Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Igazi iskola

2009. november 03. - Vörös Nefelejcs
Gyerekeinkről

Órarend

Életem nagy részét iskolákban töltöttem - így utólag, feleslegesen. Mindenesetre azt hittem, hogy majd milyen könnyű lesz nekem szülőként. Hát nem.

Nem tettem ezt a posztot a Világblogba, mert nem lenne szép, hogy szidom befogadó hazámat, viszont muszáj bejelentenem, hogy Svájcról van szó, és fogalmam nincs, mi van otthon. Baráti elbeszélésekből sejtem, hogy nagyjából ugyanaz az eredmény, bár hozzá kell tenni, hogy a PISA-felmérés (nemzetközi felmérés az iskolás gyerekek tudásáról) alapján Svájc megelőzi Magyarországot. Mikor még én jártam gimibe, is voltak ilyen felmérések - rendszerváltás előtt - és azokon a magyar gyerekek igen szép eredményeket értek el. De nem én leszek az első, aki azt mondom, hogy ennek már vége.

A lányom első gimis - kilencedik osztályos. Annyi a jelentősége, hogy még a régi iskolájába jár. Heti 36 tanórája van úgy, hogy délben elvileg mindenki hazajár enni, és délután is vissza kell menni. Ez itt alsótól kezdve így van, napközi nincs. Szóval, az idén úgy alakult, hogy a héten két napon fél nyolckor kezd és fél ötkor végez, egyszer megy csak nyolcra, a többi napon fél nyolckor kezd, és kétszer tud velünk ebédelni - a többi három nap vagy haza sem jön, vagy késik.

36 óra plusz a kétszeri iskolábamenés-jövés. Ezután kellene neki még tanulni, meg beledugni mindenfélét a napba, ami egy 14 évesnek a kedvére való. Hogyan?

Most lesz az éves szülői értekezlet - itt csak egy van. És fel kéne állnom, és el kellene mondanom, hogy a gyerek hullafáradt. Hogy nincs ideje semmire. Ha ezt megtenném, az lenne a válasz, hogy vigyem másik osztályba - ugyanis hatodiktól három csoportra osztották a gyerekeket tesztek és az évvégi bizonyítvány alapján. A három csoport külön tanrend szerint halad - csak a legfelső osztály mehet gimnáziumba, hogy érettségit tehessen, hogy egyetemre mehessen. A másik kettő csak elméletileg teheti meg - vagy évet ismétel, vagy belehúz és átkéri magát. A gyakorlatban nagyon kevésszer fordul elő.

Én már mondtam a gyereknek, hogy hagyjuk a fenébe a görcsölést, menjen egy osztállyal lejjebb. Nem akar. Presztízs is - hja, mert nekem nem!- meg ott vannak a barátok. Arról most nem is beszélek, hogy a lányomat mennyi tanár dicséri és milyen tehetséges - elvileg neki tényleg ott lenne a helye, abban az osztályban.

Ez egy lelkiismeretes gyerek. Senyved a szerencsétlen. Elmondom, mit csinál a többi, az osztály nagy része. Nem szenvednek, hanem pofátlanok. Illetve én idáig azt hittem, hogy pofátlanok. Most, hogy a saját lányom is ki van nyúlva, rájöttem, hogy az enyém csak tovább bírta. A többi nyilván gyengébb, és hamarabb feladta.

Nem tanul az osztály nagy része. Mert nincs ideje, és mert ha tanul sem viszi sokra. Ezt most tanári képzettség és 24 év iskolapad után mondom, amit három országban töltöttem le. :)Kevés a jegy, javítani nem tudnak. A szeptemberi jegy júliusig ott vírit a bizonyítványban - az átlag mindig matematikai. Hiába kezd hármasokkal és megy fel az év végére hatosokig - az átlag dönt. Hát a gyerekek tesznek rá. Tesznek a tanulásra és kezdek hajlani rá, hogy igazuk van. Egyszer gyerekek.

Közben olvastam egy nagy tanulmányt, oroszok csinálták, úgyhogy jó sok embert megkérdeztek. És rájöttek, hogy a közepes tanulók többre viszik az életben, mint a kitűnők. Mert önállóbbak, jobban bírják a feszültséget, több a barátjuk. Arról már rég lemondtam, hogy a gyerekeim kitűnők legyenek. Itt nem szokás. De hogy nem tudnak semmit??

Hogy esténként még mindig ott kell velük ülni, mert se jó könyv, se füzet - ez tiszta svájcis mentalitás, nem magyar - és mert olyan rosszul tanítják őket, hogy otthon elölről kell kezdeni!! Ha nézem a dolgozatokat, a jóindulat halvány jeleit két tanárnál lehet felismerni, a többi csak szekál. Egy oldal szövegben öt darab "és" - szóismétlés és pontlevonás!! Pontlevonás, ha nincs meg a megfelelő szószám. (!!)

És akkor ott tartunk, hogy ha a tanár elkéri az ellenőrzőt, vagy maga szedi ki a táskából, ha ott van, vagy nem kapja meg, mert a gyerek nem viszi ki. Eddig azt gondoltam, hogy rosszul van nevelve. Hátha csak védekezik az a szerencsétlen, ahogy tud?? A lányom beírást kapott, mert az egész osztály kapott volna. Csak három adta oda. A tanár meg beírta ennek a háromnak. Most én vagyok a hülye?? Ugye?? És mit mondjak erre, hogy legközelebb te se add oda?

Szóval, fel kéne állnom és azt mondanom a jövő héten, hogy a gyerek túl van terhelve. Objektíven. Az apja dolgozik negyven órát.. Álljak fel? Vagy hallgassak?

Magamtól is tudom, hogy az osztályfőnök nem fogja átírni az órarendet...az iskola nem fogja átírni a tanmenetet...

Hát leültünk az órarend elé, és kihúzigáltam azokat a tárgyakat, amire szerintem ne tanuljon, próbálja meg kibírni - azt tanulja, amit muszáj - és főleg, amit szeret. És olvasson és zongorázzon. És a világért ne stresszeljen. Csak nehogy leessen az átlaga, mert akkor kivágják, mint Ira lányát tavaly.

Most azon gondolkozom, hogy felálljak-e a szülői értekezleten és megmutassam-e nekik is az órarendet?

Meg azon, hogy mit akar elérni az iskola?

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr838289292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13005 2009.11.03. 16:44:30

Nefelejcs, a nagyfiam jutott eszembe, aki kiszámitotta előre, mennyit kell teljesitenie, hogy elérje, ami egy jó eredményt hoz, mert imádta a hobbyjait. Nekem ez igy rendben is volt, a tanárokkal nem volt dolgom, elintézte azt ő maga. Bizzunk benne, hogy ez a legjobb csemetéinknek is....:)))

15138 2009.11.03. 16:49:19

Georgia, csak félek, hogy a jegyeket sosem lehet előre kiszámítani...lekopogtam. :)

60145 2009.11.03. 16:52:39

Az iskola az életre nevel... ilyenre, olyanra.

12392 2009.11.03. 16:54:08

Genfben élő francia barátom (pontosabban az édesapja a barátom) fiacskája most vállalta be két évet egyben (ha jól emlékszem 10.-11.).

15138 2009.11.03. 16:54:49

Atlasz Akkor jó. Mert máris látszik, hogy ki hogy reagál a nehézségekre. Csak aztán ne panaszkodjunk, ha a fiatalok mások, mint mi.

15138 2009.11.03. 17:07:12

Gyuri, nem semmi. Itt én még ilyet csak alsóban láttam - vagy olyat tudok, hogy külföldről jöttek ugrottak neki. Le a kalappal.

44711 2009.11.03. 17:17:50

Kedves Nefelejcs ! Ez egy érdekes dilemma. Nem vagyok szakértő, de szerintem azt, amit az életben majd igazán használnak a gyerekek, úgyis valahogy saját indíttatásból tanulják meg. A sok adat és képlet pedig, amit az iskola rájuk erőltet, valahol elsikkad .Talán a tudatalattiban marad meg, néha csak mint megoldási útmutató. Viszont hogy ezért érdemes-e a gyerekkor nagy részét fáradtságra és időhiányra, stresszre cserélni, azt egyszerűen nem hiszem. Üdv:CL......

11639 2009.11.03. 17:52:25

Az egyik Nefelejcs fel fog állni, és rosszat tesz a gyereknek, mert amit elmond, hatástalan lesz. A másik a helyén marad, ez a reálisabb, de sokáig dühöngeni fog amiatt, hogy nem állt fel. A gyerek különben sokszor lesz olyan helyzetben, hogy nem állnak fel mögötte. Neki is föl kell kínálni ezt a fölállós lehetőséget (mégiscsak róla van szó). Persze csak akkor érdemes fölállni, ha tudja, mit akar vele elérni. És ha olyan alkat.

13190 2009.11.03. 18:05:02

Tudod kicsi unokám most kezdte az iskolát, és először nagyon féltettem, aztán rájöttem, a gyerekek nagyon terhelhetők, sokkal jobban mint mi, de mi is ilyenek voltunk, és gondolom te is, emlékezzél a napi tizenórákra és bulikra. Én nem állnák fel helyedben az egész oktatási rendszert úgysem tudod megváltoztatni. A leányod meg tiszta anyja szerintem, és akkor aggodalomra nincsen ok.

89549 2009.11.03. 18:27:35

Itt is ennyit tanulnak, mégis jut idő mindenre. Az enyémnek heti 2-szer van nulladik órája, reggel fél 7-re megy. A többi napokon 3 körül ér haza, fut edzésre, vacsi, tanulás, kb. 1 óra. Nem viszi túlzásba, de az órákon mindig aktív és figyel. Még sosem láttam fáradtnak. Nem kitünő tanuló, de nem is akarom, hogy az legyen. Sportoljon az a gyerek, attól majd lesz energiája. (Ha Svájcban éltek, miért nem ott kezelik az apudat?)

15138 2009.11.03. 19:13:29

Ó. Doktornő. :) Lehet, hogy kamaszodik, hazajön, és csak feküdni tud egy ideig. Eddig ilyen nem volt. (Apum osztrák. Magyar a felesége, otthon élnek. Jó lenne, persze, Ausztria, ők most az egyik legjobbak az európai rangsorban, de akkkor ki látogatná? Meg hát itt esett a nagy eset. Nem is volt szállítható.)

15138 2009.11.03. 19:18:24

9-re: Árpi, szia. Kalappal unokának. Olyan okos szemmel könnyű lesz iskolába járni. Rémlik valami, hogy mi mennyit bírtunk, de minket még jobb tanárok tanítottak - én nem emlékszem, hogy lett volna olyan tanárom, aki nem akarta volna, hogy a gyerek javítson, minket mindig valahogy felfelé nyomtak. Attól félek, hogy elmegy a kedve a munkától, ha hiába csinálja, és nincs sikerélménye. 8-re: Henci, így lesz. Egyik feláll, másik ülve marad. Mindkettő hallgat. A férfi, akit ismersz, ő mondta, hogy ha én nem, akkor ő - bikkfafejű - , és az szívás lesz, mert mire ő elmondja...:) Anya vigyáz babájára. Abba kell hagyni...még három év és elmegy...brühühü. Te könnyen beszélsz, kisebb poronytyokkal. 7-re: Köszi, Cuba. Jólesik, mikor valaki megerősít a gondolataimban, mert igen sokat hezitálok. Hogy mi lenne a jobb. Nincs valami könyv az élet nagy kérdéseire??

10260 2009.11.03. 19:48:44

abban igazad van, hogy gyermekkora nincs az embernek több - csak egy. amint élete is, de nem közhelyeket akarok sorolni, hanem utalni arra, hogy nem mindegy milyen minőségű életet élünk. kínnak érezzük, vagy örömnek? és el lehet-e egy szülőnek venni a saját gyerekétől a gyerekkort? azért, mert nem teljesült vágyait akarja épp' vele megvalósíttatni? legyél több! okosabb!, stb. minek? kiégett, kifáradt "roncsokat" akarunk, akik majd az iskoláik befejezése után vagy 65 éves korukig tovább hajtanak? minek? nem kell felállnod Nefelejcs!

53922 2009.11.03. 20:08:21

hm, nefelejcs, emiatt is örülök, hogy nem oda, hanem idehozott a jósorsom, s itt járt agyerekem iskolába... majd ostolok róla... egyelöre annyit: én is a poroszost ismertem, s szentnek tartottam - ma már tudom, a liberális iskola szárnyakat ad kölyköknek... a gyengébbeknek is. Igaz, a tanárok hamar elhasználódnak... :)) mostanában sokat gondolkodom a radikális pályamódosításon... :))))

15138 2009.11.03. 20:15:07

Delisa, most meg vagyok keveredve, hogy szerinted mellik a poroszos és mellik a liberális... A gyerekek az alsót Montessoriban járták. Azt hittem, fejreállok, elöször. Aztán belerázódtunk. Az ittenit nem mondanám poroszosnak - nullának mondanám, mert benyomásom szerint semmit nem tudnak nekik mgtanítani, azt viszont keményen számon kérik. A poroszos az én régi iskolám volt, a biflázással - biztos nem fogsz rajta csodálkozni, én ennek voltam és vagyok a híve. A Montessoris tapasztalataim addig voltak jók, amíg jó tanárunk volt. Ahogy az elment - olala. A korcsoportos keverést nagyon megszerettem, a stressz-mentességet is. De nem vagyok a híve a nagy lazaságnak az iskolában - a fegyelmezetlenség mellett szerintem nem lehet azoknak sem tanítani, akik szeretnének. Én majd francia - nem svájcis - iskolákról akarok írni, csak mindig közbejön valami. :)) Gondolom, ismered az érzést. (te, nekem a kötőtűs annyira tetszett, egész nap ezen vigyorgok - éljenek a kötőtűsök)

15138 2009.11.03. 20:16:34

13-ra: Nonsense, akkor hallgatás? És engedjem a gyereknek, hogy lazítson? (nehogy én tanítsam lógni...)

wesz 2009.11.03. 20:24:54

Na vegre ertem, mitol olyan szuperek a Svajciak. Koszi szepen. Igy lehet hatekony munkaerot kepezni. Gyerekkorukban hozzaszoknak. Amugy pedig el lehet donteni mit akar csinalni a gyerek. Ha nem akarja semmire vinni, esetleg jo neki a ket szoba konyha, nyugdijas tisztviselo allas, vagy esetleg jol tud hazasodni, akkor hagyd a fenyobe, elvezze a gyerekkorat. Ha viszont valamit el akar erni, esetleg elvezni is az eletet anyagi gondok nelkul, netalan elobb visszavonulni, mondjuk az otvenes evei elejen, mint sokan szerencsesek teszik Amerikaban, akkor tessek nekizuhanni es huzni az igat. El kell neki magyarazni mik a lehetosegek (szerencses, neki meg vannak opcioi dogivel), aztan tessek donteni.

15138 2009.11.03. 20:32:09

Wesz, ez nagyon jó, és felnőtt fejjel oké. De képzeld el a fiamat, 11-és fél. Fiú. Szerinted ebből mennyit fog fel? Vagy csak az én gyerekkorom olyan erős még? Szerinted oké, ahogy van? Annyi jó, hogy nem akarom agyoncsapni. Engem anyám...mi ilyen korunkban már nem igényeltünk a segítséget, és nem mertünk volna olyan jegyekkel hazaállítani, amiket most röhögve hazahoznak. Vagy ez a jó? Nem a miénk volt?

15138 2009.11.03. 20:32:32

Wesz, vagy ironizáltál?

wesz 2009.11.03. 21:02:02

Nefelejcs, tavol alljon tolem, hogy ironizaljak. Halal komolyan irtam amit irtam. En baromi lusta voltam fiatalabb koromban, mindig elegedett voltam a harmasaimmal. Nem mondom, hogy panaszkodhatnek, viszont azok az elkotelezettek, akik egy Rice koncert helyett inkabb tanultak, most koszonik szepen meg nalam is jobban vannak. Ha akkor lett volna annyi eszem mint most, akkor tobbet tanultam volna es nem ereztem volna baromi jol magam fiatal koromban. Most viszont mar a visszavonulasom gondolkodhatnek es elvezhetnem a maradekot az eletembol. Vegul majdnem oda jutottam mint a tobbiek, csak keson ero tipuskent vagy 15 evvel utannuk. Azt is komolyan mondom, hogy a lanyoknak van egy olyan elonyuk, hogy esetleg jobban tudnak hazasodni. Lattam azt is eleget. Meg valami. Nem tudom mashol hogy volt, nekunk volt napi 6 orank, es rengeteg tanulni valonk. Az angol tanarunk, ha kapott engedelyt a szuloktol (nana, hogy apamtol kapott) vert minket, nem kicsit nagyon, neha lecekkel. Meg is tanultunk angolul es a lustasagtol fuggetlenul erettsegi melle volt egy kozepfokunk. Azert a Rigo utca a 80-as evek elejen meg komoly hely volt. A magya tanarunk egy igazi kolto volt, nekunk meg be kellett magolnunk az osszes jambust, daktilust es a tobbit. Igaz nem volt netunk, meg bloggunk, meg YouTubunk. Egyszoval, szerintem a tanarok csak ugyanazt probaljak megkovetelni, amit anno tolunk is probaltak.

12595 2009.11.03. 21:03:13

Azt olvastam ma Vass Virágtól, hogy A gyerekek ma már másképp rosszak. Nem elevenek, nem égetni valóak, csak nyűglődnek... No de vissza a felállni és szólni problémájához. Okosat nem fogok tudni mondani. Ugyanis valószínűleg a tanár is tudja, hogy túlterheltek a gyerekek. Valószínűleg ő is, nem úgy, mint a magyar kollégái, de ő is. És vagy nem történik semmi, vagy szerzel a gyereknek egy ellenséget... Nem túl jó opciók. Szerintem.

11256 2009.11.03. 21:46:27

szerintem semmiképp ne állj fel a szülői értekezleten, nem látom semmi értelmét. muszáj egyébként otthon is tanulni? sok a házi feladat? mert ha az csak a "mit tanultunk ma?", akkor biztosan hasznos, de ha fárasztó, akkor inkább kihagynám. (nem beszélve arról, hogy állítólag a legfrissebb, "modern" pedagógiai álláspont szerint nem is kell együtt tanulni a gyerekkel, csak ha kérdez, arra kell válaszolni vagy tippeket adni, hol találja meg a választ.) a jegyekkel (az évközi javítással) én nem nagyon törődnék, bár később, ha tovább akar tanulni, akkor a legtöbb európai egyetem megmondja, hogy milyen tanulmányi eredményt kell elérnie, mi az a szint, amivel felveszik, és ha az nagyon távol van a jelenlegitől, abból gond lehet, főleg az ezzel kapcsolatos stressz miatt. a tantárgyak közötti szelektálással meg egyetértek: alapvetően a gyerek egészségét kell megvédeni, és nagyon igaz az, hogy a "jó tanuló", aki mindent tudni akar, nem biztos, hogy eredményes lesz az életben - ha meg idővel rájön, hogy valami tárgy mégis érdekli, nagyon hamar be tudja hozni. (ezt wesznek is mondom.)

11815 2009.11.03. 22:16:49

Szegény gyerekek. Ááá, erről rengeteget lehet írni, hogy lenne jó, de addig még néhány nemzedék felnő ábrándos gyermekkor, élmények (milyen jó szó: él-mény!), életöröm nélkül. Arra sincs idejük, energiájuk, kedvük, hogy kitalálják, egyáltalán észrevegyék, mi érdekli őket. Hazaérnek és nem kell más, csak az agyi rágógumi. Net, vagy tv, de ha lehet, ne szóljon semmiről, mert az már túl sok információ. Ne állj fel. Jó irányba haladsz! :))

40751 2009.11.04. 00:36:19

...hmm...! ...én úgy látom, ha a szülői értekezlet HANGULATA túl kritikusra "alakul", akkor egy "oldottabb" hozzászólással, "becsempézheted" a finom kritikáidat is, amellyel élve, a valóságban a "picur" előnyére teszel...! ...de, ha a HANGULAT maga "oldottabb", akkor nem biztos, hogy előnyös a hozzászólásod...! ...sajnos, MUSZÁJ "taktikáznod"...! ...különben, csak olyat mondjál, ami - esetleg -, meg is valósítható, mert "okosnak lenni" nem nagy kunszt, merthogy beszélni - végül is -, mindenki tud...! ...és hát minden, - végső soron -, a tanárok személyiségén múlik...! ...amelyik tanárt a "picur" kedveli, annak a tantárgyával, nem is lehet gond...! ...különben, ha sok a tananyag, hát igen, lehet közöttük "szortírozni", ám lényeges tantárgyak közül, egyet se...! ...röviden, ha tudod "oldani" a HANGULATOT, akkor szólalj fel, ha nem, akkor ne szólj hozzá...! ...merthogy, a tanárnak is, meg Neked is, ez egy kötelező "műsor", - a valóságban -, egy "produkció"...! ...sok sikert...!

13709 2009.11.04. 07:16:27

Mindannyiunknak rengeteg élménye van erről atémáról.... Én azt mondom...nem kell felállni Nefelejcs... :))))

14055 2009.11.04. 07:35:30

Tudod Nefelejcs, én azt gondolom, hogy az iskola legalább akkora bajban van, mint a szülők és a gyerekek. Túl gyors a változás, még nem tudtunk alkalmazkodni, nincsenek elvek és nincsenek. A felhalmozott emberi tudás, amit bele kellene gyömöszölni a gyerekek fejébe, az utóbbi néhány évtizedben megduplázódott, simán nem fér bele a jelenlegi oktatási struktúrába ennyi ismeret elsajátítása még csak alapfokon sem. Gondolj bele, az idő a legnagyobb korlát itt is: az embernek van egy olvasási sebessége, egy óra alatt képes elolvasni x oldalt úgy, hogy meg is marad belőle valami a fejében. Az olvasni való viszont annyira megszaporodott, hogy nem fér bele a 8 gimnáziumi évbe, és szegény pedagógusok nem tudják eldönteni, hogy mit lehetne kihagyni anélkül, hogy ne zárják be szűkre túl korai életszakaszban az érdeklődési kört. A mi időnkhöz képest több mint kétszeres anyagot ugyanannyi idő alatt kellene elsajátítani.. Ez ugye nem megy, hiszen emlékszünk, hogy már nekünk magunknak mennyire megerőltető volt a gimnáziumi évek vége felé.. Viszont az oktatási évek kitolása évekkel az óriási pénz, és ebben a profit érdekelt merkantilista szemléletű világban ki fogja erre rászánni magát? Kinek éri meg a kötelező alap és középfokú oktatást 3-4 évvel megnyújtani? Még egy érv a mebal mellett :)

15138 2009.11.04. 08:47:04

Igen Zsuzsa, van válasz - csak még kicsit homályos. Ha minden jól meg, me felteszem a posztot. :)Kész van a nagy része. Mindenkinek válaszolnék, mert ugyanazt feszegetitek: 1. Azért kell otthon tanulni a gyerekkel - ez matek főleg -, mert azt mondja, nem érti. A férjelm odaül, és rádöbben, hogy nem is tudhatja, mert évekkel ezelőttről nem tudja a gyerek a szorzótáblát, például. Vagy nincs az a táblázat a gyökökkel és négyzetekkel, hanem ki kell számolni - megint a szorzótábla, meg alap-dolgok. Akkor vissza, azt gyakorolni. Német - abban én segítek. Hatodikig névelő nélkül tanítják a szavakat, hatodikban bejön az Akkusatív, de nem mondják, mi ez, csak jegyezze meg, hogy bizonyos helyeken másképp kell mondani. A hova-hol nincs a franciában, magyart nem tanultak, de tudniuk kéne, hogy az egyik Akk, a másik Dativ. A három nemre leosztva. És akkor anyuka otthon nyelvtani táblázatokat rajzol és magyaráz. 2, Felállás téma. El tudom képzelni, hogy a tanár tudja, hogy túlterhelt a gyerek. És ugyanannyira tartok a tanáról, mint a többi szülőtől. 3. Viszont ha tudja, miért csodálkozik? Miért mondják, hogy nem tanul a gyerek? Mikor tanuljon, ha otthon sincs? 4. Marad, hogy az én segítségemmel és tudtommal válogatja meg, hogy mit tanul és mit nem - és vállalja a rizikót, hogy az átlag miatt kieshet...szar ügy, mert akkor meg bele kell húzni, hogy visszakerüljön. Wesz - én meg tanultam, tanár gyerek vagyok. :) 4-5-ös voltam. Rosszul választottam pályát - viszont jól mentem férjhez. :)) Az én tapasztalatom meg az, hogy hiába vagy jó tanuló, fontos, hogy hol vagy az. Sok osztálytársam gyengébb jegyekkel többre vitte - úgy értem, nekik van munkájuk. Bár lehet, hogy otthon nekem is lenne. Mindegy, azt mondom, hogy a szülő, mert többet látott már, nem hagyhatja a gyerekre a választást teljesen. Azt hiszem. Felelősség...

70798 2009.11.04. 09:41:58

Bár én nem voltam egy kimondott jó tanuló, de azért nem ilyen egyszerű a válasz. Egy orvosi hivatást tanulónál elnézi a társadalom, hogy rosszul tanul? A felesleges ismeretanyag - adott tanulmányoknál - okoz gondot. Vannak hivatások, ahol elengedhetetlen a "jó" tanulás. Talán az alapképzést kellene könnyíteni, a szak- illetve főképzést pedig a választó diákra, és a kereslet-kínálat törvényére bízni.

Zazie 2009.11.04. 11:23:08

Sajnos minket itt Mo-on. nem vígasztal, hogy a svájci oktatás sem jobb, mint a miénk. Saját iskolai tapasztalataimból kiindulva, illetve három iskolás gyerek édesanyjaként azt látom a mai oktatási rendszer egyik legnagyobb hibájának, hogy mindent meg akar tanítani, mindent bele akar gyömöszölni a gyerekek fejébe. Egyetértek KerekesZs-vel abban, hogy ma minimum kétszer annyi tananyagot kellene megtanítani, mint mondjuk a szüleinknek. Ez egyszerűen nem fér bele az időbe. De miért kellene beleférnie? A mindent meg akarunk tanítani elv miatt gyorsan átszaladnak a tanárok a tananyagon, mert ugye rohanni kell, hogy év végére mindent megtanítsanak, ami elő van írva, de az alapokra (ÉS EZEK A LEGFONTOSABBAK) nem jut elég idő. Nem tudja a szorzótáblát, nem tud rendesen olvasni, egy szöveget értelmezni. Szerintem az alapozás a legfontosabb. Ezek után pedig leginkább arra kell megtanítani a gyerekeket, hogy hol találja meg a szükséges információkat, ezeket hogyan kell feldolgozni, mik az összefüggések. Meg kéne tanítani a gyerekeket GONDOLKOZNI. Nálunk tanítanak külön történelmet, irodalmat stb, de hogy ezek milyen kapcsolatban vannak egymással, senki sem mondja el. És ezt még sok tantárgy estében el lehetne mondani. Egy személyes példa: én mindig nagyon jó voltam matematikából, nem sokat kellett tanulnom, egyszerűen ment. Ennek köszönhetően ment a kémia és a fizikai, pedig azokat nem nagyon szerettem, de megláttam bennük a matematikai hátteret, s innentől kezdve nem kellett képleteket magolnom, láttam az összefüggéseket. Persze nem én voltam zseni, aki minderre rájött, az édesapám világított rá. Néhány évet tanítottam informatikát szakközépiskolában, sokat próbálkoztam azzal, hogy informatikából olyasmit tanítsak, amit a diákok a szaktárgyakhoz majd használni tudjak. Ehhez persze részben hiányzott az egyéb szaktárgyi ismeretem, de a kollégák ellenállásán vagy érdektelenségén megbukott a dolog.

40751 2009.11.04. 11:29:27

...hmm...! ...hát igen...! ...az ALAPOK HIÁNYA, na, azt "bosszulja meg" az ÉLET, a későbbiekben...! ...minden szinten...! ...Nefi...! ...én soha sem voltam humán érdeklődésű, ám a "szorzó táblát" ma is, az AKKOR "bemagolt rigmus" alapján, MARADT MEG a "buksimban"...!!! ...nekem, olyan tanító nőm volt alsóban, aki azt mondta az osztályban, hogy a szorzótáblát annyira kell tudni, hogyha valakitől, mély álmából ébresztve, megkérdik hogy 9 x 7 az mennyi, - GONDOLKODÁS NÉLKÜL -, rátudja vágni, hogy 63...!!! Aki, 3.-ik végére, nem fogja ÍGY TUDNI, annak még maximum EGYETLEN ÉVE van arra, hogy még "be gyakorolja", mert a "felsőben" (5.-től) erre már nem lesz módja...! ...képzeld, gyalog jártunk a kb. 1 km-re lévő iskolába és ha egyedül "battyogtam", akkor menetközben, állandóan "mormogtam magamban" a szorzótáblát...! ...mert, a tanítónéni a negyedik végéig, az iskola folyosóján, a szünetekben az udvaron, de még az utcán is, - az Ő osztályába tartozó diákoktól -, ha szembe jöttek véle, mindig feltette a kérdést, hogy 9 x 8, stb. mennyi? ...merthogy, így ugye NEM KELLETT a "játék időmet" tanulásra elfecsérelni, hanem a "battyogási" hulladék időmet használtam fel a "biflázásra"...! ...persze, ma már, erre alig van mód, hiszen minden kamasz füléből ott lóg a "zene madzag"...! ...az eredménye tudod mi lett...? ...végig a tanulmányaim során, az évfolyamaim között, mindig az első tíz között tudtam lenni, matematikából...!!! ...de ehhez az kellet, hogy valóban teljesen váratlan helyzetekben IS megkapjam a szorzótábla kérdéseket...! ...és a szüleim, soha nem tettek fel szorzótábla kérdéseket nekünk...! ...persze, a felső (5. - 8.-ig) osztályokban is óriási szerencsém volt, a matematika tanárommal, egy hihetetlenül élvezetesen előadó személyiségű hölgy, Tikászné személyében, ám az Ő stratégiája is az állandó váratlan "villám" kérdések voltak, csak akkor már, a törtek vonatkozásában...! ...persze AKKOR, ez egy viszonylagos "gyötrelem" volt, ám már az egyetemen elkezdődött, a "hálás" visszaemlékezések sorozata...! ...másrészt, ma látom már, hogy mennyire "esetlenek", a matematikát - AKKOR - "nem szeretők", a mai ÉLET során...!

39474 2009.11.04. 11:59:31

Én csak egy dolgot mondanék: Azóta megboldogult biológiaitanárom mondta egyszer: nem adok egyest, mert az egyes a tanárt minősíti, hogy nem tud tanítani. Szerettük. Nem is volt pofánk nem tanulni amikor kellett.

15138 2009.11.04. 12:51:28

28-ra: Tosz, én az általánosról beszélek most. A kilencedik még ide tartozik, itt, az otthonit nem ismerem. Meg a gimiről. Az egyetemnek másnak kell lenni - felvételi (magyar) és mondjuk három bukás utáni végleges kiiratkozás (svájci). Az orvosi persze, hogy nem a hülyegyerekeknek való. De ezért még nem kellene úgy kezelni őket, mintha mindből orvos lenne. 29-re: Zazie, pedig kicsit vigasztalhatna. :) Komolyan mondom. Olyan probléma ez, ami általános. A franciák kínjait ismerem még, az még rosszabb. Teljesen egyetértek veled és Zsuzsával - és reméltem, hogy jönnek gyakorló tanárok is. Sajnálom, hogy ennyi mindenen megbukhat egy jó kezdeményezés. 30-ra: Nantal, én is hármast kaptam matekból érettségire: de a négy alapművelettel elboldogulok bármikor, és még most is sokkal többet tudok alapvető dolgokról, mint a gyerekek. Mert akkor régen alaposan megtanították. És pontosan azt látom és azt gondolom a matekról, amit te. Hogy hihetetlen fontos lett. A humán tárgyak fontossága eltörpül a reál tárgyaké mellett. Ehhez képest még annyit sem képesek a gyerekek megtanulni, mint mi. Ki tehet róla? 31-re: Igen, ilyen tanáraink voltak. Akik azt gondolták, hogy egy jegy a tanárt is minősíti. És minősíti is. Azért ha egy dolgozatot az osztály 3-as átlagra ír, tessék már megnézni, hogy jók-e a kérdések, vagy hogy mi történt? Ez a tanár, nem az összes gyerek...

60145 2009.11.04. 13:43:53

Nefelejcs, a téma nagyon érdekel, továbbra is. Általános tapasztalatom volt, hogy (az állami oktatási) rendszeren belül nem megoldhatók olyan problémák, amilyet felvetettél. Itthon lehetségesek alternatív iskolákban, magániskolákban emberi megoldások. Ha meg tudod fizetni. Erre a magyar államnak nincs pénze. Az alapozó szakasz megnyújtását lehetővé tevő törvényjavaslatot nyújtott be a napokban Magyar Bálint.

78126 2009.11.04. 13:46:44

Az iskolának NEM az a dolga, hogy a világ idiótizmusához igazodjon!!! igazítsa a gyerekeket!! Hanem , hogy a gyerekek személyiségét a leggazdagabban fejlessze az Ő ütemükben, az Ő szintjükön, csakhogy ez annyira nehéz feladat, hogy inkább emögé a képmutatás mögé rejtőznek!!! Teljes tévúton van az oktatás, amit a gyerekek JELEZNEK is, (tömegesen : egyrészt rossz mutatókkal- hogy hányan nem tudnak még egyetemistaként sem olvasni, másrészt mindenféle nevelési problémával, devianciával), hogy nekik nem ez a dolguk, ütemük, céljuk, stb. de mi felnőttek "az életre neveljük" őket, elvéve most már jóformán teljesen azt a lelki időt és erőt, amit a saját fizikális, szellemi és lelki fejlődésükre kellene szánniuk a tanórákon KÍVÜL!IS!A lexikális tudás bármikor bekebelezhető! A gyerek fejlődése viszont évekre határolható- amit utána nem lehet pótolni! Igenis fontos a délutáni idő! Az iskola rátette a kezét a gyerekek(és a szülők) szabadidejére, és ez nem marad következmények nélkül. A mi időnkben nem csupán a tananyag volt más(kevesebb), hanem megmaradtak a délutánjaink, amikor mindaz, amit délelőtt kaptunk - beépülhetett - a saját választásaink által(szakkör, olvasmányok, egyéni programok, sport...kinek-mi),"megemészthető, ülepíthető" idővel magunkévá tettük, tartósítottuk az iskolai impulzusokat, és az emberi kapcsolatainkra is jutott idő. Az is nagy baj, hogy a gyerekeknek az életkorukhoz fontos bandázási, bulizási időt elveszi a tanulás, amitől szintén nőni kezd a feszültség bennük, mert adott életkorban majdhogynem fontosabb része az életüknek a társas érintkezés, a tárgyi tudásnál. Az ember (gyereke) nem egy teljesítmény-automata, hanem érző, szociális élőlény, akinek az alkotó munkán kívül akad némi más értelem és cél is az életében. Az iskola elfelejtette(jó ideje), hogy az embert teljességre kellene nevelni, ennek teret biztosítani sokszínűen éppenhogy ez volna a feladata. Svájcban egyszer jártam. Azonnal megéreztem ezt a mentalitást, köszönöm, nem fogok többet arra menni. Ám én sem állnék föl. Ebben a helyzetben teljesen felesleges! A gyerek "mögé" állás azonban fontos. Egy gyerek nem attól elfogadható, hogy kiváló, vagy dícséretes, vagy tehetséges - hanem mert érték. A szülőket is nagyon sajnálom, mert belekerülnek sokszor ebbe az örvénybe, hogy "jót akarnak" a gyerekeiknek, és tolják az iskola szekerét, pedig a hülyeségből inkább le kéne venni a vállukról. Őt támogasd!!! Lelkileg, ha akármilyen is az iskolai teljesítménye. Amit nem muszáj, tényleg ne cipeljen!

15138 2009.11.04. 13:53:11

34-re. Ez igen. Így mondtam volna erős felindulásban. :) Köszönöm. A svájciak védelmében - jézus, pedig nem szokásom-, te alighanem német részen járhattál - a francián a hedonizmus dívik. :) Az iskola kivétel ez alól, sajna.

15138 2009.11.04. 14:03:39

33-ra: Atlasz, rólad sejthető, hogy van közöd a tanársághoz...:) Nemrég olvastam egy cikket, ahol egy kanadai pszichológus az internetes nemzedéket dicséri. És azt mondja, hogy az iskola elavult - sajnos, nem ad ötleteket, hogy milyen lenne a nem elavult. Alighanem, ki kell találni. Még pedig hamar - azaz nekünk. Most. Na,jó, holnap.

78126 2009.11.04. 14:22:24

Atlasz! A magyar államnak a rengeteg - már kora - felnőttkorban jelentkező probléma "rehabilitációjára" van pénze? Az oktatás mindig is hosszútávú "befektetéssel" kecsegtet, természetesen rengeteg dologgal összefüggenek a problémák, de a gyerekek mégiscsak a napjuk JELENTŐS idejét ott töltik! Evidens, hogy bármiféle javulás megcélzásához ne csak az alternatív(pénzes!!) megoldásokat kínálják - egy szűk rétegnek. Szerintem.

15138 2009.11.04. 14:34:46

A magániskola itt is drága, nem mindenki engedheti meg magának. Nekünk a cég fizette, de nincs felső, csak alsó a városunkban. Láttam ott a leggazdagabbakat és szegényeket is, akik nem tudtak otthon maradni. Két állás meg kizárja az állami iskolát, mert nincs, aki megetesse a gyereket. De a magániskola - a mienk Montessori volt - sem csodaszer. Ahogy mondtam, szerintem több múlik a tanáron, mint a módszeren. Jó tanár szar tantervvel is boldogul - legfeljebb a t. kollégák megnyuvasztják, de most az oktatásról van szó - , rossz tanár meg a legjobban megtervezett anyagot sem tudja megtanítani. Nem? Akkor: tanárképzés. :)

78126 2009.11.04. 14:41:57

Nefelejcs-d!, (36.)hogy néha pszichológusok (és irányzataik) is vittek már félre évtizedekre nemzedékeket...ők is csak emberek :-)) Gyerekekkel kapcsolatban sajnos még farkasabb vagyok, mint amúgy - minden oldalról. Bocs, a svájciakkal tényleg csak ezt a poroszos stílt ismertem meg, Konstanznál főleg, de valahogy az egésztől rázott a hideg egészen É-Olaszországig...Ez tényleg nem tartozik szorosan ide. A "találjuk ki!" azonban igen! Megírom most már tényleg én is, amire készülődöm egy ideje... Fontos még, hogy TE önmagadban elrendezd a kérdést,hogy Benned béke legyen . Ha valami "táplálja és segíti" a gyerekeket, ez az! - a szülő meggyőződése! Stabilitása.És mindent "TUDNAK" -éreznek, ami bennünk zajlik.

Zazie 2009.11.04. 14:46:28

Kedfes Nefelejcs! Egyetértek, minden a tanáron múlik. Van egy ismerősöm, aki egy kis faluban lakik a családjával. A faluban csak alsó tagozat működött, az is két-két összevon évfolyammal. Két évig nagyon jó tanáruk volt a gyerekeknek. Remekül meg tudta oldani azt a feladatot, hogy két évfolyamot kell egyszerre tanítania, más tananyagot, sőt adott esetben akár más tanórát is. A gyerekek mégis sokat tanultak, fejlődtek. A szülőknek egyáltalán nem volt olyan érzésük, hogy az ő gyerekeik kevesebbet kapnának, mint a közeli nagyváros valamelyik iskolájában. Aztán, a gyerekek szempontjából sajnos, a tanító néni elment szülni. Jött egy másik, aki egyszerűen alkalmatlan volt arra, hogy így tanítson. Most a közeli nagyváros egyik iskolájába utaznak a gyerekek nap, mint nap. A dolgok 90%-a nem pénz és felszerelés kérdése. A pedagóguson múlik.

15138 2009.11.04. 14:49:27

Kösz, Anemone. Számít az erkölcsi támogatás, mert az ember a legjobbat akarja a gyerekének. És az nem biztos, hogy az ellenkezője, mint ahogy vele tévedtek a szülei. :)) Zazie, csak most add be a tanári szakszervezetnek, pardon, Pedagógus szaksezrvezetnek, hogy el kéne csapniuk egynéhány embert. El is fognak - csak nem az lesz a szempont, hogy ki a jó tanár, valószínűleg. A tanárképzés meg uazzal a nyavalyával küzd, mint az egész felsőoktatás. A pénzhiány miatt felvesznek akárkit, ha odavaló, ha nem, mert fizet. És a kör bezárul.

40751 2009.11.04. 14:57:42

32-re Nefi...! ...olvasva a posztodat, meg oszt a kommenteket, írtam le a 31 alattiakat, hogy arra a motívumra fókuszáljak, amelyet én a legfontosabbnak gondolok abban, hogy úgy mondjam, "nem vesztem el, a nagy életben"...! ...és ennek a legfontosabb tapasztalata, az ÁLLANDÓ ISMÉTLÉSE, az ALAPOKNAK...! ...nem sok van belőlük amúgy sem...! ...a matek, ami elengedhetetlen, azon belül pedig a szorzótábla + törtek ismerete, az összes műveleteikkel...! ...hidd el nekem, hogy nekem azért volt szerencsém, mert amikor alsóban a szorzótábla volt a tananyag, akkor JÓL MEGTANULTAM, de év végére "lanyhult" a képességem (és nem csak az enyém!), ám ezt észre vette a tanítónőm és NEM HAGYTA...!!! ...állandóan "villám kérdezett"...! ...olyasmit is csinált, (képzeld ének órán!) ki hívott felelni, helyre küldött és a napló fölé hajolva, újra szólított a nevemen, fölálltam, mondtam hogy igen, - föl sem nézve a naplóból, a tollvégével, a a szája sarka felé "birizgálva", azt kérdezte: mennyi 7 x 9...! A meglepetéstől, no meg a fordított kérdéstől egy - talán - fél másodperces késéssel "vágtam" az eredményt...!!! ...a következőket mondta: vacilláltam, hogy négyest, vagy ötöst adjak neked, de CSAK, 4-est adok, mert "vacilláltál", a válaszoddal...! ...ez a történet azért maradt meg bennem, mert a szorzótáblát én csak az egyik irányból tanultam meg (mindig a nagyobb szorzószám volt elől) merthogy ÍGY, nekem csak a felét kellett megtanulnom...! ...ezért, ha fordítottan tették fel a kérdést, mindig meg kellett fordítsam azt (a mai napig is!), ez után a "malör" után sem változtattam a "felfogásomon", azonban megtanultam "gyorsabban felfogni" az ilyen "kereszt kérdéseket"...! ...aztán, fél év múlva "félre hívott" a tanító néni és megkérdezte miért nem vágom "kapásból" a szorzótáblát...? ...és akkor "elmekegtem", de beletelt egy fél óra, mire felfogta, hogy én egy "lusta kölök" vagyok, aki "fütyül" visszafelé is" bemagolni a szorzótáblát, ám tévedhetetlenül oldja meg a feladatot, a "vissza fordítással"...! ...későbben, mindig mosolyogva nevezett, "lusta kölöknek"...!!!

Zazie 2009.11.04. 14:57:45

41-re. Igen, így van. Már az egyik helyi iskolában tapasztaltuk, hogy amikor megszűnt egy státusz, nem azt a tanárt küldték el, aki alkalmatlan volt, bár az igazgatónő jó barátja, hanem az ugyanolyan tantárgyat tanító másik tanárt. Akit nem mellesleg, a gyerekek és a szülők is nagyon szerettek, és sokra tartottak.

15138 2009.11.04. 14:59:58

Nantal, akkor volt egy jó matek-tanárod. :) Zazie, alighanem ebben az iskola sem kivétel. Úgy értem, minden munkahelyre érvényes, hogy a szaktudás nem minden...:(

78126 2009.11.04. 15:19:52

Szerintem is a tanár személyisége a legfontosabb, de ők is szélmalomharcolnak, és inkább "lojalitást" színlelnek, megmagyarázzák, hogy ezt miért így kell. Vannak bőven jóindulatúak, és karizmatikussal is találkoztam már a mostaniak közt is.(Ezt a nosztalgiázást régi idők-tanárairól kissé előítéletesnek tartom.) Az idővel ők ( a jó tanárok)se tudnak mit kezdeni. Ez gépszíj.

89549 2009.11.04. 17:24:49

11-re: Akkor, hagyd pihenni szegényt, mert tényleg fáradtak lehetnek a kamaszok. Nem akarok belekotyogni, de jobban jársz, ha picit lazábban veszed, és nem aggódsz annyit. Nem biztos, hogy jót teszünk az "állandó jelenléttel", elég, ha akkor vagyunk "ott", amikor szükségük van ránk. A kisfiad megbízható, hát bízz meg benne. A tanárok meg olyanok, amilyenek. Mindenhol vannak kakukktojások, bárhová megyünk.

40751 2009.11.04. 17:55:53

44-re Nefi...! IGEN...!!! ...az is volt (de még milyen remek!)...! ...ám, amiről a 42.-es hozzászólásom szól, az a még régebben "eleminek" nevezett, első 4 éves általános iskolai TANÍTÓNŐMRŐL SZÓL...! ...ebben az iskolában, elsőtől a negyedik osztály végéig, EGYETLEN TANÍTÓNŐ tanította végig, a különböző órákat, az olvasást, nyelvtant, éneket, számtant, tornát, stb....!!! ...és ez a tanítónő "egrecíroztatott", a 42. szerint, ha jól emlékszem, talán a 2. vagy a 3. osztályban...!!! ...matematika, CSAK az 5. osztálytól volt...! ...ám, ott is egy hasonlóan FIGYELMES, - de nagyon következetes -, matematika tanárnőm volt...! ...Ö meg, pl.a 8.-ban is, "villám kérdésekkel" ment vissza, az ötödikes anyagra (törtek, aránypárok, stb.stb. stb.!), holott már az egyenleteken is túl jártunk, valahol a valószínűség számítás alapjainál, 1960-ban...!!! ...most sem hiszem, hogy többet követelnének 8.-ban...!!! ...én azt gondolom, hogy a tanerők is, egyre "slendriánabbak" (tisztelet a kivételeknek!), azaz az ötödikes anyagot - mivel nincs benne a további évek tanrendjeiben(!) -, "fütyülnek" a "nebulókkal" ismételgetni, a régebbi tanagyagokat, - hogy eltudjon "merülni" a "nebulók" tudása -, hanem mivel NINCS ELŐÍRVA, ezért SAJÁT KÖNNYEBBSÉGEIK OKÁN, egyszerűen a "nebulók" gyenge képességeire FOGJÁK, a saját "slendriánságaik" következményeit...! ...azaz, valahol, a tisztesség hiányzik, nagyon sok "tanerőből", mostanság, gondolom én...!!! ...az egyik (a másikkal nem volt gond, mert más tanára volt!) unokám került ilyen helyzetbe, évekkel ezelőtt, aztán kijött hozzánk a nyári szünidőre, mire visszament, de ma is, ha álmából ébresztik is fel (az anyja kipróbálta(!), nem téveszt a szorzótáblában...!!! ...oszt, még csak probléma sem volt vele a megtanulásában, de KEDVET, azt azonban NAGYON MUSZÁJ VOLT csinálnunk hozzá...!!!

15138 2009.11.04. 18:06:56

45-re: A nosztalgia ebben az esetben összehasonlítás, a régiek javára. Persze, akkor stabil volt a rendszer - ott nem volt mit szidni a rendszeren. A tananyag egyféle volt - a tanáron a tudás és a gyerekekhez való viszony látszott csak. Könnyebb volt valakire ráhúzni, hogy jó vagy rossz. Nem úgy, mint most. 46-ra: Néha zavar, hogy annyi mindent tehetnék. Hogy a kézenfekvő lesz az utolsó. :) 47-re: Biztos, hogy jobban megismersz és megértesz egy embert, ha tovább vagy vele. Most ez sincs, sajnos. És megy az egymásra mutogatás is : a tanár, a tanterv, a miniszter, a Minisztérium, a gyerek és a szülő a hibás. Egyértelműen. :)

40751 2009.11.04. 22:05:11

Nefi...! ...én is így látom....! :-( ...ezért legyél figyelmes...!!! ...ha már így alakult...!!! ...mivel az unokával kerültem hasonló helyzetbe, - pár éve -, akkor nagyon megerőltető volt "vissza kapirgálni" az emlékeimben, az unoka KEDVÉNEK felkeltéséhez, hogy sikerre lehessen vinni a feladatot....! ...végül is a "kölöknek", a "feles" tanulási módszer, "tetszett meg", és be is jött nála...! ...de azóta is, ha pl. a telefont Ő veszi fel, kap egy kérdést, hogy pl. 4 x 8 mennyi...? ...még a megszólalásom előtt...!!! ...sok sikert kívánok...! :-))))

78126 2009.11.05. 08:19:03

Nefelejcs, reggelre jutott eszembe...ha tényleg elolvasnál vmit..."A tudatállapotok szivárványa", ha véletlen nem ismernéd! Feldmár András. Iskoláról?......nem számtí az iskola, az otthon, a szülők számítanak. Feldmárnak ez a legjobb könyve, sztem.Nekem sokat segített!

15138 2009.11.05. 10:35:42

49-re: Nantal, aranyos lehetsz...apám jut eszembe rólad, neki is vannak ilyen trükkjei. :) Anemone, köszi!! Én már nem emlékszem a névre, de tán Wekerdy Tamás írt még sok hasonló dolgot, akkor kezdtem lazítani, mint szülő. :) Ezt a könyvet és írót nem ismerem, sajnos. Majd utánanézek.

40751 2009.11.05. 12:05:49

51.-re ...viszont is...! ...merthogy, aki ilyesmit észrevesz, az sem lehet más...! ... :-))))...!

40751 2009.11.05. 13:08:59

...Nefi...! ...különben, - számomra -, a legnagyobb "csodálatom", és elismerésem ahhoz, hogy TI, mint szülők, egyáltalán ÉSZREVETTÉTEK (rájöttetek!), ezekre a "hiányosságokra"...!!! ...az unokánál, ugyanis, ez nem volt egyszerű...! ...ugyanis, a "tanerők" az unokánál elintézték annyival, hogy "gyenge képességű"...!!! ...két évig, gyenge eredményeket hozott, 5. és 6.ban, amikor "többlet kettőnél"...!!! ...a 6. karácsonyán, aztán megbeszéltem az anyjával, szánjon rá egy hetet és "derítse fel", mi okozhatja a "gondot"...!!! ...így derült aztán fény arra, hogy az ALAPOK, rettenetesen "labilisak"...!!! ...mivel ezek KIZÁRÓLAG csak gyakorlással "rögzíthetők", került sor a nyári vakáció alatt, az igen INTENZÍV "gyakorlásra"...!!! ...és azóta sincs felfüggesztve, ám az "intenzitása" persze, nagyot csökkent...! ...úgy döntöttünk, - közösen a "kölökkel", meg a szülőkkel -, hogy az egyetemig, - persze csökkenő intenzitással -, "nem hagyjuk elsorvadni" az alapismereteket...!!! ...és a "kölök", a mai napig is "partner", pedig fiú és másodikos középiskolás...!!!

78126 2009.11.05. 13:29:52

Nanta, ez a kölyök NEM SEMMI!!!:-)) Nefelejcs! Vekerdy is jó, van még a Szabadságra nevelés című, ez főleg a waldorfról szól. Feldmárt "kötelező olvasmánnyá " tenném mindenkinek, aki szülő.

40751 2009.11.06. 00:46:26

54-re anemone...! ...azért - sajnos -, messze nem tökéletes...! ...olyan nem igazán "karakán" típus és fiúban, ez kissé "hátrányos"...! ...a bátya, már "talpra esettebb"...! ...de mutat fejlődést, csak hát, a "sebességgel" van, a "kívül állóknak" problémájuk...! ...de nem kell türelmetlennek lenni...! ...lehetséges, hogy "olyan későn érő" típus, stb...

15138 2009.11.06. 07:59:34

Jaj, ne haragudjatok, olvaslak titeket. :) A Feldmár könyvnek már utánanéztem, sajna, nem kapható, legalábbis a bookline-on és a fo-n. Majd még keresem - lehet, hogy más nyelven meglesz a könyvtárban? Viszont láttam tőle több más érdekes könyvet... Majd ezt kérem karácsonyra, és valaki megkeresi nekem otthon. :))

40751 2009.11.06. 10:11:20

Nefi...! ...tudod, "a lányomnak mondom, hogy értse a vőm"...! :-)))) ...köszi....! ...különben - számomra -, a legproblémásabb volt, a "kölök" KEDVÉNEK felkeltése az "állandó gyakorlás" ELFOGADÁSÁRA...!!! ...merthogy, "ez is", nagyon szeretett "bandázni" (még ma is, de már a "csajozás" okán, kevesebb ideje marad erre!)...! ...a "kölök" nagyon szerette az állatokat (ma is!), na, ezen a ponton tudtam "megfogni"...! ...már a szünidő előtt "megegyeztünk", hogy csinálunk NEKI "nyuszi farmot", a szünidőben úgy, hogy "mindent együtt csinálunk", de az utolsó szöget is beleértve...!!! ...na, ez eleinte 3db - komoly (szakirodalom szerinti!) -, nyuszi ketrec elkészítését jelentette, a hozzávalók (kizárólag használt, kidobott, elfekvő, stb.!) anyagok felkutatásával, összegyűjtésével azért, hogy le szokassam, a már "kialakult", VÉTEL KÉNYSZEREIRŐL ...! ...biztos ismeritek a problémát, "anyúúúú, vedddd mááár meeeg"....!!! ...csakhogy, a "banda" is "beszállt", ezért összesen, 8-at csináltunk....! ...voltak a "bandában" lányok is, na ez eleinte nagy gond volt, mert a fiukat mindig "eltérítették", de MAMA "kifogott rajtuk", mert "becsalta őket a konyhába", oszt pl. megtanította őket száraz tészta, lekvár, stb. készítésre...! ...úgyhogy, a fiukkal - így -, könnyű lett "boldogulni"...! ...néha azért csak hozzánk "ténfergett" egy-egy lány, akkor aztán, a rozsdás szegek egyengetését bíztam rájuk...! ...mikor aztán az újacskáikra "püffentettek", hát kevés folytatta a "konyhán kívül"...! ...szóval, a közös "gyártás" annyira közel hozott az unokához, hogy a tanulás mélységeibe is "rá látásom" keletkezett, ám - nála -, meg az volt érdekes, hogy vajon ÉN - annak idején -, hogyan tanulhattam meg, ilyen jól pl. a mateket, stb....!!! ...na, itt volt a JELZÉS arra, hogy a "kölök" nem "elveszett", mert érdeklődik...!!! ...hü...!!! ...a visszaemlékezésem okozta a legnagyobb gondot, hiszen úgy eltűntek az emlékeimben a részletek, hogy bizony nagyon meg kellett "erőltetni" a buksimat, hogy segíthessek a "kölöknek"...! ...volt olyan kérdése (nem is egy!), amelyre nem tudtam azonnal válaszolni, mondtam is neki, hogy na, ezen el kell hogy gondolkozzam, mert MOST nem "ugrik be"...! ...és nem felejtette el a "kölök" a válasz hiányt...! ...másnap, harmadnap is rákérdezett, mire aztán "beugrott"...!!!

15138 2009.11.06. 10:32:02

Nantal, mióta nem elég beígérni két pofont, elég nehéz érdekeltté tenni egy gyereket, mivel sokkal több érdekes dolog van a szobán kivül - főleg, ha fiú. :)) Jól kitaláltad. Kb. hasonló utat követünk. Így lett nekünk akvárium, patkány, hörcsög. Nyúl még nem volt. :))

40751 2009.11.06. 12:04:40

Nefi...! ...hát IGEN...!!! ...tudod, ennél a "kölöknél" is, nem a fenyegetés hatott, mert az anyja, annak a "faktornak", már minden létező módját kipróbálta, sikertelenül...! ...úgyhogy, ÉN már abba az irányba, nem indulhattam...! ...különben, van hasonlóság, - most, hogy írod -, a "körülményekben" az unokával, ugyanis NEKI is volt már otthon hörcsöge, meg persze a kutya...! ...amikor aztán a "farm" lehetősége "beugrott" a számára, hát olyan lelkessé vált, - mesélte az anyja -, hogy az egész osztály "irigy lett rá"...! ...ez kb. a tavaszi szünidőben "került terítékre" egy teljesen véletlen ÖTLET során, merthogy, a kitudja hányadik szomszédunknak, valóban komoly nyúlfarmja volt, oszt a "kölök" ott csodálta, a sok-sok aranyos jószágot, a "bandával" együtt...!!! Oszt, a Feri bácsi beígérte a "kölöknek", ha segít, hát ajándékba fog kapni egy hasas nyuszit, a nyári szünidőben...!!! ...igen ám, de hol tartsa...???...!!! ...na, az anyját nyüstölte ugye, a nyuszi ketrecek "vételére", annak meg a "haja az égnek állt" amikor meghallotta, mit akar a "kölök"...! ...azt mondta neki, "kisfiam, ha a matekból 4-esre vizsgázol, hát bizonyisten megkapod a nyuszi ketreceket"...! ...na de, azt a "kölök" is belátta, hogy erre abszolút semmi esélye sincs...! Úgyhogy, borzalmasan letört...!!! ...ekkor "ugrott be" az ÖTLET, hogy ugyan nem veszünk ketreceket, DE CSINÁLHATUNK, ha javít a matek eredményein...!!! ...hát, nagyon "BELE ÁLLT" aztán a matekbe, - javított is -, de látszott rajta nagyon, az ALAPOK HIÁNYA...!!! ...na, ÍGY ALAKULT KI AZ ÉRDEKELTSÉGE, az alapok "sulykolására", amikor a "visszaemlékezéseimből" BELÁTTA, hogy nekem is és másoknak is, "igen keményen" MEG KELLETT "SZENVEDNIE", a tudásáért, - annak idején -, amire ugye "felnézett"...!!! ...persze, azt is elfogadta, hogy Ö azért "pechesebb", mert nem olyan tanítónénije volt, mint nekem, vagy az anyjának, hogy magában az iskolában az állandó "kereszt kérdéssekkel" nem hagyták "elavulni" az ALAPOKAT...! ...úgyhogy, EZÉRT, nincs más lehetősége, csak az, hogyha a szülei, nagyszülei, vállalják, az állandó "frissen tartását", az ALAPJAINAK, ha Ő ebben együttműködik velük és nem tekinti "egreciroztatásnak", az egyetemig tartó, váratlan "keresztkérdéseket"...!!! ...megértette, hogy soha senki, a szülein, illetőleg a nagyszülein kívűl, nem fogják TŐLE az ALAPOKAT számon kérni, mert ez a KÉRDEZŐKNEK még nagyobb FELADAT, mint a kérdésekre válaszolóknak...!!! ...ezt úgy értette meg, hogy megkértem arra, hogy csak egyetlen hétig "egrecíroztasson Ő engem, úgy hogy egyetlen napon se legyen kevesebb kérdés hozzám, napi 30 db.-nál, de úgy, hogy nem egymás után, hanem az egy napon belül, kb. egyenletesen elosztva, mert ha nem így - váratlanul -, kapom a kérdést, akkor NEM "EDZEM" az agyamat...!!! ...na...! ...ez az "AGYI EDZÉS" szóhasználat, "nagyon megtetszett" a "kölöknek", merthogy járt még dzsúdó edzésekre is, no meg fiúként ez nem volt "megalázó" számára...!!! ...már az első napon BELÁTTA, hogy ez valóban nagyobb feladat, mint megválaszolni, a VÁRATLAN kérdéseket...!!! ...úgyhogy, SIKERÜLT MEGGYŐZNI...!!! ...fúúú...! ...nem volt könnyű...!!! ...de még leírni sem...!

40751 2009.11.06. 19:30:02

59-hez...! Nefi...! ...gondolom, - elolvasva az 59. alattiakat -, felmerülhet benned, hogy akkor, mi a "francnak" járnak a "nebulók" az "oskolába", ha a szülőknek, nagyszülőknek, SZÜKSÉGES olyan feladatokat ellátniuk, amelyek az "oskola" reszortjai lennének...???...!!! ...na, esetleg ezt "vethetnéd fel" a szülői értekezleten, ha olyan LENNE a HANGULAT...!!! ...akár fel is olvashatnál, - ha ezt előnyösnek véled -, a hozzászólásaimból, merthogy, NEM HELYI ESETRŐL VAN SZÓ...!!! ...de ugye, "a lányomnak mondom, hogy értse a vőm is" helyzet, talán oldottabban vezeti rá, a tanerőket, az esetleg "feltételezhető" gondokra...!!! ...na, tudtam valamicskét is, "rá segíteni", a gondjaid csökkentésére...?

40751 2009.11.14. 20:12:00

...halihó Nefelejcs...! ...látom, kihagytál egy hetet...!
süti beállítások módosítása