Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Lökhárító és más hasznos dolgok

2009. február 17. - Vörös Nefelejcs
A szó eredeti értelmében, és allegórikusan, azoknak, akik csere előtt még szeretnek javítgatni

Rémlik egy kinek világoskék, kinek bilikék Skoda 110 SL UK 50 23-as rendszámú autó. Volt azon egy lökhárító, fényes és polirozható. Abban az időben még mindenre volt idő, hát fényesítettük is eleget.

De a lökhárítónak nem ez volt a legfontosabb tulajdonsága. Hanem hogy lököt hárított. Tényleg. Ugyanis kiállt az autóból, annak nem szerves része, hanem lecsavarozható tartozéka volt. Ezért bármilyen garázsajtóval történő találkozás után az ember (apja) csak visszagörbítgette. Innen az apák erejéről szóló legenda egy része is...

Az agyongörbítgetett lökhárítót a szükséges anyagiak megléte esetén ki lehetett cserélni, ha már eleget hárított. Otthon, vasárnap délután, 4-5 tisztelettől elnémult gyerek asszisztálásával. Király. Az elhasznált lökhárító nem keverendő össze a nyugdíjas nagypapával, nagymamával, csak közös funkciójuk van.

De a lökhárító nem az egyetlen jó volt a régi kocsikon. Elöször is, kellett hozzájuk jó sok idő. Ha kinyitottad a motorháztetőt, elállt a lélegzet. Elöször is ott volt az olajpálca, amit sokkal gyakrabban kellett nézegetni, mint most. Ennek gyakoriságát főleg a padlón talált olajfolt (Skoda!) határozta meg. Az ehhez a művelethez használt ún. olajosrongy sincs többet...

Aztán az örökké szétrázódó gyertyapipák, a gyertyahézagok, a hézagbeállító kulcsok. Csupa nagyszerű dolog! Az akkumulátor, amit még újra kellett tölteni, úgy értem, nem a generátornak, hanem "manuálisan", desztillált vízzel, cellánként. Ha peched volt, savval is.

Ki látott már ékszíjat női harisnyából? Ez a motorháztető alatt rejtőző meseország a férfiakból kihozta la legjobbat, a zsenialitás apró szikráit. Ahányszor ki kellett nyitni, mindig lehetett valamit csinálni vele. Meccs nélkül is boldog volt a délután.

Szintén Skodák gyakori alkatrésze volt telente a cementes vagy kukoricás zsák. Az volt a dolga, hogy lehúzza a kocsi elejét. Nyáron ismeretlen helyre távozott.

De ha az ember végre beülhetett, akkor sem volt vége az örömnek. Fog-e a fék? Gyerekek, kapaszkodjatok, kipróbálom a féket. Ez az egyik kötelező gyakorlat volt. Ehhez még biztonsági öv sem kellett. Sőt, nagyon zavart volna, hiszen akkor nem lehetett volna se fékezéskor, se kanyarodáskor kiesni az ülésből, hangosan röhögve. Nem lehetett volna keresztben végigfeküdni, és a hátsó ablakon keresztül az eget lesni. (A képbe nem lógott bele a fejtámla, se elöl, se hátul). Az ablakon kilógni sem lehetett volna. És főleg nem lehetett volna hat gyereknek is bepréselődni arra a két helyre. Hogy másnap mindenki hazudhassa az iskolában, hiszen öt tanúja is volt, hogy "százzal mentünk!"

A leírt szövegből kiderül, hogy van némi nosztalgiám a Skoda, apám és a lökhárító után. A hazugságok ma is léteznek.

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr918289026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13003 2009.02.17. 14:49:08

Az olajpálca megnézése olcsóbb mint a motorcsere. Azért nem bonyolódnék technikai eszmefuttatásba a Skodákról, a 30 vagy még tőbb éves taxikról pl.

13190 2009.02.17. 14:52:30

Nahát, ezt csak olyan valaki tudja leírni, akinek voltak élméményei Skodával. A Jikov féle adagoló, vagy mi, még mindig ott van a garázsomban a szekrényben! Mikor Győrbe mentünk imádkozás, hogy zöldhullám legyen, ha nem, a negyedik lámpa után kiállás, várás és hűtővíz feltöltés. Egyszer keresztül mentem Pesten, úgy, hogy ha kinyomtam a kuplungot, nem volt alapjárat, szivatót kellett felhúzni, mindenki mutogatott a lámpáknál, hogy fel akarok szállni? Így mentem Hajdúszoboszlóig, ott mutatta egy szerelő, egy csavar kiesett, ha a lyukba gyufaszálat tömtem, attól lett alapjárat. Gyönyörű idők, bejártuk vele az országot, neki volt a legkényelmesebb ülése. Köszönöm, hogy felemlítetted!

15138 2009.02.17. 15:44:03

Hazahoztam egy Ladát az oroszoktól, anno. Eljöttem vele haza, na, az is megérne egy misét. Máskor. Lényeg, hogy pár hét után egyszer csak feltűnt, hogy akkor sem lassul, ha leveszem a lábamat a gázról. Na, mi volt az oka, na mi? Ki volt húzva a szívató. Akkor vettük észre. Nem akarok senkit lehervasztani, 40 valahány forintos benzinárnál még nem lehetett észrevenni, hogy szívatóval mész. :)

15138 2009.02.17. 15:48:01

Árpapa, napok óta nem olvastam tőled semmit. Ez nem célzás akar lenni. Főhadnagy úr.

13149 2009.02.17. 19:05:14

Burzsujok. Én Trabanttal kezdtem. Volt, hogy kiesett a dinamó (igen, dinamó, most mit néztek?) a kocsiból, meghallottam, mert koppant, megálltam, bedobtam a csomagtartóba és mentem tovább. (Jó, persze, csak pár száz métert a munkahelyemre...)

15138 2009.02.17. 19:34:32

Apám zenész-féle volt, a vasárnapi lagzizásból szépen keresett. Összejött a Skoda. A férjem most felhomályosított, hogy a dinamó a generátor testvérkéje. Ahá!!

11815 2009.02.17. 19:43:22

De jót írtál! :)) Na, várj csak! Ajánlok neked skodásat az időutazásban!

11815 2009.02.17. 20:01:55

http://idoutazas.nolblog.hu/archives/2009/02/17/Tizedik_megallo_-_Auster/

11815 2009.02.17. 21:12:00

Nekünk dáciánk volt. Szerelésre nem nagyon emlékszem, nagy lány voltam már, alig otthon. A férjem volt inkább az, aki ha lerobbant a kocsink a Mecsek tetején, többnyire ott, hol máshol, akkor élvezettel dörzsölte a tenyerét, hogy végre egy kis javítani való! Aztán ott dekkoltunk órákat. Ez is egy dácia volt, anyósomé. Amikor még udvarolt, bizony meg kellett felelnem néhány dolognak! Például ki kellett cserélnem a négy kereket, hogy szépen kopjon. Gyertyát is cseréltem, még hézagot is kellett mérni rajta. Átmentem a vizsgán! (Még egy vizsgám volt, de az nem autószerelés. Meg kellett tanulnom köpni. Ez is a Mecseken volt. Egy erdei úton kísérleteztem, át kellett volna köpnöm egy út fölé hajló ágat. Mélyen elmerültem a feladatban, nem vettem észre a busznyi kiránduló csoportot, akik megkövülve várták, hogy elengedjem őket. A férjem nagyon röhögött. A két ujjal fütyülésben elbuktam.)

11815 2009.02.17. 21:17:20

Na, már a csapból is folyok : )) Az írásodba úgy tudsz linket tenni, hogy leírsz egy szót, ami a linkre utal, azt jobb egérgombbal kijelölöd "bekékíted", úgy hagyod. A szerkesztés ablak menüjében találsz egy olyan kis ikont, ami két összekapcsolódó láncszemhez hasonlít. Rákattintasz. Megjelenik egy ablak, aminek az első sorába be kell másolnod az idézett link elérhetőségét. Okézod és kész.

11815 2009.02.17. 21:36:53

Mélt nekem! :)

11815 2009.02.17. 21:47:38

Nem tudom másképp, csak emailben. Elküldöm neked a linklistát és megírom hová tedd!

10260 2009.02.18. 06:43:48

izgalmas történetek de nekem is emlékezetes marad a Trabant kombi

15138 2009.02.18. 16:00:59

Hát mondd el, azért a poszt. Trabantot soha nem tudtam megtanulni vezetni. Csak autópályán... :) Lehet, mert anyám azt mondta, nem fogom megtanulni. ?

13161 2009.02.18. 19:15:31

Jaj, tényleg. Bár nekünk homokzsák volt az orrában, amit Apám téli kirándulásaink során hóból való kiszabadulásra használ egy konyhai lapáttal.

15138 2009.02.18. 19:29:19

Mi annyi havat sose láttunk, viszont -úgy emlékszem- hogy csak így tudott felmenni az egyik macskaköves egri utcán. Még a hátsó kerék meghajtású (nem tudom, hova tegyem a kötőjelet...) kocsik szoktak rosszullenni az ilyen manőverektől, a Ladák. De a Mercik is :DDD

11812 2009.02.19. 18:33:11

Nefelejcs, most idetelepedtem melléd, vajaskenyeret eszem iszonyúan erős ecetes pepperónival.Hátha elmúlik a náthám, igen, met nagyon beteg vagyok,m de ezt tuti láttad már máshol. Szóval Skodánk nekünk is volt: Vilma, kék volt és 1000 mb. Az egyetlen autó, aminek a rendszámára emlékszem: CO-56-61. Nem tudom mi a szivító meg ilyenek, de futott az ég és nem volt biztonsági öv, egyszerűen felelőtlenül éltünk, és kussba kellett lenni, amikor apukám a 10 éves autóval elindultunk először Tatára a mamához, és a három gyerek megkövülten ült hátul, mert addig soha nem láttunk belülről autót. És igen ismrem, azt a szíjat vagy mit, amit mi női hullámcsattal és hajgumival rögzítettünk a legközelebbi szervízig (Csehszlovákiában voltunk és valami 2-3 koronáért tették be. Ócco volt,) és imádtam azt a kocsit, és elvitt minket mindenhová, még a bulgár tengerparta is Románián keresztül, sőt az NDK-ba is. Jó volt. :D köszönöm
süti beállítások módosítása