Nefelejcs blogja

Jó tett helyébe jót várj

Jó tett helyébe jót várj

Kinek jár munka

2011. november 03. - Vörös Nefelejcs

Néha olyat hallok, amit addig soha és amin el kell gondolkodjak hosszú ideig.

Néha olyat hallok, amit addig soha és amin el kell gondolkodjak hosszú ideig.

A munkanélküliség erősödésével szaporodnak azok a riportok, amik a munkanélküliekkel, az ő családjukkal foglalkoznak. Az állam minden erőfeszítésének ellenére - a fennálló rendszer és hagyományok miatt - a munkanélküliség egyre nő, ezt nem lehet tagadni.

Az egyik ilyen riportban a munkanélküli fiatalember anyja azt a kijelentést tette, hogy szerinte a munkanélküliség nem evidencia, elkerülhető lenne, ha "nem dolgoznának olyanok is, akiknek nincs rá szükségük". Nem részletezte, konkrétan kikre gondolt, de már hetek óta ezt forgatom a fejemben, így több variáció is eszembe jutott, illetve, kibökte a szememet.

Nyilván, azoknak nincs szükségük - anyagilag - a munkára, akik megengedhetnénk maguknak, hogy ne dolgozzanak. Ilyenek a gazdag örökösök, a már vagyonokat megkeresett alkalmazottak, menedzserek - vagy azok feleségei. Valószínűleg mindenki ismer ilyen embereket. (alkalmazottakról beszélünk, nem a saját vagyonukat kockára tevő vállalkozókról)

Mi lenne, ha az állam beavatkozna és családonként egy eltartó lehetne csak?

A jelenlegi helyzetben az állam hiába várja el, hogy minden család eltartsa magát, ha a munka nem biztosított. Ha nem tudunk, a társadalom, az állam nem tud minden egyes embernek munkát adni, sem arra felkészíteni, sem illő módon segíteni munkanélküliség esetén, akkor miért hagyjuk, hogy a munkaerőpiac a saját dzsungel-törvényei alapján működjön?

Egy ember sem pótolhatatlan. Egy főnök sem pótolhatatlan. Ellenben minden gyereknek, minden embernek méltó módon kellene megélhetéshez jutni. Akkor a munkát el kellene osztani, ahogy ez az asszony említette a riportban. Ha már a javakat nem tudjuk elosztani, talán azok megtermelésénél lehetne keresni a megoldást?

De milyen szempontok alapján? Maradjanak otthon a nők? Vagy döntse el a család, melyik tagja vállalja a fizetett munkát és melyik az otthonit? Tegyük általánossá a részmunkaidőt? Tagadjuk meg a munkát a fogyatékkal élőektől? A rossz tanulóktól? A kék szeműektől?

Magyar viszonyok közt pedig feltenni a kérdést: a közmunkára kényszerítés mit szolgál? Munkát és az azzal járó státusz visszaállítását - vagy olcsó munkarő biztosítását? És közcélokra, vagy azért, hogy a máris fennálló anyagi polarizálódás (gazdagok és szegények közti egyre nagyobb szakadék) tovább nőjön?

Ha az állam küzd a feketemunka ellen, vissza akarja állítani az adófegyelmet, egyszóval, szigorúan vigyáz a saját bevételeire, hogyan nem jut eszébe, hogy ott kint, a Parlament falain kivül, emberek kell, hogy megéljenek és enni adjanak a gyerekeiknek?

MIBŐL?

A bejegyzés trackback címe:

https://vorosnefelejcs.blog.hu/api/trackback/id/tr618289416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

173336 2011.11.03. 09:51:23

Amíg globálisan nem foglalkoznak azzal, hogy munkát kell biztosítani az embereknek, addig igenis félelemben fog élni mindenki. Meddig lesz munkám, mi lesz azután, miből etetem meg a hozzátartozóimat. Alapvető biológiai és társadalmi parancs a gyerekeink eltartása. A racionalizálás jegyében munkaköröket vonnak össze, kevesebb ember többet dolgozik, míg az embereknek azt a felét, "akinek nem jut kapanyél" a dolgozó emberek megnyúzásával tudják eltartani, minimálisan legalább enni adni nekik. Mindenki rosszul jár és sérül. Csökkenteni kellene a munkaidőt, hiszen ma az emberek nagy része még néhány félórát dolgozik a számítógép előtt, otthon vagy a munkahelyén, hisz a tájékozódás ( jó és rossz) hozzátartozik a 21. század emberéhez.Hét óra munkaidő elég lenne naponta, és nőne a foglalkoztatottak száma. De ezt a csökkentést nem mi tudjuk elkezdeni. ENSZ,UNESCO és egyéb nemzetközi szervezeteknek kellene lépnie. A világ óriási bajait ma már csak globálisan lehet megoldani, vagy globálisan szenved a FÖLD 95 %-a.

60145 2011.11.03. 09:58:30

Csak liberális választ tudok elképzelni: a munkalehetőséget az emberi szükségleteket kielégítő gazdaság teremti meg. Az államnak az a dolga, hogy ezt ne akadályozza, hanem segítse. (Pl. a termelés terheit csökkentse, ne a jövedelemadót.) A megtermelt javak újraelosztásáról az állam sem maga, sem a tőke, sem a polgárai érdekeinek sérelme nélkül nem mondhat le. Ennek arányairól a politika eszközeivel döntenek.

14742 2011.11.03. 10:31:23

Akartam írni, de elolvasva Atlasz hozzászólását - fölösleges.

15138 2011.11.03. 10:33:02

1-re Zitbau, igen, azt hiszem, hogy globàlisan van szükség erre, hiszen egy állam nincs megmentve a munkanélküliségtől. Csak nemrég láttam riportot a kínai munkanélküliségről, ami eléggé megdöbbentett, lévén, szocialista - és újabban tehetős - államról van szó. Jus általam kedvelt elmélete szerint azonban csak a kis közösségek működőképesek, ennek alapján bárhol el lehetne kezdeni. 2-re Atlasz, ehhez képest az állam(ok) eladósodtak maguk is, és a mai napig általános gyakorlat, hogy még veszik fel a hiteleket, tisztelet a kivételnek, akik inkább önkormányzatok. Úgy értem, hogy a már csődbement és a még küzdő önkormányzatok.

15138 2011.11.03. 10:34:36

3-ra Lehár, akkor nem is válaszoljak? :) Olyan sok választás nincs. Vagy marad így, ahogy rossz és egyre gyűlik az elégedetlen vagy megszokjuk és nem nyávogunk, hogy eltartunk embereket, sokat, vagy garantáljuk a megélhetést mindenkinek. Más utat nem látok.

15184 2011.11.03. 10:37:43

Munkát csak a gazdaság tud adni. A megoldás tehát: több kapitalizmus.

14742 2011.11.03. 11:01:25

6. maxval bircaman, írod: több kapitalizmus! Ez önmagában nem elég. A kapitalista berendezkedésű államnak is kötelessége gondoskodni arról, (akár versenytársak helyzetbe hozásával) hogy egyes vállalkozások ne váljanak állammá az államban! Erre példa nálunk az áramszolgáltató, amiből egyetlen van és az ár a csillagos ég, vagy a közlekedés, ahol az egymás közti verseny az árak csökkenését eredményezte. Ráadásul utóbbi esetben a foglalkoztatottak aránya emelkedett is.

15184 2011.11.03. 11:05:57

7. Oké, ez az állam szabályteremtő szerepe.

16338 2011.11.03. 11:22:44

Az állam szabályteremtése utopisztikus ott, ahol az államot irányító politikusokat a gazdaság támogatása helyezi szabályalkotó szerepbe, azaz, a gazdasági szereplők, gyakorlatilag a gazdasági-pénzügyi hatalom hozatja a szabályokat. Nefi, a kérdés, kinek jusson munka önmagában kevés. A kérdést muszáj kiegészíteni azzal, mennyi bérért? Hiszen ma azt tapasztaljuk - és itt visszautalnék az előző posztodra - sok helyen a bérek még a létminimumra sem elegek, főként, ha eltartottak is vannak. Így aztán, mondhatjuk, akkor jut munka mindenkinek, ha 4 órás általános munkaidőt vezetünk be, de akkor elégedjenek meg a létminimum negyedével a dolgozók, semmi nem változva, a nyomor ugyanúgy nőne. Azt pedig ki döntheti el, kinek nem muszáj dolgozni? Hol érhető el egy létminimumszint azzal csak egy kereső van. Ne felejtsük, ma a legkevesebb és legmagasabb bérek közt milyen különbségek vannak - itt utalnék vissza a Novartis posztodra - és míg egyik bér bármire elég, a másik az éhenhalást teszi elkerülhetővé. Így egyetértek azzal, globális szabályozás szükséges, de nem hiszem azt, ez megoldaná 7 milliárd ember gondját a mai berendezkedés mellett. Kinek lenne érdeke, hogy hétmilliárd emberről gondoskodjon, mikor egymilliárd is elégséges a fejlődéshez? Az már megint érdekes, meddig tarthat a fejlődés, egyáltalán, mit nevezünk fejlődésnek. A rendszer is érdekes, ha preferálod az én kisközösségi modellemet, akkor bizonyos téren közel állsz a maihoz képest anarchisztikus társadalom képéhez, hiszen, a kisközösségek nem működhetnek jól egy mindent meghatározó állami irányítás alatt. Szerintem.

ejmiakő 2011.11.03. 11:25:03

A tabuk ki vannak tiltva a gondolkodásból. Pedig olyan egyszerü. A kapitalista világot nem a közérdek vezérli. Olyan, mint egy félszemü, vagy bandzsa veréb. Nem arra halad, amerre kellene. Az evolúció hosszú idö alatt be tudja építeni a célszerü viselkedési mintákat. Az embernél erre már nincs ideje. Az ember pedig buta hozzá, hogy felismerje s gyakorolja. Ráadásul a hatalom - a néhányak magánérdekeit képviselö hatalom - birtokában még szándékosan butítják ia a népet. Mint itt is láthatjuk, vannak, akiket eredményesebben lehet kondicionálni.

23353 2011.11.03. 11:48:57

Többféle témát keversz a posztodban: 1 munkanélküliség 2 közmunka 3 fekete-munka/adófegyelem. Ezek más és más témák. A munkanélküli segély álltalában saját magát finanszírozza, a biztosító dijjat a dolgozóak fizetéséböl kereset szerint levonják. Következtetésképpen minden "biztosított" jogosult rá. 2 közmunka nállunk nincs 3 Az adó nem fizetése tapasztalatom szerint a legnagyobb probléma MO-n. Mivel nagyon elterjedt, az állam és az önkormányzatok el vannak szegényedve, következésképpen el adósodnak és az ország "görög útra " tért. Oszt mindenki a jelen kormányt (Orbán vagy azelött Bajnai/ Gyurcsány) okolja. Lásd a posztok nagy százaléka ezen a bloggon.Helyette saját magukba kellene nézni....de attol Isten mentsen.

60145 2011.11.03. 11:54:14

4. Nefelejcs 2-re Atlasz, Emberi dolog jól vagy rosszul csinálni valamit, ráadásul az ember eszközei ki is szabadulhatnak az irányítás alól - ha hagyják! Ez az, ami nagyon nem jól van, de biztosan megoldható! (Bocs a különös hívatkozásesért, kétszer kellett másolnom!)

193225 2011.11.03. 12:31:29

Én nem akarok dolgozni. Nem is. Nefi, tegnap küldtem neked emilkét ! :))

169889 2011.11.03. 12:37:27

Nem nagyon hiszem, hogy ez megoldható lenne, és a működését is erősen kétlem. A munkaerő felszívása a gazdaság dolga, a gazdaság szabályozása viszont az állam feladata. Volt. Van egy modell, ami igyekezett megoldást adni az ilyen problémákra a válságok emberibb kezelésére, Keynes dolgozta ki és működött is, az állam, mikor működik a gazdaság, pufferel, mikor baj van, költ, beruház és mesterségesen növeli a keresletet. Kérdés hogy nagyon bölcs és általam egyáltalán nem tisztelt politikusok, miért dobták félre, miért felejtették el ezt a modellt, versenyezve a cégek kiszolgálásában és elkényeztetésében. Másrészt, jelentkezem kísérleti alanynak! Lehet nekem fizetni egy egyszeri összeget, ami után meg ígérem, hogy be sem teszem a lábam, de még véletlenül sem tévedek a munkahelyek környékére. :))

15138 2011.11.03. 12:45:11

6-ra Maxi, munkát csak a gazdaság tud adni - ez így nem igaz. Azt mondhatod, hogy csak a gazdaságban találsz, de hogy kinek adják, az már döntés (most gondolj a diszkriminációra, kor, nemzetiség, nem alapján). 7-re Lehár kommentjéhez: Svájcban azért szavazták le az egy egészségbiztosítót, mert az árak emelkedését várják utána. Féltek tőle, ezért maradtak a "konkurrencia árcsökkentő hatását" biztosító több biztosítós rendszernél. Persze, állami küszöb nincs...az állam a szabad piacra bízta az egészségügyet. Ez is egy politikai döntés. 9-re Jus, a mennyi bérért magától értetődik, izé, nekem: annyi bérért, amennyiért akárki dolgozna, amennyiből egy kereső el tud tartani egy családot, ami utána nem szorul rá másra, az államra, a többi keresőre. 10-re Ejmiakő, tervezem a témát. :) 11-re Little, sajnálom, az én fejemben ez összefügg. Ugyanis arról van szó, hogy mit hajt be rajtad az állam (adókat), mit vár el tőled a társadalom (saját magad pótlását, azaz gyereket és azok felnevelését, valamint teremtsd meg a nyugdíjad alapját). Ergo, az állam azon fáradozik, hogy végeredményben minél kevesebb ember szoruljon közellátásra. De ha cserébe nem ad semmit, ha nincs munka - és most ez a legnagyobb baj mindenütt - , akkor ezeket az elvárt dolgokat hogyan teljesítse a szerencsétlen polgár? Munka nélkül sem magát, sem a gyerekeit, sem a nyugdíjas éveit nem tudja biztosítani. Ha ezt nem látod...és azt hiszem, sokan nem látják, akkor el kell fogadni az elfogadhatatlant. A napokban egy fiatal hajléktalan pár elvesztette az épp megszületett gyerekét - az utcán szült a nő. Mindenki tudta az utcában(Párizs!!), hogy terhes. A szállókon nem fogadnak be párokat. Ez felháborító. Félelmetes. Keresni kell a megoldásokat. Az adócsalókat szigorúbban büntetném és igen, a görög példát jobban ki lehetne domborítani. Ebben nagyon egyetértünk. 12-re Atlasz, remélem, jól értelek... igen, emberi dolog hibázni. De még hány évig? Igazából a halyzet kb 20-30 éve még jó volt, azóta rosszabbodnak a dolgok. Egyébként a magam részéről az okot a túlnépesedésben látom, 7 milliárd embert munkával elllátni, etetni...reménytelen. 13-ra Te már dolgoztál eleget, Emilke. Biztos a régi címemre, mindjárt előásom...

15138 2011.11.03. 12:48:27

14-re :DD Lancelot, az állam puffer szerepe ideig-óráig működik, mifelénk sok a közmunka, ezért rengeteg autópálya épül és virágoktól roskadoznak a tisztára sepert utcák, a gyerekeket felügyelik a zebráknál. A befektetéseket valamennyire igyekeznek támogatni (sztem minden állam), de nem győzik. Innen a gondolat, hogy ha már egyszer nincs elég munka, akkor ne ész nélkül adjuk, hanem valamilyen rendszer, érdem, rászorultság alapján. Tképpen mindegy, hogy "belső munkanélküliségnek" nevezed, vagy szociális hálónak, el kell tartani embereket. Közben meg nem mindegy, hogy haszontalan eltartottnak vagy dolgozónak érzik magukat.

193225 2011.11.03. 12:57:38

vorosnefelejcsre ment. Ha nem aktuális, adjál újat!

60145 2011.11.03. 13:17:55

15. Nefelejcs 12-re Atlasz, Egyszerűen jó az a modell,a melyik gyors és hatékony választ tud adni a problémákra. A piacgazdaság ilyen. Az ő problémáira meg a politika kereshet megoldást, persze ez diktatúrában tartósan nem lehetséges: a diktátor is téved. A túlnépesedésre is vannak válaszok.

60145 2011.11.03. 13:23:38

10. ejmiakő "A tabuk ki vannak tiltva a gondolkodásból." Micsoda? Akkor honnan nincsenek? S akkor ki a tiltás(a) ki van tiltva, mi a probléma a gondolkodással? Az emberiség mindeddig megoldotta az éppen felmerülő problémákat, tabuk és elvárások által szabályozott viselkedési mintákkal, termelési és igazgatási eljárásokkal, stb. A hatalomnak is megvannak a korlátai - csak a butaságnak nincsen.

ejmiakő 2011.11.03. 13:50:16

19. Atlasz 2011. 11. 03. 13:23, van némi igazságod. "mindeddig" Ebböl semmi se következik a jövöre nézve. A kavics is mindaddig esik, amíg leesik. A "piacgazdaság" lenne a bandzsa veréb. De a helyzet még rosszabb, létezik egy diktatórikus háttér-világkormány. Ami csak nagyon kevesek érdekeit képviseli. No, erröl nem szabad tudnod.

60145 2011.11.03. 14:46:48

20. ejmiakő: Ha a világkormány létezik, de semmit nem tudhatunk róla, akkor léte még annyira sem biztos, mint az, hogy a kavics meddig esik. Ismeretlen tényezővel nem lehet számolni. (Ami nem jelenti azt, hogy egy-egy ember képes akár a hazai folyamatok minden részletét ismerni, megérteni és befolyásolni. Kivéve a gyevi bírót, akarom mondani az örökös miniszterelnököt!)

15138 2011.11.03. 15:05:26

18-ra Atlasz, hogy jön ide a diktatúra? Elvben, ezeket a problémákat mindenkinek fel kellene ismernie és a pártok dolga, hogy választ találjanak rá. A túlnépesedésre éppen Emilke mondta, hogy a születéseket kell szabályozni. Különben nem marad más, csak a hagyományos válasz: háború vagy éhínség.

173336 2011.11.03. 15:29:41

Nem azok kerülnek vezető politikusoknak, országok, népek vezetőinek, akik tetteik és képességeik alapján kiválasztódnak, hanem akik ajánlják magukat. Fő az, hogy Ő elhiggye magának hogy ő tudja hogyan, kivel, mit kell csinálni. Sajnos, a demokráciák alkonyát látjuk, időhiányra, gyorsaságra, a többség hozzá nem értésére hivatkozva döntenek rólunk, ellenünk,egy virtuális, soha meg nem valósuló közjónak nevezett valami érdekében. A magukat írástudóknak nevezők pedig háborognak, okoskodnak, osztják az észt, a világhálónak vagy az asztalfióknak. Ma nincsenek tuti tippek csak elképzelések, éppen ezért kellene a közös bölcsesség.De az utóbbi ma a vicc és a naivitás kategóriába van besorolva.

ejmiakő 2011.11.03. 16:10:33

21. Atlasz 2011. 11. 03. 14:46, hogyne tudhatnál róla. Látod a történéseket a világban, amik mögött kirajzolódik, kiknek az érdeke, akarata érvényesül. Így van ez minden maffiával. A létük tagadása nem segít. A kérdés csak az, mit akarsz felismerni, s mit nem.

ejmiakő 2011.11.03. 16:13:16

22. Nefelejcs (szerkesztő) 2011. 11. 03. 15:05, lehet más válasz is. Írogattam már az ebola-projekt lehetöségéröl, mint egyszerü, hatékony, gyors, minden igényt kiélégítö megoldásról. Az a szörnyü, hogy magának az emberiségnek is érdeke, hogy végrehajtsák.

60145 2011.11.03. 16:14:41

22. Nefelejcs: Elvben mindenkinek fel kell ismernie ezt vagy azt, de a valóságban nem egyetlen felismerés születik, nem egyetlen üdvözítő recept. Diktatúrában nincsenek valódi pártok, a szocialista demokrácia fából vaskarika volt, minden bölcsesség és döntés a Vezér dolga. A diktatúra az az államberendezkedés, amely csak egy megoldási módot engedélyez. A bukás mindig nagy, még az úgynevezett siker is iszonyúan sokba kerül!

60145 2011.11.03. 16:16:06

24. ejmiakő: Igen, minden rossz az ördögtől való, a tettei rá vallanak. Csak most más a neve.

60145 2011.11.03. 16:17:30

23. zitbau : Igen, ez így megy. Jobb híján!

78126 2011.11.03. 16:27:32

Gyorsan átgörgettem a kommenteken, nehogy mást írjak, mint amit elsőre szeretnék: a munka egyik legnagyobb (írhatnám felbecsülhetetlen!!) értéke a mentális egészség megtartásában is keresendő. Magyarország nagyon nagy bajban van. A börtönök pedig már megteltek! :)

78126 2011.11.03. 16:38:44

Ja, és én remekül elvoltam sok évig "munka nélkül", azaz otthon, csakhogy nálunk az mind naplopó, akit eltart az ura, és hihetetlen minősítéseket kellett elszenvedjek - leginkább a családomban. Úgyhogy megemeltem a fenekem. (Na, nem miattuk!) Első körben önkénteskedem, ám akit eddig a semmittevésem pukkasztott, az most ezen fújtat tovább. Amúgy senki nem tudna rávenni, csak a kényszer vagy a saját lelki szükséglet. Figyelemre méltó szempont, nem?

ejmiakő 2011.11.03. 18:00:13

27. Atlasz 2011. 11. 03. 16:16, látod, hogy nem mered kimondani a nevet.

12009 2011.11.03. 18:03:25

Volt olyan egészséges korszaka a világnak, amikor dolgozni szégyen volt, de legalábbis nem dicsekedtek vele. A kapitalizmus és benne az uralkodó osztály, a polgárság emelte a munkát olyan erkölcsi magasságba, hogy nem dolgozni szégyen lett. Miért? Mert a polgárság dolgozott és ebben különbözött az addigi uralkodó osztályoktól. A kommunisták viszont úgy gondolták, hogy a munkaeszközök fejlődése megszünteti azt a kényszert, hogy dolgozni kelljen. Ma, a munkaeszközök forradalmi fejlődésével azt látjuk, hogy tényleg egyre kevesebb embernek kellene dolgozni ahoz, hogy megtermeljék azokat a javakat, amik a létfentartáshoz, sőt az átlagos életszinvonalon való éléshez szükséges. Viszont az uralkodó osztály, a polgárság logikája és ideológiája nem engedi meg azt, hogy a lakosság egy része munka nélkül juthasson alapvető javakhoz. Ez az ellentét szüli a válságokat, a belső feszültséget. A megoldás egyszerű: aki az átlag felett akar élni, az dolgozzon, ha átlag feletti tudással, képeségekkel rendelkezik. A többiek meg igyák a sört, egyék a virslit, járjanak Suzukival, fogyasszák a tömegkulturát stb... mindezt ingyen. Kommunizmust!!! Persze ezt, mint Max helyesen mondja, még több kapitalizmussal lehet elérni :)

210560 2011.11.03. 18:40:24

Nefelejcs .." a munkanélküli fiatalember anyja azt a kijelentést tette, hogy szerinte a munkanélküliség nem evidencia, elkerülhető lenne, ha "nem dolgoznának olyanok is, akiknek nincs rá szükségük". .." Nem csodálom, hogy próbáljátok kitalálni, mit akart mondani a szerencsétlen asszony, mert ez így nagyon ködös. Azon is el kellene gondolkodni, hogy nem kéne megfordítani a kérdést? Olyanok dolgozzanak, akiknek a munkájára szükség van! Akik hasznos, érdemi munkával többletet termelve, gazdaságélénkítő, büdzsé-növelő eredményekkel járulnak hozzá a szoc. alapú támogatásokhoz. Mert különbséget kéne tenni a szoc. okok miatti szegénység és az ezzel összefüggő támogatási kényszer és a munkaerőfölösleg miatti munkanélküliség és annak megoldási kényszere között. Sztem örök téma és lehet nagyon sokat erről beszélni, hogy ki miért jut álláshoz ma Magyarországon. Dolgozzon az, aki értékes, hasznos munkát tud végezni, ezt díjjazzák, ne kapcsolati tőkével elért fizetést osszanak ! A Közmunka programban is egy csomó ideológia, meg szoc.kényszer, sőt még helyi tényezők is befolyásolják, ki miért dolgozik, kinek volna igazán szüksége rá....Amúgy a jelen viszonyok között nagyon nem a helyén kezelik a lehetőséget. Persze nagyon sok példát lehetne felhozni. Lehet vállalkozó-támogatási, vagy kib@szási, netán adományozási lehetőségként is kezelni.. Régen és ma az önkormányzati "keretek" lehetőséget teremtettek/teremtenek a helyi kiskirályság gondjainak megoldásához..igaz csekély mértékben.. Mondom....rétestészta :((

14479 2011.11.03. 19:10:26

Ez így nagyon bután hangzik! Az embereknek nem munkára van elsősorban szükségük, hanem önbecsülésre, és tisztes jövedelemre. A baj gyökerét ott keresném, hogy túl kevés embernek van akkora jövedelme, amelyet nem tud elkölteni a hozzáférhető szolgáltatásokra. És persze az oktatás...

10260 2011.11.03. 20:07:52

Hát voltak, vannak nézetek (Rousseau: Értekezés az emberek közötti egyenlőtlenség eredetéről ...például) , hogy a munka nem természetes állapota az embernek. De nyilván az sem, hogy úgy növekedjen fel egy generáció felnőtté, hogy "szülői példaként" a segélyt és a "nyerőgépet" tartsa követendőnek. E két szélsőség között kellene megtalálni a "tisztes jövedelmet", amely végső fokon csak munkával érhető el (vagy egyszer azzal érték el, mert a tőkejövedelmeket sem szabad negligálni). A kérdés az, hogy tud-e az állam elegendő munkahelyet teremteni? (lásd: adókedvezmények, közvetlen pénzbeli juttatások, stb.) Tud-e ésszerűen már-már közmunkát szervezni víztárolók építésével, utak- és vasutak korszerűsítésével? Előbbit igen, utóbbit kötve hiszem, mert ez már nem a fáraók kora, s nem tömegek kellenek, hanem a gépesítettséghez pénz és értő ember kell. S ezek az "értők" nem a tankötelezettségtől szabaduló tizenhat évesek lesznek.

14055 2011.11.03. 20:20:50

Nefi, ez is nehéz, sokkal nehezebb, mint első látásra látszik. Nincs munka, és nem is lesz, szerencsére feltaláltuk a gépeket, melyek levették és folyamatosan veszik le a vállunkról a fizikai munkák jó részét, sőt a szellemiek nem kis részét is. Nagyjából ott tartunk, hogy ha minden ember napi 1-2 órát dolgozna, akkor is több jószágot tudnánk előállítani, mint amennyit elfogyasztani bírunk, vagyunk egyáltalán képesek. Borzasztó nehéz kérdés, hogy mivel foglalják el magukat az emberek, hisz a javak előállításához már alig van rájuk szükség. Persze ha így folytatjuk, akkor már csak legfeljebb 10 -15 évig probléma ez, aztán elfogynak a fosszilis energiahordozók, és a gépeknek annyi meg a bambi, jöhet újra a kapa meg a kézi szövőszék, meg a többi rég elfeledett szerszám, sőt a gyertyaöntő szakma is szívni fogja a munkaerőt :)

relatív 2011.11.03. 20:27:36

Na ugye, hogy ugye ! Mindenki a maga kis egzisztenciája szerint foglal állást a munka időben és térben való 'jelenségének' kérdésében. Pedig .... Összefüggésében a munka - és az általa létrehozott javak - és az a gyakorlat, hogy adózni kell (!) a kérdés igazi keletkezésének oka. Vagyis miért kell dolgozni ( más 'élőlények' vígan megvannak nélküle ), és miért kell, és annyit amennyit adózni ? Ha történelmi eszmefuttatásokat teszünk ezek kialakulása, szükségessége, és főleg mértéke szerint, akkor igen csak érdekes - korábbi - összefüggések mentén kellene ezen a kapcsolaton elgondolkodni. Mint azt fentebb már 'granicsar' IS említette az állam-szerkezet változása hozta a mai struktúra szerinti munkamegosztás, és a működési költségek fedezetét biztosító - annak alárendelt - adózási gyakorlat kialakulását. Ha ebből indulunk ki, és a termelési eszközök mai szintjét vesszük alapul, akkor látható - ha nagyon a mélyére nézünk -, hogy az emberiség teljes szükségletének biztosítása már nem igényli a teljes foglalkoztatást, vagy legalább IS annak mértéke lenne csökkenthető, amennyiben az tőkefelhalmozás egy más szisztéma szerint alakulhatna. A kialakult 'kapitalista' rendszerben az egyenlőtlen - ad hoc - jövedelem-elosztás magával hozza ( kiváltja ) a rövidebb-hosszabb időnként 'esedékes' válságokat ( melyek mértéke és tulajdonsága igen változatos formákban jelenik meg, és sokszor előre szinte nem IS jelezhető ), ami az egyes embereknél a 'vagyonuk' arányában jelent változást, de a mérhetetlen tőkefelhalmozás egyéni törekvése váltja ki. Tehát - összefoglalva - szerintem a munkára mindenkinek saját érdekében, de az igényeinek és lehetőségeinek megfelelően van szüksége, míg az adózás ( mely ezen a munkán termelt javak függvényében keletkező értékekből vonható csak el !!! ) az emberiség olyan szükségleteinek kielégítésének mértékéig indokolt, melyre az egyén nem fordítana kielégítő figyelmet ! Ezért kellene egy emberibb társadalom kialakításában gondolkodnia mindenkinek, nevezzük ezt bárminek IS !

58395 2011.11.03. 20:40:00

Szerintem Pare jól mondja, az embereknek jövedelemre van szüksége...Munka az nincs főleg a technikai fejlettség okán... A tőkejövedelmet kellene bevonni az emberek jövedelmének a pufferolására, hogy vásárlóerővé alakuljon...Enélkül a tőkejövedelem csak az inflációt gerjeszti, gyorsítja, tehát a gazdaság ellen hat...

15138 2011.11.04. 07:47:00

Pardon, pardon, szülői értekezlet és folyományai... 29-re Anemone, igen, persze, nagy mondás, én kihagytam: a munka tart egészségben mentálisan, azzal, hogy leteszel az asztalra valamit, hogy hasznos vagy. 30-ra Azt nem akartam idehozni, hogy nőként milyen otthon - nekem speciel jó, mármint a család hozzáállása a munkámhoz, de azért néha sóvárgok munka (fizetett) után. Önkéntes munka van. 31-re Grani, most te mondták olyat, hogy hetekig járatom majd rajta a fejem. (és nem elöször, emlékszel a nyugdíj-alapokra? :)) A munka nem szégyen, a nem munka sem szégyen - legtöbbször nem is választjuk, hanem "így alakul"...naccerű, még gondolkoznom kell rajta. 33-ra Fanny, te egész másik oldalát simogatod a kérdésnek - nyilván, amit te tapasztaltál meg. :) Nekem nem ködös, mit akart mondani - egyből név, cím, telefonszám jutott eszembe, olyan kollégák, akiknek már anyagilag semmi szükség a munkára. 34-re Pare, mindig tetszett, ahogy egyenesen megmondod a véleményed, röviden, és velősen. (nem irónia) De vitatkoznom kell: a munkán kivül honnan a nyavalyából legyen nekem tisztes jövedelmem és önbecsülésem? Most nem Nefi vagyok, hanem egy átlagember, lehet, hogy férfi. Az oktatás? a legtöbb ismerősöm diplomás. Az az ismerősöm, aki nagyon gazdag, nem diplomás. Én kezdek kételkedni abban, hogy a diploma, a tanulás jelent valamit az anyagiak terén. 35-re Nonsense, akkor látsz megoldást? És ha nem, mi lesz? 36-ra Zsuzsa, akkor pechem van, személyesen, mert pont akkorra öregszem meg, mire lenne munkám. Ez még hagyján,de aki addig éhen hal? 37-re Ó, bravó. Jól összefoglaltad. :) Talán csak azt hagytad ki, amitől személyes lenne - hogy félünk. És hogy teljesíthetetlen elvárás, hogy állampolgárként megtegyük, amit a haza megkövetel, munka nélkül. 38-ra Kokó, a tőkejövedelem - szerintem - egy fiktív dolog, egyike azoknak a dolgoknak, amik a válságot okozták. Legalábbis azon része, amelyik a tőzsdén forog. De ha az ingatlan-buborékokra gondolok, az is tud fájni... Munka kell. Oké, jövedelem kell. Senki nem kattant rá arra, ami engem a legjobban elképesztett - hogy olyanok is dolgoznak, akiknek nincs rá szükségük, és hogy milyen lenne az az elosztás, ami szerint egy bizonyos vagyon felett az ember már ne kapjon munkát, azaz jövedelmet. Úgyhogy rágódhatok még rajta. :)

58395 2011.11.04. 08:50:58

Oké, Nefelejcs! Rövid voltam.... Átmenetileg gondoltam a tőkejövedelmet szétdobni, pont azért, mert fel van halmozva...Így a fiktivitása csökken, mert áruigényt támaszt, tehát a gazdaságot serkenti, plusz az elosztási anomáliákat is simítja... Aztán mikor elmúlik a válság, akkor lehet érdemben foglalkozni a struktúraváltással... Amikor az elosztás kiegyenlítődik, persze csak annyira, hogy még érdemes legyen dolgozni, illetve nem dolgozni, kinek kinek a lehetősége szerint, akkor talán eljutunk addig, hogy meghatározzunk egy szintet, amit elérve felajánlhatjuk, hogy ne dolgozzon a delikvens...

15138 2011.11.04. 10:18:44

40-re Bocs, nem így értettem. Amit pedzegetsz, pont azt akarják (ígérik) a fr. szocialisták. Meg fogják nyerni a választásokat és akkor megláthassuk, hogy komolyan gondolták-é - és főleg, hogy mi lesz az eredménye.
süti beállítások módosítása