Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Nincs remény

2010. október 25. - Vörös Nefelejcs

Egy szocialista forradalom vége törvényszerű - megássa a saját sírját.

Egy szocialista forradalom vége törvényszerű - megássa a saját sírját.

Minden október 23-a a tévétől távol, újságok nélkül telik. Az ország ünnepli az ellenforradalom évfordulóját. (Engedtessék meg nekem az ellenforradalom szó használata, lévén  hogy restaurációs célokkal lett elíndítva. Különben meg tök mindegy a név, lehet forradalom, lázadás, felkelés - ez a nyugati szóhasználat. Lehet polgárháború - én annak éreztem 18 évesen, mikor elöször láttam képeket is. Hogyan lehetne felemelő esemény a lincselés, gyilkolás, lövöldözés saját vérünkre ?)

Bár tévét nem nézek, a témán eleget rágódok. Míg csak a saját véleményemet kellett szavakba önteni, jó volt. Mióta olvasom általam szeretett emberek írásait is, azóta nehezebb egy olyan igazságot találnom, ami mindenkit ki tudna elégíteni. Talán nincs is olyan, hiszen mindenki a saját sérelmeit érzi nagyobbnak, no meg mindenki magából indul ki. Hogy amit ő csinált, azt tette a többi is. Pedig ez nem biztos... Én hiszem, hogy a többség nem ment az utcára forradalmat csinálni.

Eldobtuk november 7-et és van helyette október 23-munk. Eldobtuk április 4-et, március 21-et, nincs, csak március 15. Vagyis eldobtuk a szocialista forradalmakat és maradtak a polgári forradalmak. Miért?

A forradalom milyenségét az azt vezető osztály határozza meg. A munkásosztály egyedül a múlt század elején volt olyan nagy számú és olyan szervezett, hogy képes volt egy forradalmat keresztülvinni. Mára már ez nem áll fenn - a munkások száma és szervezettsége, azaz összetartása sem a régi. A szakszervezetek társadalmi támogatottsága is alacsony  - csak példa képpen: a francia szakszervezetek általános sztrájkját a lakosság 69%-a támogatja még három héttel a kezdés  után is, pedig sem a közlekedés, sem a benzinellátás, sem a szemétszállítás, sem az oktatás borulása nem megy kellemetlenségek nélkül. Hol vagyunk mi ettől? Nálunk szocialista  forradalom többet nem lesz.

És mi volt a régivel, az importálttal? Ugyanis nem mi vívtuk meg a sajátunkat sem, úgy kaptuk, ki ajándékba, ki az orcájába: nem is nagyon becsültük. De volt és akadt, aki fegyverrel is védte. A munkásosztály.

Az a munkásosztály, aki csak elvétve jutott el az iskola-padig. Az a réteg, akit műveletlensége miatt mindig is lenézett az értelmiség, a műveltségbe beleszületett és a polgárság tanult része is. Munkásnál butább nem volt az országban, csak a paraszt. És  ezek akartak irányítani, meghatározni a gazdaságot, országot építeni? Piha.

Még saját gyerekeik is, bejutván az iskolákba, egyetemekre, lenézték a szülőket már. Le is váltották őket - és  ők már nem munkások voltak, a kizsákmányolást soha nem érezték a bőrükön, szemük a határon túlon csak a csillogást látta. Az ő céljuk már nem apáik célja volt. A következő forradalmat így a polgárok vitték véghez. Csendben, vér nélkül, a buta lenézett komcsi tuskók orra előtt és segédletével. A néppel, aki többet akart - és mennyit, de mennyit vesztett azóta.

Most megint "méltó", sőt "méltóságos" emberek vannak fent, az ország kihúzhatja magát. Ünnepelheti "polgári" forradalmát. Szidhatja a buta prolikat: nem a mostaniakat, mert már nincs, csak elvétve, hanem a régieket. Szidhatja  Kádárt - aki nem gazdagodott meg más bőrén, aki nem lövetett embereket a Dunába, akinek el kellett volna nézni, hogy ...nem kezdem. Aki csak egy munkás volt, annak sem a legtanultabbja. Hogy is bocsáthatnánk meg neki, mi, nagyon okos, nagyon tanult, intelligens magyarok?

Hát iitt vagyunk, diplomákkal kitömve, egyik értelmesebb, mint a másik. Megegyezni nem tudunk, mindegyikünk többre tartja saját véleményét a másikénál. Mi nem prolik vagyunk, hanem "valakik", még sem elég jó. Félünk a másnaptól, féltjük a jómódunkat, a tetőnket, a nyugdíjunkat. De megegyezni akkor sem... felejteni akkor sem... megbocsátani akkor sem...És erre neveljük a gyerekeinket is, átadva az összes gyűlöletet, vakon bízva benne, hogy jót teszünk velük.  A kommunista szitokszó lett. És ne tévedjünk: nem csak azokat a kommunistákat gyűlölik, akiknek van mit a szemükre hányni, hanem a mai, vétleneket is. Mintha a jobboldalon csupa altruista önzetlen emberbarát ülne kétezer éve.

Nagyon kikívánkozik: ellenség-képpel nem lehet boldogan élni vagy országot építeni. Állandóan szidni valakit nem ad semmit, csak negatív érzéseket. Túl kell lépni ezen, el kell engedni a sérelmet, felejteni tudni kell. Társakat kell keresni, nem ellenfelet. Egységben az erő... (nevetek)

Ebben jó a Fidesz, kedves polgártársak. Olyan zárt, fegyelmezett csapatot alkot, amelyik együtt egymásért elment a győzelemig, mert összetartott. Míg a baloldal szétkritizálta magát a megsemmisülésig.

Már nincs reményem sem, hogy valaki engem képvisel, hogy valaki meghallja a hangom, hogy valaki törődik velem is. Mert a Fidesz nem a baloldal -  még ha sokaknak ez is a véleménye, nekem sajnos nem.

 

 

" class="mceItem mce-blossom-special mce-blossom-object" src="http://img.youtube.com/vi/WYLwj-MjR1E?fs=1/0.jpg">

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr138289358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

45691 2010.10.25. 15:00:12

Kapsz tőlem egy pluszt,mert őszinte írás. Egyet ugyan szinte semmiben sem tudok veled érteni, de nem is azon múlna az ország békessége, hogy egyetértsünk, hanem azon,hogy végre elhigyjük : a nem egyetértés még nem háború. Veled szívesen nem értek egyet.:-)))

15184 2010.10.25. 15:00:47

“Egy szocialista forradalom vége törvényszerű - megássa a saját sírját.” Miért lenne törvényszerű? Mikor volt Magyarországon szocialista forradalom? Szerintem soha. “Minden október 23-a a tévétől távol, újságok nélkül telik. Az ország ünnepli az ellenforradalom évfordulóját.” Az ellenforradalom feltételez egy előző forradalmat, ami ellen irányul. Pl. Horthyék ellenforradalmároknak nevezték magukat, mert ezzel fejezték ki az 1918-as őszirózsás forradalom elutasítását – tiszta, logikus érvelés. De miért lenne 1956 ellenforradalom? Mi ellen lett az, mi a hivatkozási alap, ami miatt “ellen” lett? Mi volt a megelőző forradalom, mely ellen irányult? “Lehet polgárháború - én annak éreztem 18 évesen, mikor elöször láttam képeket is. Hogyan lehetne felemelő esemény a lincselés, gyilkolás, lövöldözés saját vérünkre ?” Polgárháború semmiképpen sem lehet, mert ehhez két nagy fél harca kell. 1956-ban ez hiányzott, hiszen szinte minden erő az egyik oldalra állt, beleértve az addig hatalmon lévő kommunisták 99 %-át. A megszállók elleni harc neve viszont nem polgárháború, hanem partizánharc. Lincselés, erőszak? Minden törvényellenes politikai változás erőszakkal jár. Miért éppen 1956 lett volna kivétel? “Mióta olvasom általam szeretett emberek írásait is, azóta nehezebb egy olyan igazságot találnom, ami mindenkit ki tudna elégíteni.” Miért kellene másokat kielégítened? Nem jobb a saját véleményedet mondani? “ Talán nincs is olyan, hiszen mindenki a saját sérelmeit érzi nagyobbnak, no meg mindenki magából indul ki. Hogy amit ő csinált, azt tette a többi is. Pedig ez nem biztos...” Itt nem erről van szó, hanem egy történelmi esemény értékeléséről. Nekem pl. egyetlen rokonom sincs, aki aktívan részt vett volna az 1956-os eseményekben. “Én hiszem, hogy a többség nem ment az utcára forradalmat csinálni.” Mint minden más forradalomban, felkelésben. A többség egyszerűen passzív legitimációt ad, semmi mást. “Eldobtuk november 7-et és van helyette október 23-munk.” November 7. egy orosz puccs évfordulója. Minek ünnepelnénk egy orosz puccsot? Melynek ráadásul ismertek okai, céljai, s méginkább gyászos eredményei. S nem hinném, hogy október 23. valami más HELYETT lenne. “Eldobtuk április 4-et, március 21-et, nincs csak március 15.” Április 4. az ország szovjet megszállásának emléknapja volt, miért kellene egy megszállást ünnepelni? Ráadásul még a dátum is hazug volt, valójában cask április 13-án fejeződött be az ország teljes megszállása. “Vagyis eldobtuk a szocialista forradalmakat és maradtak a polgári forradalmak. Miért?” Április 4. nem volt szocialista forradalom. “A munkásosztály egyedül a múlt század elején volt olyan nagy számú és olyan szervezett, hogy képes volt egy forradalmat keresztülvinni.” Talán a párizsi kommünt és a bajor tanácsköztársaságot leszámítva nem is volt sosem szocialista forradalom sehol a világban. “Mára már ez nem áll fenn - a munkások száma és szervezettsége, azaz összetartása sem a régi.” Persze, hogy nem, mert olyan, hogy munkásosztály NEM létezik. Egy társadalomban tucatnyi “osztály” van, s nem kettő, mint ez Marx téveszméjében volt meghatározva. “A szakszervezetek társadalmi támogatottsága is alacsony - csak példa képpen: a francia szakszervezetek általános sztrájkját a lakosság 69%-a támogatja még három héttel a kezdés után is, pedig sem a közlekedés, sem a benzinellátás, sem a szemétszállítás, sem az oktatás borulása nem megy kellemetlenségek nélkül. Hol vagyunk mi ettől?” Franciaországban a szakszervezetek előbb elsősorban szociáldemokrata irányítás alá kerültek, megszabadultak a kommunista irányzattól, majd pedig egy polgári demokráciában létezhettek és léteznek. Magyarországon a kommunisták 1948-ban likvidálták a szakszervezeteket, s nem létezett szakszervezeti mozgalom 40 évig. A szakszervezeti mozgalom nevetségessé vált, s mind a mai napig ennek következményeit tapasztaljuk. “ Nálunk szocialista forradalom többet nem lesz.” Mint sehol másutt sem. Hála Istennek! “És mi volt a régivel, az importálttal? Ugyanis nem mi vívtuk meg a sajátunkat sem, úgy kaptuk, ki ajándékba, ki az orcájába: nem is nagyon becsültük. De volt és akadt, aki fegyverrel is védte. A munkásosztály.” Mit kaptunk? Ki védte fegyverrel? “Az a munkásosztály, aki csak elvétve jutott el az iskola-padig. Az a réteg, akit műveletlensége miatt mindig is lenézett az értelmiség, a műveltségbe beleszületett és a polgárság tanult része is. Munkásnál butább nem volt az országban, csak a paraszt. És ezek akartak irányítani, meghatározni a gazdaságot, országot építeni? Piha.” Tessék mondani, mikor irányítottak munkások? Rákosi vagy Kádár munkás volt például? “Az ő céljuk már nem apáik célja volt.” Az apáik célja? Mi volt az? Te most komolyan egy jelentős kommuista-tömeget vizionálsz ide? “A következő forradalmat így a polgárok vitték véghez. Csendben, vér nélkül, a buta lenézett komcsi tuskók orra előtt és segédletével.” Nem volt következő forradalom. A kommunizmus megbukott, mert agyalábakon álló kolosszus volt már csak. Még forradalom sem kellett ellene, sem háború, cask szimplán, dicstelenül megbukott saját magától. “A néppel, aki többet akart - és mennyit, de mennyit vesztett azóta.” A nép több pénzt akart, jobb életet. Amit biztosan nem akart, az a kommunizmus volt. “Szidhatja Kádárt - aki nem gazdagodott meg más bőrén, aki nem lövetett embereket a Dunába” Milyen rendes ember ez a Kádár, hogy nem lövetett embereket a Dunába, pedig bármikor megtehette volna… szinte hihetetlen emberi jóság… minimum Nobel békedíjra kellene jelölni ezért… :-) “Hogy is bocsáthatnánk meg neki, mi, nagyon okos, nagyon tanult, intelligens magyarok?” Isten megbocsát beki, ha úgy gondolja. De a tény tény maradt: a XX. sz. egyik negatív magyar személyisége volt. “A kommunista szitokszó lett.” Ez valóban helytelen. A kommunista a kommunizmus hive, nem szitokszó. “Mert a Fidesz nem a baloldal” Pedig az bizony. Pont azért vagyok a Fidesz ellen, mert egy demagóg, baloldali párt…

56 ujabb igazsága 2010.10.25. 15:01:48

Neveket akarsz hallani????Semmi akadálya.... Gyurcsány Ferenc,Horn Gyula,minisztereik, államminisztereik,rendőrminisztereik, tolvaj és tőkéstársaik. Amint a nóta mondja........gyilkos és áruló ..szent földbe nem juthat.

13003 2010.10.25. 15:18:11

Birka, csak nem bégetsz. Az is értelmesebb lenne. Képzeld csak, Kádár munkás volt. Rákosi falusi zsidó, 7 nyelven beszélő, tanult valaki. 56 ú. i. A nevek felsorolásánál Orbánpapát nehogy kifelejtsd. Igen Nefi. Mint goebels mondta, a demokrácia bája, hogy saját sírját ássa. A munkásosztályt hiányolod, miért nem a Munkát? Miből tudna egy osztály kifejlődni, melynek születéséné legszívesebben visszadugnák, kihúzás helyett. A munkásosztály csak láncait vesztheti! Adtak nekik csörgőket, címeket egy falat kenyeret és marék szemetet, cserébe az osztályöntudatáért. ".......................................Adj ezen néhány Kivált egyénnek láncot és gyürűt, Adj más játékszert,s......." Madách

15184 2010.10.25. 15:19:43

4. Kádár munkás, Rákosi paraszt... :-) De ugye ezt te sem hiszed el?

13003 2010.10.25. 15:22:54

Nem, nem hiszem. Tudom.

15138 2010.10.25. 15:26:41

1-re Jó lenne, ha mindenki így gondolkodna. :) Köszi. A puszit. 2-re Maxi...engem nem tudsz meggyőzni, ahogy én sem téged, nem kell részletesen kielemezned az írásomat. Egy eljövendő társadalmi rendszerben hinni úgy lehet, ahogy Istenben is, egy meggyőződés alapján. Az odavezető út más a mi szemünkben, sőt, te nem hiszed az én ideáljaimat, mint ahogy én nem tudom észrevenni a jót a jelen helyzetben, ami neked a kedvenced. Annál is érdekesebb, mert szinte ugyanazt az utat futottuk be. De mondok valamit: ha én elhiszem, amit a tanárjaim, szüleim mondanak, ahogy apám még elhitte, amit ő hallott gyerekkorában, úgy, ahogy a vallásosak hiszik, hogy van Isten, az ellene megy a saját eszemmel akarom elhinni, magam akarok dönteni-nek. Supernaturel? Utolsó szezon? Azt mondja az angyal (isten harcosa) a főhősnek, aki nem akarja megsemmisíteni az egyik várost, ahol nem tudnak megtalálni egyetlen boszorkányt és Uriel felkészül, hogy eltörölje a várost: hogy a nagy képet is kell figyelni. És el kell felejteni a kétségeket, különben nincs hit. El kell hinni, hogy Isten tudja, mit csinál és nem kell magunkat okosabbnak tartani. Ne nevess...csak a párhuzam kedvéért mondom. Az, hogy a világ itt-ott a feje tetején áll (van gyereked?), az annak is köszönhető, hogy már semmit nem hiszünk el. Vitatkozunk a szüleinkkel, tanárainkkal, Istenünkkel. Jó ez? Lehet, hogy nálad az igazság - de én inkább boldogan szeretnék élni, mint tudni, hogy nekem van igazam, de keserűen rágódjak azon, hogy más nem hiszi el. Vagy egyedül maradjak, mert senki más nem osztja a hitemet. Ha Istenben hinnni nem butaság, én nem látom, hogy miben lenne már a kommunizmusban hinni. Más emberekkel, persze. Jut eszembe. Ave Maria - egy katolikus kisváros. :) Nézz utána. Rájuk is mondanak mindent, de ők köszönik, boldogan élnek. 3-ra 56, neveket? Haynau, Verbőczi, Szálasi, az én névsorom hosszabb lenne, meg mondjuk ki tudnék másolni egy pár nevet, akiket a 56-ban a felkelők öltek meg. Érdemes? Neveket nem én akarok hallani... én nem értek egyet a személyenkénti elszámolással, mikor rendszerekről van szó.

13003 2010.10.25. 15:28:43

Rákosi nem paraszt volt, falusi zsidó. Ez nem azonos a paraszttal.

15138 2010.10.25. 15:30:27

Kádár dolgozott a Kaszap esernyőgyárban. Hat és fél évet börtönben töltött. Rákosi valóban zsidó volt, valóban iskolázott. Maxi, mi ezzel a baj? Rákosi értelmiségi volt, ki is sajátította magának a hatalmiat, ahogy az értelmiség szokta...és nem kádári módszerekkel...

15184 2010.10.25. 15:38:46

8.-9. Mindez teljesen lényegtelen. Tök mindegy, hogy mi a volt Kádár/Rákosi származása, foglalkozása. A lényeg, hogy egy ROSSZ rendszer vezető személyiségei voltak. Komolyan nem értem, hogy miért lovagoltok ezen...

15184 2010.10.25. 15:45:39

"Maxi...engem nem tudsz meggyőzni, ahogy én sem téged, nem kell részletesen kielemezned az írásomat." Nem a meggyőzés a cél szerintem... "Egy eljövendő társadalmi rendszerben hinni úgy lehet, ahogy Istenben is, egy meggyőződés alapján." Lehetni lehet, de minek? A kommunizmus alapjai megdőltek már elméletben is 100 éve. Még ami igaz volt Marxból (az a kevés) is régen meghaladott. Van értelme egy ilyen eszmében hinni? "Az odavezető út más a mi szemünkben, sőt, te nem hiszed az én ideáljaimat, mint ahogy én nem tudom észrevenni a jót a jelen helyzetben, ami neked a kedvenced. Annál is érdekesebb, mert szinte ugyanazt az utat futottuk be." Ez még egy érv Marx ellen, hogy nem a lét határozza meg a tudatot... "Ave Maria - egy katolikus kisváros. :) Nézz utána. Rájuk is mondanak mindent, de ők köszönik, boldogan élnek." S hol a kommunista példa ugyanerre? "Ha Istenben hinnni nem butaság, én nem látom, hogy miben lenne már a kommunizmusban hinni." A vallás egy irracionális valami. A politika meg racionális, nem? A marxizmus nem vallás, hanem egy emberi elmélet, mely megdőlt. Miért kellene egy emberi elmélethez irracionálisan közeledni, azt vallássá változtatva?

15184 2010.10.25. 15:48:06

9. "Rákosi értelmiségi volt, ki is sajátította magának a hatalmiat, ahogy az értelmiség szokta..." A kommunizmus logikája, hogy a hatalmat ki kell sajátítani. Volt már olyan kommunista hatalmon, aki nem ezt tette? A kommunisa célja a demokrácia megdöntése, s diktatúra bevezetése. Feketén-fehéren kimondja ezt Marx és Lenin.

13003 2010.10.25. 15:59:17

A kommunizmus logikája, hogy a hatalmat ki kell sajátítani. 2/3-al mindent megtehetünk! Hm khm. Izé. na toszd meg! DDDD

15184 2010.10.25. 16:00:57

13. Sokkal durvább, mint a 2/3. A kommunista logika az egész hatalmi berendezkedés megváltoztatása és diktatúra bevezetése, minden értelemben.

13003 2010.10.25. 16:05:55

Így van Maxi. Viktor csak tudja.

59854 2010.10.25. 16:06:06

Kádár szakmája szerint írógép-műszerész volt. Rövid ideig dolgozott is a szakmájában. Lényegében már Horthy idején is főállású pártmunkás volt. Rákosi egy jómódú, sokgyerekes zsidó családból származott, gabonakereskedéssel foglalkoztak. Egy darabig ő vezette a családi vállalkozást. Lényegében egész felnőtt életében hivatásos pártmunkás volt. Kádárral ellentétben, aki soha nem élt a Szovjetunióban, Rákosi a háború előtt emigráns volt. A Komintern magas beosztású tisztviselője. Un. moszkovita.

15184 2010.10.25. 16:11:38

15. Felesleges idekeverni aktuálpolitikai ügyeket, melyek nem relevánsak sehogy se...

15184 2010.10.25. 16:12:44

16. Máig emlékszem, hogy még a 80-as években is az szerepelt hivatalos papírokon, hogy "Losonczi Pál, paraszt"...

22371 2010.10.25. 16:37:42

Kedves Nefelejcs, ez ezért borzasztó, de még mindig jobb hogy azt mondod amit gondolsz. (Én azért kedvellek.) De az Isten szerelmére, nov. 7 puccs volt, ez egészen nyilvánvaló tény, legalább ebben hagyd el a régi mákonyt. okt 23 meg miféle ellenforradalom a munkástanácsaival, és a szabadságharccal. Persze lincselések és antiszemita kilengések is voltak, mint sok más forradalomban. (Tudod az ember akkor öregszik meg amikor nem képes belátni a tévedését mert fogja a múltbéli hiteinek.) Ezt nem érvnek szántam, csak úgy eszembe jutott.

23353 2010.10.25. 17:02:09

Erdekes ezt a posztot olvasni, es a valaszokat. En leginkabb Max logikajaval ertek egyet. De sebaj, a jovore kell koncentralni, es ha a mostani kormany nem tudja az emberek jolletet megjavitani az elkovetkezo negy ev alatt akkor nem lesz megvalasztva. Probaltad volna Rakosit/Kadart "nem megvalasztani". Szoval a politikai helyzet jobb most. Es ja kapitalizmus van es "a szemesnek all a vilag". Fontos hogy a "szemesek" a torvenyen belul ugykodjenek es jovedelmuket kijelentsek es adot fizessenek. Felejtsetek el az ilyen/olyan osztalyt!

45714 2010.10.25. 17:02:17

Szia Nefi... ..én is adok neked pluszt, ezen nem mulik... Ha 56-ról beszélünk akkor én azt mondom hogy a kommunistáknak voltak bűnei... ( most ne filozofálgassunk azon ki a komcsi ) A kommunista rezsim mocskos volt Nefi, még ha jólo is érezték magukat benne az emberek, mert nem tagadom volt olyan időszak.. De alapvetően egy mocskos undorító diktatura volt ahol nem a teljesítmény számított, és hát mindenért a pult alatt fizettünk, egy morális nihil volt ez az ország... Tévedés ne essék, a kommunisták nem tértek észhez 1989-ben, egyszerűen csak elsüllyedt a hajó.. Aztán visszatértek, és a tejszínt levették a tetejéről a megaludt tejnek... Egyszer és mindenkorra el kell tünniük a francba, ez a határozott véleményem, mert képtelenek tiszta eszközökkel játszani... Orbánék csak a kommunistáknál lettek jobbak, ezt nem kell tul dimenzionálni, a Fidesz tegye azt amire feljogosította a nép... Ha pedig valami nem tetszik a népnek, akkor az ellen tiltakozzon, ezt tekintem normális viselkedésnek... A társadalom összefogásában azért nem hiszek mert ahhoz egy más szemlélet kellene, mi kulturálisan még nem nöttünk fel a feladathoz, a mostani fiatalok talán igen...

169437 2010.10.25. 17:06:02

Tudod nefelejcs ,Te sok mindent felejtettél el és ki. Francia munkásságnak mi köze van hozzánk? Vagy talán náluk is volt néhány ezer tank? Az is baj az írásoddal hogy nem tényszerű. Egy ország belül történő bármilyen változás, értem itt a hatalom megszerzését, kormányzást, szinte törvényszerű. Viszont ne feledd már el a behívott, itt maradt CCCP haderejét. Ez hazaárulás. Tudom kemény ezt így megfogalmazni. Igazság ez, még ha kellemetlen is. Hazaárulásért pedig nincs bocsánat! Ezt vésd jól fel a naplódba. Ennek ellenére mégsem kívánom egy 'kommunista' vérét sem. Viszont sem a pártjuknak, sem a csatlósaiknak, közéletben nincs helyük! Sajnos jelenleg nem ez a helyzet.

60145 2010.10.25. 17:08:45

Kádárék az ellenforradalom kifejezést az '56-os esemenyek megnevezésére a többség által használt egyik pozitív érzelmi töltésű szó tagadására vezették be. Indok: a szocialista forradalom megszüntette a kapitalista rendszert, s amely törekvés ezzel szembe ment, az ellenforradalmi. Ebből következik, hogy az ellenforradalmat senki sem ünnepelte, Forradalomnak a gazdasági-társadalmi viszonyok gyökeres megváltoztatását tekintették, amely kétségtelenül megtörtént 1947-1949 között. (Más kérdés, hogy a magyar nép 1956-ban nem a kapitalizmust akarta visszaállítani).

15184 2010.10.25. 17:10:45

23. "Más kérdés, hogy a magyar nép 1956-ban nem a kapitalizmust akarta visszaállítani" Dehogynem... Szabadságot akartak, többpártrendszert, mindez nem lehetséges kapitalizmus nélkül. Szóval azt akarták, ha nem is volt ez így kimondva.

12880 2010.10.25. 17:13:59

Nefikém! Nem akarlak bántani, de alapvető szemléletbeli problémáid vannak. '56 igenis forradalom, és szabadságharc volt, ne próbáld ezt elvenni tőlünk. Részletes kritikára nem térek ki, az benne van a mostani Bibó sorozatomban, és a korábbi írásaimban. Tarski.

15138 2010.10.25. 17:15:06

Jaj. Maxi: Ave Maria katolikus város, és van egy spanyol város, ha jól tévedek, ahol meg szocializmus van már vagy húsz éve, köszönik, jól vannak. Van egy ország is, Kína a neve, nekik sem megy rosszul. Nem a kommunizmus logikája, hogy a hatalmat ki kell sajátítani, hanem a hatalom logikája. Az összes létező rendszerben ki van sajátítva a hatalom. Jaaaa... te a demokráciára gondolsz. :DD Na, te ebben hiszel?

12880 2010.10.25. 17:23:24

24-re! Max! NEM!!! Bibó 1956 december 8-án ezt írta: Magyarországon a forradalmi erők egységesen a szocializmus ügye mellett álltak és állnak, továbbá, hogy képesek minden restaurációs kísérlettel szemben megvédeni a szocializmus vívmányait és fenntartani az ország belső rendjét. Ők egy olyan SZOCIALIZMUST akartak, amelyik MORÁLISAN meghaladta volna a Rákosi rendszert. DE: lettek volna politikai pártok, lett volna az országnak függetlensége, stb, ami valóban a kapitalista országokra is jellemző lett volna. De nem lett volna echte kapitalizmus, mert a termelőeszközök TÖBBSÉGI társadalmi tulajdonát megtartották volna, azaz minden korábban államosított céget meghagytak volna, ami a létező szocializmusra volt jellemző. Az más kérdés, hogy ezt végül is nem lehetett volna megvalósítani. Tarski.

15138 2010.10.25. 17:23:54

10-re Emilke nem tudom, én arról írtam posztot, hogy ha munkások lesznek hatalmon, ki fogják művelni magukat és már nem munkások lesznek hatalmon... Úgy látom, nem jött át, nem kellett volna semmi mást írnom. 11-re A szocialiuzmus nem dőlt meg, hanem otthagytuk. Negyven év után, ahelyett, hogy kijavítottuk volna. Mert volt könnyebb út. De Maxi, mi lett jobb most? Ezt akartuk? 19-re Quodlibet, te kapiskálod a szívemet. :) Öregszem is, naná. Mindegy, milyen szót használunk 56-ra, attól nem változik maga a dolog, csak mi áruljuk el vele a saját érzelmeinket. :) Nem érzem magam teljesen egyedül: ott van Moldova Kádárról írt könyve, ami az én számíze szerint beszél, vagy ott van Móricz Boldog embere, amit ha elolvasok, megint azt gondolom, hogy akkor azt úgy nem lehetett hagyni. Ettől még ott vagytok ti, akiket kedvelet én is, és teljesen mást beszéltek. És nem a megfelelni vágyás miatt töröm a fejem, hanem mert meg akarom érteni, miért más nektek, mint nekem. :) Ha nem érdekelnétek, nem érdekelne a véleményetek sem. És, lehet, hogy nincs igazam, végsősoron.

15184 2010.10.25. 17:25:45

26. "Ave Maria katolikus város" Igen tudom, Floridában, na és? "és van egy spanyol város, ha jól tévedek, ahol meg szocializmus van már vagy húsz éve, köszönik, jól vannak" Nincsenek a városban választások, s tilos a magántulajdon? Ne viccelj! "Van egy ország is, Kína a neve, nekik sem megy rosszul." A kapitalista Kína valóban szép eredményeket ér el, de ez hogyan igazol téged? "Nem a kommunizmus logikája, hogy a hatalmat ki kell sajátítani, hanem a hatalom logikája. Az összes létező rendszerben ki van sajátítva a hatalom." Hát nincs. Magyarországon az utóbbi 20 évben 5-ször volt irányváltás a szavazások miatt. Előtte meg nem volt. Milyen kisajátítás ez? "Jaaaa... te a demokráciára gondolsz. :DD Na, te ebben hiszel?" Nem hinni kell benni. Hit nélkül is létezik az.

15184 2010.10.25. 17:28:28

27. Nem hiszem ezt. A demokrácia kikényszeríti a kapitalizmust. A szabadságnak szerves része a tulajdon szabadsága. De ezt te is leírod utolsó mondatodban...

15138 2010.10.25. 17:32:27

20-ra Little, kevesebb gondom lenne, ha úgy gondolkoznék, mint Maxi. (kivéve, hogy nehogy már Orbán baloldali legyen...populista, demagóg - az nem csak a baloldal :D) 21-re Elszomorodtam a posztjaidtól, TÖkös. A párttal a néppel nekem komoly. Még most is szól a kocsiba. Nem lehetne azt mondani, hogy xy rohadt ember és nem a "komcsik"? Én nem ismerek senkit a meggazdagodott komcsik közül, csak a szegényebbjéből, azok meg becsületesek. Nekik legalább olyan sz-r egy kalap alatt lenni a mocskokkal, mint a cigánynak a tolvajjal. Ami meg a szoc. rezsimet illeti - tényleg olyan rossz volt? Megint Móriczra, Mórára hivatkozok... 22-re Corrie, erről beszélek. A minősítésről, a jobban tudásról. Hazaárulás? Ezelőtt 20 évvel ugyanezért a szövegért én lettem volna a hazafi, és te az áruló...ugyan már. Lehet, hogy húsz év múlva megint változik. Mondok valamit: én húsz éve élek úgy külföldön, hogy még mindig tartom magam a valamikori szoc. vezetőknek tett eskühöz: méltón, állandóan fejben tartva, hogy rólam megítélik a magyarokat is. Ilyen mindenki? Akkor ők is árulók? Nem kellenek nagy szavak, eleget hallottunk már ilyet - igaz, rosszabbat is. A lámpavasat nem is említetted. :)

12880 2010.10.25. 17:34:57

30-ra! Max! Márpedig azt akartak! Nézd, én most nagyon beástam magam Bibó műveibe, de hidd el, hogy igazat állítottam. A másik: egy dolog az, hogy mit akartak, és egészen más dolog az, hogy meg lehet-e valósítani. Tarski.

15184 2010.10.25. 17:36:26

"A szocialiuzmus nem dőlt meg, hanem otthagytuk." Dehogynem. A Sztálin utáni kommunista eszmetörténet arról szólt, hogy lassan vezessük vissza a kapitalizmus elemeit a rendszerbe, s közben csináljunk úgy, mintha ez nem lenne ellentmondás. Kínában (+ Vietnámban, Laoszban) mind a mai napig ezt csinálják: a tőke szabad, beleértve a nagytőkét is, de a rendszert szocializmusnak nevezik, bár már az egyetlen a marxista-leninista vonás csak az, hogy a kommunista párt diktatórikus hatalmat gyakorol. "Negyven év után, ahelyett, hogy kijavítottuk volna. Mert volt könnyebb út." Nem volt mit javítani. Az alapok futóhomoknak bizonyultak. A közgazdaságtudomány már a XIX. sz. végén megcáfolta Marxot. A munkásmozgalom pedig a szocialista utat, nem a kommunista utat választotta, azaz elfogadta a kapitalizmust. Lenin eszméi pedig a teljes csődbe juttatták el Oroszországot, egy élhetetlen, kegyetlen társadalmat produkálva, ahol az elnyomás többszöröse volt a legelnyomóbb kapitalizmusnál. "De Maxi, mi lett jobb most? Ezt akartuk?" Igen, én ezt akarom. Ma már csak Kuba és Észak-Korea hű a marxizmus-leninizmushoz. Bár már ott is idő kérdése az egész. Észak-Koreában vallási elemeket vegyítettek az ideológiába, hogy a miszticizmus segítsen az emberek lelkén. Kuba pedig csapdában van: a kevés reform nem hoz eredményt, a sok reform meg megdönti a rendszert, a rendszer a végnapjait éli, nem halogatható már sokáig a Börtönsziget felszabadulása.

12880 2010.10.25. 17:39:30

Max! Még egy idézet előbbi dátummal: 1. A magyar köztársaság legfőbb állami szerve a demokratikusan megválasztott országgyűlés, az e nyilatkozatban körülírt állami, társadalmi és gazdasági rendet elfogadó pártok részvételével. Hatékony garanciákkal kell biztosítani a bírói függetlenséget, a szabadságjogok teljességét, közöttük a törvény előtti egyenlőséget foglalkozásra és származásra tekintet nélkül, a sajtó- és véleményszabadságot, valamint a vallásszabadságot. 2. Az ország társadalmi és gazdasági rendjének alapja a termelőeszközök döntő részének társadalmi tulajdona. Ennek megfelelően az 1956. október 23-án állami tulajdonban lévő bányák, gyárak, bankok és egyéb nagyvállalatok társadalmi tulajdonát továbbra is fenn kell tartani. Tarski.

15138 2010.10.25. 17:40:40

23-ra Atlasz, nem értem, amit írsz, aszerint (és a régi terminológia szerint) akkor elfogadod az én meghatározásom logikáját? Vagy csak hogy volt ilyen, de nem érvényes? 22-re Corrinak, bocs, lemaradt. A franciák úgy jönnek ide, hogy ott szépen szervezett a munkásosztály még mindig, működő szakszervezetek vannak, és jön fel nagyon a szoc. párt. 24-re Nagyon kiábrándító leszek, ha azt mondom, hogy a magyar nép 56-ban és 89-ben is az életszínvonalát akarta megemelni? 25-re Tarski, nem baj, nem számítottam nagy egyetértésre. :) (Olyan nagyon hosszú, amit írsz...) Maxi, Van polgármester választás és közösségi tulajdonban van a föld, Magántulajdona (autója, kutyája, felesége :D) mindenkinek van. Ha beszélsz egy kínaival, szocialistának fogja mondani magát, sőt, ő is menetel a kommunizmus felé. Átmenetileg szocialista. Hogy vannak kapitalista termelő erők - istenem, a termelési viszonyok viszont szoc-ák. Persze, az általad el nem ismert marxista terminológia szerint. (Te amúgy meg akarod győzni Zsuzsát, vagy élvezed a "feleselést" vele?)

15138 2010.10.25. 17:41:38

Mo-on ötször volt irányváltás. Maxi: és kik vannak ott húsz éve? Ugyanaz a ....banda. Kösz.

15184 2010.10.25. 17:46:58

31. "nehogy már Orbán baloldali legyen...populista, demagóg - az nem csak a baloldal" Orbán nevezheti magát bárminek, a lényeg, hogy mit csinál. Szerintem kb. egy demokratikus keretekben működő Ceauşescu - nacionalista, baloldali demagógia. "Nem lehetne azt mondani, hogy xy rohadt ember és nem a "komcsik"?" Nem. Mert nem X vagy Y kommunistával van gond, hanem magával a kommunista eszmével. "Én nem ismerek senkit a meggazdagodott komcsik közül, csak a szegényebbjéből, azok meg becsületesek." Én a meggazdagodott ex-kommunistákat jobban tisztelem, mint az eszméhez hűeket... Az előbbiek egyszerűen opportunisták, ami számomra jobb, mint egy gyilkos eszmében hinni. A kommunista világban is akkor lett jobb az élet, amikor a hithű kommunisták - mint Lenin vagy Sztálin - helyére az eszmében már nem annyira hívők kerültek. Nekem pl. semmi bajom Gyurcsánynyal. Nem lennék pártjának tagja persze, de alapvetően amit mond az egy liberális antikommunista szöveg egy kis halványpiros szósszal. "Ami meg a szoc. rezsimet illeti - tényleg olyan rossz volt?" Tényleg. Nagyon rossz volt. Lásd: http://bircaman2.nolblog.hu/archives/2010/03/29/Hogyan_lettem_becstelen_ember/

12880 2010.10.25. 17:47:38

35-re! Nefi! Sokat írok? Nem tehetek róla, a billentyűzet önállósítja magát....Tehetetlen vagyok ellene! Tarski.

12880 2010.10.25. 17:49:45

21-re! Tökös! Hogy van az, hogy itt tudsz emberi módon viselkedni, és a saját blogodon, meg nálam átváltozol vadállattá? Tarski.

15184 2010.10.25. 17:51:47

"Van polgármester választás és közösségi tulajdonban van a föld, Magántulajdona (autója, kutyája, felesége :D) mindenkinek van." Tehát az nem szocializmus. "Ha beszélsz egy kínaival, szocialistának fogja mondani magát, sőt, ő is menetel a kommunizmus felé." Hiába minősítem magamat négernek, ha egyszer elég ha rám nézel, s érzékeled, hogy valahogy mégsem vagyok egy tipikus néger... :-) "Hogy vannak kapitalista termelő erők - istenem, a termelési viszonyok viszont szoc-ák. Persze, az általad el nem ismert marxista terminológia szerint." Ilyesmi nem létezik... A nagytőkés üzeme még a marxista terminológia szerint sem teremt szocialista termelési viszonyokat... "Te amúgy meg akarod győzni Zsuzsát, vagy élvezed a "feleselést" vele?" Nem hiszem, hogy meg tudnám győzni. Nem is szoktam nagyon válaszolni neki, mert teljesen különböző a kiindulópontunk. A tény mindenesetre az, hogy a mainstream közgazdaságtudomány tévesnek tartja mindazt, amit Zsuzsa igaznak mond.

15184 2010.10.25. 17:53:14

34. Oké, nem tagadom mindezt. Azonban nyilvánvaló, hogy egy demokráciában ez a terv sosem működhetett volna.

12880 2010.10.25. 17:54:35

Nefikém! Még egy megjegyzést! Szóval a címmel sem értek egyet. mindig van remény, még most is Orbán alatt, mert van szabad választásra lehetőség. Ezt már nem vehetik el tőlünk!!! Tarski.

12880 2010.10.25. 17:56:26

41-re! Max! Oké! Tarski.

60145 2010.10.25. 18:05:16

28. Nefelejcs (szerkesztő) : A szocializmus csődbe jutott, ezért szánta el magát a változtatásra Gorbacsov, és a hazai pártvezetés jobbik fele. 35. Nefelejcs : szöveget pontosítottam csupán, nem foglaltam állást. Tarski-Max: Úgy tűnik, a tények ezúttal nem szenvedtek vereséget a dogmákkal szemben.

13066 2010.10.25. 18:09:55

Szia Nefi :))) Nagy hiányosság, hogy közvetlenül a rendszerváltás után az elmúlt évekkel nem nézett senki szembe. Kifordítom-befordítom mégis bunda a bunda ment a helyezkedés, senkitől nem kérték számon a tetteit. Sokan maradtak csak az általuk képviselt párt neve változott, és itt most nemcsak az MSZP-re gondolok, hiszen elég színes volt annak idején a paletta. Saját történelmünkről nem tudunk indulatoktól mentesen beszélgetni, megy a személyeskedés, és az általánosítás, no és a bűnbak keresés, ami a legjobb megoldása annak, hogy a személyi felelősséget elbagatellizálja. Sajnos a politika minden rendszerben a saját érdekeinek megfelelően magyarázza még a történelmet is. Mit adunk át a most 10-en éves gyerekeknek, nem tudom, illetve bele sem merek gondolni, hiszen én NEM vagyok MAGYAR, mert nem hordtam a választásokig annak idején a kokárdát, csak március 15.-én tűztem fel a kabátomra.....

13003 2010.10.25. 18:17:14

Kurva kíváncsi lettem. Maxi, Tarski, Nefi, és kik is még? Aki ott volt 56 okt 23-án, szóljon. Nem aki könyvből olvasta, akinek Józsibácsi mesélt róla, NEM! Aki OTT volt , kéretik jelentkezni, Kicsoda?

15184 2010.10.25. 18:22:41

42. Végülis nincs gond a címmel. Nefelejts azt akarta mondani, hogy nincs remény ismét kommunizmusra. Ez pedig tény... :-)

12880 2010.10.25. 18:24:30

45-re! Jelentkezem! Tarski.

15138 2010.10.25. 18:32:10

Mi kapok ma? Mélben? "BALEGYENES RÁDIÓ A legfontosabb hinni, amikor a legnehezebb elhinni. A növekedés nem jár lármával. A Balegyenes rádió állandó műsorai: Hétfő 18 óra "Ha majd a szellem napvilága..." dr. Gál József rovata Páratlan Kedd 19 óra "Nem középiskolás fokon..." dr. Artner Annamária rovata Páros kedd 19 óra "A dal ereje"- rendszerkritikus világzene Tapolczai Attila műsora Szerda 19 óra Paprikáskrumpli Élő adás - csípősen Csütörtök 19 óra "Mondom a magamét" dr. Jakócs Dániel rovata" Vacakol a netem, de igyekszem itt lenni.

13003 2010.10.25. 18:34:55

Látom, vagyunk már 3-an. Lord, Tarski és Emilke. 78, ??, 76 A nagy tolongásban nehogy egymás tyukszemére lépjünk. DDD

almonda 2010.10.25. 18:53:34

Hmm, érdekes fejtegetés - különösen, hogy 20 éves svájci 'száműzetésből' írod.

23353 2010.10.25. 18:54:38

En is ott voltam Emilke....

15184 2010.10.25. 19:08:33

49. Ez a MEBAL rádiója. A MEBAL egy kőkemény szélsőbal párt. Egyébként a Jakócs Dániel a tanárom volt, nem viccelek.

13149 2010.10.25. 19:11:04

Nefelejcs, csalódtam benned.

45714 2010.10.25. 19:11:37

Te Emilke.... mint régi bútordarab, csak nem voltál ott minden helyszínen egyszerre ? ...mert akkor te vagy a modern superman... Anyám is átélte 56-ot de az egészből nem látott semmit...

45714 2010.10.25. 19:12:31

54 Erlauer én meg benned... ( mosolygok )

60145 2010.10.25. 19:22:46

46. emilke : 10 éves voltam, akkori értelmemmel figyeltem, s igyekszem azt tenni ma is. Van, aki közelről nem látja a lényeget, más meg az elveitől, koncepcióitól a tényeket. Azt, amit átéltünk, tényként kell kezelni - szerintem. Amit gondoltunk róla, az változhat.

13003 2010.10.25. 19:30:29

Budapesten a Semmelweis belső klinikknál voltam. Tudod, hogy milyen messze van a Kiliántól, a Corvin-köztől? Meg Újpestről míg beér az ember, útközben sok minden történik. Azidőtájt a két lábam elvitt mindenhova.

60145 2010.10.25. 19:41:58

58. emilke Ismerem a helyeket, a Maléter-Pongrác rivalizálást, és sok minden mást is, de nem személyes élményként. Egyáltalán: Miért jártál be?!

12880 2010.10.25. 19:47:23

50-re! Nono, ne öregíts. Alig múltam 45 éves.... Tarski.

169437 2010.10.25. 19:48:32

re-31 Semmi köze az általam írtaknak a 'Jobban tudom' jelenségéhez. Tényekről vagy objektíven, vagy sehogy. A maszatolás, elkenés, homályos látás, igazság elhallgatása, bagatellizálás, jól ismert módszer. Mondjam meg kiké?

13003 2010.10.25. 19:59:08

Nem bejártam. Bennt laktam dec. közepéig.A Köztelek utcai pártbizottságot foglaltuk le diákszálló céljára.. Klinikai munka, szállóőrzés, aztán dec közepén hazamentünk. A DISZ-bizottságon volt egy nagy rádió. Éjjel nappal szólt, előttem15-20 cm magasságban álltak az akkori újságok, röplapok Egy értékes gyüjtemény volt. Tudatosan rakosgattam el a dokumentációt. Egyszer kimentem wc-re. Mire visszajöttem, egy újságom sem volt. Tudom, ki tette el, de ez ma érdekes? Az egyik feladatom volt, hogy a Váci utca. elején levő egyetemre is bejárjak hírekért,. Érdekes, azóta sok százszor elmentem ott, a boltíves kapu alatt is és most meg nem tudnám mondani a nevét. Milyen szelektív az emlékezet.

15138 2010.10.25. 20:01:11

37-re Maxi, egy elvvel nem szabadna, hogy baj legyen. Itt is van Munkáspárt, van szélsőjobb is, szavaznak is rá, sőt, utóbbi parlamenti párt. Főleg szájalás folyik - én is abban jeleskedem. :) 38-ra Tarski, nagyon jó, hogy írsz. Csak nincs annyi időm. Mindig azt mondom, hogy na, majd visszajövök, de addigra már megint írtál. Jól van ez így. :) 40-re Most konkrétan mit nevezel mainstream gazdasági elméletnek? Én eltöltöttem egy évet a közgázon itt (csak könyvelést és logisztikát tanultam, aztán otthagytam őket) - nekem annyi benyomásom maradt róluk, hogy ha van egy közgazdász egy elmélettel, akkor jön kettő az ellenkezőjével. Biztos emlékszel az "egy lépés előre, két lépés hátra" mondásra... :D Véleményem szerint semmi stabil a marxisták óta. Talán a Zeitgeist. :) 42-re Tarski, kedves tőled, semmi gond. Lehet, hogy van remény...részemről feladom. Úgy nem csalódok. :) 44-re Atlasz, Gorbacsov kicsit - ill. baromira elszámította magát. Dehogy akarta ő a szocializmust felszámolni...persze, azt tette a marhája, de nem azt akarta. Ő reformot akart. Jót akart. Utálom, persze. De nem ezért, hanem mert maga meggazdagodott, de nem segített a csernobili áldozatokon. 45-re Ha te nem vagy magyar, Doremi, akkor én sem akarok az lenni. Tudod, a Nagy Magyar Hülye. :) Igazad van. Külön bosszant, hogy más népeknek nincs ezzel problémájuk, csak mi görcsölünk itt egymáson húsz éve.

15184 2010.10.25. 20:10:12

"Véleményem szerint semmi stabil a marxisták óta." Rosszul tudod. Lásd: http://fr.wikipedia.org/wiki/Histoire_de_la_pens%C3%A9e_%C3%A9conomique "Talán a Zeitgeist." . A ZeitGeist az marxizmus, azaz nem új

15138 2010.10.25. 20:11:45

50-re Emilke, drága, minden tiszteletem mellett - aki ott volt személyesen, lehet, hogy még jobban elfogult, mint akinek mesélték. Mert hogy többek mesélték, legalábbis nekem, amit tudok. Egy saját élmény sokkal szubjektívebb. Egyébként, meséljetek, meséljétek, míg lehet, te vagytok az utolsók - mi leszünk az utolsók. :) 51-re Almonda, "mentségemre" öt és felet a Szovjetunióban is töltöttem. :) 53-ra Mesélj róla, Maxi. Ő is kőkemény balos? Jó tanár? 54-re Erlauer, most erre mit mondjak. :) Én is benned, de én nem akartam téged megbántani vele. Ha már mondtad nekem, gondolom, te sem akartál engem bántani, ergo, te sem bántódsz meg. Már Somlai óta tudhatnád, hogy más oldalon állunk. :) 61-re A politikusoké? :) Nekem nincsenek tények a birtokomban. Képeim vannak, amikre azt mondják, a korabeli propaganda műve. Moldovám van, apám elbeszélése van. Amit felsoroltál, tőlem távol áll. Azt hiszem, összefoglalhatnám, hogy a nagy és új gondolat az agyamban tényleg csak annyi volt, hogy milyen kár, hogy a munkásosztály ha meg is szerezheti, nem tarthatja meg a hatalmat. 56...mi újat tudunk még erről mondani?Fél évszázada elmúlt. Nekem most az az izgalmas, (az lett volna, hogy mit szóltok ehhez a fentebbihez), hogy Orbán baloldali vagy nem. Maxi, indokold meg, légy szíves.

15138 2010.10.25. 20:13:56

64-re Jó! :DD Már kellett egy ilyen oldal. Melyik bandára gondoltál, mint stabil: a marxizmus előtti vagy utánira?

15184 2010.10.25. 20:28:32

"Mesélj róla, Maxi. Ő is kőkemény balos? Jó tanár?" Jó tanár. KŐKEMÉNY SZÉLSŐBALOS, cseppet sem csodálkozom, hogy a MEBAL RÁDIÓban szerepel. 1989 környékén a kedvenc témája az MSZMP heves kritizálása volt balról. Az MSZP-vel pedig már nem is vállalt sosem közösséget, azt hiszem, hogy rögtön a Thürmeréknél lett tag.

13003 2010.10.25. 20:32:21

Igen, igen. Az emlékezés subjectiv. Éltük, harcoltuk, féltük birkóztuk azt az időt.Formálgattuk, próbáltuk és túlétük, mert túl kellett élni. Elbuktuk, felálltunk és továbbmentünk. Mindannyian. Ellenségek, ellenfelek, barátok, közömbösök, bosszúállók, büntetettek, büntetők. Csak undorító, mikor egy kis faszfej most ugat hülyeségeket. A megélők, túlélők, akik még kevesen vannak, hallgatnak De a Csendes Óceánnál végetérnek a csaták!

12009 2010.10.25. 20:33:42

Én nem csalódtam Nefiben :) Kőkemény szélsőbalos :) Amúgy mindenben Maxal értek egyet. Az anarchizmus legveszedelmesebb ellensége a kommunizmus. Szerintem még a fasizmusnál is veszélyesebb.

15138 2010.10.25. 20:35:16

67-re Na, van egy ilyen tanár, azt mondod, jó. Elvben tiszteled, akkor. És azt gondolod róla, hogy hülye? Hogy rosszul látja? Hogy rosszak a következtetései? Gondolom, nem ölt, nem lopott, nem csalt. De akkor ő egy becsületes kommunista? 68-ra Emilke. Én a világért nem mondanék semmit rád. Te már építettél országot, én nem. Ne is kelljen. Tartozom neked. :) (remélem, nem én vagyok, akire mérges vagy)

15138 2010.10.25. 20:36:52

69, Grani, de jó, hogy jössz, most kérdeztem tőled valami Maxinál. Nekem fontos lenne a válasz. Na, kommunisták ellensége, engem ne hívj kőkeménynek, aki nálam puhább, az csal. :)

15184 2010.10.25. 20:38:00

65. "Nekem most az az izgalmas, (az lett volna, hogy mit szóltok ehhez a fentebbihez), hogy Orbán baloldali vagy nem." Nézzük meg, hogy mik a jobboldal és a baloldal fő jellegzetességei: baloldal: - az állam nagyobb szerepének hangsúlyozása, - a munkavállalók érdekvédelmének hangsúlyozása a tőke érdekeivel szemben, - a kapitalizmus elvetése vagy legalábbis kritikája, - a közösségi érdekek hangsúlyozása az egyéni érdekekkel szemben - az igazságosság része a vagyoni különbségek csökkentése is jobboldal: - az állam kisebb szerepének hangsúlyozása, - a tőke érdekvédelmének hangsúlyozása a munkavállalók érdekeivel szemben, - a kapitalizmus támogatása, - az egyéni érdekek hangsúlyozása a közösségi érdekekkel szemben - a vagyoni különbségek természetesek, kifejezetten igazságtalan a vagyoni különbségek csökkentése Na most ebből az 5 jellemzőből mindegyikben Orbán a baloldalon áll. Valójában az MSZP közelebb áll ezekben a jobboldalhoz, mint a baloldalhoz. Így számomra nem kétség, hogy a fő középbal erő a mai Magyarországon a Fidesz.

15184 2010.10.25. 20:40:45

70. "Na, van egy ilyen tanár, azt mondod, jó. Elvben tiszteled, akkor. És azt gondolod róla, hogy hülye? Hogy rosszul látja? Hogy rosszak a következtetései? Gondolom, nem ölt, nem lopott, nem csalt. De akkor ő egy becsületes kommunista?" Én nem a kommunistákat támadom, hanem a kommunizmust. Nem gondolom hülyének a kommunistákat. Egyszerűen téveszmében hívőknek tartom őket többségükben.

13003 2010.10.25. 20:45:05

Mielőtt egyesek szembeköpnék a múltukat és sjátmagukat. http://www.youtube.com/watch?v=PiUg_QdVEZc&p=5FB28C8773F775BB&index=11&feature=BF

15138 2010.10.25. 20:57:44

72-re Nekem nagyon klappol a jobb és bal jellemzése. Kár, hogy alig tudok valamit Orbánról, amit tudok...nem hiteles. Hogy hihetnék neki? Már mindent mondott és mindenkit szidott...meg kell rágnom. 73. Jahogy. Tökjó. Én sem tartom butának a jobbosokat. Csak egoistának. :) 74. Emilke, lehet, hogy már legyintenék az egész szocialistaságra, ha nem tudnék vagy kétszáz mozgalmi dalt fejből... :)

12392 2010.10.25. 21:00:50

Most értem haza! Így már csak annyi maradt, hogy átolvassam az egsézet! Igazán úgy lenne érdekes, ha tudnánk, ki hogy élt és gondolkodott akkoriban! Néhányan már el-elszólták magukat, bennük most sem "csalódtam"!!! =))

12009 2010.10.25. 21:32:29

71 A mosolyod nem téveszt meg :) Egy nőnek egy szava sem igaz. Ha igen, akkor véletlenűl elfelejtett, mi az igaz :) Válaszoltam.

14055 2010.10.25. 23:02:06

Nefi, a polgári forradalamat is a franciák vívták meg nekünk, meglehet, hogy a szocialista forradalmat is ők fogják. Ahogy szemlélem épen egész jó úton haladnak felé.. Jelzem Marx tett is erre célzást :) Türelem, az idő nekünk dolgozik..

11381 2010.10.26. 00:26:57

Különben Nefinek formailag abban van igaza, hogy 56-ban volt ellenforradalom is, végúl is az gyözött. Ugyanis 56 Október 23-.a forradalomnak indult, amit aztán a Köztársaság téren lévő ÁVO-sok pucchaként végül is a szovjetek behivásával ellenforradalomba csapott át. És az akkor fennálló, hivatalos és legális Magyar Kormányt és az azokat támogató egységeket túlerővel elsöpörte.

wesz 2010.10.26. 00:39:57

Hat ebben nem ertunk egyet a vegletekig. Nefi, csak halkan jegyzem meg, hogy Kina az allamkapitalizmus legszornyubb eveit eli.Ott munkasok, a te proletarjaid, ugralnak le a munkasszallo tetejerol, mert meghalni is jobb, mint Nokia telefonokat meg Macintosh compikat osszeszerelni a budos redva kapitalista nyugatnak. Amugy en gyulolom a szocializmust, soha nem felejtem el nekik, hogy nem engedtek szabadon a kerites masik oldalara, csak haromevente itven dollarral.

14055 2010.10.26. 07:17:38

Wesz, ez tényleg rémes büntetés volt, most sokkal jobb, mehetsz bármerre szabadon, igaz annyi pénzed sincs, hogy elhagyd a falut, ahol születtél, nincs munkád, amiből kenyeret tehetnél a gyerek elé, a miből cipőt vehetnél a lábára. Egy könyv, egy mozi, egy színház csak álom, örülsz ha ha ki tudod gazdálkodni, hogy ne kapcsolják ki az áramot.. A nyugdíj, a békés öregkoris már csak álom, régen lefelé mászott a nyugdíjkorhatár, most felfelé vágtat, lassan túl van a várható életkoron a határ. A fiatalok körében féelemetes módon terjednek a kemény drogok, valahogy el kell viselniük, hogy feleslegesek a társadalom számára ők is. Valóban igazad van, erről álmodik minden fiatal, amikor megkérdik tőle, milyen világban szeretnél élni?

15138 2010.10.26. 07:53:04

76-ra Gyuri, akkor már érted, hogy miért emlegettem kegyelemdöfést. 77-re Apám ezt úgy mondta, hogy "ne higyj a nőnek, míg meleg". (Nagyon szerettem apámat) Köszi, elolvasom. 78-ra Esténként néha nem hiszek a szememnek. Jön a rendőr, hogy át kellene engedni két kamiont, benzinnel. Azt mondják neki, hogy nem az a baj, hogy nem tudják arrébbvinni a torlaszt, meg vissza - hanem akkor oda az elv: ötvenet nem engednek át, kettőt meg igen? Rendőr elkullog. Látszik, hogy ő is így gondolja. Küldik az adományokat a sztrájkolóknak, kaját, pénzt. Amúgy Sárközyt is csodálom...és tegyük hozzá, hogy a franciáké a legalacsonyabb nyugdíjkorhatár. Hihetetlen. 79-re Szia, Judit :). Köszi, de nem az én igazam, hanem amit nekem tanítottak. Más, mint amit neked. (Nagyon szellemes volt. ) 80-ra Én nem voltam még Kínában: látok képeket, dok. filmeket, kétfajtát. A nyomorról és a fejlődésről. Gondolom, hogy mindkettő jelen van. Viszont tagadhatatlan, ami a kínai gazdasággal történik. És ne felejtsük el, míg ők a telefonjainkat szerelik, addig mi itt munkanélküli segélyért kuncsorgunk. (hogy megint a franciákat huzigáljam ide: a Renault hazahozta a Clio gyártását és csak a munkahelyek miatt) Nem mehettél ahova akartál? Vagy a pénz volt kevés? A valutázóknak is meg kellett élni valamiből. :) Volt minden. Épp most olvasom a Kántor nyomozt. Még lopni is volt miből, nohát. (oké, viccelek)

12880 2010.10.26. 09:06:07

Nefikém! Most bele vagyok pistulva Bibóba éppen a sorozatom miatt. Nos, tőle idézek egy részletet a kizsákmányolás értelmezéséről: kizsákmányoló egy társadalmi rendszer nem aszerint, hogy ez vagy az milyen tulajdonban van – össztulajdon vagy magántulajdon vagy rabszolgatulajdon vagy jobbágyfelsőség –, hanem aszerint, hogy a társadalom adott hiedelmei és adott struktúrája mellett az emberek egymás közötti szolgáltatásaiban mennyi tényleges kölcsönösség nyilvánul meg. Szóval, gondolkozz el rajta, mert szerintem ez egy sokkal jobb megközelítése a kizsákmányolás fogalmának, mint a marxista, amelyik Bibó szerint is abszolutizálta azt a kapitalizmusra nézve. Tarski.

15138 2010.10.26. 10:51:42

Kedves Tarski, "mennyi tényleges kölcsönösség nyilvánul meg" ez nekem nagyon hajaz a marxista osztály-meghatározásra: "a megtermelt javak elosztásának módja és nagysága tekintetében különböznek" - feltételezve, hogy mindenki dolgozik. Bevallom, hogy nem tudok semmit Bibóról. Megyek hozzád. Nem értem, mi az, hog abszolutizálta a kapitalizmusra nézve. Hogy ott volt a legerősebb a kizsákmányolás? Lehet benne valami, ha a termelő eszközök tulajdona a meghatározó... Részemről nem tartom hülyeségnek, hogy az alapvető dolgok, mint energia, közlekedés (a ráfizetéses), az oktatás javarésze állami tulajdonban van. Viszont nem tartom a konkurrenciát sem istentől elrugaszkodott dolognak, ahhoz meg több tulajdonos kell.

15184 2010.10.26. 13:28:05

84. Mint a történelem is bizonyította, az egyén szabadsága éppen a szocialista társadalomban a legkisebb, s nem a polgári demokráciában. Gondold csak végig: egy gyári munkásnak nem mindegy, hogy a gyár egy tőkése vagy pedig az államé? Ugye mindegy? Konkurrencia pedig csak szabad társadalomban lehet. Szóval tisztázd mindezt magaddal: eddig úgy néz ki, hogy neked egy olyan kapitalizmus kellene, mely szocializmusnak nevezi magát, de az égvilágon semmit nem alkalmaz Marx és Lenin eszméiből... :-)

15184 2010.10.26. 13:30:09

"Nem mehettél ahova akartál?" Nem bizony. Nézz utáni, hogy 1988. január 1. előtt milyenek voltak a magyar utazási szabályok! Ha nem emlékszel, én szívesen leírom neked.

15138 2010.10.26. 15:09:33

85-re Kedves Max, engem totàl nem érdekel a szabadsàg...kutya vagyok, nem farkas. Ennék, meleg helyen aludnék - ha ezért kussolni kell vagy nem mehetek, csak ahova engednek, akkor szívesen engedelmeskedem, míg szépen mondják. Ha durvulnak, akkor átértékelem a preferenciáimat. :) A gyári munkásnak sem mindegy, hogy ki a gazda: az állam marad, a tőkés fogja, és holnaptól Kínába teszi át a gyártását, vagy nem tetszik neki, hogy a lányának udvarolok és jól kirúg. No szakszervezet, no érdekképviselet, no kollektív szerződés. Nem mindegy, hogy a gyár van a munkásokért, vagy a munkások a gyárért - amihez semmi közük. Hogy nekem mi kéne? Nyugalom. :) Biztonság. Nőből vagyok, két gyerekkel. 86-ra 78-tól utaztam Ausztriába, 85-től a SZUba. Kellett meghívó. Pénzem soha nem volt annyi, hogy akár a törvényes keretre elég lett volna. :) A gyerekek el nem hiszik, hogy volt idő, mikor megnéztük, hogy mennyi egy kávé, mert nem biztos, hogy futotta rá. És a disszidensek? Azok is kimentek...még oroszok is...mééég kubaiak is. Aki elszánta magát, az ment. Most meg mesélgetik büszkén, jelenti Nefelejcs. :)

15184 2010.10.26. 16:13:47

"Kedves Max, engem totàl nem érdekel a szabadsàg...kutya vagyok, nem farkas. Ennék, meleg helyen aludnék - ha ezért kussolni kell vagy nem mehetek, csak ahova engednek, akkor szívesen engedelmeskedem, míg szépen mondják. Ha durvulnak, akkor átértékelem a preferenciáimat. :)" Ez a te értékrended, de a többség nem ilyen. Ráadásul a kommunista rend kutyaként bánt az emberekkel, viszont a tartás meg farkasszerű volt, mindkettő negatív oldala. A polgári demokrácia meg farkasként kezeli az embert, s farkasként is tartja, de kutyaelemekkel. Melyik a jobb? "A gyári munkásnak sem mindegy, hogy ki a gazda: az állam marad, a tőkés fogja, és holnaptól Kínába teszi át a gyártását, vagy nem tetszik neki, hogy a lányának udvarolok és jól kirúg." Ugyanez bárhol lehet. Az állam is előbb utóbb bezárja a veszteséges gyárat. "No szakszervezet, no érdekképviselet, no kollektív szerződés." Most a szocializmust írod le? Mert ott pont ez volt. A szakszervezeteket pl. Magyarországon 1948 környékén szüntették meg, s 1988 körül éledtek újjá. "Nem mindegy, hogy a gyár van a munkásokért, vagy a munkások a gyárért - amihez semmi közük." A gyár a termelésért van, nem a munkásokért. S ez minden mástól független. "Hogy nekem mi kéne? Nyugalom. :) Biztonság. Nőből vagyok, két gyerekkel." Családban biztos jövedelmetek nincs? Ingatlan nincs? Gyerekek nem tanultak, nem végeztek valamit? (Nem tudom hány évesek, egyidősek vagyunk, de ez nem jelent semmit: az én gyerekeim 14 és 22 évesek.) "78-tól utaztam Ausztriába, 85-től a SZUba. Kellett meghívó. Pénzem soha nem volt annyi, hogy akár a törvényes keretre elég lett volna. " A lényeg: külön engedély kellett.

15138 2010.10.26. 17:57:01

88-ra Konkrétan nem csak az én értékrendem...de nem tudom, hogy a többségé vagy egy kisebbségé. Velem nem bánt kutyául a rendszer. :) Állami ösztöndíjam volt. :))) Te, én nem tudom, hogy mi volt a szakszervezetekkel, de kellett, hogy legyenek már előbb is, mert emlékszem tagsági bélyegekre és üdülőkre is. Na meg, szakszervezeti jellemzésekre, vagy mifenékre. Voltak és volt szerepük. Egy melósnak amúgy sem lehetett nagy baja, mert ő volt a rendszer "ura". Meg a takarítónő és a vahtyorsa. A gyárnak a munkásokért is kellene lennie - munkát biztosítani. A kapun belüli munkanélküliség megőrizte az emberek méltóságát, a brigádmozgalomnak pedig biztosítania kellett volna a kollektíva ellenőrzését az egyén felett. Ez volt, mikor működött. Tudom, hogy nem mindig és mindenhol. A munkának jognak és kötelességnek kellene lennie, ahogy a régi alkotmányban volt megírva. Ami ma biztos...ki tudja, az -e holnap is. Van ingatlan. Nem pont az ingatlanok árának esése okozta a válságot? Gyerekek 12, 15. Neked EKKORA gyerekeid vannak? Későn érő típus vagyok, értem... Kellett engedély. Most nagyon zavar, hogy pölö az USA-ba biometrikás útlevél kell? Engem hidegen hagy. Itt némelyek utálják és megcsináltatják, némelyek azt hiszik, hogy jól kitolnak az USAval, ha nem váltják ki. (Emlékszem, mikor elmagyaráztad a különbséget: nem mindegy, hogy kifelé vagy befelé kérik és hogy saját vagy idegen állampolgárt vegzálnak) A hatalom, a törvény ritkán vált ki bennem ellenállást. Általában felfogom az értelmét. :)

15184 2010.10.26. 18:07:33

1986-ban házasodtam, s első gyerekem 1988-ban született, még a kommunizmusban. Lehet kapun belül munkanélküliség, csak egy erre épülő rendszer zsákutca. Egy ilyen társadalom folyamatosan lefelé megy. Lásd a mai Kubát.

15138 2010.10.26. 18:40:23

Nekem 87-es az elso hàzassàgom és 88-as a kutyánk. :) Akkor te még egyetemen beadtad a derekad. Mondom is a férjemnek, hogy hogy őtet nem kapkodták el?? Nagyon hihető, amit mondasz, és külön kedves vagy, hogy nem tértél ki a lógósokra. Értjük egymást. Kubát elhiszem neked. De az sem fog menni hosszútávon, hogy a jónép egy tekintélyes részének (25%-ának) ne legyen tartósan munkája. MErt akkor meg a szoc. pénzek kerülnek annyiba, vagy ha azt is meg akarják spórolni aki nem dolgozik, ne is egyék alapon, akkor ezt a 25%ot éhhalálra ítéltük. Valami a kettő közt kellene, hogy akadjon megoldás. A lustákat is ösztönözze, de adjon is mindenkinek munkát, hogy megélhessen. Különben mindenhol lesznek majd olyan citék, mint Fro-ban, ahol már csak drogkereskedelemből és rablásból élnek családok.

12880 2010.10.26. 18:45:46

Nefi! Nektek pedig valóban olvasni kellene Bibót, mert olyan kitűnő kritikát adott a marxizmusról. Tudom, hogy eszmei különbségek vannak közöttünk, de azért ajánlom, mert nem árt, ha tudod, hol és miként támadják a marxizmust. Tarski.

15138 2010.10.26. 18:51:40

Tarski, annak idején annyi ideológiai tárgyam volt...pölö az összes akkor létező burzsuá ideológiát megtanultuk kritizálni. Őszintén: megutáltam egy életre a kritizálást. Valamint kiábrándultam a tárgyi tudásból is - nem (csak :)) azért, mert magamnak nincs belőle, hanem mert oly gyakran változik... Nézegettem ám, amiket írtál, és nincs is bajom azokkal a gondolatokkal, amiket ott találtam. Csak bevallom azt is, hogy mindjárt Fidesz és MDF, mihelyst Bibó - eléggé reflexesen. Őket meg nem imádom nagyon. Bár azt fogtam, hogy arról értekezel, hogyan hagyta el a Fidesz Bibót. Na meg, nem tisztem, hogy védjem a marxizmust. Csak állandóan belecsöppenek valahogy. :)

15184 2010.10.26. 18:57:55

91. 19 éves és 2 hónapos koromban házasodtam. Feleség 5 évvel idősebb nálam.

15138 2010.10.27. 08:34:44

Gratulálok. :) Téged jól elkapkodtak. ( Ideális koreltérés. )

12880 2010.10.27. 09:04:55

93-ra! Nefi! Sajnos, az MDF is és a Fidesz is kihasználta Bibót. Ezt én most már világosan látom. Gyakorlatilag semmit sem tanultak tőle. Inkább Richelieu-tól, meg Machiavelli-től, meg, igen, Sztálintól tanultak. Hitlert már nem is említem, mert már közhelyes a goebbels-i populizmus említése. Tarski.

12880 2010.10.27. 09:06:03

94-re! Max! Őszinte részvétem: hiszen Te nem is éltél :-))))))) Tarski.

15184 2010.10.27. 12:48:48

97. Akkoriban, 18 évesen úgy számoltam, hogy elgondolkodtam, hogy milyen lesz majd 5 év múlva, sajnálni fogom-e, hogy nem vagyok a barátnőmmel. Számoltam, gondolkodtam, s arra jutottam, hogy NAGYON fogom sajnálni. Ezek után már egyenes volt az út a házassághoz. Az a vicc, hogy most is helyesnek tartom cselekedetemet. Talán csak első gyerekem volt túl korai, mert 10 nappal 21. születésnapom előtt született. S most már látom, hogy nem voltam eléggé jó apának vele szemben. Végüls nem is alakult ki vele jó kapcsolatom igazából. Azt lehet mondani, hogy rendes kapcsolatunk csak akkor lett, amikor már ő is nagykorú lett, 4 éve.
süti beállítások módosítása