Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Asszonytartás

2009. április 29. - Vörös Nefelejcs
Ki kit tart el

Már Magyarországon is van asszonytartás, de kicsit más az alapja, gondolom, már nem sokáig, mint errefelé. Most, hogy Irám válik, van "szerencsém" közelről is betekintést nyerni ebbe a nagyszerűségbe.

Bevezetésképp a szituációba: tizenöt éve Ira egyik rokona kapott itt állást, és mivel kerestek még egy mérnököt, hát Ira férjét javasolták. Addig mindketten Moszkvában dolgoztak, ugyanazon a Repüléstechnikai Főiskolán vagy min végeztek. Amikor kijöttek, még csak egy gyerek volt, ide született a második. A férj dolgozott, Ira meg otthon maradt a gyerekekkel. A bölcsi, ovi ugyanis drága, 600-1200 frank, neki meg úgysem volt állása. Aztán meg a gyerekeket tanítani kellett oroszul is, hátha visszamennek, meg hordani iskolába, ilyen-olyan órára, meg otthon lenni velük, mert itt sokkal több az iskola-szünet is. A férjét néha hónapokig nem is látta, gyakori volt, hogy egy hét együttlét után további heteket már nem volt itthon.

A gyerekek felnőttek, de Irának még mindig nincs munkája. Az eredeti diplomája már nem ér semmit, azóta nem tanult itt semmit. (Én tanultam, mégse találok munkát.) A férjével elhidegültek, szerető mindkét oldalon, a férjé annyira köztudomású, hogy át is helyezték, mert álszent módon az oké, hogy hónapokat külföldön töltsön, de csalni az asszonyt az ciki. Odáig jutottak, hogy most válnak.

Ira beadta a válópert, ügyvédet keresett. Az ügyvéd a férj fizetésének 75%-át (!) kérte az első levelében. Amitől is férj agya totál elborult. Az nem volt részletezve a levélben, hogy azért kérik a törvényes maximumot, hogy lehessen alkudozni belőle, úgyhogy ő készpénznek vette, és most lépéseket tett. Elkezdte Moszkvában is a válópert. Ott persze nincs olyan összegű asszonytartás - még - mint Nyugaton, hiszen errefelé megszokottabb, hogy egy nő tartsa el magát. Már ha lenne munka, persze.

Újabb fejlemény az ügyben, hogy érinti a férj nyugdíjmegtakarítását is a megosztás. Annyira, hogy abból válás esetén még a nagyobb rész is megilleti néha az asszonyt. A baj az, hogy a nyugdíj-biztosító éppen közölte Irámmal, hogy tekintet nélkül az itt elkezdett válóperre, ha a moszkvai hamarabb végződik, ők azt is elfogadják, és akkor férjuram viheti az egészet, mert kivehető a teljes összeg ingatlanvételre. AKkor persze a szolgáltatások megszűnnek, de mivel ez a második pillér, az ügy végigvihető. Nagy összegről van szó.

Nekünk véleményünk nincs a dologról, keleten felnőve megszoktuk, hogy a nők dolgoznak, és saját nyugdíjuk van. Azt is megértjük, hogy a férj nincs elragadtatva, hogy fizetése minimum felét innentől egy általa gyűlölt nőre vonják le - és két gyerekére, de oda már nem sokáig. Hogy el kell tartson valakit, akit utál, és aki már 15 éve nem dolgozik, sőt, ezután sem lesz kénytelen, mert szépen ellesz az ő fizetésének felével, ha nem többel.

De Irát is megértjük, aki otthagyta akkor az állását, otthon maradt a férj karrierje és az itteni viszonyok miatt. Aztán munka nélkül maradt. Nincs ő egyedül, én is munka nélkül vagyok, és az itteni külföldiek nagy része, valamint a svájci nők egy része.

Az igazsághoz az is hozzátartozik, ezt csak egy ideje látjuk, hogy ez a fajta bírósági gyakorlat nem a férjek tönkretételén alapszik, hanem egyszerűen azon az elven, hogy az állam gondoskodik arról, hogy Ira, és a többi elvált nő, gyerek ne az ő gondja legyen, hanem valamelyik kereső családtag, jelen esetben a férj nyakába szakadjon.

Hogy ez a válás hogy végződik, még nem tudni. Hogy Magyarországon mikor lesz ez gyakorlat, megint nem tudom, de ahogy egyre kevesebb a munkahely, rövidebb a gyes, a nőknek majd nálunk is komolyan el kell gondolkozni az otthonmaradáson, annak összes előnyével és hátrányával. A férfiaknak meg százszor is megnézni, kit vesznek el és hogy akarnak-e gyereket vállalni.

Bocs a rossz hírért...

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr538289144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

10306 2009.04.29. 19:28:58

nem véletlenül csökken a házasodási kedv, túl sok a bonyodalom vele, és kevés az előnye

13922 2009.04.29. 19:34:00

Lelki szemeim már látják, ha mindenre rosszra fel kell készülni egy házasságkötéskor, akkor előbb jobb, ha ügyvéddel tárgyalja meg a férfi, hogy megfelel-e a jövendőbelije, és ha azt mondja OK, akkor elvehető a nő, és ha mégsem válik be, akkor perelheti az ügyvédet egy másik ügyvéddel összefogva. Nagy keletje lesz az ügyvédeknek.

15138 2009.04.29. 19:53:09

Végülis, a házasság felbontható. Kivéve, ha van gyerek, mert az bonyodalom. De ki nem akar gyereket? Egyre többen. És én még azt mondtam 85-ben, hogy azért nem megyek ügyvédnek, mert Dunát lehetne rekeszteni velük!! Erre elmentem orosz-tanárnak...:(

13005 2009.04.29. 20:17:30

Ahogy ezt olvasom, tökéletesen megértem a hàzassàgtol tartozkodokat! De ha màr hàzassàg, akkor legyen egy életre szolo, akàrmi is történik, ez a màsodik logikus következtetés. Egyre ritkàbb jelenség. A hatàrtalan önzés koràt éljük, ahol mindenki csak magàt tartja fontosnak. Hoztam egy mondàst magammal, leforditva kicsit link: Oly önzö a vilàg, mindenki csak magàra gondol, egyedül én gondolok "ràm" (magamra)

13922 2009.04.29. 20:23:24

Az én sógorom meg az ügyvédséget unta meg és elment búvároktatónak :) Időszakonként azt mondom, miért nem lettem boltos, amíg élünk kelendő szakma lesz. Házasság valószínű még kevesebb lesz, és gyerek is, és jön a majmok bolygójának időszaka...

13922 2009.04.29. 20:27:13

Georgia, ez vicces :) én úgy értem ezt a "mondást", hogy tényleg mindenki magára gondol, még az is, aki ezt megjegyzi.

13118 2009.04.29. 20:53:40

perelni ügyvédet csak nagyon ritka kivételektől eltekintve lehet, lévén munkájuk nem eredményköteles. a házasságnál meg rég idejét múlta az eskü..vő, hiszen alig ismerve egymást kelnek egybe. mire is esküdnének? igen, szép lassan átalakul majd a szemlélet, várhatók lesznek majd hasonló szabályok, mint svájcban. és ugye milyen érdekes? az 50-es években kitelepített férjeket, vagy feleségeket, önként követték házastársaik . más körülmények között szocializálódtak gyerek- és fiatalkorukban.

13709 2009.04.29. 20:58:56

Nefelejcs, az biztos, hogy házasságkötéskor érdemes egy szerződést kötni és az anyagiakat megbeszélni, de még akkor is rengeteg lehetősége van/lesz egyik, vagy másik félnek a pereskedésre.. Minél hosszabb idő telik el a házasságkötés és a válás között.. valamint a gyerekek miatt is... Érthető az állam hozzáállása... a dolgozók által befizetett pénzeket ne, holmi családi perpatvarok, vagy hibás párválasztás miatt kelljen osztani.... Hát persze,hogy nem örül ennek a férj...

10260 2009.04.29. 21:01:09

1952.évi IV. törvény: 21. § (1) A házasság felbontása esetén volt házastársától tartást követelhet az, aki arra hibáján kívül rászorul, kivéve, ha arra a házasság fennállása alatt tanúsított magatartása miatt érdemtelenné vált. Tartást csak olyan mértékben lehet követelni, hogy az ne veszélyeztesse a volt házastársnak és annak megélhetését, akinek eltartására a volt házastárs a tartást igénylővel egysorban köteles. (2) A tartást határozott időtartamra is meg lehet állapítani, ha feltehető, hogy a tartásra jogosult rászorultsága a meghatározott idő elteltével megszűnik. 22. § (1) Ha a közös egyetértéssel vagy bírósági ítélettel megállapított tartás megállapításának alapjául szolgáló körülményekben lényeges változás állott be, a tartás mértékének megváltoztatását lehet kérni. (2) A tartásra való jog megszűnik, ha az arra jogosult újból házasságot köt, vagy a tartásra magatartása miatt utóbb érdemtelenné válik, valamint akkor is, ha a jogosult a további tartásra nem szorul rá. Az utóbbi esetben azonban a tartásra való jog újból feléled, ha a korábbi jogosult a tartásra ismét rászorul. (3) Ha a volt házastárs a tartásra a házasság felbontását követő öt év eltelte után válik rászorulttá, volt házastársától csak különös méltánylást érdemlő esetben követelhet tartást. Ez a hatályos magyar szabályozás.

11596 2009.04.29. 21:33:13

nah igen... mint minden magyar jogszabály, és törvény.. ez is bonyolult.. sok a kiskapu az biztos. a házasság pedig, ahogy az előttem szólók is írták, lassan kimegy a divatból. Ezért is, meg másért is...

15138 2009.04.29. 21:35:22

Nonsense, láttam már a törvényt, és ami a kérdéses benne, az a kifejezés, hogy "érdemtelen". Mit jelent, megcsalást, verést, (apámat megverte a felesége vagy kétszer rendesen) vagy azt, hogy úgy beszél vele, mint egy állattal? Hogy lehet bizonyítani? Valéria, én rosszul vagyok a házassági szerződésektől. Bár talán korrekt egy második házasságnál, teljesen értelmetlen egy elsőnél, ahol mindketten üres zsebbel kezdenek. Ha engem veszünk, én gyazdag lánynak számítottam, többet hoztam, de azóta a férjem már többszörösen behozta a hátrányát. Akkor most, ha kötöm magam az akkori viszonyokhoz, én állnék jobban. Holott 15 éve eltart. Úgy sem lenne igazságos, Hmmmm, a házastársat most is önként követik, mondjuk külföldre. Ez a házastárs azért általában a férfi, ez is hagyomány. Annyit keresnek, hogy nem lehet lemondani róla. Nőt ritkán fizetnek meg ennyire. Arról már nem is beszélve, hogy itthon én vagyok a jobb, mint nő, a gyerek mellé, főzni, stb. Keresni meg a férfi keres jobban. Ha az egyik fél sem hányja a másik szemére, és elfogadják mindketten a szitut, nincs probléma, harmonikus a házasság. Ez ma is így van, csak ritkább, mint 50 évvel ezelőtt. Lányok, ha mindenki magára gondol, az nem egy jó kapcsolat, azt mondjátok, ugye. Ha az ember legalább annyit gondol a másikra, mint magára, vagy még többet és ez kölcsönös... az nagy szerencse. Izom, család nélkül nincs igazi társadalom. Talán még közösség sem. Otthon kell megtanulni közösségben élni. Nem?

15138 2009.04.29. 21:36:04

10-re Mathilda, ne hagyjuk, hogy kimenjen. Vagy milyen alternatíva van még a gyereknevelésre?

13118 2009.04.29. 21:49:07

11-re Nefelejcs. más szemmel nézed.... ez nem baj, de nem az a jellemző, hogy tolongjanak kifelé a férjek. aztán itt még az is előfordul, hogy a nő semmivel nem keres kevesebbet ugyanabban a munkakörben. de láttam olyant is, amikor nő keresett jóval többet, pedig végzettségük szintje és munkakörük azonos volt. viszont tudása több volt a férfinek. jó mi?

12595 2009.04.29. 21:54:13

Végül is logikus, de érthető a férj(ek) hozzáállása is... :)) Miért jut eszembe az Elvált nők klubja című film?

15138 2009.04.29. 21:55:07

Hmmmm, hát ezzel a kettővel tudom nézni. :DD Persze, mndenki a saját tapasztalatából tud csak kiindulni. De az országon belül is inkább ott telepednek le, ahol a férfi munkahelye van, nem? Mi teljesen kimentünk a divatból, ahogy látom. A férjemnek volt egy olyan hónapja, mikor nem volt állása - felmondott, mert kiabáltak vele. Minden baja volt. Odáig volt vagy két év, mikor én kerestem többet...arra nem emlékszem. Azt hiszem, nem szeretném sem én, se ő, ha én keresnék többet. Isten őrizz, jó ez, ahogy van. Az a szitu, hogy egy férfi, akinek "több a tudása" kevesebbet keressen a párjánál - köpjetek le - nekem borzasztónak tűnik.

15138 2009.04.29. 21:56:46

ReTro, mondom, mi megértjük a férjet is. Tök szar lehet, egy koloncot életed végéig a nyakadban tartani...ha tetszik, ha nem. Tulajdonképpen egy ingyenélőt... De a nőt is sajnáljuk, amit elvesztett, a család miatt vesztette. Most légy okos. Nem láttam azt a filmet...

12595 2009.04.29. 22:34:23

The First Wives Club, 1996 Goldie Hawn, Bette Midler, Diane Keaton Szerintem mindenki látta... :))

10260 2009.04.29. 23:43:01

Nefelejcs, tanukkal! egyébként, amit felsoroltál az mind alkalmasnak látszik az érdemtelenség megállapítására, a durva beszédet kivéve - talán. ez bírói gyakorlattól függ, s elvben semmi sem kizárt.

11381 2009.04.30. 00:17:17

Nefelejtcs, mi az, hogy a férjed téged eltart 15 éve? Háztartást vezetsz, gyereket nevelsz, hozod viszed öket különböző órákra. Ha mindezt egy idegenre biznád, mennyit kéne érte fizetned? Rémes ez a hozzáállás, a legtöbb u.n. családszerető, konzervativ keresztény államokban, ahol az otthonmaradó családanyákat ennyire lenézik. Egyenrangú félként, teszed a dolgod a családod érdekében. És ha esetleg válásra kerül a sor, a feleség, aki minden idejét eddig a családjába feccolta, és emiatt nem "munkaképes", azt kutya kötelessége a férjnek öregségére is eltartania. Azt hiszem valahol megtalálható a háziasszonyok pénzbeli értéke valahol, érdemes lenne utánanézni.

14055 2009.04.30. 01:22:08

Kedves Nefelejcs! Nekem erről (is) eléggé rendhagyó véleményem van. Azt gondolom ugyanis, hogy a házasság egy gazdasági szerződés, amely a fajfenntartás biztonságáról szól, mely szerint a szerződés ideje alatt a nőből előbúvó gyermeket a férfi sajátjaként ismeri el, és felelősséget vállal a felnevelésének biztonságos körülményeinek megteremtéséről, a nő meg a körülmények adta lehetőségek maximális kihasználásáról. A szerelemhez és a szeretethez nem kell papír.

13190 2009.04.30. 08:06:59

Úgy kell nekik! Megérdemlik! Ha két felnőtt ember meghoz egy "életreszóló" döntést, hogy pár év múlva meggondolják magukat, akkor ők nem felnőttek, és nem komolyak. Találkoztam olyan emberrel akit a felesége elzavart, mert "kiszeretett" belőle, két kicsi gyerek meg maradt. A házasság komoly dolog! Azzal értek egyet, hogy a család a társadalom alapja.

15138 2009.04.30. 08:28:48

Tőled, Árpapa, nem is vártam mást. :)) KerekesZS, egyetértek. Azzal a kegészítéssel, hogy sajna, nem mindenkinek jön össze. Aztán hogy saját hibából-e, azon már lehetne vitatkozni. Judit, akárhogy forgatom, akkor is eltart. Más kérdés, hogy örömmel, önként és dalolva. Szeret engem...én is őt. Velünk nincs is baj. (és ha lesz??) Nonsense, ebben az adott esetben, van fénykép és orvosi látlelet. Ami a tanúkat illeti, te is tudod, hogy a férj és a feleség is talál tanút mindenre... ReTro, emlékszem egy fillmre ezzel a három nővel, de nem jön be a tanulság. Majd utánanézek. Kösz az ötletet.

13118 2009.04.30. 11:07:29

15-re nem írtam feleségről, se férjről. férfi és nő esetét láttam, mint egy munkahelyen és azonos munkakörben dolgozókat. mindkettőnek külön családja. letelepedni meg oda telepednek, ahol aki a többet keresi. de ez az áttelepülés nem jellemző. inkább az, hogy a férj távol talál munkát, aztán hétvégi családtag lesz belőle.

15138 2009.04.30. 11:16:15

Á. Akkor az nem probléma, ill. nem érinti az én témámat. Nem családi probléma, úgy értem. Innen nézve, én azért tudom elfogadni, hogy ugyanazért a munkáért egy hapsi keressen többet, mert ők azok, akik bent töltenek több időt, egy nő záráskor le kell lépjen, mert megy a gyerekért, megy főzni, mit tudom én, kezdődik neki a családi műszak. A férj inkább befogható hosszabb munkára. Hogy ez hogy néz ki más családokban, nem tudom. Miért, mi magyarázza a nő nagyobb fizetését? Ó, egyből mi jutott az eszembe, rossz vagyok. :))

13118 2009.04.30. 11:40:19

bizony rossz. magyarázata meg egyszerű: eltérő foglalkoztatási törvény vonatkozott rájuk. emiatt a nő esetében alkalmazható bér besorolása sokkal magasabb volt, amit adni is kellett. annak ellenére, hogy mindketten tökéletesen azonos munkakörben dolgoztak.

20785 2009.04.30. 12:00:05

20.-ra A házasság az egyik olyan "intézmény", amit Isten talált ki. Az emberek szúrják el. A lényege a szövetség , amely 3 részből áll. Isten, férj, feleség. Így működik, nekem már 20 éve, bár 25 éve vagyunk házasok, a 3. személy csak 5 év múlva lépett be, akkor már majdnem váltunk. Én is itthon vagyok 19 éve, de annyit pörgök, mint egy cégvezető. Nem unatkozok, és nem érzem magam kihasználva. Nincs csodálatosabb dolog, mint emberekkel foglalkozni, ráadásul a saját gyerekeimmel (persze másokkal is). Persze , hogy a szeretethez nem kell papír, de nem is ártalmas, itt Európában ez a dolgok rendje, nem kell ettől annyira félni.

15138 2009.04.30. 12:51:08

25. Azt hittem, hogy a törvények legalább addig igazságosak, míg le vannak írva. Ha már a törvény sem egyenrangúként kezel egyenrangúakat, akkor hova menjünk? 26. Gratulálok a házasságodhoz. Én az Iráékról évekig úgy gondolkoztam, hogy jó ez nekik, ha nem lenne, nem csinálnák. Most meg éppen beszéltem vele, eltűntek otthonról papírok, amik nagyon fontosak lennének, letilltották a közös számláról, kérnek tőle igazolást, hogy nincs jövedelme, mert a férje állítja, hogy van, azt se tudjuk, hova menjünk érte, plusz még a fiuk összes számlája is befizetetlen, mert az apuka nem fizeti többet. Elzárta őket a pénztől. Beszélni nem lehet vele...Micsoda disznóság, hogy bírói végzés nélkül ezt meg lehet csinálni!! Nem kívánom senkinek, hogy idáig jusson. Látod, mennyi papír kell?

Ladyb 2009.04.30. 16:06:27

Szia Nefelejcs, tetszik ez a beírás, nagyon objektíven vezetted le az esetet. Abszolút egyetértek a házassági szerződés intézményével, DE, azzal együtt is lehetnek problémák. Mint minden emberi szitu, ez is 2 emberen múlik és az ő választásuk. Egyébként sokan nem tudják, mert a leglilább időszakukban házasodnak, hogy a házasság egy jogi szerződés. Tehát amikor a legkevésbé vannak beszámítható állapotban, akkor kötnek egy szerződést, amely köti a feleket és nemcsak jogokkal, de kötelezettségekkel is jár. Az én megoldásom egyszerű: nem házasodom. :)

15138 2009.04.30. 16:20:27

Jó. És hogy lesz gyerek? "Elfogy nemzetünk...."

Ladyb 2009.04.30. 19:54:59

A gyerekhez, legjobb tudomásom szerint, egy férfi és egy nő kell. A házasság opcionális. :)

15138 2009.04.30. 19:57:56

:DDD Ha még nem volt, nem tudhatod!! :) Kell hozzá egy férfi, meg egy nő. Mikor a gyerekek kicsik voltak, néha elborzadtam, hogy azok a nők, akik egyedül vannak, hogy bírják. A férfiakrólnem is beszélve.

Ladyb 2009.04.30. 20:15:39

Oppardon, valóban nincs gyakorlati tapasztalatom gyerekkel kapcs, csak az elméletet ismerem. :)))))

15138 2009.04.30. 20:36:14

Ami késik... :DD
süti beállítások módosítása