Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

A cél fontosabb vagy az eszköz...

2009. február 22. - Vörös Nefelejcs
Tudni kell, hogy a megoldást vagy a konfliktust keressük

Fiammal kerékpározunk a kerékpárúton. Errefelé kutyások is sétáltatják a kutyáikat. Eddig semmi új nincs a szituációban, ugye? Az se lep meg senkit, ha azt mondom, hogy némely kutya neveletlen. Egynémely kutya támad. Fiam viszont még csak öt éves, és máris négy kutyatámadást élt át. Egyszer a tóba is pottyant a kavarodásban. Fél szegény a csivaváktól is.

Szóval, ülünk és tekerünk. Én a felnőtt, aki már tovább lát az orránál, észreveszem, hogy a bokrok mögül elindul egy kutya, felénk tart, a fiamat fogja előbb elérni. Már nincs időm szólni, és el tudom képzelni, mi lesz. A gyerek minimum megijed, ha pechünk van, el is esik. A kutyától nem félek, addigra odaérek.

Na, kutya bokorból ugatva elő, fiam fékez, és hálistennek, a lábát is leteszi. Nincs sebesült. Feltűnik a gazda és én csak azt ordítom, hogy Attachez votre chien, ami franciául a Kösse meg a kutyáját lenne. A frász és a lendület továbbgurít, részemről vége, igazán örülök, hogy a gyerek nem esett el.

A dolog maradhatott volna ennyiben, és mi már meg is érkeztünk a játszótérre. Biciről le, mászókára fel, fiam még hüppög. Én rágyújtok, ez biztos módszer ilyen esetekre -- és más esetekre is.

És akkor befut a gazda, a még mindig szabadon ugató kutyával, és közli, hogy nem tetszett neki a hangnemem (tone). Gyerek hisztérikusan bőgni kezd a mászókán. Agy elszáll. Magyar lennék és Skorpió. Ja, meg anya. Sárkány és tigris. Tudjátok.

Némi orálozás után a már előttünk a játszótéren levő szülők végre beavatkoznak, pártomat fogják, mondván, hogy itt táblák vannak mindenhol, hogy kutyát csak pórázzal. Sajna, a nő nem képes a kutyáját megfogni. A kutya is legalább olyan hangos, mint mi hárman, úgy döntök, hogy ideje elkergetni. Én még kutyától meg nem ijedtem. A gazda cserébe rámvág a pórázzal, póráz rajtam marad, rámcsavarodva. Katarzis...

Végülis nem történt ennél nagyobb baj, mert a pórázzal nem követtem el gyilkosságot, hanem jó messzire elhajítottam, erre a gazda utána és el.

Másnap, még friss sérelmemet mesélem az egyetemen. A tanár meghallgat és közli, hogy nagy hiba volt nem hozzátenni a s'il vous plaît-t, mert a felszólító mód a franciában nagyon udvariatlan. Csoportunk 80 %-a külföldi vagy szülő, nekünk bevörösödik a fejünk, a maradék 20 % svájci német, nyugisak maradnak, de ők már így születtek. Vita alakul ki, a tanár - szülőként- megengedi, hogy ő is reagálhatott volna így, de, ismétli, a hangnem nem volt udvarias, ergo, ELUTASÍTÁSRA VOLT ÍTÉLTETVE. Magyarul, nem azt kaptam, amit kértem, hanem egy nagy vitát, ugatással fűszerezve. A fiamnak nem ez kellett volna, hanem ha megkötik a kutyát. Azt pedig csak más hangnemmel lehetett volna elérni.

Most már értem én ezt...Azóta arról is leszoktam, hogy beírkáljak a Tesco panaszkönyvébe. Ahogy rájövök, hogy bevásárolni jöttem, és nem felháborodni, egyből célirányos leszek és bevásárolok. Mindenkori előnyömet igyekszem a fejemben tartani. Ebben az is segít, hogy elképzelem, a másik helyében mit csinálnék. Milyen lehet neki. Ő mit mondhatna nekem.

Ezenkivül egyszer, de megesett, hogy bocsánatot kértek tőlem. Azóta tudom, hogy más is csak olyan, mint én. Későn bánja meg...Ezért, emberek, gondolkozzunk előre, ne felejtsük el mit akarunk, mi a jó nekünk. Egy kis mosoly, udvariasság lehet, hogy közelebb hoz a célhoz, a jóhoz, mint bármilyen csata.

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr928289036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13709 2009.02.22. 15:57:29

Szia Nefelejcs! Elgondolkodtam azon amit írtál.....Az elsőbbséget szerintem a helyzet határozza meg.... A fontossági sorrend!. Biológiai késztetés, ösztön stb.... vagy van időnk gondolkodni és akkor már mérlegelünk. Nálam ez tuti, hogy nem jól működik. Menet közben elfelejtem, hogy mi is a célom? Na, nem egy erény ezt bevallani, dehát mindegy, próbálkozom mindig fejlődni.... Túl fontos lesz az eszköz.... Példa... kommunikációs tréningen történt meg nem egyszer, hogy helyzetgyakorlat közben szólt a tréner... Állj, állj, meddig vagy képes lemenni? Fontosabb lett a harc, a küzdelem, mint a cél. Hol volt akkor már a cél! Felváltódott... Talán ezért is fordult elő nem egyszer, hogy a cél előtt álltam meg, hagy- tam abba, kerestem másik utat, lehetőséget.... Vagy csak imádok úton lenni?

15138 2009.02.22. 16:14:25

Néha tényleg elfelejtődik a kiinduló helyzet. Már csak egymás legyőzésére, meggyőzésére tudunk koncentrálni. Ezért lenne jó tudatosan fejben tartani a célt. Mert az volna az elérendő, az lenne az eredmény. Nekem ez volt a tanulság ebből az esetből.

13124 2009.02.22. 17:26:15

most indulatból írnék - hát nem Mert bringás is vagyok meg gyerekes is - de a másik gyerek meg kutyás (!)... szóval nálam is a ....ton lenne a vége. (beton, ahol a kutya csapódik repülés után) - csakalányommegnetudja :-)

15138 2009.02.22. 17:30:46

Nem a kutyával volt konfliktusom. Nekem is lenne, ha a lányom nem lenne allergiás. De a gyerek az gyerek. Ahhoz képest akármilyen kutya csak második. Kár, hogy nem írsz indulatból!! Írásban kiéljük, és akkor könnyebb mondani a Kérem szépent. :)

15138 2009.02.22. 17:32:06

Ja, és én mint magyar, a felszólító módot káromkodás és anyázás nélkül használva még nem is tartottam magam udvariatlannak. De a lényeg nem ez, hanem hogy igaza van a tanáromnak.

13124 2009.02.22. 17:35:12

csak a (bringás) lendület íratta velem ilyen durván - de azt gondolom, hogy a szíj mint eszköz nem megfelelő használata az indító ok

12388 2009.02.22. 18:41:41

Jaj.... ez olyan, mint amikor nem látok a pipától, nagy elánnal magyarázok valamit pl anyának, mire ő, láthatóan üveges szemmel végighallgatja, majd a végén annyit fűz hozzá, hogy "Azt a szót, hogy [...] Asztaszótnehasználd..." Snitt. Szóval nem biztos, hogy pórázzal kell csapkodni azt, aki nem a megfelelő hangnemben merészel szólni, hogy méltóztassunk már megkötni a kutyát mert alapesetben is balesetveszélyes, hogy ott rohangál láb (kerék) alatt. Plusz a gyerek, érthető előzmények után, még fél is tőle.

15138 2009.02.22. 18:53:05

Rosszul fejeztem ki magam. Hiszen én is indulatból reagáltam. Ennek már több mint öt éve, én már le tudtam nyugodni. Viorica, nekem is ilyen anyám :)) Én csak azt mondom, ha megint megtörténne, feltétlen azt ordítanám, hogy kössemeglegyenszíves, és ha utána lenne verekedés, abban valószínű résztvennék. Aztán mehetnék megbeszélni a tanárhoz, hogy már megint mit ....em el. :)) A bőréből nem tud kibújni senki. A férjem meg majdnem lerohant megkeresni a nőt. Aztán mikor lenyugodott, azt mondta, hogy nagyon örül, hogy nem verekedtem, de ő valami magas fára vágta volna fel a porázt.

12388 2009.02.22. 21:03:05

Höhö, mászhatott volna csapkodós kutyulimutyuli-kisasszony leszedni:-)))) Teljesen arányos lett volna a hülyeségével. Nézzük meg, annyira felnőttkomolynő-e, hogy még fára se tud mászni...? Mert, hogy az egója jól van tartva, azt látjuk.

13124 2009.02.23. 13:10:49

megint én és konkrét. Tegnap este meséltem el a történetedet valahol.... és akkor beugrott: Dunaparton sétálunk két felnőtt két gyerek, kavicsozás, kagylókeresés... messziről látok két kutyát, távolabb pedig valszinű a "gazda". Kutyák rohannak, én érzem, hogy "lépnem kell".... követ v. botot kaptam fel és próbáltam úgy tenni mintha én lennék az én falkám vezére.... no jó, ez sikerült. Odaér a "gazda" - pasi, öregebb is mint én - szépen szólok (addigra kissé lenyugodva) jobb lenne ha megkötné a kutyákat, meg hogy gyerekek is... szó- szót követ aztán az öreg rámemeli a botját - ezt mondjuk nem kellett volna. Kicsavartam a kezéből és bedobtam a Dunába... Másnap nem meséltem el a tanárnak, de én ITTHON voltam. (férjeddel 1et értve - tisztelettel -boni )

15138 2009.02.23. 15:18:22

Viorica, a nő volt vagy 55 éves, lehet, több. Esély sem volt, hogy felmásszon. :) Bántam ám, hogy nekem nem jutott eszembe!! Másrészt viszont örültem annak, hogy nem ütöttem. Húsz évvel hamarabb visszaütök. Boni, :). De jó, hogy nem vagyok egyedül. És alighanem többen is lehetünk. Mikor nekem még kutyám volt, én visszahívtam, ha láttam, hogy valaki fél tőle, vagy ha sáros volt, és nem akartam, hogy összeugráljon mást. Most meg ahelyett, hogy bocsánatot kérnének, még nekik áll feljebb. Nem csak a kutyások... :(

15138 2009.02.23. 15:21:20

Az is teljesen röhejes volt, ahogy próbáltam a kutyát kergetni. Otthon elég úgy csinálni, mintha lehajolnál kőért. (szegény kutyák). Vagy legalábbis régen elég volt. Itt a kutyák annyira el vannak kényeztetve, hogy ez a mozdulat semmit nem jelent. AKkor kő után néztem, de csak olyan kicsiket találtam, amik el se mentek a kutyáig. Akkor gondoltam, hogy megkergetem. Na, akkor ért a tettlegesség. Most már nevetséges az egész, dee akkor rendesen ki voltam akadva.
süti beállítások módosítása