mert ( a blog írójának kivételével ) senki sem olvassa a hozzászólásokat, csak a maga kis körében forgolódva igyekszik a témát kivilágosítani. Az előbbre jutást igen erősen segítené, ha egymásra IS figyelnének a hozzászólók ! ( elnézést, de a hosszú vita során sok egymással ellenkező, vagy egyetértő hozzászólás csak a terjedelmet növeli, de a jó gondolatok továbbvitelére nem ad lehetőséget. ) Az oktatás bizony alapvető szocializációt meghatározó tevékenység, és minden ország fejlődésére kihat összetettsége folytán - ez a hozzászólásokból azért kiérezhető - pedig a gazdaság egyik, ha nem a legfontosabb tényezője !

175132 2010.12.08. 00:40:01

Kedves Nefelejts! “...Kádárnak nem volt gyereke.....” Bocsi de rosszul tudod. Sot Janoka szeretett volna a kicsi fiubol utodot is 'faragni de a “tronorokos” vegtelenul buta es pokhendi termeszetevel magara haragitotta a megyei “kiskiralyokat”. Hiaba kuldre Parizsba-Londonba - csak a nagykovetsegek egesz evi keretet 'cukrozta el rekordido alatt - tanulni nem akart. Nezz utanna kerlek(!) es csodalkozz....... :) Az elindulasnal egy kicsit segitek: orszagos kiszvezer majd miniszter...... :) Udv.

12392 2010.12.08. 07:25:24

58. granicsar 2010. 12. 07. 20:09 Van egy kis bibi! Nem csak arcátlanságodat igazoltad ezzel a buta megjegyzéssel, de korlátoltságodat is. Névvel cimmel szerepelek itt, így akár utána is nézhettél volna, hogy ki vagyok. Akár még azt is felfedezhetted volna, hogy évtizedek óta matematikai modellezéssel is foglalkozom!!! =))

12392 2010.12.08. 07:26:49

59-60: Csak szeretnék az lenni, persze az általad írt változatban!!!

12009 2010.12.08. 07:41:04

64 Arcod látszik az avatarodon, de nem valami szimpatikus :) A neved meg nem mond semmit. Kismillió van belőle az interneten. Ha mondjuk Einstein Béla lennél, akkor talán lenne esélyed.:) Mivel érdemben nem hoztál fel semmit az általam laikusoknak felvázolt modellel szemben, ezért betudom a szokásos szájhősködésednek....

12392 2010.12.08. 07:52:08

A magyar fő-PISA-szakértő szegedi egyetemi tanár, most éppen szólt hozzá a témához. A fiatalkori tehetség-kiválasztás befuccsolt Magyarországon, így nincs más lehetőség arra, hogy a tehetségek ne vesszenek el, mint sokakat kell végigképezni. Bocs a keménységért és a párhuzamért, de ez olyan mintha a termelésben a minőségbiztosítás helyett dömpingben történő gyártást vezetnek be, azzal, hogy „a nagy számok törvénye szerint” (nem biztos, hogy akad és a törvény nem is ezt mondja) akad közte jó is. S egy kis személyeskedés a szakértőt annak kapcsán kérdezték, hogy a legfrissebb vizsgálatok szerint a magyar diákok mindenben romlottak, kivéve a szöveg-értés, amiben magukhoz képest egy kicsit javúltak: Olvasva a hozzászólásokat biztos vagyok benne, hogy van honnan fejlődni!!! =))

14055 2010.12.08. 07:59:53

Granicsár értelek, magam is hálával gondolok oktatóimra, határozottan emlékszem az első gondolatra, ami akkor fogalmazódott meg bennem amikor egy nagy ünnepséget követően egy keményfedelű kis kék könyvecskével a kezemben kiléptem az almamater ajtaján: ez remek, gondolkodni talán megtanítottak, ideje valami konkrét dolgot is elsajátítanom! Pont az a lényeg, amit mondasz, nagyon eltérő képeségekkel születünk, és ez jó, hiszen nem csak eltérő képességeink vannak, hanem azonosak is: nevezetesen pl képesek vagyunk használni egymás képességeit.. Igen, mindenkit a maga képességei szerint kellene tanítani, nem csak a társadalomnak, hanem az egyénnek is az lenne jó, az a rengeteg frusztrált ember nem rohangálna, akibe képességei ellenére megpróbáltak alamit beleverni, amit persze az istenek sem bírt elsajátítani, és egy kudarchalmaz az élete. Viszont aki meg képes lenne sokkal többre, arra nem jutott idő és figyelem, ami úgyanúgy rossz a társadalomnak és az egyénnek is. Nincs ember, aki mindazt memóriával bírná, ami ma az emberiség rendelkezésére áll, és még ha bírná is, nincs annyi ideje, amenny idő alatt bevihető ez az adatállomány, ráadásul egyre rosszabb helyzetben is van az egyes ember, mert a kollektív ismeretek bővülése valóban úgy van ahogy írod, még meg sem szárad esetleg egy könyvön a tinta, máris elavult ami abban van.. A feladat tehát tiszta, valóban az összefüggések felismerése, felismertetése kellene legyen az oktatás célja, az önálló gondolkodás képességének fejlesztése. Ahogy egy tanárom anno állandóan hangsúlyozta: nem az a tudás, hogy tudod, hanem ha tudod, hogy hol kell keresni a választ.. Az ember bizonyos szempontból olyan mint a számítógép, bizonyos hardverek szükségesek ahhoz, hogy bizonyos operációs rendszerek telepíthetőek legyenek rá, és nem minden operációs rendszer képes minden program futtatására.. Azt meg hogy Granicsárnak mennyire igaza van abban, hogy az emberek eltérő képessége az ami meghatározza, hogy mi tanítható meg nekik, és nem az élehez való egyforma jog nagyon szépen mutatja a matematika tanulás.. Miután fentiekben nagyon egyetértünk, már csak azt nem értem, hogy mi a bajod a kommunizmussal, ami ugye egy olyan társadalom, ahol mindenki szabadon kibontatkozatva egyéni képességeit kell hozzájárulnia a társadalmi jóléthez, és cserében szükségeletei szerint részesedik a társadalmi javakból. El kellene felejteni, hogy az a kommunizmus, ahol Michelangelo széklábat farag, éppen most van az a társadalom, amikor Michelangelónak széklábat kell faragnia.. Ezt a baromságot azok akarják elhitetni velünk, akik ugyan széklábat sem tudnak faragani, de az összes márványt összebarmolják, döngetve a mellüket, hogy nekük is joguk van rá.. Hát nincs joguk, és nem azért mert mi gonoszok és igazságtalanok vagyunk, hanem mert ezt a jogot nem egymásnak adjuk, hanem mindanyian a természettől kapjuk, eltérő képességek formájában, melyekkel születünk.. Nem ahhoz van egyenlű jogunk, hogy minenki lehet atomfizikus mondjuk, aki csak arra vágyik, hanem ahhoz van jogunk, születésünk okán, hogy szabadon bontakoztassuk ki egyéni képességeinket ! A jogok viszont köteleségekkel is járnak, lesz szíves mindenki kibontakoztatni és hasznosítani azt a képességét, mellyel született, ha részesedni gondol a társadalmi jólétből, más képességeinek kibontakozásából! Ez a kommunizmus "egyenlősdije". Innen már csak egy kis gondolati ugrás: ideje lenne elfeledni ezt a demokrácia nevű botorságot is, demokrácia ugyanis csak rendezetlen rendszerekben képzelhető el, minden rendezett rendszer hierarchikus, és az ember sem más mint az anyagnak egy rendezett rendszere. A társadalom meg szintén egy rendezett rendszer.. Persze játszhatunk "demokráciát is" visszamegyünk a dzsungelbe, és akkor aki nagyobbat tud ütni, annak jut több.. A szabad akarat meg nem azt jelenti, hogy bármit megtehetünk, hanem éppen ellenkezőleg, az az a képesség, hogy tudjuk, hogy mit nem tehetünk meg, és miért.. Nem a szabad akarat része fejjel menni a falnak, a szabad akarat el sem indulni felé. Nem az a megoldása az oktatásnak, hogy azokat, akiknek a nagybetűk sem mennek már addig lökdössük olajozva pénzzel az útját, amig orvos nem lesz belőle, mert akkor ő többet szakíthat magának a jelenlegi elosztási rendszerben és megbecsültebb tagja is lesz a társadolmnak, annak ellenére, hogy mivel nem képességei predesztinálták arra a helyre, melyet elfoglal a társadalomban sorra "gyilkolássza" az embereket, mert képességeinél fogva alkalmatlan arra, amire vállalkozott, illetve amire vállalkozni kényszerítették.. Bocsánat Nefi, már megint túl meszire kalandoztam, de olyan nehéz szabadulni attól a gondolattól, hogy a legtöbb amit elérhetsz, ha megérted a miértet :)

15138 2010.12.08. 08:02:23

61-re Relatív, azért én biztosan profitálok a gondolataitokból. :) Azért dolgozok vele. 62-re Albatross, amennyire én tudom, Kádárnak nem volt gyereke. Sosem hallottam róla, a szájhagyományból teljesen kimaradt, Moldova könyvében nincs. Ha te állítod, hogy van (sőt, hogy milyen alávaló), attól még nem hiszem el automatikusan, mivel téged nem ismerlek. Most utána kerestem, nyomát nem találtam, nincs több időm. De annyit mondok, hogy abban a kontextusban, ahol erről beszéltem, tök mindegy, hogy volt-e neki fia vagy nem, mert épp elég, ha senki nem tudta. Ahelyett, hogy most pl. a pápával pózolna, érted a lényeget? 67-re De jó, hogy visszatértetek a témához. Valamelyik este azt hallottam a Duna-tévén, hogy a magyarok 20%a (!) funkcionális analfabéta, még életében nem olvasott el egy könyvet. A Széchényi Könyvtár könyvtárosa mondta mindezt. A PISA-hoz: az utolsónál a finnek voltak az elsők, ha jól rémlik. A világ minden tájáról utaztak oda tanárok, megnézni, hogy csinálják. :) A lelkesedés megvan.

12392 2010.12.08. 08:02:47

66: olvasásértési nehézségeden nem tudok segíteni!!!! =)) de már javasoltam nézz utána, hogy mi köze az intelligencia, műveltség és olvasottság fogalmainak egymáshoz és mi a különbsége. Természetsen azon a tényen túl, hogy mindháromban elképesztően gyenge vagy, de arcátlansággal igyekszel pótolni!!!=)) A nagy mondások között meg kell őrizni: „a magas IQ per definició mindig 4 %,”

15138 2010.12.08. 08:04:28

68-ra Zsuzsa, nekem tetszett minden szavad. :)

12009 2010.12.08. 10:04:38

69 Gyurika, már megint csak povedálsz.:) De már megszoktam, hogy a sérült önérzetű, frusztrált emberkék a saját hiányosságaikat vetitik ki másokra. Na menj egy kicsit gyakorolj még, aztán gyere vissza vitatkozni :) Ja, és jó lenne, ha olvasnál is valamit a témában, mert harmatgyenge vagy.

12009 2010.12.08. 10:07:58

67 Hát Zsuzsa, 99,999%-ban egyetértek. De nem hiszem, hogy a PC értelmiség támogatná nézeteinket. A kommunista társadalomról. Nem tudom ki, kik mondanák meg, hogy a képességeid alapján mit tehetsz. Az erőforrások végesek és az emberek meg önzők. Ha van egy márványtömb, amit faragcsálni lehet, akkor az, aki dönt, legyen az bizottság vagy bármi, soha nem objektív, hanem szubjektív szempontok alapján dönt. Az ember már ilyen. Az anarchiában nincsenek bizottságok. Ott a márványtömb és ott vannak, akik farigcsálni akarják. A verseny szabad, győzzön a jobbik.

16338 2010.12.08. 11:07:09

Szerintem ott kezdődnek a gondok, hogy legkevésbé az irányultság és képesség, amit figyelembe veszünk egy koponyánál. Előírt tananyag mennyiségre és szintre azonosan töltendő bele ma minden fejbe. A képzés irányát és a szintjét kialakult tradíciók, pillanatnyi társadalmi elfogadottság, a képzettség pénzkereső hatékonysága határozza meg, a család anyagi lehetősége határozza meg, így aztán rengeteg középszerű, vagy még pocsékabb végzett, de semmire sem jó "szakember" teng-leng a világban, ami sem az egyénnek, sem a társadalmaknak nem jó, ráadásul piszkosul drága. Hiába maximálisan jó képességű egy humán irányultságú alany, a kémia vagy matematika területén nem fog sikereket elérni, mint ahogy fordítva sem. Ha a képzés iránya és szintje nincs szimbiózisban az egyén irányultságával és képességével, nem csak az egyénnek káros, hiszen a tanulás élménye negatív, így nem ösztönző, a hatékony szakmai munkavégzés akadályává válik és frusztráltá, sikertelenné teszi az egyént is. Ahhoz, milyen és mennyi tudás befogadására alkalmas az egyén, az alapoknál kéne többet időzni, tökéletes hallott szöveg értése és mennyiségbeli gondolkodás nélkül nem szabadna az írás-olvasás, számtan tanítását megkezdeni, azok tökéletes és rutinalkalmazása nélkül pedig a vizionális oktatás továbblépését. Mivel a gyerekanyag oktatási rendszerbe való kerüléskor már a családból, közösségből hozott alapja is eltérő, ráadásul a képességei is, így semmi esetre nem célszerű a ma alkalmazott rendszer, ami ezt legkevésbé sem veszi figyelembe. Lemaradók és unatkozó érdektelenek egyformán szavatolják a rendszer sikertelenségét. Teljesen érthetetlen az is, hogy egy alapoktatásban már egyformán követelmény egy nehéz szövegzetű vers elemzése, a kémiai reakciók képletszerű megértése, a fizikai törvényszerűségek felismerése, hiszen ez már irányultságot követel, de éppen ennyire érthetetlen az is, hogy a különböző alapokkal és képességekkel érkező gyerekeknél ezt mind azonos szinten és időben elvárt tudni. Azaz tanulni, tanulni, tanulni, de nem mindegy, kinek, mikor, mit és mennyit, az az oktatási rendszer, ami ezt nem veszi figyelembe, és mindent egy masszává integrál, eleve nem lehet hatékony, és sikeres. Szerintem. És az, hogy az egyén ezt a ma pocsék oktatási rendszert kikerülje, bizony pénz függvénye is, azaz az egyént figyelembe vevő, de elitképzés kitermeli általában az elit leszármazóinak elitben maradását, az általános képzés pedig hátráltatja, nehezíti az abban való bent maradást, nem beszélve a bekerülésről.

12009 2010.12.08. 11:16:39

73 Igen, az általános képzés nem segíti a tehetségek felemelkedését. Sőt, konzerválja az eredeti állapotokat. Ettől még a jobbágyrendszerben is jobb volt. Amikor a pap fogta a tehetséges parasztgyereket, és sokszor erővel, a szülők akarata ellenére elvitte a földesúrhoz, vagy a püspökhöz, hogy ezt a kölköt tanitattni kellene. Se a földesúr, se a püspök nem volt ostoba, mindegyik tudta, szüksége van képzett emberekre, akik hűségesek hozzá.

15138 2010.12.08. 11:33:35

Kösz, Jus, jókat írtál. Grani, ma eszembe jutott, a tücsökről, hogy ennél már a jobbágyrendszer is jobb volt, ott beleszülettél, esélyed sem volt kijutni, nem is érezted igazságtalannak, hanem adottnak...

15138 2010.12.08. 11:35:35

Rosszul fogalmaztam. Nem volt az a felemelkedési kényszer, mint ma, hogyha nem sikerült, lúzer vagy (még a szót sem szeretem)

16338 2010.12.08. 11:44:38

74. Grani, nem csak a tehetségek kibontakozását nem segíti, de a szerény képességűekből sem képes legalább egy írni-olvasni, valamilyen szakmát elérő, gondolkodni képes embert fejleszteni. Azaz mindkét végpontján káros a hatása. Én ezért is vagyok integráció ellenes, ahhoz előbb szintre kéne hozni. Na igen, és a tehetségeket másképp kezelni. Nem összegyúrni, hanem különbontani, és annak megfelelően formáznia legjobbra, amit enged az anyag.

175132 2010.12.08. 12:01:21

62-re Kedves Nefelejts! Bocsi! Nincs szandekom meggyozni barmirol is. Fizikatanarom - mar kisiskolas koromban – a termeszetes kivancsisagot oltogatta a tanitvanyaiba. Mikor “....a kenyelem es a lustasag legyozi a kivancsisagot” - ezek az O szavai -, akkor mar felesleges is ervekkel, bizonyitekokkal gyozkodni a vitaban. Sajnos en csak 'senki vagyok: hiszen nem voltam az AVH tagja mint Moldova, nem kaptam – teljhatalmu engedelyt pl. a Magyar vasutakrol adatokat (is) gyujteni, konyvet irni a kadat-barokkban, mar a korom miatt sem. Talan ezert sem irtam – jol fizto rendelesre – a vereskezo, igenytelen proli....... Csermanek Janorol, - aki tizenket eves koraig magyarul sem tudott es halalaig nem tanult meg csak kozepes szint alatt – dicsoito konyvet, amit a rajongok – azota is - 'Bibliakent hasznalhatnak. Egyebkent a “kicsi Kadar fiu) meg – tudomasom szerint - el s ha szerencseje van az Apro-klan a bukott a 'vejecske helyett Ot indithatja a kovetkezo valasztasokon.......... hiszen a 'tronorokos pofazmanya mindig is feltunoen hasonlitott a 'valodi Papahoz....... :) Zsuzsa es Jus nagyon szepen es pontosan leirt minden fontosabb tudnivalot a tanulasrol – a tovabb tanulasrol - s irasa(ik)hoz tovabbi reszleteket hozzatenni is nehez sot feleslegesnek tartom. :) Szeretel udvozol: Albatross

175132 2010.12.08. 12:05:27

pardon: Nefelejcs!!!

15138 2010.12.08. 12:42:24

Albatross, nincs gond a névvel. Most már látom, hogy Kádárról hogyan gondolkozol. Nem kényelem és lustaság miatt nem kerestem tovább - megkérdeztem olyantól, aki nálam jobban tudja. Még nem kaptam választ, de amiről beszéltünk, azon akkor sem változtat: ha Kádárnak volt is gyereke, nem dugta az orrom alá. Nem vitte a pápához. Ennyi. Mellékesen, csak politikusokat szoktam minősíteni. :)

14055 2010.12.08. 17:59:38

Granicsár, ma még lehet hogy magunk vagyunk, de csak rájönnek elébb utóbb, hogy baj van :) viszont nem gondolnám hogy nagyon meg kell mondani, hogy ki farigcsálhat márványt, az ember már csak olyan, hogy útálja ha kinevetik, esze ágában sincs olyan versenyben indulni, ahol tudja hogy esélytelen és csak nevetség tárgya lesz. A versenyt önmagunkkal kell megvívnunk igazából, kihoztam-e a legjobbat magamból amire képes vagyok? Ahogy azt is nehéz eldönteni, hogy a villamos inkább hosszú vagy inkább sárga, abba sem nagyon érdemes belevágni, hogy Mozart nagyobb zeneszerző volt -e mint amilyen festő Van Gogh.. és nem gondolnám, hogy Mozart versenyezni akart volna Van Gogh-gal vagy fordítva Összehasonlítani ugyanis mint tudjuk csak a hasonló dolgokat lehet, a különbözőeket meg nem.. Ha mindenki kibontakoztathatná saját képességeit, és annak megfelelő munkát végezhetne, még bűnözés sem lenne, legalábbis a nagy Levin ezt állította és még az is lehet, hogy van benne valami :)

relatív 2010.12.08. 21:01:31

Kedves Nefelejcs ! Visszavonom - nem kell minden beírást olvasni ! Mert vannak akik bizony annyi hülyeséget tudnak összeírni, amit hónapokig kellene érvekkel ( mert alapjuk sincs ) visszakanyarítani a való világ felé ! Azok a gondolatok, amik egy eszement ember agyában születnek, és csak valamiféle összeesküvés-elmélet alapját képezheti nem érdemek még olvasásra sem, amit az első mondatai után abba IS kell hagyni. Visszatérve az igazi témára, bizony a tanítás mikéntje évszázadokon át ( ma IS ) a kísérletezés stádiumában van - és ezt az itt néhány, ezzel összefüggésben íródott hozzászólás IS ékesen bizonyítja -, mert azt a többismeretlenes egyenletet kell kielégítenie a jó oktatásnak, amit a folyamatos fejlődés, az alanyok szerteágazó tehetsége, a ráfordítható idő, és pénz, és lehetne sorolni.... okoz. Az a vita mindig IS eldönthetetlen lesz - mindig akadnak megváltó törekvések, de valamennyi elér egy falig, ami miatt újból kell indítani a próbálkozást -, hogy hogyan lehet kiválasztani az érdemlegest a tömegből ! Általános oktatás nélkül - amit sokan elleneznek - nem megy, mert a későbbi "kiugró tehetség" nem IS juthat ellenkező esetben a lehetőséghez ! Az a gondolat, hogy a tehetségeket külön kell oktatni - amit többen preferálnak - egy ( a maradók ) általános színvonalcsökkenést hozna, ami minden józan észnek ellentmond, mert "kiugrani" IS csak egy magasabb szintről lehetséges ! Azok az irányok, mely szerint el lehet ( el kell ) dönteni a tehetséges tanulók valamilyen irányultságát ( rá lehet-e bízni egy feladatot valakire ? ) szerintem eléggé kétséges gondolat. Már az IS egy bizonytalansági tényező, hogy ki, kik, milyen alapon, milyen környezeti ismeretek alapján választanak az azonos, de a különböző képességet mutatók között. A kiemelkedő tehetség - szerintem - önmagát tudja legjobban e szempontok valamelyike alapján "besorolni", amennyiben ez nem realizálódik a kiválasztás önmaga által történik meg. Szerintem a tehetséget nem kell semmiféle képpen "biztatni", az maga magát inspirálja ! Meg kell nézni a való élet által ismertek esetét tehetség nem veszik el ! A kedvező körülményeket kell biztosítani, és a tehetség "kitapossa" útját !

medve1942 2010.12.18. 11:12:11

Albatross, szerinted Moldova az Államvédelmi Hatóság tagja volt? Hát, majdnem ötven éve ismerem, és ha így van, akkor nagyon ügyesen titkolta... A Deák akármi nevű KISZ-vezér szépfiút emlegették amolyan fogadott gyerekként 1980 körül. Vagy Piroskának, Tamáska Mária elődjének lett volna gyereke? Éppenséggel lehet... A poszt témájához: amit felsőoktatásnak neveznek, az a fiatal felnőtteknek kiosztott munkanélküli segély fedöszerve... Ami szerintem a leglényegesebb: egyrészt a tanulás képességét kell fejleszteni, másrészt a módszereit megtanítani. Granicsár keményen "oroszos" stílusa kicsit idegen tőlem, de amit mond, azzal nagyon egyet tudok érteni. Az amerikai diákokhoz: kb. száz kanadai, USA-beli, mexikói és latin-amerikai állam nagyobb városainak neve van a fejükben. Hogy ehhez még a kb. harminc hol szétmenő, hol összemenő európai állam nevét is kéne tudniuk? Azt csak mi hisszük.
süti beállítások módosítása